Tina Chow: Η ζωή και το έργο της «εφευρέτριας του μινιμαλισμού» που άφησε εποχή για το στιλ της -Πέθανε πρόωρα στα 41 λόγω AIDS
Μούσα σχεδιαστών, συλλέκτρια, αγαπημένη της art σκηνής της Νέας Υόρκης και σχεδιάστρια κοσμημάτων η Tina Chow έμεινε στην ιστορία ως η επιτομή του minimal style.
Η Kate Moss τη θεωρεί προσωπικό σημείο αναφοράς ως προς το ανυπέρβλητο στιλ. Ο Karl Lagerfeld τη βάφτισε «εφευρέτρια του μινιμαλισμού».
Στη φορτωμένη, over the top και ενίοτε κιτς δεκαετία των ‘80s εκείνη ως αντισυμβατική προάγγελος των ‘90s κατάφερε να επιβάλλει το μοναδικό, αυστηρά δομημένο στιλ της με το κοντό Eton κούρεμά της και τις λιτές δημιουργίες, που συνήθιζε να επιλέγει. Ένα μοναδικό μείγμα ανατολής και δύσης, η Chow έφερε με χάρη την Ευρωπαϊκή φινέτσα από την πλευρά του Γερμανο-αμερικανού couturier πατέρα της και τα λεπτά ασιατικά χαρακτηριστικά από τη Γιαπωνέζα μητέρα της σε έναν εκρηκτικά γοητευτικό συνδυασμό. Η ίδια συνάντηση διαφορετικής κουλτούρας και αισθητικής αλλά και αμφισημίας των φύλων χαρακτήριζε και το διακριτό στιλ της, παίζοντας ευφυώς με την ιαπωνική καθαρότητα στις γραμμές, την αμερικανική ποπ διάθεση, το αρσενικό και το θηλυκό.
Γεννημένη στο Οχάιο το 1950, η Bettina Louise Lutz, όπως ήταν το πλήρες όνομά της, ξεκίνησε να εμπνέει με την εικόνα της από νωρίς. Στα 16 της ανακαλύφθηκε από Πρακτορείο στο Τόκυο και επιλέχθηκε ως το κεντρικό πρόσωπο για την καμπάνια καλλυντικών της Shiseido. Κάπως έτσι, εκτοξεύθηκε στις πασαρέλες όλων των μεγάλων σχεδιαστών, όπως ο Yves Saint Laurent, o Issey Miyake και ο Giorgio Armani. O Karl Lagerfeld μαγεμένος από την ασυνήθιστη ομορφιά της, την επέλεξε για να κλείσει το πρώτο του σόου Υψηλής Ραπτικής για την Chanel.
Πέρα από μοντέλο, όμως, η Chow άνοιγε έναν δημιουργικό διάλογο με τα ρούχα και τον τρόπο που συνθέτεις την εικόνα σου, λειτουργώντας και ως confidante για τους σχεδιαστές. «Είναι σαν ένα σπίρτο που φωτίζει τα πράγματα καλύτερα και τα βοηθά να λάμπουν ακόμα πιο ακτινοβόλα με τη φλόγα της», είχε πει για εκείνη η σχεδιάστρια Zandra Rhodes, που γνώρισε την Chow στον μελλοντικό σύζυγό της.
Επίσης, καλύτερη φίλη του τότε, ανερχόμενου Manolo Blahnik η Chow είχε αποκτήσει πάνω από 30 ζευγάρια παπούτσια του κορυφαίου shoe designer, αναφερόμενη σε αυτά ως «αγαπημένους φίλους». «Όταν την πρωτοείδα είπα αυτή είναι!» είχε δηλώσει ο Blahnik στο περιοδικό i.d. «Ήταν η μόνη που μπορούσα να καλέσω και να μιλήσω για τα σχέδιά μου γιατί η σκέψη της ήταν τόσο μπροστά και ήξερε τι μπορεί να λειτουργήσει. Εκείνη περισσότερο από τον καθένα με ενθάρρυνε να κάνω αυτό που θέλω και όχι αυτό που πρέπει».
Η αγάπη αλλά και το ένστικτό της για το στιλ και τη μόδα την έκαναν την πιο ψαγμένη συλλέκτρια αρχειακών κομματιών στις δημοπρασίες, που, όμως, τους έδινε ζωή, εντάσσοντάς τα στην καθημερινότητά της. Τη δραστηριότητά της αυτή την αποκαλούσε ένα τρελό πάθος. Τα δυσεύρετα χειροποίητα μεταξωτά ντραπέ φορέματα “Delphos” του Mariano Fortuny, που παράχθηκαν σε περιορισμένο αριθμό από το 1907 μέχρι το 1950, οι αρχαιοελληνικές αιθέριες δημιουργίες της Madame Grès ή τα κομψά σύνολα του Cristóbal Balenciaga ήταν μερικά μόνο από τα πολύτιμα αποκτήματά της. Ως λαμπερή καλεσμένη στον γάμο της Paloma Picasso είχε επιλέξει μία βραδινή τουαλέτα του 1938 από την σουρεαλίστρια σχεδιάστρια Elsa Schiaparelli.
Σταθερή παρουσία στην International Best Dressed List από το 1985, η Tina Chow γινόταν αμέσως αντιληπτή και κέντριζε τα βλέμματα σε κάθε χώρο με την παρουσία της. Ο εικονογράφος μόδας Antonio Lopez και οι φωτογράφοι Herb Ritts, o Helmut Newton είχαν αιχμαλωτίσει κάτι από την ανεξιχνίαστη αύρα της στα έργα τους.
