Ολιβιέρο Τοσκάνι: Ποιος ήταν ο φωτογράφος πίσω από τις σοκαριστικές διαφημίσεις της Benetton που πέθανε σε ηλικία 82 ετών

Ολιβιέρο Τοσκάνι: Ποιος ήταν ο φωτογράφος πίσω από τις σοκαριστικές διαφημίσεις της Benetton που πέθανε σε ηλικία 82 ετών

Ο Ολιβιέρο Τοσκάνι, ο φωτογράφος πίσω από τις συγκλονιστικές διαφημιστικές καμπάνιες που βοήθησαν την ιταλική εταιρία Benetton να γίνει μία από τις μεγαλύτερες μάρκες ρούχων στον κόσμο, πέθανε σήμερα σε ηλικία 82 ετών, όπως ανέφερε η οικογένειά του σε ανακοίνωσή της.

Ο Τοσκάνι εισήχθη στο νοσοκομείο την Παρασκευή, σε πολύ σοβαρή κατάσταση. «Με μεγάλη θλίψη ανακοινώνουμε την είδηση ότι σήμερα, 13 Ιανουαρίου 2025, ο αγαπημένος μας Ολιβιέρο ξεκίνησε το επόμενο ταξίδι του», ανέφεραν στην ανακοίνωση η σύζυγος του Τοσκάνι, Κίρστι, και τα τρία παιδιά του.

 Kαμπάνιa του Τοσκάνι για την Benetton/ Φωτογραφία: Splash News

Ο φωτογράφος είχε αποκαλύψει σε συνέντευξή του τον Αύγουστο στην εφημερίδα Corriere della Sera ότι έπασχε από αμυλοείδωση, μια σπάνια και ανίατη πάθηση που οδηγεί στη συσσώρευση αμυλοειδών πρωτεϊνών που επηρεάζουν τα ζωτικά όργανα του σώματος.

Ο Τοσκάνι είχε δηλώσει ότι είχε χάσει 40 κιλά μέσα σε ένα χρόνο και η εφημερίδα δημοσίευσε μια φωτογραφία του που τον έδειχνε άρρωστο και αδυνατισμένο.

Πώς οι προκλητικές εικόνες του Ολιβιέρο Τοσκάνι αμφισβήτησαν το status quo

Γεννήθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 1942 και ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του, εκπαιδευόμενος ως φωτογράφος. Σπούδασε στη Ζυρίχη, εργάστηκε για πολλά περιοδικά μόδας, και βοήθησε να εδραιωθεί η καριέρα μοντέλων, όπως η Μόνικα Μπελούτσι.

Ωστόσο, έγινε γνωστός τη δεκαετία του 1980 ως δημιουργικός διευθυντής της Benetton, της οικογενειακής αλυσίδας μόδας που εδρεύει στη βόρεια Ιταλία.

 Kαμπάνιa του Τοσκάνι για την Benetton/ Φωτογραφία: Splash News

Ο Τοσκάνι τοποθέτησε εικόνες ενός ετοιμοθάνατου ασθενούς του AIDS και τα αιματοβαμμένα ρούχα ενός στρατιώτη που σκοτώθηκε στη Βοσνία σε διαφημιστικές πινακίδες σε όλο τον κόσμο, πυροδοτώντας αντιπαραθέσεις που συνέβαλαν στη διάδοση του λογότυπου «United Colors of Benetton».

Επίσης, ο Τοσκάνι και ο Αμερικανός ανεξάρτητος δημοσιογράφος Ken Shulman πήραν συνεντεύξεις και φωτογράφισαν 26 κρατούμενους που περίμεναν την εκτέλεσή τους σε αμερικανικές φυλακές, για μια διαφημιστική καμπάνια που έμοιαζε με παθιασμένο μανιφέστο κατά της θανατικής ποινής.

 Kαμπάνιa του Τοσκάνι για την Benetton/ Φωτογραφία: Splash News

«Εκμεταλλεύομαι τα ρούχα για να θίξω κοινωνικά ζητήματα», δήλωνε ο Τοσκάνι στο πρακτορείο Reuters σε συνέντευξή του εκείνη την εποχή, καθώς η διαμάχη μαίνεται για το αν η καμπάνια το είχε παρατραβήξει. 

«Η παραδοσιακή διαφήμιση λέει ότι αν αγοράσεις ένα συγκεκριμένο προϊόν θα είσαι όμορφη, σεξουαλικά ισχυρή, επιτυχημένη. Όλες αυτές οι μαλακίες δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα», είπε.

Επανήλθε στην εργασία του για τον όμιλο το 2017, αποκαθιστώντας τη συνεργασία του με τον Λουτσιάνο Μπένετον, έναν από τους ιδρυτές της εταιρείας, ο οποίος είχε επιστρέψει για να προσπαθήσει να αναβιώσει μια μάρκα που είχε ξεπεραστεί από νέους παίκτες της fast fashion.

Ωστόσο, ο όμιλος Benetton διέκοψε τους δεσμούς μαζί του το 2020 μετά από σχόλια που υποβάθμισαν τη σημασία της καταστροφής της γέφυρας Morandi το 2018, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 43 ανθρώπους.

 Kαμπάνιa του Τοσκάνι για την Benetton/ Φωτογραφία: Splash News

Η γέφυρα στη Γένοβα λειτουργούσε τότε από μονάδα του ομίλου υποδομών Atlantia, που ελέγχεται από την οικογένεια Benetton.

Το σύνολο του έργου του παρουσιάστηκε σε έκθεση στο Museum fur Gestaltung της Ζυρίχης το 2024 με τίτλο «Φωτογραφία και πρόκληση».