Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο Ντάνιελ Κρεγκ κάνει μια ερμηνεία ζωής στο καινούργιο φιλμ του Λούκα Γκουαντανίνο
Αυτή την εβδομάδα, ο Ντάνιελ Κρεγκ πρωταγωνιστεί στο «Queer» του Λούκα Γκουαντανίνο, ο υποψήφιος για Όσκαρ Τζέσε Άιζενμπεργκ υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία ενός γλυκόπικρου οδοιπορικού, στο οποίο συμπρωταγωνιστεί μαζί με τον βραβευμένο με Emmy και Χρυσή Σφαίρα β΄ αντρικού ρόλου Κίραν Κάλκιν, ενώ η Λούνα Κάρμουν με το δυναμικό της ντεμπούτο αποδεικνύει πως είναι μια ισχυρή φωνή του βρετανικού ανεξάρτητου σινεμά.
Queer
Σκηνοθεσία: Λούκα Γκουαντανίνο
Παίζουν: Ντάνιελ Κρεγκ, Ντρου Στάρκι, Τζέισον Σβαρτσμαν, Ενρίκε Ζάγκα, Λέσλι Μάνβιλ
Περίληψη: Ένας Αμερικανός ομογενής στο Μεξικό στις αρχές του ‘50 περνά μοναχικά τις μέρες του, μέχρι που η συνάντησή του με έναν νέο φοιτητή του δείχνει, για πρώτη φορά, ότι μπορεί να δημιουργήσει μια στενή σχέση με κάποιον.
Ο Λούκα Γκουαντανίνο διασκευάζει το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ουίλιαμ Μπάροουζ, με τον Ντάνιελ Κρεγκ να αποσπά μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του.
Ο Γουίλιαμ Λι, ένας Αμερικανός ομογενής στην Πόλη του Μεξικού στις αρχές του 50, περνά τις μέρες του σχεδόν εντελώς μόνος, εκτός από μερικές επαφές με άλλα μέλη της μικρής αμερικανικής κοινότητας. Βυθισμένος στις εξαρτήσεις και στις επί πληρωμή σεξουαλικές συνερεύσεις με λάγνα αγόρια, περνάει άσκοπα τον καιρό του στα καταγώγια της πόλης και σε φτηνά ξενοδοχεία, προσπαθώντας να γράψει το βιβλίο του. Η συνάντησή του με τον Γιουτζίν Άλερτον, έναν νέο φοιτητή και πρώην στρατιώτη στην πόλη, του δείχνει, για πρώτη φορά, ότι μπορεί τελικά, να δημιουργήσει μια στενή σχέση με κάποιον. Ενώ όμως ο Λι ερωτεύεται, ο νεαρός φαίνεται πως παίζει μαζί του. Στη προσπάθειά του του να κερδίσει την καρδία του, ο Λι προτείνει στον εραστή του ένα ταξίδι στον Αμαζόνιο για να δοκιμάσουν το παραισθησιογόνο γιαγκέ, που υποτίθεται πως έχει τηλεπαθητικές ικανότητες.
Ο Γουίλιαμ Μπάροουζ έγραψε το «Queer», επηρεασμένος σαφώς από την ερωτική σχέση του με τον Λιούις Μάρκερ και το κοινό ταξίδι τους στη Λατινική Αμερική, μετά από το «Junkie», όπου ήρωας είναι και πάλι ο Λι- το alter ego του Αμερικανού συγγραφέα. Όμως, επέτρεψε να δημοσιευτεί τριάντα χρόνια αργότερα, ίσως γιατί αναγνώριζε μέσα από αυτό το εντελώς προσωπικό οδοιπορικό πλευρές του εαυτού του που δεν άντεχε.
Ο Λούκα Γκουαντανίνο («Call me by your name», «Challengers», «Io Sono») μένοντας πιστός στον αριστοτεχνικό λόγο του Μπαροούζ, αλλά και στην παραισθησιογόνα αίσθηση του βιβλίου, ακολουθεί τα βήματα του Λι στην πόλη του Μεξικού με ένα ραφινάτο στυλιζάρισμα, που αποκαλύπτει τη βαθιά μοναξιά του ήρωά του, ο οποίος το μόνο που αναζητάει είναι η αγάπη, για να τον οδηγήσει τελικά σε ένα ονειρικό ντελίριο.
Συνδυάζοντας κλασικά τραγούδια των Prince, Σινίντ Ο’Κόνορ, Nirvana, Radiohead, Νατ Κινγκ Κόουλ, με το ατμοσφαιρικό σκορ των Τρεντ Ρέζνορ και Άτικους Ρος, ο Ιταλός σκηνοθέτης προσεγγίζει το «Queer» και ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει με μια σκοτεινή λυρικότητα, σεβόμενος το πνεύμα του Μπάροουζ, υπογραμμίζοντας αυτή την μελαγχολική αναζήτηση της αγάπης, αλλά και τον οδυνηρό πόνο της διάψευσης.