Αν και θαμώνας των πιο κουλ spots η ίδια αντιστεκόταν στη φανταχτερή disco glam ατμόσφαιρα της εποχής της προτιμώντας κλασικά πουκάμισα, ρευστά column φορέματα ή καλοραμμένα power suits.
Πρωτοπόρος και σε αυτό η Chow συνδύαζε απενοχοποιημένα κομμάτια υψηλής ραπτικής με vintage ευρήματα από τις εξορμήσεις της στις υπαίθριες αγορές. Μόνιμο πρωτοσέλιδο για τις κοσμικές στήλες, ο Τύπος την απαθανάτιζε με ανδρόγυνα, χαλαρά σύνολα την ημέρα και εκλεκτικά looks με εξωτικό αέρα τις ατέλειωτες νύχτες διασκέδασης. Αν και πολλές φορές απέριττη στο ντύσιμό της, στα αξεσουάρ της δεν δίσταζε να προσθέτει πινελιές μαξιμαλισμού μπλέκοντας πέρλες, αλυσίδες, χάντρες και πολύτιμους λίθους.
Ο ρόλος της ως οικοδέσποινας στην αλυσίδα εστιατορίων του συζύγου της Mr.Chow ήταν τόσο πετυχημένος, ώστε κατάφερε να αναγάγει το κεντρικό τους μαγαζί στη Νέα Υόρκη στο πιο cult στέκι των καλλιτεχνών και των “glitterati” φυσιογνωμιών της διεθνούς σκηνής. Ο Jean-Michel Basquiat έπινε Kir Royale με τον μέντορά του Andy Warhol και τον Keith Haring, η συγγραφέας Fran Lebowitz ανέβαζε το κλίμα με τα αιχμηρά της σχόλια, η Jerry Hall, η Iman και ο Mic Jagger γέμιζαν τον χώρο αισθησιασμό και λάμψη...Οι πιο hot «συνήθεις ύποπτοι», παρέλαυναν κάθε βράδυ από το βασίλειο της Chow, δημιουργώντας μία θρυλική παρέα σε ένα exclusive, περιζήτητο στέκι.
Η συνεχής ενασχόλησή της με το ωραίο την οδήγησε στο να σχεδιάσει τα δικά της “new age” κοσμήματα, που θεωρούνται σύγχρονα μέχρι και σήμερα. Πρώτες ύλες οι κρύσταλλοι, γνωστοί για τις θεραπευτικές τους ιδιότητες και την ενέργειά τους, τοποθετούνταν συνήθως με ένθεση μέσα σε πλεγμένο ξύλο μπαμπού ή μέταλλο, που κατασκεύαζε σε συνεργασία με τον Ιάπωνα τεχνίτη Kosube Shochikudo ως φόρο τιμής στην καταγωγή της. Είχε πει πως «το να αφιερώνεσαι στην τέχνη σου και να επιδιώκεις να την τελειοποιείς με ήθος και αξιοπρέπεια είναι η μόνη αξία στη ζωή αλλά και στο πεδίο των ρούχων».
Το να διοχετεύει την ενέργειά της σε μία ζωή λάμψης και προβολής δεν της ήταν αρκετό.. Η Chow ένιωθε, πλέον, τη ματαιότητα πίσω από το γκλάμουρ, επιθυμώντας κάτι πιο ουσιαστικό πέρα από το να είναι μία εντυπωσιακή πεταλούδα της κοσμικής ζωής. Ανέπτυξε έντονη φιλανθρωπική δράση στηρίζοντας τον αγώνα κατά του AIDS, όταν άρχισε να χάνει κοντινά της πρόσωπα από αυτό το νέο απειλητικό ιό. Μακριά απ’ όλα ασπάστηκε τον Βουδισμό και αποσύρθηκε σε ένα διαμέρισμα-ησυχαστήριο στον κόλπο της Σάντα Μόνικα, κάνοντας ταξίδια προσωπικής αναζήτησης, όπως εκείνο στα όρη των Ιμαλαίων για να συναντήσει τον Δαλάι Λάμα.
Δυστυχώς, ανάμεσα σε όλα είχε ακόμα μία αρνητική πρωτιά. Κόλλησε τον ιό και ήταν η πρώτη γυναίκα που δεν φοβήθηκε να το κάνει γνωστό δημόσια. H προσωπική της ζωή ήταν μετρημένη. Όμως, μετά τον χωρισμό της από τον Michael Chow, λόγω ενός ειδυλλίου με τον ηθοποιό Richard Gere, ο επόμενος σύντροφός της Kim d’Estainville, της μετέδωσε τον HIV. Ακόμα και κατά την τελευταία είσοδό της στο νοσοκομείο Beth Israel η ίδια με ένα αέρινο λευκό σύνολο, ήρεμη και συμφιλιωμένη με τον εαυτό της, έμοιαζε με τον Γκάντι, όπως της είπε ένας φίλος. «Νιώθω σαν τον Γκάντι» απάντησε μειδιώντας, σε μία κατάσταση πλήρους γαλήνης.
Η Tina Chow μπορεί να χάθηκε πρόωρα, μόλις στα 41 της χρόνια, όμως το μυθικό στιλ της συνεχίζει να εμπνέει. Στα βίντεο του TikTok για το πώς να μιμηθείς το αβίαστο στιλ του μυστηριώδους gallery girl, που συχνάζει στα πιο αρτιστίκ και ιδιαίτερα μέρη, το όνομά της εμφανίζεται πάντα πρώτο.