Φωτογραφία: Bulgari

Serpenti: Το εμβληματικό μοτίβο του Bulgari που αναδείχθηκε σε σήμα κατατεθέν του οίκου -Σημάδεψε της ιστορία της μόδας

Η Bulgari, ο εμβληματικός ιταλικός οίκος της υψηλής κοσμηματοποιίας, έφτασε πρόσφατα σε ένα σημαντικό ορόσημο.

Φέτος, γιορτάζεται η 75η επέτειος της συλλογής Serpenti το χαρακτηριστικότερο μοτίβο και σήμα κατατεθέν του Bulgari που ενσαρκώνει απόλυτα τη σχεδιαστική φιλοσοφία του οίκου -το πάθος για χρώμα, τον περίτεχνο συνδυασμό εξωτικών υλικών, καινοτόμο deisgn και αβίαστη γοητεία.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 που εμφανίστηκαν οι πρώτες εκδοχές του, το Serpenti έχει φορεθεί από μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του Χόλιγουντ και έχει καθιερωθεί ως ένα διαχρονικό σύμβολο περίτεχνης κοσμηματοποιός.

Tο βίντεο του οίκου για τα 75 χρόνια Serpenti:

Ο συμβολισμός του φιδιού

Εδώ και αιώνες, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, τα φίδια αποτελούν διαχρονικό σύμβολο κύρους και ισχύος. Η σοφία, η αιωνιότητα, η δύναμη, η αναγέννηση και η προστασία είναι μερικές μόνο από τις ισχυρές ιδιότητες που αποδίδονται στα φυλαχτά φιδιών σε διάφορες κουλτούρες ανά τον κόσμο.

Η Ελληνίδα θεά του έρωτα και της ομορφιάς, η Αφροδίτη, απεικονιζόταν συχνά να φοράει βραχιόλι με φίδι, ενώ τα φίδια αποτελούσαν σημαντικό έμβλημα και κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Τα φίδια έχουν επίσης αγαπηθεί από πολλούς μονάρχες, και είναι πλέον συνώνυμα με την αίσθηση αίγλης και δύναμης που συνοδεύουν το βασιλικό status. H βασίλισσα Βικτώρια έλαβε ένα δαχτυλίδι αρραβώνων με σιλουέτα φιδιού από τον πρίγκιπα Αλβέρτο το 1839, το οποίο αποτέλεσε σύμβολο αιώνιας αγάπης, ενώ η αυτοκράτειρα Κλεοπάτρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα φίδια της στο μυαλό όλων μας.

Η αυξανόμενη δημοτικότητα του Bulgari Serpenti

Η πρώτη συλλογή σχεδίων Serpenti κυκλοφόρησε το 1948 και αποτελούνταν από μια σειρά ρολογιών μπρασελέ που έβαλαν τη διάσημη πλέον τεχνική «Tubogas» στο χάρτη. Πιστό στο «ρετρό» ή «μηχανικό στυλ» της εποχής, το βραχιόλι «Tubogas» ήταν ένα πρωτοποριακό σχέδιο εμπνευσμένο από τον τυλιγμένο σωλήνα αερίου. Αυτή η τεχνική έδινε σε κάθε σχέδιο μια ελαστική και ελικοειδή σιλουέτα που ο κόσμος δεν είχε ξαναδεί ωστόσο «αγκάλιασε» -σύντομα, τα σχέδια Serpenti είχαν γίνει ανάρπαστα.

Η εμβληματική Diana Vreeland -εκδότρια μόδας του Harper's Bazaar US από το 1936 έως το 1962 και αργότερα αρχισυντάκτρια της αμερικανικής Vogue- ήταν πιστή υπέρμαχος του Serpenti. Παρόλο που δεν είχε αναφέρει ονομαστικά τη συλλογή, είναι γνωστό πως είχε πει στην ομάδα των συντακτών της το 1968: «Το φίδι θα έπρεπε να βρίσκεται σε κάθε δάχτυλο και σε όλους τους καρπούς παντού». Η προσωπική συλλογή κοσμημάτων της Vreeland αποτελούσε αδιάσειστη απόδειξη της αδυναμίας στο εν λόγω σχέδιο -σήμα κατατεθέν της διάσημης designer ήταν η εντυπωσιακή ζώνη Serpenti που φορούσε γύρω από το λαιμό της.

Παρόλο που τα σχέδια Serpenti δεν άργησαν α αγαπηθούν από το αγοραστικό κοινό, ήταν η δεκαετία του 1960 που τα εδραίωσε ως ένα διαχρονικό staple item. Η αίγλη της ιταλικής αισθητικής είχε αρχίσει να κατακτά την αμερικανική ποπ κουλτούρα και τα κινηματογραφικά blockbusters της εποχής εδραίωσαν το Serpenti ως ένα κομμάτι που ενσάρκωνε τη χλιδή του old Hollywood. Πιο συγκεκριμένα, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ φόρεσε ένα σχέδιο Serpenti στα γυρίσματα της ταινίας «Κλεοπάτρα« το 1962 και ο εραστής της Ρίτσαρντ Μπάρτον είχε πει χαρακτηριστικά: «Τα μόνο ιταλικά που γνωρίζει η Ελίζαμπεθ είναι τα κοσμήματα Bulgari».

Μέχρι τη δεκαετία του 1970, το έντονο χρώμα είχε γίνει συνώνυμο του οίκου και τα μαξιμαλιστικά σχέδια Serpenti σάρωναν στις τάσεις. Σήμερα, συναντάμε το μοτίβο Serpenti σε μοναδικά αριστουργήματα του οίκου Bulgari αλλά και στις καθημερινές συλλογές του οίκου που συμπεριλαμβάνουν μια ευρεία γκάμα από ρολόγια, δαχτυλίδια, μενταγιόν, σκουλαρίκια και βραχιόλια

Ποιος φοράει Serpenti;

Η μεγάλη λίστα με τους φανατικούς οπαδούς του Serpenti μοιάζει με ένα who's who της μόδας, των του κόσμου της τέχνης και της ποπ κουλτούρας. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, ο Andy Warhol φορούσε ως γνωστόν ένα ρολόι φιδάκι σε στυλ Tubogas, ενώ σταματούσε στο μαγαζί του οίκου Bulgari κάθε φορά που επισκεπτόταν τη Ρώμη, καθώς πίστευε ότι ήταν «το πιο σημαντικό μουσείο σύγχρονης τέχνης».

Σήμερα, το Serpenti εξακολουθεί να γίνεται πρωτοσέλιδο στα παγκόσμια ΜΜΕ με τις high profile εμφανίσεις του - το 2021 η Zendaya περπάτησε στο κόκκινο χαλί του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας φορώντας το εντυπωσιακό «Magnifica Hypnotic» -ένα διαμαντένιο κολιέ με ένα εκπληκτικό σμαράγδι βάρους σχεδόν 94 καρατίων.

Το χαρακτηριστικό μοτίβο της Bulgari συμπληρώνει μέχρι και σήμερα τα στιλάτα looks των διασημότερων it girls της σύγχρονης μόδας-βλ. Dua Lipa, Miley Cyrus, Bella Hadid, Kate Moss και Miranda Kerr- ενώ οι στιλάτες amabassadors του οίκου Zendaya και Anne Hathaway διατηρούν το εμβληματικό μοτίβο επίκαιρο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον και της νεότερης γενιάς καταναλωτών.