Δημιουργώντας μια πυκνή μυστηριακή ατμόσφαιρα, που φλερτάρει συχνά με τον μαγικό ρεαλισμό, αλλά και τον σουρεαλισμό, ο Γκουαντανίνο, που γύρισε το «Queer» στη θρυλική Τσινετσιτά, πειραματίζεται για μια ακόμα φορά με τα κινηματογραφικά είδη και βυθίζεται στον κόσμο του Μπάροουζ, χωρίς να τον προδίδει.
Ο Ντάνιελ Κρεγκ, αφήνοντας πίσω του τον Τζέιμς Μποντ, κάνει μια ερμηνεία ζωής και γίνεται η προσωποποίηση της σαρκικής επιθυμίας και της ανάγκης του ανθρώπου να αγαπηθεί βαθιά. Με χιούμορ, αυτοσαρκάζεται, φιλοσοφεί, ταπεινώνεται, ηδονίζεται και καταρρέει από τη στέρηση όχι μόνο των ναρκωτικών, αλλά της αγάπης, παραδίδοντας ίσως το πιο αληθινό πορτρέτο του Μπάροουζ. Μαζί του μια πλειάδα καλών ηθοποιών, πολλοί εκ των οποίων είναι πραγματικά αγνώριστοι, όπως η Λέσλι Μάνβιλ στον ρόλο της εκκεντρικής βοτανολόγου, συνθέτουν ένα μωσαϊκό απελπισμένων, υποστηρίζοντας τους εξαιρετικά καλογραμμένους ρόλους τους.
Αληθινός Πόνος (A Real Pain)
Σκηνοθεσία: Τζέσε Άιζενμπεργκ
Παίζουν: Κίραν Κάλκιν, Τζέσε Άιζενμπεργκ, Γουίλ Σαρπ, Τζένιφερ Γκρέι
Περίληψη: Πετώντας για την Πολωνία μετά από τον θάνατο της γιαγιάς τους, δύο αταίριαστα ξαδέρφια βλέπουν το ταξίδι σαν μια ευκαιρία για να εξερευνήσουν την καταγωγή τους.
Ένα γλυκόπικρο road movie, που χάρισε στον Κίραν Κάλκιν μια Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του.
Δύο αταίριαστα ξαδέρφια, ο αγχώδης Ντέιβιντ και ο εξωστρεφής και απρόβλεπτος Μπέντζι, ξαναβρίσκονται για μια περιήγηση στην Πολωνία προς τιμήν της νεκρής τους γιαγιάς, η οποία ήταν επιζήσασα του Ολοκαυτώματος. Η περιπέτειά τους όμως παίρνει μια αναπάντεχη τροπή, όταν οι παλιές εντάσεις μεταξύ τους επανέρχονται. Η ξενάγησή τους στο παρελθόν φέρνει στο προσκήνιο την ταραγμένη ιστορία της οικογένειάς τους και αναζωπυρώνει την κωμικοτραγική ασυμφωνία χαρακτήρων τους.
Ο πολωνο-εβραϊκής καταγωγής Τζέσε Άιζενμπεργκ («The Social Network», «Zombieland») χρόνια ήθελε να γυρίσει μια ταινία για τις ρίζες του, αλλά και το πώς λειτουργεί η συλλογική μνήμη. Παρόλο που έχει στα χέρια του «δύσκολα» θέματα η απόφασή του να τα διαχειριστεί ως μια indie δραμεντί, τον σώζουν από τις παγίδες της εύκολης συγκίνησης. Όμως δεν καταφέρνει πάντα να συνδυάσει το συλλογικό τραύμα, την ιστορική ευθύνη και το προσωπικό αδιέξοδο, καταφεύγοντας σε ανώδυνες λύσεις. Ευτυχώς, η ευαισθησία του, το χιούμορ του και η μη στρατευμένη του διάθεση προσφέρουν μερικές εξαιρετικά καλογραμμένες σκηνές, που ενισχύονται από τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών του.
Ο δε Κάλκιν, αδερφός του ΜακόλεΪ Κάλκιν, φαίνεται πως έκανε πολύ καλά που δεν άκουσε τον ατζέντη του και δόθηκε ολόψυχα σε αυτή την συνεργασία, αφού πλέον θεωρείται ένα από τα φαβορί για το Όσκαρ δεύτερου ρόλου, αν και η αλήθεια είναι πως ο ήρωάς του δεν είναι λιγότερο πρωταγωνιστής από τον Άιζενμπεργκ.
