Γυναίκα κρύβει το πρόσωπό της με το πλεκτό και φαίνονται μόνο τα μάτια της

Σύνδρομο FOBO: Ο λόγος που ίσως δυσκολεύεστε να πάρετε ακόμα και την πιο μικρή απόφαση

Με την άνοδο των social media και την ανάδειξή τους σε απόλυτο εργαλείο μάρκετινγκ αλλά και lifestyle οδηγό, κάθε μέρα αναρίθμητες πληροφορίες, εικόνες και επιλογές εμφανίζονται στη μικρή οθόνη ενός smartphone, η οποία μοιάζει σαν να χωρά έναν ολόκληρο κόσμο.

Οι επιλογές αναρίθμητες. Προσφορές, καταστήματα, άνθρωποι της διπλανής πόρτας που ζητούν ένα follow και αμέτρητα άρθρα που προτείνουν κάθε λογής εναλλακτική γεμίζουν τη λίστα μας με τα must-dοs, με αποτέλεσμα πολλές φορές να νιώθουμε χαμένοι σ’ έναν λαβύρινθο πληροφοριών. Κανείς φτάνει την τελική έξοδο ύστερα από πολλή έρευνα και αρκετή μελέτη!

Ωστόσο, δεν έχουν όλοι την ίδια δυσκολία να παίρνουν αποφάσεις -ειδικά σε ό,τι αφορά τα απλά καθημερινά ζητήματα, που δεν έχουν τόσο σοβαρό impact στο μέλλον μας ως άνθρωποι και ως επαγγελματίες. Από την άλλη βέβαια, υπάρχουν κι εκείνοι που, όχι μόνο θα σκεφτούν προσεκτικά την κάθε τους απόφαση, όσο ανούσια και αν είναι, αλλά θα δημιουργήσουν ένα τόσο τεράστιο και περιττό δίλημμα, το οποίο τελικά καταλήγει αγχωτικό και πνευματικά εξουθενωτικό.

Αν και εσείς αναγνωρίζετε τον εαυτό σας σε αυτήν την κατηγορία ανθρώπων, ίσως να πάσχετε από FOBO -ακρωνύμιο του Fear of Best Option, το οποίο σε ελεύθερη μετάφραση αποδίδεται ως «ο φόβος μήπως χάνουμε την καλύτερη επιλογή».

Free-Photos/ Pixabay

Τον όρο εισήγαγε ο επιχειρηματίας και best-seller συγγραφέας Patrick McGinnis, ο οποίος μάλιστα δημιούργησε και τον περίφημο πια όρο FOMO (Fear of Missing Out, δηλαδή τον φόβο ότι θα χάσουμε κάτι συγκλονιστικό αν δεν είμαστε παντού παρόντες).

Ο ίδιος, ωστόσο, δε θεωρεί ότι το FOBO αποτελεί μια νέα ανθρώπινη συμπεριφορά, αλλά αποτελεί μέρος τις ανθρώπινης φύσης μας να ψάχνουμε πάντα για το καλύτερο. Μιλώντας στο «The Guardian», ο ίδιος τονίζει «Οι πρόγονοί μας πριν από εκατομμύρια χρόνια ήταν προγραμματισμένοι από τη φύση τους να περιμένουν για το καλύτερο». Με τον ίδιο βέβαια να συμπληρώνει ότι, καθώς πλέον είναι πολύ εύκολο να συγκρίνουμε τον εαυτό μας και τις επιλογές μας με των άλλων, μέσω της τεχνολογίας και των social media, αυτό το φαινόμενο έχει πάρει πλέον μεγάλες διαστάσεις και θεωρείται σύνδρομο.

Αν κάνετε 30 λεπτά να αποφασίσετε ποια ταινία θα δείτε στο Netflix, καθώς υπάρχουν αμέτρητες και θέλετε να είστε σίγουροι ότι θα δείτε την καλύτερη, αν δεν μπορείτε να αποφασίσετε με τίποτα που θα πάτε για φαγητό την Κυριακή μεσημέρι ή ποιο κοκτέιλ θα παραγγείλετε στο bar, έχετε ακυρώσει ό,τι είχατε κανονίσει με τον κολλητό σας επειδή μια πρόταση που ακούγεται πιο ενδιαφέρουσα προέκυψε και δε θέλετε να τη χάσετε, τότε ίσως να ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων με FOBO.

