«M&OTHERS»: Μία ματιά στην έκθεση που εξερευνά τη σχέση μόδας και μητρότητας
Μια νέα έκθεση στο Modemuseum Hasselt του Βελγίου διερευνά τη σπάνια εξεταζόμενη σχέση μεταξύ μόδας και μητρότητας, σε όλες τις μορφές της.
Ένα γυαλιστερό ασημένιο κολιέ που αποτελείται από την επαναλαμβανόμενη λέξη «MUM» βρίσκεται μέσα σε ένα γυάλινο κουτί στο Modemuseum Hasselt στο Βέλγιο.
Παρμένο από το ομώνυμο ντεμπούτο της creative director του Οίκου Céline Phoebe Philo ακριβώς πριν από ένα χρόνο, η θέση του βρίσκεται τώρα στο 'M&OTHERS' – μια έκθεση που εξερευνά τη μόδα μέσα από τη σπάνια εξεταζόμενη οπτική γωνία των μητρικών μορφών.
Η Philo ενώ ήταν δημιουργική διευθύντρια στη Chloé το 2005, ήταν η πρώτη υψηλού προφίλ γυναίκα σχεδιάστρια που πήρε άδεια μητρότητας, παραλείποντας μια σεζόν. «Το να αποκτήσω ένα μωρό είναι μια σοβαρή, σοβαρή προτεραιότητα… Θέλω να απολαύσω το νεογέννητό μου και να περάσω αυτούς τους πολύτιμους πρώτους μήνες μαζί του», είχε δηλώσει στην Evening Standard.
«Όλοι επικροτούν τη Philo που πήρε άδεια, αλλά ήταν η κύρια σχεδιάστρια. Οι άνθρωποι που δούλεψαν μαζί της, οι άνθρωποι που εξακολουθούν να εργάζονται στα παρασκήνια σε ολόκληρη τη βιομηχανία δεν έχουν πάντα την ίδια ευκαιρία ή υποστήριξη. Πολλά καλλιτεχνικά επαγγέλματα δεν αγκαλιάζουν τη μητρότητα, τις οικογένειες ή την αφιέρωση του χρόνου στον εαυτό. Αυτή είναι μια ιστορία που πρέπει να ειπωθεί», λέει η συν-επιμελήτρια Eve Demoen.
Μαζί με την Karen Van Godtsenhoven, ξετυλίγουν την πρόκληση της μόδας και της δημιουργίας οικογένειας. Στη μουσειολογία της μόδας, έχει γίνει εκπληκτικά λίγη έρευνα για το θέμα. Αυτό που υπάρχει επικεντρώνεται περισσότερο σε αντικείμενα σχεδιασμού που σχετίζονται με την εργασία και την ανατροφή των παιδιών.
Η έκθεση προβάλει την επιρροή των ανδρών σχεδιαστών από τις μητέρες τους. Η Lucienne Saint Laurent μύησε τον γιο της –τον νεαρό Yves– στον κόσμο της μόδας, του θεάτρου και του κινηματογράφου μέσω των σελίδων γυαλιστερών περιοδικών.
Μία ματιά στην έκθεση που αναδεικνύει τη σχέση μόδας και μητρότητας
Μια χάρτινη κούκλα που έφτιαξε ο σχεδιαστής σε ηλικία 17 ετών χρησιμοποιώντας μοσχεύματα τους έχει θέση υπερηφάνειας στην έκθεση μαζί με προσωπικές οικογενειακές φωτογραφίες. Το Musée Yves Saint Laurent διατηρεί 11 κούκλες, περισσότερες από 400 στολές και 100 αξεσουάρ που έγιναν την ίδια περίοδο 1953-54.
«Βλέπουμε τόσους πολλούς εορτασμούς της μητρότητας και της εγκυμοσύνης σήμερα στην πασαρέλα και στα μέσα ενημέρωσης, αλλά είναι τόσο ενδιαφέρον να δούμε ποια ήταν η εξέλιξη», λέει η Demoen. «Όταν η γυμνή, επτά μηνών έγκυος Ντέμι Μουρ πόζαρε στο εξώφυλλο του Vanity Fair για το τεύχος του Αυγούστου 1991, ορισμένοι αρνήθηκαν να το πουλήσουν».
