Penny loafers: Η ιστορία πίσω από το all-time classic μοκασίνι
Υπάρχουν κάποια key items που με την πάροδο του χρόνου διατηρούν αναλλοίωτο τον διαχρονικό τους χαρακτήρα, επιστρέφοντας στους ενδυματολογικούς κώδικες κάθε σεζόν, παραμένοντας το ίδιο επίκαιρα.Ένα τέτοιο σχέδιο είναι το κλασικό στιβαρό μοκασίνι, κατά κόσμον penny loafer.
Και η δημιουργία του, όπως συμβαίνει και με πολλά άλλα φορέσιμα στοιχεία, προέκυψε αρχικά για καθαρά πρακτικούς λόγους.
Το συγκεκριμένο μοντέλο σχεδιάστηκε επίσημα στην πολιτεία Μέιν της Αμερικής από τον υποδηματοποιό G.H Bass που έφερε το δικό του στιλιστικό twist σε ένα παπούτσι που άρχισε να αναδύεται ως τάση της εποχής. Οι Βρετανοί αριστοκράτες που αγαπούσαν τον αθλητισμό συχνά επέλεγαν τη Νορβηγία ως τόπο ψαρέματος, δανείζοντας τα άνετα «χωστά» παπούτσια των ντόπιων για τις εξορμήσεις τους. Τα loafers άρχισαν να εξαπλώνονται σε όλα τα θέρετρα της Ευρώπης ως το νέο ευφυές παπούτσι à la mode, φτάνοντας μέχρι και το Παλμ Μπιτς της Καλιφόρνια το 1936. Μέχρι τότε ήταν δυσεύρετα και προσβάσιμα μόνο στους λίγους κοσμοπολίτες και γνώστες του καλού γούστου, καθώς κανείς μπορούσε να τα προμηθευτεί μόνο από δύο καταστήματα του Λονδίνου, χωρίς να υπάρχουν καθόλου εξαγωγές στην Αμερική.
Έτσι, το πρώτο σχέδιο ευρείας κυκλοφορίας πατενταρισμένο από τον Bass έλαβε ως πρώτη του ονομασία αυτή του «Weejun», φόρο τιμής στους Νορβηγούς αγρότες που πρώτοι φόρεσαν το αντίστοιχο σχέδιο του άνετου slip-on και επιβιώνει μέχρι σήμερα.
Η λεπτομέρεια που το έκανε να ξεχωρίζει ήταν η γλώσσα στο επάνω μέρος με αυτή τη λεπτή φάσα και τη λεγόμενη κοπή σε σχήμα διαμαντιού. Ο αστικός μύθος ήθελε το εξέχον αυτό σημείο να λειτουργεί ως «υποδοχή» για να στερεώσεις μια, δυο πένες, κουβαλώντας με εναλλακτικό τρόπο τα ψιλά σου για να κάνεις ένα τηλεφώνημα. Μια περισσότερο αποδεκτή ιστορία είναι εκείνη των φοιτητών των χρυσών κολλεγίων του Ivy League που στα ‘50ς έκαναν το δικό τους statement βάζοντας σκαμπρόζικα και εσκεμμένα μία πένα στο παπούτσι τους, προσδίδοντας το κάτι παραπάνω στο preppy στιλ τους.
Από μία απλή καθημερινή επιλογή το παπούτσι αυτό σύντομα απέκτησε το δικό του κοινό και μια ιδιαίτερη αίγλη χάρη στους σταρ του Χόλιγουντ, όπως ο Cary Grant, ο Clark Gable και ο Paul Newman, που το επέλεγαν αδιακρίτως για εμφανίσεις, παντός καιρού και περίστασης αλλά και χάρη σε ιέρειες του στιλ που αγαπούσαν και το casual ντύσιμο, όπως η Grace Kelly και η Audrey Hepburn. Από τον ατίθασο «επαναστάτη χωρίς αιτία» James Dean τον «ασήκωτο» Marlon Brando και τον «αλαφροπάτητο» Gene Kelly, έως το σύμβολο του νέου Κάμελοτ της Αμερικής, τον Πρόεδρο J.F.Kennedy, τα penny loafers ήταν ευρέως αποδεκτά από ετερόκλητες κοινωνικές ομάδες, όπως αργότερα τους νεαρούς Mods και τους άτακτους Teddy Boys στο Λονδίνο, αλλά και τους Rockabillies του Τένεσι.
Μετέπειτα τη δεκαετία του’ 80 το παπούτσι έγινε αναπόσπαστο κομμάτι του αρχετυπικού «γερακιού της Wall Street», ενός τετραπέρατου businessman με αυστηρό επαγγελματικό look και δίψα για επιτυχία. Παράλληλα το πολυτελές στιλ της ανώτερης τάξης στην Ανατολική Ακτή όριζε επιτακτικά τον συνδυασμό του κοντομάνικου polo shirt, με το λεπτό πουλόβερ με πλεξίδες στους ώμους και τα παπούτσια penny με τις λευκές κάλτσες για contrast.
Στα ‘90s και τη γενιά του MTV τα penny loafers ήταν το πασπαρτού για κάθε στιλ. Από τους νεορομαντικούς “peacock punks” και τους θρύλους της hip-hop μέχρι τη Cindy Crawford και την πριγκίπισσα Νταϊάνα, κάθε trendsetter που εκπροσωπούσε μια υποκουλτούρα ή ένα υπερβατικά κομψό στιλ επέλεγε να εντάξει με τον δικό του τρόπο τα παπούτσια στην γκαρνταρόμπα του, καθιερώνοντάς το ως το απόλυτο street style αξεσουάρ.
Μέχρι σήμερα, η ευελιξία και το unisex ύφος τους, έχουν καταστήσει τα penny loafers ιδιαίτερα δημοφιλή και περιζήτητα στη γυναικεία γκαρνταρόμπα, με oxford suits και playful χρωματιστές κάλτσες για tomboy εμφανίσεις, με total denim looks ή με blazer και αέρινες πλισές φούστες…
Οι εκδοχές τους περισσότερες από μία. Πολλοί προτιμούν τον ιταλικό τύπο Bologna με την εύκαμπτη δομή, που παραπέμπει στο μαλακό μοκασίνι και άλλοι παραμένουν πιστοί στην πιο παραδοσιακή ανθεκτική κατασκευή των βρετανών.
Τώρα πια, αν και οι εκδοχές τους από διεθνή brands είναι απροσμέτρητες, τα G.H Bass στην Αμερική, με πορεία 150 ετών, συνεχίζουν να διατηρούν αυτή την τεχνογνωσία κρατώντας τα ηνία στην αγορά των penny loafers. Από μεταλλικά, λεοπάρ, σουέντ, με φουντίτσες ή μεταλλικά charms αλλά και ένα υβριδικό σχέδιο που παντρεύει τις μπαρέτες Mary-Janes με τα μοκασίνια, οι τρόποι να λανσάρεις το δικό σου στιλ με τα penny loafers είναι περισσότεροι από ποτέ.