Χριστίνα Καραθανάση στο Bovary.gr: H viral φιλόλογος του Instagram εξηγεί γιατί οι νέοι χρησιμοποιούν περιορισμένο λεξιλόγιο

Χριστίνα Καραθανάση στο Bovary: H viral φιλόλογος του Instagram εξηγεί γιατί οι νέοι χρησιμοποιούν περιορισμένο λεξιλόγιο

Σε μια εποχή που η χρήση του ελληνικού λεξιλογίου γίνεται όλο και πιο «φτωχή», η φιλόλογος Χριστίνα Καραθανάση αντιστρέφει υπέρ της το διαδίκτυο και διδάσκει τη σωστή ορθογραφία.

Όλα ξεκίνησαν τους πρώτους μήνες της πανδημίας όταν στη ζωή μας μπήκε η εργασία εξ αποστάσεως. Η Χριστίνα Καραθανάση δημιούργησε τότε την ιστοσελίδα «Philologist-ina» για να προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό σε μαθητές και καθηγητές.

«Τους πρώτους μήνες της πανδημίας, κλήθηκα ως εκπαιδευτικός να ολοκληρώσω το έργο μου εξ αποστάσεως. Έτσι, ξεκίνησα να αναζητώ εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο υπήρχε ελεύθερο προς χρήση στο διαδίκτυο. Τότε καλλιεργήθηκε μέσα μου η ιδέα να δημιουργήσω μία ιστοσελίδα εκπαιδευτικού περιεχομένου, ώστε να συγκεντρώσω εκεί υλικό, το οποίο επιμελήθηκα προσωπικά. Σκέφτηκα ότι είμαι η φιλόλογος Χριστίνα και θα δημιουργήσω τη Philologist-ina!», περιγράφει με ενθουσιασμό η Χριστίνα Καραθανάση.

 Χριστίνα Καραθανάση

Και προσθέτει: «Σε συνέχεια της ιστοσελίδας, δημιουργήθηκε και ο λογαριασμός στο Instagram. Παρά το γεγονός ότι η "Philologist-ina" δημιουργήθηκε για να προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό σε μαθητές και καθηγητές, μέσα σε διάστημα πέντε ετών το κοινό διαφοροποιήθηκε. Άνθρωποι από κάθε ηλικία μπορούν να μάθουν κάτι νέο ή να θυμηθούν κάτι παλαιότερο απλώς χαζεύοντας στο κινητό τους. Είναι μια συνθήκη που μας προσφέρουν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και χαίρομαι που έχει βρεθεί τρόπος να αξιοποιηθεί. Απολαμβάνω την αμεσότητα με την οποία η πληροφορία λαμβάνεται από τον δέκτη», εξηγεί στο Bovary.gr η φιλόλογος.

Η Χριστίνα Καραθανάση έχει καταφέρει να συγκεντρώσει μία κοινότητα ανθρώπων που αγαπούν την ελληνική γλώσσα. Με τα λεξιλογικά διλήμματα δημιουργεί ένα περιεχόμενο αναρτήσεων στο Instagram δίνoντας τη σωστή απάντηση και μαθαίνοντας στον κόσμο πιο εύκολα και ευχάριστα τη χρήση του ελληνικού λεξιλογίου.

«Λαμβάνω αρκετά μηνύματα με απορίες γλωσσικού περιεχομένου. Μάλιστα, είναι αυτά που διαμορφώνουν πλέον το περιεχόμενο των αναρτήσεων. Σε μια προσπάθεια να απαντήσω στην εκάστοτε απορία, δημιουργώ την αντίστοιχη ανάρτηση στο Ιnstagram. Χαίρομαι ιδιαίτερα γι' αυτό, καθώς έτσι ενισχύεται η αλληλεπίδραση της κοινότητας αυτής και ανοίγει ο δρόμος για περαιτέρω έρευνα».

Η λεξιπενία καλπάζει στην Ελλάδα με τους νέους να χρησιμοποιούν περιορισμένο λεξιλόγιο. Η viral φιλόλογος εξηγεί που οφείλεται αυτό το φαινόμενο:

«Η γλώσσα των νέων αποτελεί πάντοτε ιδιάζουσα περίπτωση. Συχνά εκείνοι τείνουν να υιοθετούν μοντέλα επικοινωνίας, που στον κοινωνικό περίγυρο φαντάζουν απειλητικά προς τη διαφύλαξη της γλώσσας μας. Ωστόσο, μεγαλώνοντας ένας άνθρωπος ακολουθεί όλο και περισσότερο τους γλωσσικούς κανόνες και εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του, καθώς ενισχύεται το κίνητρό του να μάθει είτε για προσωπικούς είτε για επαγγελματικούς λόγους.

Δε θα βιαστώ, λοιπόν, να κατηγορήσω τους νέους για το φαινόμενο. Εν μέρει, το θεωρώ λογικό επακόλουθο της σύγχρονης εποχής, κατά την οποία δέχονται καθημερινά καταιγισμό ερεθισμάτων, μέσω της τεχνολογίας. Δεν είναι αυτό καθαυτό που με αγχώνει, διότι, εάν κάποιος επιθυμεί, μπορεί να βελτιώσει το λεξιλόγιό του. Προσωπικά, με προβληματίζει η έλλειψη ενδιαφέροντος για την ελληνική γλώσσα και τη μάθηση εκ μέρους των νέων παιδιών».

Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουμε στον προφορικό λόγο; Η ίδια δίνει δύο παραδείγματα που ακούει περισσότερο στην καθημερινότητά της.

«Αν και έχω αρκετά στο μυαλό μου, θα αναφέρω τη χρονική αύξηση στην προστακτική (π.χ. «αντέγραψε αυτό που βλέπεις» αντί για το ορθό «αντίγραψε»), αλλά και το «στις μία», για τον προσδιορισμό της ώρας, έναντι του ορθού «στη μία». Αγαπημένα λαθάκια, που δεν θα κουραστούμε ποτέ να διορθώνουμε οι φιλόλογοι!».

Η φιλόλογος προτείνει να γίνει η μάθηση μαθητοκεντρική ώστε τα παιδιά να μιλούν σωστά ελληνικά ως αυριανοί ενήλικες.

«Να τεθεί ο μαθητής στο κέντρο της διαδικασίας και να προσαρμοστεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις ανάγκες του. Όχι το αντίθετο! Είναι βασικό να υπάρξει ένα περιβάλλον σύγχρονο και καινοτόμο, στο οποίο θα προωθείται η κριτική σκέψη και η δημιουργικότητα. Με την αξιοποίηση και εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας είναι εφικτό να προσεγγιστούν και οι πιο απόμακροι μαθητές».

Τέλος η Χριστίνα Καραθανάση ανέφερε στο Bovary.gr ποια λέξη χρησιμοποιεί συχνά και ποια θα ήθελε να καταργηθεί από το λεξιλόγιο: «Η λέξη που χρησιμοποιώ συχνά δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, είναι όμως σημαντική. Στο λεξιλόγιο μου υπάρχει καθημερινά η λέξη «ευχαριστώ», που φανερώνει ευγένεια, ευγνωμοσύνη και ταπεινότητα. Αντιθέτως, θα καταργούσα τη «δεισιδαιμονία». Μου προκαλεί ένα δέος κι έναν τρόμο η συγκεκριμένη λέξη και θεωρώ ότι είναι πηγή μεγάλων συμφορών».