Γιατί η εξαγορά της Versace από την Prada αλλάζει τη μόδα

Γιατί η εξαγορά της Versace από την Prada αλλάζει τη μόδα

Η Donatella Versace και η Miuccia Prada, παρόλο που δεν μοιάζουν σχεδόν σε τίποτα, είναι φίλες εδώ και πάνω από 15 χρόνια.

Όταν η Donatella αποχώρησε από τον οίκο Versace, πολλοί άρχισαν να λένε ότι η Prada ίσως τον εξαγοράσει από την Capri Holdings, την αμερικανική εταιρεία που έχει στην κατοχή της και τους Jimmy Choo και Coach.

Και τελικά, οι φήμες βγήκαν αληθινές. «Είμαστε πολύ χαρούμενοι που καλωσορίζουμε τη Versace στον Όμιλο Prada και ανυπομονούμε να χτίσουμε μαζί ένα νέο κεφάλαιο, βασισμένο στη δημιουργικότητα, την τέχνη και την παράδοση που μας ενώνουν», δήλωσε ο πρόεδρος και CEO του Ομίλου Prada, Patrizio Bertelli.

Και όσους δεν το γνωρίζουν ο Patrizio Bertelli είναι ο Mr Prada, σύζυγος της Miuccia Prada εδώ και 47 χρόνια. Όσο για τη Donatella Versace, πολλοί την εκτιμούν για το χιούμορ και τη δυναμικότητα του χαρακτήρα της, ειδικά μετά από τις δύσκολες στιγμές που έχει περάσει, όπως ο θάνατος του αδελφού της, Gianni, το 1997. Όμως, λίγοι τη θεωρούν ιδιοφυΐα στο σχέδιο μόδας. Πάντα ήταν πιο καλή ως το πρόσωπο του οίκου, παρά ως η σχεδιάστρια που δημιουργεί τα ρούχα.

  Η Donatella και ο Santo Versace στην επιμνημόσυνη λειτουργία για τον αδελφό τους Gianni Versace, μέσα στον γοτθικό καθεδρικό ναό του Μιλάνου, τον Ιούλιο του 1997.

Από την άλλη, η Miuccia Prada θεωρείται ιδιοφυΐα της μόδας εδώ και πάνω από τρεις δεκαετίες. Είναι μια γυναίκα με βαθιά σκέψη, που αγαπά την τέχνη και τους δημιουργούς της -από τον καλλιτέχνη Carsten Höller μέχρι τον αρχιτέκτονα Rem Koolhaas, με τον οποίο συνεργάστηκε στο εντυπωσιακό Fondazione Prada στο Μιλάνο. Η Miuccia, με λίγα λόγια, είναι το αντίθετο από την κολλητή της, τη Donatella Versace.

Εκεί που η Donatella ήταν πάντα ένα «party animal», η Prada ήταν πάντα σοβαρή. Ποτέ δεν μπλέχτηκε σε σκάνδαλα, ποτέ δεν απασχόλησε τα κουτσομπολίστικα περιοδικά. Το μόνο «πάρτι» που την ενδιέφερε πραγματικά ήταν αυτό του ιταλικού κομμουνιστικού κόμματος.

Όχι, δεν ήταν μέλος κάποιου σοβιετικού κόμματος, αλλά πήγαινε σε πορείες, ντυμένη με Saint Laurent. Άλλωστε, προέρχεται από μια πλούσια οικογένεια της αστικής τάξης, που είχε στην κατοχή της την Prada πολύ πριν εκείνη τη μεταμορφώσει σε έναν από τους μεγαλύτερους οίκους μόδας στον κόσμο. Ήθελε να την βλέπουν πάντα σαν μια διακριτική αλλά επιδραστική φιγούρα. Και το γκρι, παρεμπιπτόντως, είναι και το αγαπημένο της χρώμα στο ντύσιμο. Της Donatella, φυσικά, είναι το χρυσό.

Με λίγα λόγια, η Versace είναι ο ορισμός του πάθους του νότου της Ιταλίας, ενώ η Prada εκπροσωπεί τον πιο ήρεμο και σοβαρό βορρά. Η Versace λατρεύει τους κορσέδες και τα τεράστια διαμάντια. Η Prada από την άλλη, ντύνεται σαν να είναι επιμελήτρια σε ένα μουσείο, και τα διαμάντια της αντίκες από το Λονδίνο, τα οποία φορά με στιλ, χωρίς να «τυφλώνει» τους άλλους. Μάλιστα, είχε πει ότι το σέξι το βρίσκει «μπανάλ». Η Versace από την άλλη είναι πολύ σέξι.

 Η σέξι Donatella.

Οι δύο τους διαφορετικές, αλλά και τα brands τους δείχνουν τις αντιθέσεις τους: η Versace γεμάτη χρώματα και ένταση, η Prada πιο μυστηριώδης και διακριτική.

Η διακριτική Miuccia Prada

Αλλά φαίνεται πως είναι καλές φίλες. Σε μια συνέντευξή της το 2018 στην Telegraph, η Donatella Versace εξήγησε πώς γνώρισε την Miuccia Prada. «Σε μια εκδήλωση, κάπου... έκανα ένα αστείο και άρχισε να γελάει. Μετά μου είπε να πάμε να πάρουμε πανίνι γιατί πεινούσαμε, και φύγαμε. Μιλάμε συνέχεια, γελάμε και μαθαίνουμε η μία από την άλλη. Μου λέει, ‘Δεν θα μπορούσα ποτέ να φτιάξω σέξι ρούχα, αλλά τα λατρεύω’, και εγώ της λέω, ‘Αγαπώ κι εγώ αυτό που κάνεις’».