Σύμφωνα με το wallpaper.com, το συγκεκριμένο εξώφυλλο περιλαμβάνεται στο σόου στο πλευρό της εγκύου Ριάνα, που λάμπει στο εξώφυλλο του τεύχους Μαΐου 2022 της Αμερικάνικης Vogue, φορώντας ένα κόκκινο κορμάκι από δαντέλα.
Το «M&OTHERS» είναι μια επίκαιρη έκθεση και, όπως υποδηλώνει ο τίτλος, οι επιμελητές θέλουν να διευρύνουν τις έννοιες για τη γυναικεία ανατροφή. «Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να είσαι μητέρα, βιολογική μητέρα, για να μπεις στο θέμα, αλλά βοηθάει αν υπήρξες πρόσωπο φροντίδας».
Η μητρότητα μεταμορφώνει σωματικά και συναισθηματικά, αλλάζει τη ζωή. Ιστορικά, τα ρούχα έκρυβαν τα μεταβαλλόμενα σώματα των μελλοντικών μητέρων. Ωστόσο, από το 1900 και μετά, τόσο η μόδα όσο και η κοινωνία συνειδητοποίησαν περισσότερο την πολιτιστική ταυτότητα των μητέρων, με αποκορύφωμα μια πραγματική γιορτή των μητρικών μορφών της μόδας του 20ού και του 21ου αιώνα.
Η μητρότητα έδωσε δημιουργικές παρορμήσεις σε σχεδιαστές όπως η Jeanne Lanvin και η Sonia Rykiel. Ως αληθινή μητριάρχης και μέντορας, η συμβολική «μητέρα της μόδας» Madeleine Vionnet άφησε το καλλιτεχνικό της στίγμα στις δημιουργίες των συγχρόνων σχεδιαστών.
Σήμερα, σχεδιαστές όπως ο Simon Porte Jacquemus επιστρέφουν στη μνήμη και το στιλ της μητέρας τους.
Με λίγα λόγια: από το «New Look» του Christian Dior μέχρι τις επιβλητικές γυναίκες της νοτιοαφρικανικής Thebe Magugu, οι ιστορίες για μητέρες, φιγούρες μητέρων, τους μέντορες και τους οικογενειακούς δεσμούς δημιουργούν την ιστορία της μόδας.
Η M&Others προσεγγίζει την εμπειρία της μητρότητας όχι μόνο μέσω θεαματικών πρωτότυπων ενδυμάτων, αλλά και μέσω προσωπικών και ειλικρινών εξομολογήσεων από κορυφαίους σχεδιαστές και διασημότητες όπως η Bernadette, η Meryll Rogge, η Thebe Magugu, η Leen Dendievel και η Elodie Ouédraogo.
Οι επιμελητές διερευνούν τις αναπαραγωγικές λειτουργίες του βιολογικού γυναικείου σώματος ως κοινή πηγή λατρείας και μισογυνισμού στον δυτικό πολιτισμό.
Μια ενότητα ονομάζεται προκλητικά «Τέρατα», υπογραμμίζοντας πώς αμφισβητούνται, συζητούνται και υβρίζονται τα σώματα των γυναικών. «Αυτό είναι το καλό με το να είσαι στο Hasselt και όχι σε μια κεντρική πόλη όπως οι Βρυξέλλες , η Αμβέρσα, το Λονδίνο ή το Παρίσι», λέει η Demoen. «Μπορούμε να είμαστε λίγο πιο πειραματικοί. Νομίζω ότι πολλοί επισκέπτες στο μουσείο φτάνουν νομίζοντας ότι πρόκειται να δουν μια επισκόπηση των ρούχων εγκυμοσύνης από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα, κάτι που φυσικά δεν ισχύει».
Το «M&OTHERS. Fashion and Motherhood» στο Modemuseum Hasselt θα διαρκέσει έως τις 5 Ιανουαρίου 2025.