Εορταστική μαγεία στο θέατρο: Οι παραστάσεις που ξεχωρίσαμε και προτείνουμε να δείτε
Θεατρικές παραστάσεις που προτείνουμε για να δείτε μέσα στις γιορτές για όλα τα γούστα.
Από την αρχή της σεζόν παρακολουθούμε θεατρικές παραστάσεις και προτείνουμε αυτές που ξεχωρίσαμε μέχρι τώρα. Για άλλη μια σεζόν, η αθηναϊκή σκηνή φιλοξενεί πολλές θεατρικές παραστάσεις, από κωμωδίες και μονολόγους μέχρι αστυνομικά και έργα εποχής.
Πήγαμε, είδαμε και προτείνουμε τις παραστάσεις που μας κράτησαν το ενδιαφέρον μέχρι τώρα και θα επανέλθουμε με νέες προτάσεις από τον καινούργιο χρόνο.
2.22 The Ghost Story -Θέατρο Αλάμπρα
Το έργο «2:22 – A Ghost Story» του Danny Robbins, σε σκηνοθεσία Φάνη Μουρατίδη παρουσιάζεται, για πρώτη φορά στη χώρα μας, στο θέατρο Αλάμπρα. Πρόκειται για ένα σύγχρονο υπερφυσικό θρίλερ, το οποίο έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές στο West End του Λονδίνου, υποψηφιότητες για 3 βραβεία Laurence Olivier, καθώς και το βραβείο «Καλύτερου Νέου Έργου» στα Βραβεία WhatsOnStage, το 2022.
Γιατί να το δείτε: Μια νύχτα γεμάτη αγωνία με μυστικά και υπερφυσικές καταστάσεις να αποκαλύπτονται και με τους ήρωες να ξεδιπλώνουν ομαλά και με ενδιαφέρον τους χαρακτήρες τους.
Μια παράσταση με ωραίο ρυθμό, έναν εξαιρετικό Φάνη Μουρατίδη, που κερδίζει το κοινό μέσα από την υποκριτική του απλότητα, και ένα φινάλε πολύ απρόσμενο που δίνει όλες τις απαντήσεις. Προτείνω να δείτε προσεχτικά το έργο από την αρχή ακολουθώντας τη ροή και να απολαύσετε όλες τις καταστάσεις που ξεδιπλώνονται επί σκηνής κι έχουν όντως νόημα.
Η υπόθεση του έργου: Η Τζεν είναι πεπεισμένη ότι το νέο της σπίτι είναι στοιχειωμένο, αλλά ο σύζυγός της, Σαμ, παραμένει σκεπτικιστής. Κατά τη διάρκεια του δείπνου με τους παλιούς τους φίλους, τη Λορίν και τον νέο της σύντροφο, Μπεν, οι εντάσεις αυξάνονται καθώς συζητούν για την ύπαρξη φαντασμάτων. Καθώς η βραδιά προχωρά, μια ανησυχητική παρουσία πλησιάζει όλο και περισσότερο, αναγκάζοντας την παρέα να μείνει ξύπνια μέχρι τις 2:22 π.μ. για να ανακαλύψει τι κρύβεται πέρα από το προφανές.
Παίζουν: Φάνης Μουρατίδης, Φαίη Ξυλά, Ναταλία Δραγούμη, Στάθης Μαντζώρος, Γιώργος Ζαφειρόπουλος, Αθηνά Χατζηαθανασίου
Το πιο όμορφο σώμα που έχεις βρεθεί σε αυτό το μέρος – Θέατρο Θησείον, Ένα θέατρο για τις Τέχνες
Ο Αργύρης Ξάφης πρωταγωνιστεί στον μονόλογο του Ζουζέπ Μαρία Μιρό ερμηνεύοντας και αποκαλύπτοντας όλους τους εμπλεκόμενους χαρακτήρες γύρω από το νεκρό σώμα ενός έφηβου αγοριού, σε σκηνοθεσία Ζωής Ξανθοπούλου.
Γιατί να το δείτε: Ένα έργο γραμμένο σε μονόλογο που καταφέρνει να «αγγίξει» το κοινό, να θέσει πολλά ερωτήματα, να αφυπνίσει για να γίνει ένας μεγάλος διάλογος.
Ο Αργύρης Ξάφης ερμηνεύει μοναδικά όλους τους ρόλους, μπαίνοντας σε διαφορετικές ιδιοσυγκρασίες και αυτό που πετυχαίνει είναι το κοινό να έχει την αίσθηση ότι βλέπει πολλά πρόσωπα επί σκηνής. Σίγουρα είναι ένα βαθιά ανθρώπινο έργο, που αφορά την κοινωνία πιο πολύ από ποτέ, ωστόσο η ερμηνεία του ηθοποιού απογειώνει την παράσταση και είναι από μόνος του ο λόγος για να μη τη χάσετε. Δεν είναι τυχαία τα απανωτά sold out.
