«Κυανό»: Το πριν και το μετά ενός μικρού σπιτιού στην καρδιά του Παγκρατίου με έμφαση στο μπλε
Ένα σπίτι 50 τ.μ. σε πολυκατοικία του ‘64, στο κέντρο του Παγκρατίου, απέκτησε ξεχωριστή λάμψη, χωρίς να αποκόπτεται από τις καταβολές του, χάρη στην ανακαίνιση από την Έλλη Αθανασιάδου και το γραφείο της «Space is around us». Η αρχιτεκτόνισσα μίλησε στο Bovary.gr για το ντιζάιν της ανακαίνισης και τις custom κατασκευές, που έγιναν ειδικά για τον χώρο αυτό.
Πηγή έμπνευσης το Καλλιμάρμαρο
Μπορεί το Καλλιμάρμαρο στάδιο να εμπνεύσει την ανακαίνιση ενός διαμερίσματος; Βεβαίως, μας απαντά η αρχιτεκτόνισσα. «Τοπόσημο του Παγκρατίου αποτελεί το Καλλιμάρμαρο στάδιο, του οποίου η στιλπνότητα των λευκών μαρμάρων κανέναν δεν αφήνουν αδιάφορο», σημειώνει. «Θέλαμε να τονίσουμε την τοπικότητα του διαμερίσματος με το λευκό μάρμαρο Διονύσου ενώ παράλληλα να αντλήσουμε στοιχεία και από την αισθητική κληρονομιά της δεκαετίας του '60, όταν και χτίστηκε η πολυκατοικία».
Στην ανακαίνιση εμφανείς είναι οι επιρροές από την εποχή οπότε και χτίστηκε η πολυκατοικία, στον τελευταίο όροφο της οποίας βρίσκεται το διαμέρισμα. «Όταν πρωτοεπισκεφτήκαμε το διαμέρισμα, μας έκαναν πολλή εντύπωση οι πολύχρωμες ταπετσαρίες των τοίχων που σε ταξιδεύουν δεκαετίες πίσω σε μια εποχή έντονης οικοδομησιμότητας της Αθήνας, που χαρακτηρίζεται από έντονα χρώματα στα interiors και στη μόδα. Δε θέλαμε να αποκόψουμε το διαμέρισμα από τις καταβολές του», εξηγεί η κ. Αθανασιάδου.
Το μπλε του ντιζάιν των 60's κυριαρχεί
Παρατηρούμε την έμφαση που έχει δοθεί στο μπλε χρώμα, το οποίο αποτελεί και τον τίτλο του έργου. Πώς επιλέχθηκε το μπλε; «Η δεκαετία των '60s όταν και χτίζεται το διαμέρισμα και πρωτοκατοικείται χαρακτηρίζεται από έντονα πρωταρχικά χρώματα. Για εμάς και για τον ιδιοκτήτη δεν είχε τόση σημασία ποιο από τα χρώματα θα επιλεχθεί, όσο το να διατηρήσουμε τόσο τις μεγάλες ποσότητες χρωμάτων και όσο και τις λεπτομέρειες (accents) σε ένα μόνο χρώμα, για να αποφύγουμε την οπτική φασαρία», τονίζει η αρχιτεκτόνισσα.
«Το διαμέρισμα είναι ένα ρετιρέ μόλις 50 τ.μ., και η προσθήκη πολλών χρωμάτων ενδεχομένως να κούραζε. Μια τέτοια επιλογή θα ερχόταν σε αντιπαράθεση και με την αρχική μας σχεδιαστική πρόθεση, που ήταν να δημιουργήσουμε δηλαδή ένα μικρό καταφύγιο ηρεμίας, μακριά από τους έντονους ρυθμούς του κέντρου της Αθήνας. Ο ψηλός όροφος σε συνδυασμό με τις θέες του Λυκαβηττού και του Υμηττού συμβάλλουν σε αυτή την πρόθεση».
Όσο για τις δυσκολίες κατά την κατασκευή, η κ. Αθανασιάδου τις εντοπίζει περισσότερο σε επίπεδο logistics, δηλαδή ομαλής και γρήγορης ροής της κατασκευής του έργου. «Συχνά τα προβλήματα που προκύπτουν κατά τη διαδικασία κατασκευής δεν αναφέρονται από τους αρχιτέκτονες παρότι η κατασκευή αποτελεί ένα πάρα πολύ challenging στάδιο ολοκλήρωσης ενός έργου ανακαίνισης», λέει.
«Ο ψηλός όροφος του διαμερίσματος, ο πολύ στενός δρόμος όπου τοποθετείται η πολυκατοικία, από όπου μάλιστα διέρχονται ΜΜΜ, αλλά και το πολύ κεντρικό και πολυσύχναστο σημείο της Αθήνας όπου τοποθετείται το διαμέρισμα μας έφεραν δυσκολία».
Ξεχωριστός custom πολυμορφικός καναπές
Ένα διαμέρισμα λίγων τετραγωνικών, όπως είναι το «Κυανό», αποτελεί ταυτόχρονα και μια σημαντική δημιουργική πρόκληση για τους αρχιτέκτονες. «Το μικρό μέγεθος ενός χώρου κατοικίας καλεί τον αρχιτέκτονα να δώσει εξατομικευμένες λύσεις που να συνδυάζουν λειτουργικότητα, αισθητική και οικονομία χώρου».
Στην περίπτωση αυτού του διαμερίσματος, βρίσκουμε την εφαρμογή πραγματικά έξυπνων σχεδιαστικών λύσεων, από το καθιστικό και την κουζίνα, έως τους αποθηκευτικούς χώρους.
«Ο πολυμορφικός custom καναπές ο οποίος σχεδιάστηκε αποκλειστικά για το συγκεκριμένο διαμέρισμα, αποτελεί ένα φίλτρο μεταξύ καθιστικού και χώρου φαγητού. Κανείς μπορεί να καθίσει είτε προς τη μεριά του καθιστικού είτε προς εκείνη της προετοιμασίας φαγητού. Επίσης ο περίοπτος αυτός καναπές μπορεί να μετατραπεί και σε διπλό κρεβάτι, λειτουργώντας σαν ξενώνας σε περίπτωση φιλοξενίας επισκεπτών», εξηγεί και συμπληρώνει: «Η διαμόρφωση της κουζίνας υπήρξε ένα άλλο παράδειγμα αξιοποίησης των περιορισμένων τετραγωνικών, καθώς θέλαμε να δημιουργήσουμε την αίσθηση του 'island' χωρίς όμως να υπάρχει επαρκής χώρος. Επομένως, το 'island' εφάπτεται στον τοίχο ως συνέχεια του κύριου χώρου της κουζίνας και λειτουργεί ταυτόχρονα ως τραπέζι φαγητού. Ταυτόχρονα, μεγιστοποιήσαμε με full height ερμάρια όσο και με την εισαγωγή της ντουλάπας-laundry-καθιστικού στην είσοδο του διαμερίσματος».
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΓΟΥ
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Έλλη Αθανασιάδου, «Space is
around us»
Κατασκευή: Έλλη Αθανασιάδου
Φωτογραφία: Lea Martin
Set styling: Έλλη Αθανασιάδου, Ολυμπία Κατσαρού
Μοντέλo: Ολυμπία Κατσαρού
Τοποθεσία: Παγκράτι, Αθήνα, Ελλάδα