γυναίκα με γυαλιά συνέντευξη για δουλειά μέσω Zoom

Συνέντευξη για δουλειά μέσω Zoom -Τι πρέπει να προσέξεις, σύμφωνα με ειδικούς

Συμβουλές για τις συνεντεύξεις για δουλειά μέσω Zoom.

Ένα από τα πιο συχνά φαινόμενα της εποχής που ζούμε είναι οι συνεντεύξεις για δουλειά μέσω Zoom. Ωστόσο, καθώς αυτό είναι κάτι στο οποίο πολλοί ίσως να μην εξοικειωμένοι, κάποιοι ίσως να μην ξέρουν ακριβώς ποιοι είναι κανόνες σε μια τέτοια συνθήκη. Πώς πρέπει να ντυθούν, που πρέπει να βρίσκονται, που πρέπει να κοιτούν όταν μιλούν.

Μιλώντας στην Guardian, δύο ειδικοί αποκαλύπτουν τους βασικούς κανόνες για μια online συνέντευξη, ώστε να δείχνετε επαγγελματίες, ακόμα και αν βρίσκεστε στο σπίτι σας εκείνη τη στιγμή.

Θα μιλήσετε μέσω Zoom, Skype ή σε άλλη πλατφόρμα; Είσαι σίγουρος ότι η ώρα είναι η σωστή; Υπάρχει διαφορά ώρας με τη χώρα στην οποία βρίσκεται η εταιρία; «Ελέγξτε και τρεις φορές ακόμα τις λεπτομέρειες» συμβουλεύει η Ruth Cornish, η οποία διαχειρίζεται την εταιρία συμβουλευτικής Amelore και είναι συνιδρύτρια του βρετανικού σωματείου HR Independents. Συνδεθείτε νωρίς αλλά όχι πολύ νωρίτερα.

Αν δεν έχετε την εφαρμογή μέσω της οποίας θα γίνει η συνέντευξη κατεβάστε τη κάποιες μέρες πριν από τη συνέντευξη ώστε να εξοικειωθείτε, τόσο με το λογισμικό της όσο και με τη συσκευή σας. Για επιπλέον ασφάλεια, κατεβάστε τη και σε μια δεύτερη συσκευή, για παράδειγμα το κινητό σας, ώστε να έχετε εναλλακτική αν «κρασάρει» η πρώτη. Επίσης, δώστε προσοχή στο username σας, το οποίο πρέπει να δείχνει επαγγελματισμό. «Το κυριότερο πράγμα που παρατηρώ είναι το username πολλών υποψηφίων δεν είναι το σωστό -είτε έχουν το όνομα του γιου τους είτε γράφει “iPad” ή κάτι τέτοιο, κάτι που αποσυντονίζει τους υπόλοιπους συνομιλητές. Ή το μικρόφωνο και η κάμερα δεν λειτουργούν». Αν θέλετε να μοιραστείτε την οθόνη σας, βεβαιωθείτε ότι ξέρετε πώς γίνεται και ότι στην επιφάνεια εργασίας δεν υπάρχει κάτι που να μη θέλετε να δει κανείς.

συνέντευξη για δουλειά μέσω Zoom

Ο John Lees, career coach και συγγραφέας του «Knockout Interview» τονίζει «Το λάθος που κάνουν πολλοί είναι ότι μιλούν κοιτάζοντας το πρόσωπο του συνομιλητή που εμφανίζεται στην οθόνη τους, ενώ θα έπρεπε να κοιτάζουν την κάμερα του υπολογιστή τους. Χρειάζεται εξάσκηση. Οπότε, μια καλή ιδέα είναι να κάνετε εξάσκηση με έναν φίλο και αν μπορείτε να βιντεοσκοπήσετε την κλήση ώστε να δείτε πώς φαίνεστε». Αυτό δημιουργεί μια πιο άμεση επικοινωνία.

Αν δεν έχετε δεύτερο δωμάτιο ή γραφείο στο σπίτι, διαλέξτε μια ήσυχη γωνιά στο σπίτι και διαμορφώστε τη ανάλογα. Η Ruth Cornish συμβουλεύει «Θέλετε ένα ήσυχο, τακτοποιημένο background που λέει κάτι για σας». Διώξτε περιττά αντικείμενα και προσθέστε ίσως ένα όμορφο κάδρο στον τοίχο ένα μια καλά οργανωμένη βιβλιοθήκη. «Τα έχω δει όλα, στοίβες με ασιδέρωτα, σκουπίδια και πολλά άλλα, που μαγνητίζουν το μάτι. Τα μάτια πρέπει να είναι πάνω σας, οπότε τίποτα δεν πρέπει να υπάρχει τίποτα που να αποσυντονίσει τη συζήτηση». Αποφύγετε το digital background, καθώς μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι κάτι κρύβετε. Ειδικά αν η θέση αφορά δουλειά από το σπίτι το σωστό background είναι ακόμα πιο σημαντικό, καθώς το σπίτι ενδέχεται να γίνει ο χώρος εργασίας σας.