Υπόθεση: Ένας έφηβος, το πιο όμορφο αγόρι σε όλη την αγροτική περιοχή της Καταλονίας, βρίσκεται νεκρός στη μέση του πουθενά. Με αφορμή αυτό το γεγονός, ξεδιπλώνεται η παθογένεια της κλειστής κοινωνίας μιας επαρχιακής πόλης στην οποία δε συμβαίνει ποτέ τίποτα.
Παιδεραστία, ομοφοβία, ένοχα μυστικά, καταπιεσμένες ζωές κι ένα τραγούδι που ξυπνά τις πιο εφιαλτικές αναμνήσεις. Όσα δε λέγονται, οδηγούν στον αφανισμό των ηρώων, πραγματικό και υπαρξιακό. Ζωντανοί- νεκροί βυθισμένοι στους πόθους και στα ένστικτά τους, εγκλωβισμένοι στον καθωσπρεπισμό και σε στερεοτυπικές κατασκευές.
Σπυριδούλες – Θέατρο Τζένη Καρέζη
Οι sold out «Σπυριδούλες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, η παράσταση της αγαπημένης θεατρικής ομάδας 4Frontal που συ-σκηνοθέτησαν οι Θανάσης Ζερίτης και Χάρης Κρεμμύδας, μετά από μία θριαμβευτική σειρά παραστάσεων στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2023 επιστρέφουν και επαναφέρουν στη σκηνή του θεάτρου Τζένη Καρέζη τις φωνές των γυναικών που υπήρξαν ψυχοκόρες και οικιακές εργάτριες, τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, παλεύοντας για την αυτοδιάθεσή τους. H παράσταση της ομάδας 4Frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950.
Γιατί να δείτε την παράσταση: Μια καλοκουρδισμένη παράσταση που από την αρχή μέχρι το τέλος κρατάει το ενδιαφέρον του κοινού. Ένα κείμενο δυνατό, το οποίο απογειώνεται με τις αξιόλογες ερμηνείες των ηθοποιών. Μια δυνατή παράσταση κι ενδιάμεσα ένας μονόλογος – καταγραφή των γεγονότων που παρουσιάζεται τόσο περιγραφικά που είναι πιο εκκωφαντικός από το να έβλεπε ο θεατής τη σκηνή με τα καψίματα. Ακόμα και οι παύσεις που γίνονται κάνουν θόρυβο.
Υπόθεση: Εκείνη την εποχή, πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια υιοθετούνται από επιφανείς οικογένειες με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστούν ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας.
Ανάμεσά τους, η 12χρονη Σπυριδούλα από τη Ματαράγκα Αγρινίου, που μετακόμισε στην πρωτεύουσα για να εργαστεί στο εύπορο σπίτι ενός ζευγαριού στον Πειραιά. Επί δύο συναπτά έτη, όπως αποκαλύφθηκε στο νοσοκομείο, το ζεύγος την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά, φτάνοντας ως το σημείο να την κάψουν με το ηλεκτρικό σίδερο στο σώμα και το πρόσωπο. Η Σπυριδούλα, όμως, βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας τον φαύλο κύκλο της βίας.
Λαϊκό ίνδαλμα και πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση και καταφέρνουν να την αρθρώσουν και την τερματίσουν, η Σπυριδούλα συνεχίζει να εμπνέει.
Παίζουν: Ελένη Βλάχου, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Κατερίνα Λάττα, Αριστέα Σταφυλαράκη, Ελένη Τσιμπρικίδου.
Ήταν όλοι τους παιδιά μου – Θέατρο Αλκμήνη
Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιώργος Νανούρης, το αριστούργημα του Άρθουρ Μίλλερ «Ήταν όλοι τους παιδιά μου», παίζεται στο Θέατρο Αλκυονίς με ένα αξιόλογο cast ηθοποιών.
Γιατί να δείτε την παράσταση: Ένα κλασικό έργο, πολύ επίκαιρο, με μια λιτή προσεγμένη σκηνοθεσία και την κορύφωση των χαρακτήρων να κρατάει το ενδιαφέρον του κοινού μέχρι την τελευταία πράξη. Για άλλη μια φορά, ο Γιώργος Νανούρης χρησιμοποιεί ευρήματα που δίνουν μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα.
Γάλλος -Μόσχου εξαιρετικοί στους ρόλους τους με μια χημεία που δε «χορταίνεις» να τους απολαμβάνεις ως ζευγάρι, ενώ θετική έκπληξη οι δύο πρωτοεμφανιζόμενοι ηθοποιοί στο σανίδι Άννα Λουιζίδη (Ψυχοκόρες) και Δημήτρης Σέρφας (Το προξενιό της Ιουλίας).
