Η Αριάδνη Καπελιώτη δημιουργεί τα πιο ευφάνταστα κοσμήματα με 3-D printing

Αριάδνη Καπελιώτη: Η Θεσσαλονικιά σχεδιάστρια που καινοτομεί με το πρώτο ελληνικό brand 3D printed κοσμημάτων

Η Αριάδνη Καπελιώτη είναι η δημιουργός του πρώτου ελληνικού brand κοσμημάτων που δημιουργούνται με 3D printing.

Θεσσαλονικιά, απόλυτα δημιουργική και με σπουδές στη φυσική, την αρχιτεκτονική, τη μόδα και το κόσμημα, η Αριάδνη Καπελιώτη είχε όλα τα «plus» για να ιδρύσει το δικό της fashion brand και να το βλέπει να πετυχαίνει.

Με την ίδια είχαμε ξανασυναντηθεί πριν από επτά χρόνια, όταν βρισκόταν στα πρώτα της βήματα ακόμα στον χώρο του design, με το brand της -που τότε λεγόταν ακόμα Superlora και είναι το πρώτο στην Ελλάδα που δημιουργεί κοσμήματα με 3D printing- να φαίνεται ήδη πολλά υποσχόμενο.

Fast forward στο 2024, η Αριάδνη Καπελιώτη μάς υποδέχεται με ένα ανανεωμένο brand, ακόμα περισσότερες ιδέες και δημιουργίες που συνδυάζουν τη σύγχρονη αισθητική με το διαχρονικό στιλ και μας μιλά για το δημιουργικό ταξίδι της.

Την τελευταία φορά που μιλήσαμε το brand σου ήταν ακόμα το Superlora. Πες μου τώρα σε τι φάση σε πετυχαίνω.

Όντως, εδώ και περίπου δυο χρόνια, το brand άλλαξε ονομασία και από Superlora είναι πλέον το Ariadne Kapelioti. Η ουσία της δουλειάς μου φυσικά δεν έχει αλλάξει, πρόκειται στην πραγματικότητα για την ενηλικίωση του brand, καθώς το Superlora ξεκίνησε ως nickname για τα κοσμήματα που δημιουργούσα από παλιά, πριν ακόμα εδραιωθεί στο μυαλό μου πως αυτό είναι κάτι με το οποίο θα ασχοληθώ επαγγελματικά, και στη συνέχεια παρέμεινε. Πρόσφατα λοιπόν, μαζί με τους συνεργάτες μου, αποφασίσαμε πως ήρθε η στιγμή να ανανεωθεί η εικόνα, να εξελιχθεί το brand. Έτσι, σε συνεργασία με το εξαιρετικό δημιουργικό γραφείο Semiotik Design Agency, παρουσιάσαμε τη νέα, παιχνιδιάρικη οπτική ταυτότητα, ανανεώνοντας τα πάντα, και φυσικά το packaging και το website.

Αριάδνη Καπελιώτη λάνσαρε το πρώτο ελληνικό brand 3-D printed κοσμημάτων

Οι δημιουργίες σου είναι αποκλειστικά 3d printed;

Όλα τα κοσμήματα είναι κατασκευασμένα από τρισδιάστατη εκτύπωση, ως αποτέλεσμα της σχεδιαστικής διαδικασίας που ακολουθώ. Σχεδιάζω σε ηλεκτρονική μορφή, χρησιμοποιώντας ψηφιακά προγράμματα παραμετρικού σχεδιασμού τριών διαστάσεων, κάτι που εκτός από μεγάλη ελευθερία στη μορφολογία δίνει και μεγάλη ακρίβεια στο τελικό αποτέλεσμα. Γι' αυτό αγάπησα το 3D printing! Φυσικά αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι της κατασκευής, καθώς τα σχέδια αφού εκτυπωθούν περνούν από μια σειρά επεξεργασιών στο χέρι ακολουθώντας κλασικές μεθόδους αργυροχρυσοχοΐας και άλλες τεχνικές φινιρίσματος ώστε να οδηγηθούν τα κοσμήματα την τελική τους κατάσταση.

Είναι το πρώτο ελληνικό brand κοσμημάτων που δουλεύει με ένα τέτοιο υλικό, σωστά; Πώς γεννήθηκε η ιδέα;

Σωστά, πριν μερικά χρόνια δημιούργησα το πρώτο brand που εφάρμοσε απευθείας την τεχνολογία της τρισδιάστατης εκτύπωσης κοσμημάτων στην Ελλάδα. Η ιδέα γεννήθηκε μέσα από την προσπάθειά μου να διερευνήσω τις τεχνικές με τις οποίες μπορούν να δημιουργηθούν κοσμήματα. Γενικά, με ενδιαφέρει πολύ η τεχνολογία και το σήμερα. Παρότι έχω σπουδάσει και αργυροχρυσοχοΐα, δεν με ενδιαφέρει μόνο το παρελθόν, το οποίο υπάρχει πολύ έντονα στην τέχνη της κατασκευής του κοσμήματος. Μέσα από όλη αυτήν τη διαδικασία και την έρευνα πάνω σε νέες μεθόδους και υλικά, «συνάντησα» το 3D printing πριν καιρό, σε μια εποχή που ήταν λιγότερο διαδεδομένο και αρκετά δύσκολο να εκπαιδευτείς σε αυτό.

