Αναμονή για μια τσάντα; Μάθετε γιατί οι εραστές της πολυτέλειας περιμένουν χρόνια για μια Hermès
Σκεφτείτε το εξής: να περιμένετε για χρόνια, με την ελπίδα να αποκτήσετε μια τσάντα από την Hermès, τον πιο εμβληματικό οίκο πολυτελών αξεσουάρ στον κόσμο. Η λίστα αναμονής της Hermès είναι θρυλική, και παρόλο που μπορεί να σας φαίνεται σαν μια αιωνιότητα, οι λόγοι πίσω από αυτή την αναμονή είναι τόσο εντυπωσιακοί όσο και οι τσάντες που φτιάχνει ο οίκος.
Στην βρετανική Telegraph, η καλλιτεχνική διευθύντρια της Hermès, Priscila Alexandre, αποκαλύπτει τα μυστικά που κρύβονται πίσω από αυτή την περιβόητη λίστα και εξηγεί γιατί το να περιμένει κανείς για μια Hermès είναι πραγματικά μια εμπειρία που αξίζει τον κόπο.
Γιατί αξίζει η αναμονή για μια τσάντα Hermès
«Πρέπει να προσαρμοστείτε στον ρυθμό της Hermès», εξηγεί η Priscila Alexandre, δημιουργική διευθύντρια δερμάτινων ειδών του οίκου, επισημαίνοντας ότι μόλις περάσετε την είσοδο των κεντρικών γραφείων της Hermès, μπαίνετε σε μια πολυτελή εναλλακτική πραγματικότητα. Θα μπορούσε να αποτελεί δική της ζώνη ώρας, δίπλα στις GMT και EST – ένας κόσμος όπου η αργή, μεθοδική προσέγγιση είναι η μόνη που μπορεί να εξασφαλίσει το επίπεδο τελειότητας που απαιτείται για την κατασκευή της πιο περιζήτητης τσάντας στον κόσμο. «Πρέπει να το αποδεχτείς», λέει η Alexandre. «Αυτό που δουλεύει σε άλλους οίκους, δεν ισχύει στην Hermès».
Το ατελιέ αξεσουάρ της Hermès αποτελεί την απόλυτη «Μέκκα» για την κατασκευή στις τσάντες. Η φήμη του οίκου ως «εθνικού θησαυρού της Γαλλίας» είναι τόσο ισχυρή, που η ρεσεψιονίστ του ξενοδοχείου στο Παρίσι όπου διέμενε η δημοσιογράφος της Telegraph έμεινε άφωνη όταν της είπε πως θα περάσει τη μέρα της παρακολουθώντας την κατασκευή των εμβληματικών Birkin, Kelly και Constance.
Η Birkin, που σχεδιάστηκε το 1984 για την αείμνηστη μούσα της αριστερής όχθης, Jane Birkin, έχει πλέον ξεπεράσει σε φήμη την ίδια της την έμπνευση. Αξίζει να θυμηθούμε πως ένα ολόκληρο επεισόδιο του «Sex and the City» είχε αφιερωθεί στις δυσκολίες της απόκτησής της, ακόμη και αν κρατάς στα χέρια σου τις (από) 20.000 ευρώ που απαιτούνται.
Οι λίστες αναμονής για την περίφημη τσάντα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της πολυτέλειας, με φήμες στο διαδίκτυο να αναφέρουν αναμονές που φτάνουν έως και τα έξι χρόνια. Σύμφωνα με την Hermès, όμως, αυτά είναι απλώς μύθος. Το μόνο που χρειάζεται, όπως υποστηρίζουν, είναι υπομονή και η ανάπτυξη μιας καλής σχέσης με το κατάστημα Hermès. Παρ’ όλα αυτά, το ζήτημα προκάλεσε έντονες συζητήσεις φέτος, όταν δύο Καλιφορνέζοι κατέθεσαν μήνυση κατά της Hermès, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία αρνήθηκε να τους πουλήσει τις πολυπόθητες τσάντες Birkin.