Υπόθεση: Όπως τα περισσότερα έργα του Μίλλερ, έτσι και το «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» βασίζεται σε αληθινή ιστορία. Ο εργοστασιάρχης Τζο Κέλλερ πουλάει ελαττωματικά εξαρτήματα πολεμικών αεροπλάνων στην Αμερικάνικη Αεροπορία. Κάποια αεροπλάνα πέφτουν και σκοτώνονται εικοσιένα άτομα. Ο Κέλλερ αθωώνεται. Ο ένας του γιος επιστρέφει σώος από τον πόλεμο, όμως ο άλλος είναι αγνοούμενος.
H απληστία, το ιδιωτικό απέναντι στο δημόσιο συμφέρον, το κέρδος εις βάρος της ανθρώπινης ζωής, είναι οι βασικοί άξονες του έργου του Μίλλερ, που μετά από μια σειρά αλλεπάλληλων γεγονότων και αποκαλύψεων οδηγούν σε τραγωδία..
Παίζουν: Γιώργος Γάλλος, Άννα Μάσχα, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Λίλα Μπακλέση στους Μαζί τους οι πρωτοεμφανιζόμενοι Άννα Λουιζίδη και Δημήτρης Σέρφας.
Festen – Θέατρο Άλμα
Το Festen, του Τόμας Βίντερμπεργκ, η πρώτη και πιο εμβληματική ταινία του κινήματος "ΔOΓΜΑ 95" μεταφέρθηκε στο θέατρο σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου καταφέρνοντας να κάνει απανωτά sold out.
Γιατί να δείτε την παράσταση: Η παράσταση ξεκινάει από το φουαγέ του θεάτρου βάζοντας αυτομάτως το κοινό στην κατάσταση ότι είναι καλεσμένοι μιας οικογενειακής γιορτής. Ηθοποιοί και κοινό γίνονται ένα, στο μεγαλύτερο μέρος της παράστασης και μάρτυρες μιας οικογενειακής τραγωδίας που κάποτε ήταν σοκαριστική -πλέον δυστυχώς πολύ γνώριμη.
Αναμφισβήτητα η σκηνοθετική προσέγγιση είναι πολύ εύστοχη κι εντελώς διαφορετική από τα συνηθισμένα. Άλλωστε, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος έχει βάλει ξανά το κοινό, με έναν τρόπο, σε παράσταση, όπως το «7 χρόνια» και τώρα το πάει ένα βήμα παραπέρα.
Ένα έργο γροθιά στο στομάχι κι ένας Προμηθέας Αλειφερόπουλος να δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία με τον πιο φυσικό τρόπο -χωρίς φαμφάρες, επικεντρωμένος απόλυτα στην ιδιοσυγκρασία του «Κριστιάν» που υποδύεται στο έργο. Αλήθεια, δεν θα μπορούσα να σκεφτώ άλλον ηθοποιό να ερμηνεύει το ρόλο του.
Σε κάποια σημεία είχα την αίσθηση ότι οι ηθοποιοί απλά λένε τα λόγια τους χωρίς να εμβαθύνουν στην κατάσταση.
Υπόθεση: Το «Festen» είναι η ιστορία μιας οικογενειακής γιορτής, παρουσία όλης της οικογένειας καθώς και πλήθους φίλων, για τα 60α γενέθλια του πατέρα. Όλοι τον αγαπούν και τον σέβονται. Ή μήπως όχι;
Κατά την διάρκεια της γιορτής ο μεγαλύτερος γιος, ο Κρίστιαν, αποκαλύπτει το μυστικό που κρύβει από την παιδική του ηλικία και που πιθανότατα υπήρξε και ο λόγος αυτοκτονίας της δίδυμης αδελφής του.
Παίζουν: Ναταλία Τσαλίκη, Γιώργος Ζιόβας, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Αναστάσης Λαουλάκος, Ιωάννα Κολιοπούλου, Ιωάννα Τζίκα, Γιάννης Καπελέρης, Μιχάλης Αφολαγιάν, Μαριάννα Πουρέγκα, Πένυ Παπαγεωργίου και Νικόλας Seymour Σταθόπουλος
Η μάνα αυτουνού – Θέατρο Εν Αθηναϊς
«Η μάνα αυτουνού..Έλλη Ζάχου Ταχτσή» (βασισμένη στη ζωή της μητέρας του Κώστα Ταχτσή) με την Ράνια Σχίζα στον ομώνυμο ρόλο, που συνεχίζεται μέχρι τις 26 Ιανουαρίου στο θέατρο Εν Αθήναις. Λόγω της μεγάλης επιτυχίας που έχει σημειώσει όλα αυτά τα χρόνια επαναλαμβάνεται και τη φετινή σεζόν για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Γιατί να δείτε την παράσταση: Αν έχετε διαβάσει το «Τρίτο Στεφάνι» ή έχετε δει την τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος, η ιστορία που διηγείται η μάνα του Τσαχτσή έχει πολλά κοινά. Γιατί το βιβλίο είναι αυτοβιογραφικό και τώρα η μητέρα του λέει τη δική της εκδοχή. Η ερμηνεία της Ράνιας Σχίζα, περιγραφική και βαθιά ανθρώπινη, κρατάει τον θεατή από την πρώτη ως την τελευταία σκηνή.