Όσον αφορά τον φωτισμό, ο Lees προτείνει δύο φώτα σε κάθε πλευρά του προσώπου και όχι από πάνω, γιατί κάνει το πρόσωπο να φαίνεται περίεργο. Αν υπάρχει φυσικό φως είναι ακόμα καλύτερο, αλλά αν σας φωτίζει μόνο από τη μια μεριά προσθέστε ένα φως και από την άλλη. Ο σωστός φωτισμός αποπνέει επαγγελματισμό και δείχνει ότι έχετε πάρει τη συνέντευξη στα σοβαρά. Επίσης, δίνει μια γεύση από το πώς θα φαίνεστε στα meetings της εταιρίας ή με πελάτες.

Το ντύσιμο είναι επίσης σημαντικό. «Βλέπουμε πολλά φούτερ. Επειδή είσαι σπίτι δε σημαίνει ότι πρέπει να βάλεις ό,τι βρεις μπροστά σου -μη βάλεις απαραίτητα σακάκι, αλλά ένα κομψό τοπ ή πουκάμισο ή ό,τι πιστεύεις ότι αρμόζει στην εταιρία σου» αναφέρει η Less. Οι άντρες αποφύγετε τη γραβάτα γιατί στο σπίτι ίσως να φαίνεται παράταιρη και επιλέξτε ένα smart casual look (ένα πουκάμισο, ένα πλεκτό ή μια πόλο μπλούζα). Επιλέξτε bold χρώματα γιατί φαίνονται πιο ωραία στην οθόνη -αλλά όχι πολύ εκκεντρικά και όχι busy μοτίβα. Από κάτω, αν θέλετε μπορείτε να ολοκληρώσετε το look με ανάλογα παπούτσια και παντελόνι, ώστε να αισθάνεστε πιο επαγγελματίες και να ανεβεί η αυτοπεποίθησή σας.

συνέντευξη για δουλειά μέσω Zoom

Προσπαθήστε να ξεχάσετε ότι είστε σπίτι και μην κάνετε οτιδήποτε δεν θα κάνετε αν ήσασταν σε επαγγελματικό χώρο. Κλείστε το κινητό και μην έχετε κοντά σας σνακ, ώστε να μην μπείτε σε πειρασμό. «Έχω δει άτομα να λιμάρουν τα νύχια τους ή να τυλίγουν ένα δώρο» αναφέρει η Less. Αν βιντεοσκοπήσετε τον εαυτό σας πριν τη συνέντευξη θα καταλάβετε αν κάνετε κάτι που δεν είναι ταιριαστό σε μια συνέντευξη -για παράδειγμα αν παίζετε νευρικά με το στυλό σας ή κάθεστε στην καρέκλα σαν να είστε για καφέ. Επίσης, να είστε μόνοι σας στο δωμάτιο, γιατί αναπόφευκτα θα κοιτάξετε όποιον βρίσκετε στο δωμάτιο και ο συνομιλητής σας θα το καταλάβει. Οτιδήποτε σας αποσπά την προσοχή θα λειτουργήσει αρνητικά». Ωστόσο, αν τύχει κάτι, μην πανικοβληθείτε, ζητήστε συγνώμη και να είστε ψύχραιμοι. Οι περισσότεροι έχουν κατανόηση λόγω των περιστάσεων.

Ακούστε προσεκτικά τις ερωτήσεις και μην μακρηγορείτε με τις απαντήσεις σας. Κάντε focus σε αυτό που θέλετε να πείτε. Επίσης, κολλήστε στην οθόνη του υπολογιστή σας μια χαμογελαστή φατσούλα ή ένα χαρτάκι που θα λέει «θα τα καταφέρεις» για ένα γρήγορο mood boost όταν σας πιάνει άγχος ή κάτι που θέλετε οπωσδήποτε να αναφέρετε ώστε να μην το ξεχάσετε.

Φυσικά ισχύουν και όλοι οι υπόλοιποι κανόνες για μια οποιαδήποτε συνέντευξη για δουλειά. «Κάντε έρευνα για τον άνθρωπο που θα σας πάρει τη συνέντευξη και την εταιρία, μάθετε τη σωστή προφορά ονομάτων, τόπων κ.ά. Κάντε καλές ερωτήσεις, όχι προβλέψιμες. Μην φοβηθείτε να ζητήσετε επεξήγηση αν δεν έχετε καταλάβει κάτι. Μετά τη συνέντευξη προσθέστε τους στο LinkedIn και πείτε τους “Απόλαυσα τη συζήτησή μας σήμερα”. Ύστερα από κάθε συνέντευξη είναι καλό να κάνετε ένα follow up για αυτά που συζητήσατε. Για παράδειγμα, μπορείτε να ετοιμάσετε μερικές σημειώσεις ή να στείλτε ένα άρθρο που ίσως αναφέρατε στη συνέντευξη. Το κόλπο είναι να δείχνετε πρόθυμοι, αλλά όχι πολύ πρόθυμοι γιατί θα δείχνετε απεγνωσμένοι. Σχεδόν σαν να σκέφτεστε “Έχω τρεις προτάσεις για δουλειά, θα είστε τυχεροί αν με πάρετε”».