Πώς είναι, λοιπόν, να έχει κανείς πρόσβαση στα άδυτα εργαστήρια της Hermès και να παρακολουθεί από κοντά τη διαδικασία δημιουργίας των εμβληματικών προϊόντων της; «Βλέποντας αυτήν την εμβληματική γαλλική grande dame στα επιμέρους συστατικά της, πριν συναρμολογηθεί, νιώθεις μια αίσθηση αμηχανίας, σαν να αιφνιδιάζεις τη Μαρία Αντουανέτα χωρίς την περίτεχνη περούκα της», περιγράφει η δημοσιογράφος της Telegraph. Σύμφωνα με την ίδια, στην πιο «ακατέργαστη» μορφή της, η Birkin είναι απλώς μια συλλογή από δερμάτινα πάνελ, λωρίδες, μεταλλικά στοιχεία και κλωστές, που περιμένουν τη μαγεία της τέχνης που θα τα μεταμορφώσει σε ένα αντικείμενο αντάξιο της πολύχρονης αναμονής.
Οι τσάντες Hermès κατασκευάζονται με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο από τον συνηθισμένο στις περισσότερες βιομηχανίες. Ένας τεχνίτης αναλαμβάνει την κατασκευή της τσάντας από την αρχή ως το τέλος, αντί για τη γραμμή παραγωγής που συνηθίζεται. Το φωτεινό εργαστήριο είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να πλημμυρίζει με φυσικό φως, χάρη σε ρυθμιζόμενες περσίδες. Τα παράθυρα του χώρου έχουν μέγεθος 90 εκατοστών, αντανακλώντας τις διαστάσεις ενός μεταξωτού μαντηλιού Hermès. Το εργαστήριο βρίσκεται στα προάστια Pantin, βόρεια του Παρισιού, και λειτουργεί από το 1992. Για να διατηρείται η σύνδεση με την κεντρική μπουτίκ, μια ζωντανή σύνδεση βίντεο επιτρέπει στους τεχνίτες να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τι συμβαίνει εκεί.
Στο εργαστήριο, οι τσάντες φτάνουν σε επίπεδη μορφή, έτοιμες για συναρμολόγηση από κάθε τεχνίτη. Η εκπαίδευση των τεχνιτών διαρκεί τουλάχιστον δύο χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων μαθητεύουν δίπλα στους έμπειρους τεχνίτες. Μέχρι να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους, πρέπει να μπορούν να κατασκευάσουν τις πιο περίπλοκες και διάσημες τσάντες της εταιρείας, όπως την Birkin και την Kelly, από την αρχή μέχρι το τέλος.
Αυτό το σύστημα επιτρέπει σε κάθε τεχνίτη να βάζει τη δική του προσωπική «υπογραφή» στη δουλειά του, είτε στην τέλεια κομμένη δερμάτινη λωρίδα είτε στη λάμψη του γυαλισμένου δέρματος. Ο διευθυντής του εργαστηρίου μπορεί να αναγνωρίσει ποιος έφτιαξε κάθε τσάντα απλώς κοιτώντας την. Στους χώρους εργασίας, οι θέσεις είναι γεμάτες με προσωπικά αντικείμενα, όπως οικογενειακές φωτογραφίες και φυτά. Όταν η δημοσιογράφος της Telegraph ρώτησε πόσος χρόνος χρειάζεται για να φτιαχτεί μια Birkin, οι τεχνίτες απάντησαν ότι αυτό δεν μετριέται με τον συνηθισμένο τρόπο. Δεν υπάρχουν ποσοστώσεις ή συγκεκριμένοι αριθμοί που πρέπει να φτάσουν κάθε μέρα.
Η διαδικασία κατασκευής, είτε πρόκειται για μια μικρή Kelly σε πράσινο αψέντι είτε για μια σπορ Berline σε γκρι στάχτη, είναι πραγματική τέχνη. Ακόμα και το απλό βήμα της λείανσης μετά την κόλληση δύο κομματιών δέρματος περιλαμβάνει προσεκτικό τρίψιμο για να αφαιρεθούν τυχόν μικροσκοπικά ίχνη κόλλας, διατηρώντας την επιφάνεια λεία και απαλή. Ένα από τα πιο δύσκολα μέρη είναι το στρογγυλεμένο σχήμα της Constance, που επιτυγχάνεται όταν ο τεχνίτης θερμαίνει το δέρμα με καυτή λαβίδα για να το συρρικνώσει σε ορισμένα σημεία και να το φουσκώσει σε άλλα. Στη συνέχεια, το δέρμα γυαλίζεται με γυάλινη πέτρα για να αποκτήσει τη χαρακτηριστική λάμψη της τσάντας.