Σε ένα απλό σκηνικό, η ερμηνεία της Σχίζας μάς γεννά συναισθήματα και μάς θέτει ερωτήματα για τον απαιτητικό ρόλο του γονέα και τη σχέση μάνας με γιου.
Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή -Θέατρο Βρετάνια
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, σε συνεργασία με τον Άκη Σακελλαρίου, παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη δραματική κωμωδία «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», στο θέατρο Βρετάνια. Με υποψηφιότητες στα βραβεία Tony και στην τελική λίστα των φιναλίστ για το Βραβείο Pulitzer το 2010, το έργο έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές από τον ξένο τύπο.
Γιατί να δείτε την παράσταση: Δεν σας κρύβω πως από τη μία ανυπομονούσα να δω τη παράσταση κι από την άλλη αναρωτιόμουν αν αυτό το έργο μπορεί να είναι επίκαιρο έχοντας σύνδεση με το σήμερα. Κι όμως τα ουσιαστικά θέματα που διαπραγματεύεται είναι τόσο σύγχρονα που μόνο να μας αγγίξουν καταφέρνουν.
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης επιστρέφει στο θέατρο με μια ωραία παράσταση -ο ίδιος ακροβατεί μοναδικά στο αυστηρό κοινωνικό προφίλ του επιστήμονα γιατρού με το πιο κωμικό κομμάτι -και η χημεία του με την εξαιρετική Γαλήνη Χατζηπασχάλη είναι μοναδική κι απολαυστική ταυτόχρονα. Πολύ καλή και η Κωνσταντίνα Κλαψινού στο ρόλο της.
Υπόθεση: Στα τέλη του 1880, μερικά χρόνια μετά την εφεύρεση του ηλεκτρισμού, στην Βικτωριανή Νέα Υόρκη, όπου βασιλεύει η συντήρηση και ο πουριτανισμός, ένας καταξιωμένος γιατρός, αφοσιωμένος επιστήμονας και οικογενειάρχης, ο Δρ. Γκίβινγκς, ανακαλύπτει, με αγνές προθέσεις, με στόχο την θεραπεία της «υστερίας» των γυναικών (και ενίοτε των αντρών) ασθενών του μια εκπληκτική, νέα και πρωτοπόρα συσκευή: τον ηλεκτρικό δονητή.
Παίζουν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Δημήτρης Σαμόλης, Κωνσταντίνα Κλαψινού, Δημήτρης Δεγαΐτης, Ελευθερία Μπενοβία και Δανάη Ομορεγκιέ - Νεάνθη.
Ο θάνατος του Εμποράκου – θέατρο Ζίνα
Ο Γιώργος Νανούρη σκηνοθετεί το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο του Άρθουρ Μίλερ «Ο Θάνατος του Εμποράκου», με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον εμβληματικό ρόλο του Γουίλι Λόμαν. Την παράσταση πέρυσι παρακολούθησαν 55.000 θεατές με αποτέλεσμα να συνεχιστεί για δεύτερη σεζόν μιας και όπως φαίνεται το έργο είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.
Γιατί να δείτε την παράσταση: Ένα κείμενο βαθιά ανθρώπινο με πολύ προσεγμένες ερμηνείες και ένα σκηνικό εύρημα -λαβύρινθο που βάζει τους θεατές στη ψυχοσύνθεση των ηρώων.
Μια παράσταση τόσο άρτια δομημένη που ο θεατής αφήνεται και το μόνο σίγουρο είναι πως θα σας μετατοπίσει. Έφη Μουρίκη και Βλαδίμηρος Κυριακίδης μεταφέρουν άτια ερμηνευτικά τον ψυχισμό των ηρώων τους, ενώ και οι νέοι ηθοποιοί ξυπνούν συναισθήματα -άλλοι πόνου κι άλλοι οργής. Αλλά αυτό είναι το ζητούμενο να γεννηθούν συναισθήματα από την απόδοση των χαρακτήρων. Η αυλαία πέφτει με ένα συγκλονιστικό μονόλογο της Έφης Μουρίκη που σε ανατριχιάζει η ερμηνεία της.
Παίζουν: Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Έφη Μουρίκη, Ρένος Ρώτας, Δημήτρης Γεροδήμος, Κατερίνα Μάντζιου, Γιώργος Κοσκορέλλος, Παναγιώτης Παπαδούλης, Σωκράτης Αγγελής.