Δημιουργίες της Αριάδνης Καπελιώτη

Τι σε γοητεύει σε αυτό;

Η τρισδιάστατη εκτύπωση είναι μια τεχνική κατασκευής που δεν είναι τόσο νέα όσο νόμιζα πριν ασχοληθώ με αυτήν, υπάρχει ήδη από τη δεκαετία του '80, όμως η λήξη κάποιων πατεντών σε συσχετισμό με την διεύρυνση των εκτυπώσιμων υλικών, έκαναν το 3D printing πιο προσιτό και γνωστό τα τελευταία χρόνια. Για εμένα, ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Ειδικότερα, με γοητεύει αυτή η σύζευξη παρελθόντος και μέλλοντος με έναν κεφάτο τρόπο που προκύπτει από τη χρήση της τρισδιάστατης εκτύπωσης για την κατασκευή κοσμημάτων. Διευρύνεται η μορφολογία, γιατί προκύπτουν πολύπλοκα και λεπτοφυή κοσμήματα που δεν μπορούν να κατασκευαστούν με τόση ακρίβεια με το χέρι, κάτι που με ενδιαφέρει καλλιτεχνικά γιατί εμπνέομαι από τα μαθηματικά και τη φυσική. Επίσης, διευρύνεται και η γκάμα των υλικών, εκτός από τα παραδοσιακά μέταλλα μπρούτζο, ασήμι, χρυσό, προστίθενται και πολλά άλλα ενδιαφέροντα υλικά, όπως αλουμίνιο και πολυαμίδιο, που μπορούν να δημιουργήσουν εκλεπτυσμένα και πολύ ελαφριά κοσμήματα.

Οι σπουδές σου στη φυσική και την αρχιτεκτονική σε βοηθούν όταν εμπνέεσαι για νέα σχέδια;

Οι σπουδές μου έχουν αντικειμενικά πάρα πολλά κοινά. Ειδικότερα για μένα, που έχω πολλά διαφορετικά -φαινομενικά- ενδιαφέροντα. Το βασικό τους κοινό είναι ο πειραματισμός, η έρευνα και η επίτευξη λύσης προβλημάτων. Μέσω αυτών, η επιστήμη και η τέχνη μπορούν να γεννήσουν όμορφα νέα πράγματα. Γενικά, λατρεύω να παρατηρώ τον φυσικό κόσμο, το περιβάλλον γύρω μας. Να κάνω zoom in σε λεπτομέρειες. Είναι, κατά κάποιο τρόπο, κάτι που γίνεται ασυναίσθητα. Σαν αναλυτική μαθηματική σκέψη του πραγματικού περιβάλλοντος, που καταλήγει σε κάποιο συγκεκριμένο πειραματικό αποτέλεσμα.

Στιλάτα σκουλαρίκια του brand Ariadne Kapelioti

Μεγαλώνοντας, τι ερεθίσματα είχες - τα οποία ίσως και να διαμόρφωσαν έως ένα βαθμό την αισθητική σου σήμερα;

Το στιλ, η αισθητική και η παρατήρηση ήταν ανέκαθεν μεγάλο κομμάτι της ζωής μου. Μεγαλώνοντας σε μία εποχή χωρίς ίντερνετ, η οικογένειά μου, από τον διάκοσμο των σπιτιών στα οποία ζούσα και τα αμέτρητα περιοδικά που με περιέβαλλαν μέχρι τον εκκεντρικό τρόπο ζωής και τη μη επιφανειακή προσέγγιση απέναντι στα πράγματα, ήταν η βασική πηγή γνώσης και η γενικότερη κουλτούρα που με διαμόρφωσε, όχι μόνο σαν σχεδιάστρια αλλά και σαν άνθρωπο. Είχα από νωρίς την τύχη να μάθω να «φροντίζω» τόσο για την αισθητική όσο και για το συναίσθημα.

Πόσο εύκολο είναι για έναν σχεδιαστή να δημιουργήσει ένα πετυχημένο brand με βάση του τη Θεσσαλονίκη; Σκέφτηκες ποτέ να επιστρέψεις στο εξωτερικό;

Είναι πολύ εύκολο να δημιουργείς στη Θεσσαλονίκη, σε μια πόλη με ανάγλυφη ιστορία και εξαιρετικά ποιοτικό τρόπο ζωής, όμως κάποιες φορές είναι δύσκολο να «επιχειρείς» από τη Θεσσαλονίκη, γιατί παραμένει μία μικρή πόλη σε μία μικρή χώρα. Μέσα στην πολυπλοκότητά της, η δουλειά μου είναι υπέροχη αλλά και σκληρά ανταγωνιστική, γι’ αυτό θεωρώ πως η βάση μου είναι προσωρινά στη Θεσσαλονίκη. Γενικότερα αντιπαθώ τη μονιμότητα κι έτσι η ζωή μου είναι αρκετά ρευστή.