Και αν αναρωτιέστε τι άλλο συζητούν αυτές οι δύο γυναίκες, και οι δύο είναι γιαγιάδες, και μοιράζονται μια ανατρεπτική αίσθηση του χιούμορ που τους αρέσει να αμφισβητούν το κατεστημένο. Αλλά έχουν και κάτι κοινό πέρα από το γέλιο: είναι γυναίκες που κατάφεραν να ξεχωρίσουν σε μια βιομηχανία που κυριαρχείται από άνδρες. Κάθε μία με τον τρόπο της είναι φεμινίστρια, χωρίς να χρειάζεται να το «φωνάζει».

Η Prada είχε πει κάποτε ότι την θεωρούσαν «τέρας φιλοδοξίας», αλλά το 2019 δήλωσε: «Είμαι το χειρότερο είδος fashionista. Ξέρω τι έχει τελειώσει πριν τελειώσει. Δεν ξέρω πώς, απλά το ξέρω.»

Και εκεί είναι που η συμφωνία μεταξύ Prada και Versace γίνεται ενδιαφέρουσα. Ο Όμιλος Prada, όπως και η Capri Holdings, αλλά με πολύ μεγαλύτερη επιτυχία, προσπαθεί να φτιάξει ένα χαρτοφυλάκιο με κορυφαίες μάρκες μόδας. Σε έναν τομέα που κυριαρχούν οι LVMH και Kering, η Prada έχει καταφέρει να ξεχωρίσει. Μετά την πανδημία, τόσο η Prada όσο και το «αδερφάκι της», η Miu Miu τα πηγαίνουν εξαιρετικά, με ετήσια αύξηση γύρω στο 8%. Και μετά από 36 χρόνια, η Prada εξακολουθεί να είναι η μεγάλη πρωταγωνίστρια της μόδας.

Από την άλλη, η Versace έχει μείνει πίσω. Εξαγοράστηκε το 2018 από την Capri Holdings για 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια και τώρα περνά στα χέρια του Ομίλου Prada για 1,38 δισεκατομμύρια δολάρια – μια ευκαιρία για την Prada να ενισχύσει τη θέση της ακόμα περισσότερο.

Αλλά αυτή η συμφωνία δεν γίνεται από οίκτο. Αν η Versace είχε έσοδα που να ανταποκρίνονται στη φήμη της, θα έπρεπε να είναι ένας οίκος που βγάζει τουλάχιστον δέκα δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο. Η Prada και ο Bertelli ξέρουν ακριβώς πώς να την κάνουν να λάμψει.

Το 2019, όταν η Prada είχε κάποιες δυσκολίες, προσέλαβαν τον Raf Simons, πρώην δημιουργικό διευθυντή στον Dior και Calvin Klein, για να συνεργαστεί με την Miuccia. Στην αρχή ήταν κάπως δύσκολα, αλλά όταν βρήκαν το ρυθμό τους η Prada ξαναγύρισε δυναμικά.

Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο για την Miu Miu, όπου η Miuccia έχει δημιουργήσει μια πολύ δυνατή ομάδα που την στηρίζει. Το μεγάλο της ταλέντο είναι να κρατά κοντά της μια ομάδα που να την εμπνέει και να την εξελίσσει. Όταν ο Dario Vitale, δημιουργικός διευθυντής της Miu Miu, άφησε τη θέση του για να πάει στη Versace, ήταν σαφές ότι η Prada έχει στραμμένο το βλέμμα της προς την Versace.

Και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί. Η Versace ποτέ δεν κατάφερε να σχεδιάσει τη σωστή σειρά από τσάντες ή παπούτσια, που είναι απαραίτητα για κάθε μεγάλο οίκο μόδας. Και παρόλο που το στιλ του οίκου είναι εντυπωσιακό, δεν υπήρξε ποτέ κάποια σημαντική σειρά μακιγιάζ ή άρωμα. Παρ' όλα αυτά, διαθέτει έναν τεράστιο θησαυρό καινοτόμων σχεδίων -και όχι μόνο από την εποχή του Gianni, αλλά και από την εποχή της Donatella. Είναι άλλωστε εκείνη που δημιούργησε το θρυλικό φόρεμα της J Lo το 2000, που πέρασε στην ιστορία της μόδας.

 Η Jennifer Lopez στα βραβεία Grammy το 2000 με το φόρεμα Versace που ενέπνευσε την εφεύρεση του Google Images. Φωτογραφία: ΑP Images

Παρά τις μεγάλες, λοιπόν, διαφορές στην αισθητική τους, υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για να αξιοποιήσουν αυτή τη συνεργασία. Ο Bertelli άλλωστε είπε ότι θα συνεχίσουν την κληρονομιά της Versace.

Στην αρχή, ίσως θα είναι δύσκολο για τη Versace να αποδεχτεί αυτή τη νέα πορεία, αλλά υπήρξαν τόσες φορές, μετά τον θάνατο του αδελφού της, που φαινόταν ότι κουβαλούσε ένα βάρος. Ίσως τελικά αυτή η αλλαγή να είναι και μια καλή ευκαιρία για κάτι καινούργιο.

Φωτογραφίες: Getty Images