Η Ληστεία του Αιώνα 2 (Den of Thieves 2: Pantera)
Σκηνοθεσία: Κριστιάν Γκίντεγκαστ
Παίζουν: Τζέραρντ Μπάτλερ, Ο’Σι Τζάκσον Jr., Τζόρνταν Μπρίτζες
Περίληψη: Ο Μπιγκ Νικ επιστρέφει στην Ευρώπη για να αποτρέψει μια φιλόδοξη ληστεία.
Η συνέχεια της ομώνυμης ταινίας του 2018.
Ο σερίφης Ο’Μπράιαν (Μπιγκ Νικ) έχει πληροφορίες πως ο διαβόητος διαρρήκτης Ντόνι Γουίλσον προετοιμάζει μια τεράστια ληστεία επί ευρωπαϊκού εδάφους. Καθώς είναι ο μόνος που μπορεί να τον σταματήσει, αναχωρεί από το Λος Άντζελες για τηνΝίκαια της Γαλλίας. Ο Ντόνι αυτή τη φορά είναι μπλεγμένος στον κόσμο της κλοπής διαμαντιών και της διαβόητης μαφίας Πάνθερ, με την οποία σχεδιάζουν μια τεράστια ληστεία στη μεγαλύτερη ανταλλαγή διαμαντιών στον κόσμο.
Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Κρίστιαν Γκούντεγκαστ, η πλοκή είναι εμπνευσμένη από την αληθινή υπόθεση της «ληστείας του αιώνα», που πραγματοποιήθηκε στην Αμβέρσα με λεία περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό όμως δεν εξηγεί για ποιο λόγο αποφασίστηκε το sequel μιας ταινίας, που όταν πριν από εφτά χρόνια βγήκε στους κινηματογράφους, δεν έκανε ιδιαίτερη αίσθηση.
Αυτή τη φορά βέβαια, ο Γκούντεγκαστ μεταφέρει την όλη πλοκή στην κοσμοπολίτικη Γαλλική Ριβιέρα και επενδύει λίγο περισσότερο στις σκηνές δράσης και στο fun κομμάτι, χωρίς όμως τελικά να αποφεύγει τα κλισέ του είδους, ενώ και πάλι η μεγάλη διάρκεια ( 140’0) λειτουργεί αρνητικά.
Παίζονται ακόμα:
Μην Πετάξεις Τίποτα ( Hoard)
Σκηνοθεσία: Λούνα Κάρμουν
Παίζουν: Χέιλι Σκουάιρς, Τζόζεφ Κουίν, Σόρα Λάιτφουτ Λίον
Περίληψη: Ζώντας με τη διαταραγμένη ψυχολογικά μητέρα της σ’ ένα σπίτι γεμάτο άχρηστα αντικείμενα και σκουπίδια, η δεκάχρονη Μαρία θα παραδοθεί από την Πρόνοια σε μια ανάδοχη μητέρα, η οποία θα της εξασφαλίσει μια ήρεμη ενηλικίωση. Μέχρι που, ύστερα από χρόνια, ένας παλιός γνώριμος επανεμφανίζεται.
Το βρετανικό σινεμά του μέλλοντος μας συστήνεται με αυτό το παράτολμο ντεμπούτο ενός μεγάλου σκηνοθετικού ταλέντου, με επιρροές από τον Νιλ Τζόρνταν και την Άντρεα Άρνολντ.
Η δεκάχρονη Μαρία ζει με τη μαμά της στο Λονδίνο του 1984, σε ένα σπίτι γεμάτο σκουπίδια και αγάπη. Παρά την ψύχωση που ορίζει τη ζωή της, η Σύνθια είναι αφιερωμένη στην κόρη της, μαζεύοντας άχρηστα αντικείμενα για να της τα προσφέρει σε ένδειξη απόλυτης αφοσίωσης. Μέχρι που μια μέρα η Μαρία ξεριζώνεται βίαια από το ονειρικό σκουπιδοφρούριο της παιδικής της ηλικίας, για να παραδοθεί στα χέρια μιας τρυφερής θετής μητέρας και μιας πιο φυσιολογικής ενηλικίωσης. Όταν όμως ένας παλιός γνώριμος εμφανίζεται από το παρελθόν, οι κρυφές πληγές έρχονται ξανά στην επιφάνεια.