Οι δημιουργίες της Αριάδνης Καπελιώτη ξεχωρίζουν για το στιλ τους

Ποια είναι η μούσα σου; Για ποια γυναίκα σχεδιάζεις;

Σχεδιάζω για μια ανεξάρτητη γυναίκα, πανέμορφη μέσα της, που έχει πολλούς ρόλους στη ζωή, συχνά διερωτάται αν θα ανταπεξέλθει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει καθημερινά, όμως πάντα τα καταφέρνει περίφημα. Δεν περιορίζομαι όμως μόνο στις γυναίκες, καθώς όλο και περισσότεροι άνδρες επιλέγουν τις δημιουργίες μου. Στόχος μου είναι κάθε κόσμημά μου να ακολουθήσει έναν άνθρωπο σε κάθε στιγμή του και να του χαρίζει χαμόγελο και αυτοπεποίθηση.

Στην καθημερινότητά σου ποιο ντύσιμο προτιμάς;

Έχω υπάρξει πολύ εκκεντρική στο ντύσιμο, ακόμη και στην καθημερινότητά μου. Πλέον επιλέγω κάτι απλούστερο με μία πινελιά εκκεντρικότητας. Παρόλο που αγαπώ πολύ τη μόδα, σπάνια ακολουθώ τα trends. Συνήθως δημιουργώ ογκώδεις σιλουέτες μπλέκοντας κλασικά κομμάτια με σύγχρονα και vintage, πολλά denim στοιχεία και punk rock επιρροές.

Πέρα από την Ελλάδα, τα κοσμήματά σου έχουν ταξιδέψει και στο εξωτερικό. Περίμενες τέτοια αποδοχή;

Δεν θεωρώ ότι έχω πετύχει θεαματικά στο εξωτερικό, απλώς ότι η αγορά είναι παγκόσμια πλέον κι έτσι έχω τη χαρά να βλέπω τις δημιουργίες μου να ταξιδεύουν παντού…

Η ελληνική δημιουργικότητα φαίνεται να έχει μια άνοδο. Πολλά νέα brands, οι Έλληνες σχεδιαστές αναγνωρίζονται και εκτός συνόρων. Πού το βασίζεις;

Νομίζω πως η αφορμή για την άνθιση των ελληνικών brand ήταν η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας, όταν πολλοί έμποροι στράφηκαν εντός συνόρων για την πλήρωση των καταστημάτων τους, ενώ την ίδια στιγμή πολλοί άνθρωποι τόλμησαν να στήσουν μικρές επιχειρήσεις επενδύοντας στη δημιουργικότητά τους, κάτι που παλαιότερα θεωρούνταν σχεδόν ακραίο. Αποτέλεσμα ήταν να γεννηθούν πολλά brands, μεταξύ των οποίων τα περισσότερα βασίζονται στην (αρχαίο)ελληνικότητα των δημιουργιών τους ενώ κάποια άλλα εκπονούν σύγχρονες σχεδιαστικές ιδέες. Όπως και να έχει, είναι πολύ σπουδαίο και ελπιδοφόρο το γεγονός ότι υπάρχει η ελληνική δημιουργικότητα και ακόμη πιο σημαντικό όταν αυτή καταφέρνει να περάσει τα σύνορα της χώρας μας.

Η Αριάδνη Καπελιώτη/ Φωτογραφία: Τάκης Διαμαντόπουλος

Ποιες γυναίκες θαυμάζεις για το στιλ τους και θα ήθελες να δεις να φορούν τα κοσμήματά σου;

Ξέρω ήδη ότι δεν θα δω ποτέ την Edie Sedgwick vα φορά τα κοσμήματα μου όμως θα ήθελα πολύ να δω την Alexa Chung, τη Charlotte Gainsbourg, τη Susie (Bubble) Lau, τη Marianne Theodorsen ή τη Devon Ross να φορούν κάτι δικό μου. Ποιος ξέρει.

Ποιο κόσμημα προτείνεις στις αναγνώστριες του Bovary.gr για το φετινό φθινόπωρο και με τι να το συνδυάσουν;

Θα πρότεινα στις πάντα στιλάτες αναγνώστριες του Bovary.gr φέτος το καλοκαίρι να φορέσουν ένα ζευγάρι από τα ογκώδη αλλά πολύ ελαφριά «Phaos» κρεμαστά σκουλαρίκια μου σε royal blue ή violet, συνδυάζοντάς τα με ένα denim πουκάμισο ή ένα απλό tank top, μία εκκεντρική φούστα και mules.