Maison Rabih Kayrouz: Ο οίκος υψηλής ραπτικής που αγαπά η Σιλβί από τη σειρά Emily in Paris

Maison Rabih Kayrouz: Ο οίκος υψηλής ραπτικής που αγαπά η Σιλβί από τη σειρά Emily in Paris

Μια εκλεπτυσμένη αλλά και απροσποίητη προσέγγιση, ως προς τον τρόπο ζωής, αλλά κυρίως σε σχέση με τη μόδα, που υπερβαίνει τα ρούχα καθαυτά.

Αυτή ακριβώς η στάση, που αντιπροσωπεύει το modus operandi του οίκου Maison Rabih Kayrouz, φαίνεται να πρεσβεύει και η αινιγματική Σιλβί Γκρατό με τη μυστηριώδη αύρα της και τον απελευθερωμένο αισθησιασμό της. Ο χαρακτήρας της, που αιχμαλωτίζει το “je ne sais quoi” της αιώνιας “πλανεύτρας” Γαλλίδας κλέβει σε κάθε σεζόν τις εντυπώσεις, ενώ το κοινό τη θεωρεί ως την πιο καλοντυμένη ηρωίδα της σειράς-eye candy, Emily in Paris.

Φυσικό επόμενο, μεγάλο μέρος της γκαρνταρόμπας της να μην προέρχεται μόνο από τα μεγάλα, αναγνωρίσιμα και λίγο προβλέψιμα brands… Η σοφιστικέ ιδιοσυγκρασία της θα ταίριαζε καλύτερα με έναν οίκο πέρα των τετριμμένων, που καινοτομεί και ταυτόχρονα παραμένει πιστός στη θηλυκότητα, υπηρετώντας την τέχνη της κομψότητας. Γι’ αυτό και η ενδυματολόγος της σειράς, Marylin Fitoussi, στράφηκε στον Rabih Kayrouz.

Τα καλοσχεδιασμένα παλτό της με τον πλούσιο όγκο και τη ρευστή σιλουέτα, όπως το χαρακτηριστικό off-white cocoon, όμοιο με γαλακτώδες προστατευτικό περίβλημα, το διαφανές υπόλευκο πουκάμισο από κρεπ και οργάντζα, που θυμίζει ανάλαφρο σύννεφο, το αισθησιακό ασημένιο lurex top με την oriental παντελόνα, ή η μαύρη τουαλέτα με τον ψηλό λαιμό για το μπαλ μασκέ, με τους μικρούς ασημένιους κρυστάλλους, που ανοίγουν σαν πυροτέχνημα στο μέσο του φορέματος, είναι μερικά από τα σχέδια που υπογραμμίζουν την προσωπικότητά της, προωθώντας τον χαρακτήρα της, κάθε φορά, στο απόγειο του στιλ.

O Λιβανέζος σχεδιαστής που η κριτικός μόδας Suzy Menkes έχει χαρακτηρίσει ως τον μοναδικό «αρχιτέκτονα σε έναν χώρο γεμάτο διακοσμητές», είναι ένας σύγχρονος κλασικός, που βαδίζει συνειδητά στα χνάρια μεγάλων δημιουργών της μόδας.

Ο Kayrouz, που δημιούργησε τον δικό του οίκο μόδας το 1998, στα 25 του χρόνια, στη Βηρυτό, βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το Παρίσι, βρίσκοντας εκεί το δημιουργικό του καταφύγιο. Ο ίδιος έκανε το δικό του πέρασμα στην πόλη του φωτός σε ηλικία 16 ετών, δραπετεύοντας από τον εμφύλιο της πατρίδας του. Με σπουδές στην περίφημη École de La Chambre Syndicale de la Couture Pairsienne, ο ταλαντούχος δημιουργός αφομοιώθηκε αμέσως, ξεκινώντας την πρακτική του στους οίκους Chanel και Christian Dior.

Πίσω στη Βηρυτό εν καιρώ ειρήνης, ο πρωτοεμφανιζόμενος σχεδιαστής έγινε περιζήτητος με την υψηλή κοινωνία της πόλης και τους βασιλείς της Μέσης Ανατολής να τον καλούν προσωπικά να σχεδιάσει για εκείνους. Η πρώτη του πλήρης συλλογή Υψηλής Ραπτικής παρουσιάστηκε το 2009 στο νέο του ατελιέ στο πρώην Μικρό Θέατρο της Βαβυλώνας (Petit Théâtre de Babylone), στον αριθμό 38 της λεωφόρου Raspail στην αριστερή όχθη του Σηκουάνα. Εκεί ο Kayrouz ξεκίνησε να πειραματίζεται ενεργά με διαφορετικές τεχνικές.

Έκτοτε, το υλικό των ονείρων είναι αυτό που συνεχίζει να τον συνεπαίρνει. Ακόμα και το 2011, όταν καθιέρωσε τη ready to wear σειρά του είχε πάντα κατά νου, να μεταβιβάζει κρατώντας αυτούσιο το συναίσθημα, την ονειρική πτυχή και το άριστο savoir faire της υψηλής ραπτικής και στα πιο εμπορικά του σχέδια. O Kayrouz, που φέτος γιορτάζει την επέτειο 25 χρόνων από την ίδρυση του οίκου του, θεωρείται ο ειδήμων της «demi-couture», μιας ενδιάμεσης, μεταιχμιακής πρότασης που συνέχει όλα τα καλά στοιχεία της υψηλής ραπτικής ως τέχνης και της πρακτικότητας του καθημερινού ετοιμοφόρετου ενδύματος.