H Βρετανίδα Λούνα Κάρμουν είναι αυτοδίδακτη σκηνοθέτρια και σεναριογράφος. Το έργο της ανατέμνει το καθημερινό με το παράλογο και βασίζεται στις μνήμες της και την αισθητική κουλτούρα του βρετανικού σινεμά των δεκαετιών του 1960 και 1970. Το «Μην Πετάξεις Τίποτα» χαρακτηρίστηκε ως ένα παράξενο και προκλητικό, αλλά σπουδαίο ντεμπούτο και κέρδισε διθυραμβικές κριτικές και τέσσερα βραβεία στο 80ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
Νίκος Καβουκίδης- Η δύναμη της εικόνας
Σκηνοθεσία: Μενέλαος Κυρλίδης
Περίληψη: Η ζωή και το έργο του κινηματογραφιστή Νίκου Καβουκίδη, μέσα από προσωπικές μαρτυρίες και ντοκουμέντα.
Ντοκιμαντέρ για τον σπουδαίο κινηματογραφιστή Νίκο Καβουκίδη, μέσα από το οποίο ξεδιπλώνεται η ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Το σινεμά για τον Καβουκίδη ήταν και είναι τρόπος ζωής. Στην αφιερωμένη στον κινηματογράφο ζωή του συνεργάστηκε με τεράστιες μορφές του χώρου (ηθοποιούς, σκηνοθέτες και παραγωγούς), προσωπικές του δουλειές έχουν προβληθεί κατά κόρον, ενώ με το ίδιο πάθος συνεχίζει να προσφέρει τις υπηρεσίες του, αλλά και την ψυχή του στο χώρο της 7ης Τέχνης ως κινηματογραφιστής, σκηνοθέτης, μοντέρ και διευθυντής φωτογραφίας.
Ο Νίκος Καβουκίδης γεννήθηκε στη Νίκαια του Πειραιά από γονείς Μικρασιάτες. Ξεκίνησε την κινηματογραφική του καριέρα το 1955 στη Φίνος Φιλμ σε ηλικία 15 ετών. Είναι γιος ενός από τους πρωτοπόρους κινηματογραφιστές, του Γιώργου Καβουκίδη, και μαθήτευσε δίπλα στον Φιλοποίμενα Φίνο και τον Ντίνο Κατσουρίδη. Έως και το 1967, που έμεινε στη Φίνος Φιλμ, εργάστηκε σε μεγάλο αριθμό ταινιών ως διευθυντής φωτογραφίας και μοντέρ, με σκηνοθέτες όπως τους Αλέκο Σακελάριο, Ντίνο Δημόπουλο και Γιάννη Δαλιανίδη. Το 1968 δημιουργεί τη δική του εταιρεία παραγωγής, την Tele Film, και συνεργάζεται ως διευθυντής φωτογραφίας, μοντέρ και συμπαραγωγός με σκηνοθέτες του παλαιού και νέου Ελληνικού κινηματογράφου σε δεκάδες ταινίες. Βραβεύεται κατ’ επανάληψη για τις δουλειές του στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το θέατρο. Είναι αντιπρόεδρος στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, επίτιμο μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, της ΕΤΕΚΤ και της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών.
Ο Πάντινγκτον στο Περού (Paddington in Peru)
Σκηνοθεσία: Ντόγκαλ Γουίλσον
Παίζουν: Χιου Μπονβίλ, Έμιλι Μόρτιμερ, Τζούλι Γουόλτερς, Τζιμ Μπρόουντμπεντ, Κάρλα Τους, Ολίβια Κόλμαν, Αντόνιο Μπαντέρας, Μπεν Γουίσο
Περίληψη: O Πάτινγκτον επιστρέφει,αυτή τη φορά μέσα από ένα απροσδόκητο ταξίδι ,που ξεκινά στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου και καταλήγει στις βουνοκορφές του Περού.
Μετά από δύο εξαιρετικά επιτυχημένες κινηματογραφικές εμφανίσεις, ο Πάντινγκτον επιστρέφει για μια νέα, πολυαναμενόμενη περιπέτεια.
Όταν ο Πάντινγκτον ανακαλύπτει ότι η αγαπημένη του Θεία Λούσι έχει εξαφανιστεί από τον Οίκο για Συνταξιούχες Αρκούδες, φεύγει μαζί με την οικογένεια Μπράουν για το Περού για να την αναζητήσουν, έχοντας ως μοναδικό στοιχείο ένα σημάδι σε έναν αινιγματικό χάρτη. Αποφασισμένος να λύσει το μυστήριο, ο χαριτωμένος Πάντινγκτον ξεκινά μια περιπετειώδη αναζήτηση μέσα στα τροπικά δάση του Αμαζονίου για να βρει τη θεία του, ανακαλύπτοντας παράλληλα έναν από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του κόσμου.