Miftah Rafli Hidayat/ Pexels

Η 24χρονη Aoife O’Donaghue, η οποία μίλησε επίσης στη The Guardian, είπε ότι ακυρώνει συνέχεια την τελευταία στιγμή τα ραντεβού της. Η ίδια βρίσκει εξαιρετικά δύσκολη οποιαδήποτε απόφαση, ακόμα και όσες για πολλούς μπορεί να μοιάζουν ασήμαντες, όπως για παράδειγμα που να πάει για διάβασμα, στη βιβλιοθήκη ή σε καφετέρια «Σκεφτόμουν “Θα διαβάσω καλύτερα στο ένα ή στο άλλο; Θα παραγγείλω τσάι; Θα βρω να καθίσω εκεί που θα πάω;”» λέει η ίδια, προσθέτοντας ότι το σκεφτόταν επί 15 λεπτά, ώσπου την πόνεσε το στομάχι της από το άγχος.

Δίνοντας μια συνέντευξη στους New York Times, ο εισηγητής του όρου είπε ότι FOBO είναι ουσιαστικό η αδυναμία να δεσμευτεί κανείς σε μια επιλογή, καθώς φοβάται ότι αυτή δεν είναι πραγματικά η τέλεια δυνατή και αφήνει να ξεγλιστρήσει από τα χέρια του κάτι καλύτερο. Μάλιστα, ο ίδιος τόνισε ότι είναι ένα χαρακτηριστικό που κρύβει κι έναν ασυνείδητο ναρκισσισμό, καθώς οι άνθρωποι που πάσχουν από FOBO βάζουν τους ίδιους και τις ανάγκες τους σε προτεραιότητα. Συμπληρώνει ότι αποτελεί απόρροια ενός κόσμου όπου όλα μοιάζουν πιθανά και προσβάσιμα.

Όσες περισσότερες οι επιλογές τόσο περισσότερο πιθανό είναι να πάσχει κανείς από FOBO. Ωστόσο, το σύνδρομο αυτό επηρεάζει ακόμα και τις πιο σημαντικές αποφάσεις μας, που μπορεί ν’ αφορούν την εκπαίδευση ή την καριέρα μας.

denkendewolke/ Pixabay

Τι να κάνετε για να πάρετε πιο εύκολα μια απόφαση:

Στη συνέντευξη στους New York Times, ο Patrick McGinnis αποκάλυψε τι κάνει ο ίδιος...

«Για τα πιο απλά πράγματα ακολουθώ τη μέθοδο “Ρώτα το Ρολόι”. Καταλήγω σε δύο επιλογές και τοποθετώ νοητά την κάθε επιλογή στην αριστερή και δεξιά πλευρά του ρολογιού. Έπειτα κοιτάω το δείκτη με τα δευτερόλεπτα και κάνω αυτό που έχω βάλει στην πλευρά που μου δείχνει εκείνη τη στιγμή. Η απόφαση έχει παρθεί! Ακούγεται χαζό, αλλά αν δοκιμάσετε να ρωτήσετε το σύμπαν, θα με ευχαριστείτε μετά» (αν δεν έχετε ρολόι, ρίξτε ένα κέρμα, ουσιαστικά είναι το ίδιο πράγμα).

«Για τα πιο σπουδαία ζητήματα, προσπαθώ να σκεφτώ ως επιχειρηματίας. Γράφω τα πάντα -τα υπέρ, τα κατά κι ό,τι άλλο μπορεί να με βοηθήσει να αποφασίσω- και ύστερα τα διαβάζω φωναχτά». Αυτό τον βοηθάει να έχει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα επί του θέματος -πρακτική που ακολουθεί και στις επενδύσεις που κάνει.

Και κάτι που κάνω εγώ -τεράστιος πάσχων FOBO. Ρίχνω το κέρμα. Αν η επιλογή σας δημιουργεί σφίξιμο και εύχεστε να είχαν βγει γράμματα αντί για κορώνα, έχετε την απάντησή σας.