Πώς, όμως, βλέπει ο ίδιος τη μόδα και τον κόσμο της;

«Η κίνηση μιας πτυχής που καλύπτει το σώμα, τόσο φυσική όσο μια ανάσα, είναι προέκταση της ίδιας της ζωής». Το ύφασμα που μετουσιώνεται σε φόρμα είναι αυτό το ουσιώδες που κινητοποιεί τον σχεδιαστή απ’ όταν θυμάται τον εαυτό του, όπως αναφέρει στη σελίδα του: «σχεδιάζω ένα ρούχο πάνω σ’ ένα σώμα, χωρίς να το ζωγραφίσω, καλύπτω και προστατεύω ένα σώμα, που τον πυρήνα του επιδιώκω να αποκαλύψω μέσα από την ακρίβεια της σύλληψής μου… Το ράψιμό μου δημιουργεί απελευθερωμένα κομμάτια χωρίς περιοριστικές ραφές, καθώς οραματίζομαι διαχρονικά σχέδια που θα κρατήσουν για πάντα σαν εκπληρωμένες υποσχέσεις…»

Η κλίση του και ο σκοπός του στη ζωή είναι να ντύνει τις γυναίκες και να «εξυψώνει την ουσία της ύπαρξής τους». Αυτή η ποιητικότητα που τον διακρίνει αντανακλάται σε κάθε δημιουργία του.

Μάλιστα, η δουλειά του που ανταποκρίνεται σε αυτή την αναζήτηση μιας ανώτερης έμπνευσης μέσα από την υψηλή ραπτική παρουσιάσθηκε πρόσφατα με την κατάλληλη υποβλητική σκηνογραφία και στη Μπιενάλε της Βενετίας, πλάι σε έργα σύγχρονης τέχνης.

Ανάλαφρες και αέρινες οι δημιουργίες του ενσαρκώνουν αυτή την εξιδανικευμένη σκέψη μιας γυναίκας λανθάνουσας, που η ξαφνική παρουσία της προκύπτει σαν κομήτης, δημιουργώντας μικρές εκρήξεις εντυπωσιασμού γύρω της σαν μια επίδραση γοητείας υπερκόσμια. Μέσα από σιλουέτες που αψηφούν τη βαρύτητα και τον χρόνο, οι μούσες του Kayrouz είναι ακούραστες ταξιδεύτριες, ανήσυχα πνεύματα, χορεύτριες του σύμπαντος, τολμηρές και ατρόμητες.

Η ραπτική του φιλοδοξεί να λειτουργεί «σαν τη λογοτεχνία, εμποτίζοντας με ρομαντισμό τη συνήθεια και την καθημερινότητα, προσδίδοντας χάρη στις μηχανικές κινήσεις, ανάγοντας το προβλέψιμο σε κάτι εξωπραγματικά όμορφο».

Τα σχέδιά του ισορροπούν ανάμεσα στην αριστοτεχνική παράδοση της Ανατολής στο να περιβάλλει το σώμα με απλόχερη άνεση μέσα από το ένδυμα και τη λογική της Δύσης στο να παρεμβαίνει στο σώμα και να δίνει έμφαση στα σημεία του, δίνοντάς του μια νέα ψευδαισθησιακή μορφή και αφήνοντας το δικό της έντονο αποτύπωμα.

Ο μαξιμαλισμός της ανατολής και ο διάχυτος αισθησιασμός μέσα από εικόνες, χρώματα και αρώματα είναι ο πυρήνας της ανατροφής του Kayrouz… «Tο ζεστό και χρυσό άρωμα του ψωμιού από το αρτοποιείο του πατέρα tου, η ατμόσφαιρα βαμμένη με νότες από άνθη πορτοκαλιάς και θυμάρι, σμίγει με το πάθος του για τη γεωμετρία, την απλότητα και τον μινιμαλισμό, όπως αφηγείται στην ιστορία του Οίκου.

Ένας αδιάκοπος διάλογος μεταξύ ηπείρων και πολιτισμών, «που γεφυρώνει τη Βηρυτό και το Παρίσι, τους κέδρους του Λιβάνου με τις ροδιές της Μεσογείου… Αυτές οι μνήμες και οι επιρροές συμπλέκονται, σχηματίζοντας το θεμέλιο του δημιουργικού του πνεύματος».

Ο σεβασμός προς το άτομο, το ύφασμα, την τέχνη της υψηλής ραπτικής και η κοπιώδης τελειοποίηση κάθε σχεδίου διαμορφώνουν το ήθος του Οίκου. Είτε πρόκειται για μια επιδιόρθωση σε ένα κομμάτι της ready-to-wear συλλογής, είτε για την πραγμάτωση μιας νέας δημιουργίας υψηλής ραπτικής είτε για την επανέκδοση ενός εμβληματικού σχεδίου η προσοχή που δίνεται στο καθετί είναι ισάξιας σημασίας.

Το Maison Rabih Kayrouz, νομοτελειακά, κινείται στους δικούς του ρυθμούς, δημιουργώντας ισχυρούς δεσμούς με τις πιστές πελάτισσές του, αντί να αναλώνεται στο φρενήρες κυνήγι των τάσεων.

Ίσως γι’ αυτό και η Philippine Leroy-Beaulieu, που υποδύεται τη Σιλβί να επιλέγει τα σχέδια του Kayrouz και στην πραγματική της ζωή.