Ακόμη και η κλωστή που ράβει την τσάντα υπόκειται σε αυστηρό έλεγχο: περνιέται τρεις φορές από τη βελόνα για αντοχή και χρησιμοποιείται η ίδια κλωστή καθ' όλη τη διάρκεια. Αν σπάσει, η τσάντα πρέπει να αποσυναρμολογηθεί και η διαδικασία να ξεκινήσει από την αρχή. Ακόμα και οι τρύπες για τις ραφές σχεδιάζονται προσεκτικά, με ειδικά εργαλεία που καθορίζουν το μέγεθος και την απόσταση κάθε βελονιάς.
Αν και μερικά σχέδια είναι πιο περίτεχνα, όπως η σπάνια Birkin Faubourg που μοιάζει με τη βιτρίνα του καταστήματος Saint-Honoré με τρισδιάστατες τέντες, οι πιο απλές τσάντες απαιτούν τη μεγαλύτερη δεξιοτεχνία. «Χρειάζεται πολλή δουλειά για να φαίνονται τόσο λιτές, γιατί το εσωτερικό πρέπει να είναι εξίσου προσεγμένο με το εξωτερικό», εξηγεί η Priscila Alexandre. «Όσο πιο απλό φαίνεται ένα σχέδιο, τόσο πιο περίπλοκο είναι στο εσωτερικό του».
Η μακροχρόνια αντοχή μιας τσάντας Hermès είναι βασικό κομμάτι της κατασκευής της. Όπως έλεγε ο αείμνηστος Jean-Louis Dumas, πρώην CEO και απόγονος του ιδρυτή Thierry Hermès, «Ένα αντικείμενο πολυτελείας είναι αυτό που μπορεί να επισκευαστεί».
«Εκτός από την υπεροχή και την ποιότητα, η μακροζωία είναι το απόλυτο κλειδί», λέει. «Αν κάτι συμβεί στο χερούλι, πώς θα το φτιάξουμε χωρίς να επηρεάσουμε την τσάντα; Δημιουργούμε με διαφορετική νοοτροπία».
Η διαδικασία σχεδιασμού στην Hermès είναι μοναδική, καθώς η Alexandre έχει ένα μικρό ατελιέ δίπλα στο γραφείο της, όπου συνεργάζεται άμεσα με τους τεχνίτες για να δουλεύει πάνω σε νέες ιδέες. «Αυτή η εγγύτητα είναι πολύ φυσική, μπορούμε να συζητάμε άμεσα τι λειτουργεί και τι όχι από την αρχή. Είναι το μικρό μας εργαστήριο ιδεών», λέει.
Υπάρχει σίγουρα μεγάλη ευθύνη όταν σχεδιάζεις τις πιο περιζήτητες τσάντες στον κόσμο. «Στην αρχή, ήταν λίγο τρομακτικό», παραδέχεται η Alexandre. «Αλλά πρέπει να θυμάσαι πόσο τυχεροί είμαστε εδώ», λέει, δείχνοντας τo ατελιέ. «Όλα ξεκινούν από τους τεχνίτες, την τέχνη τους, τη δεξιοτεχνία και την παράδοση. Και τότε μπορείς να δημιουργήσεις κάτι νέο».
Παρά τον σεβασμό για τα κλασικά Birkin, Kelly και Constance, η δουλειά της Alexandre είναι να προσαρμόσει τα σχέδια στο σήμερα, όχι να εστιάζει μόνο στο παρελθόν. «Σκέφτομαι πάντα το άτομο που θα χρησιμοποιήσει την τσάντα», λέει, δείχνοντας μια Arcon που μπορείς να την κρατήσεις σαν τσέπη. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι το πώς η τσάντα γίνεται μέρος της ζωής σου: «Το πώς νιώθει στο χέρι, η άνεση, η εργονομία και η λειτουργικότητά της». Μια Kelly μπορεί να κάθεται κομψά στο Maxim’s, αλλά το πιο σπορ αδερφάκι της, το σακίδιο Allback, μπορεί να κρεμαστεί στον ώμο κάποιου για μια βόλτα με το ποδήλατο.
«Πρέπει να ακολουθείς τις ανάγκες του σήμερα – η Hermès το κάνει αυτό εδώ και χρόνια», λέει η Alexandre. «Αρχίσαμε με σέλες και όταν ήρθαν τα αυτοκίνητα, δημιουργήθηκε μια τσάντα που ταίριαζε σ’ αυτόν τον κόσμο. Σκέφτομαι πάντα πώς ζούμε με τα αξεσουάρ μας σήμερα».
Η κληρονομιά της Hermès μπορεί να είναι αιωνόβια, αλλά ο χρόνος της είναι πάντα σύγχρονος...