Louboutin: Οι γόβες με την κόκκινη σόλα γίνονται 30 ετών
Όσον αφορά τα παπούτσια, υπάρχουν λίγα πιο εμβληματικά ή πιο φιλόδοξα σημάδια από την κόκκινη σόλα του Christian Louboutin.
Στα 30 χρόνια από την ίδρυσή του, ο οίκος έχει μετατρέψει, ίσως περισσότερο από κάθε άλλο, ένα ζευγάρι παπουτσιών σε αντικείμενο τέχνης. Φοριούνται από τις χορεύτριες του καμπαρέ Crazy Horse στο Παρίσι μέχρι τις πασαρέλες των κορυφαίων οίκων μόδας, ενώ η Pamela Anderson, η Lady Gaga και η Blake Lively είναι μεταξύ των πολλών διασημοτήτων που «υποκλίνονται» στον Louboutin.
«Η ντουλάπα μου είναι γεμάτη από Louboutins - το κλασικό μαύρο στιλέτο Pigalle σε λουστρίνι ή μαύρο ματ δέρμα είναι το παπούτσι που επιλέγω», δήλωσε το σούπερ μόντελ Kate Moss στη βρετανική Vogue το 2014. «Έχω τόσα πολλά ζευγάρια που ο Christian σχεδίασε ένα στιλ με πιο αιχμηρή μύτη και λεπτό τακούνι, το οποίο ονόμασε «So Kate».
Τα «Loubis», όπως είναι το υποκοριστικό τους, έχουν εμφανιστεί και σε αμέτρητες τηλεοπτικές σειρές και ταινίες - η Carrie Bradshaw φορούσε ως γνωστόν ένα αταίριαστο ζευγάρι ενώ έκανε διακοπές στο Λος Άντζελες κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου του «Sex and the City», ενώ ένα ζευγάρι σχεδιάστηκε για τη Miss Piggy στην ταινία «The Muppets» του 2011. Η Taylor Swift φόρεσε την κρυστάλλινη εκδοχή στην περιοδεία της Eras και η Beyoncé έχει φορέσει το παπούτσι με την κόκκινη σόλα στο Coachella.
«Αποκαλώ τον κ. Louboutin τον μεγαλύτερο showman στα υποδήματα», δήλωσε η στιλίστρια Shannon Adducci. «Για τους θαυμαστές του, η κόκκινη σόλα ισοδυναμεί με το αποκορύφωμα της γοητείας».
Το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα των Louboutin
Η ιστορία της προέλευσης της κόκκινης σόλας είναι η ουσία της λαογραφίας της μόδας: Το 1993, δύο χρόνια μετά την έναρξη της ανεξάρτητης επιχείρησής του, ο Louboutin σχεδίασε μια συλλογή παπουτσιών εμπνευσμένη από τη λιθογραφία «Flowers» του Andy Warhol. Το πρωτότυπο επέστρεψε με ένα φλοράλ μοτίβο πάνω σε ένα ροζ τακούνι, αλλά το σχέδιο δεν «έκατσε» όπως ήλπιζε ο Louboutin.
Αφού είδε τη βοηθό του να βάφει τα νύχια της, τότε ο σχεδιαστής είχε μια στιγμή «αναλαμπής» και πήρε το κόκκινο βερνίκι νυχιών για να βάψει τη σόλα αντί αυτού.
«Το κόκκινο χρώμα αντιπροσωπεύει την αγάπη, το πάθος και τη ζωή», δήλωσε ο Louboutin στο CNN. «Είναι δυνατό, αισθητό, ισχυρό και γνωστό για την προσέλκυση της καλής τύχης».
Η αισθητική του Louboutin είναι ταυτόχρονα παρακμιακή και τολμηρή - εν μέρει Μαρία Αντουανέτα και εν μέρει μοιραία γυναίκα. Χειροποίητα στην Ιταλία, τα παπούτσια δημιουργούνται όχι μόνο από δέρμα αλλά και από κρύσταλλο, φτερά, ακόμη και βελούδο που είναι γεμάτο με ασημένια στρας.
Αλλά δεν είναι για μαζική κατανάλωση. Με κόστος από περίπου 350 δολάρια για ένα ζευγάρι σαγιονάρες Louboutin από καουτσούκ μέχρι σχεδόν 4.000 δολάρια για δερμάτινες μπότες από μέταλλο μέχρι το μηρό, αυτό το παπουτσί για να το κάνει κάποιος δικό του πρέπει να πληρώσει και το ανάλογο τίμημα. Ολα, πάντως, με την χαρακτηριστική κόκκινη σόλα.
Είναι επίσης ιλιγγιώδεις, με τις γόβες να φτάνουν σε ύψος τα 12 εκατοστά για αυτό το πολύ-θαυμαστό αλλά διαβόητα δύσκολο να περπατήσει κανείς στιλ, το "So Kate". Στις πλατφόρμες, τα τακούνια ανεβαίνουν ακόμα ψηλότερα - το «Maria Frou Alta», για παράδειγμα, έχει ύψος 16 εκατοστά.
«Ένα καλό παπούτσι είναι ένα παπούτσι που σε κάνει να αισθάνεσαι καλά, να δείχνεις καλά, να νιώθεις αυτοπεποίθηση, να δεσμεύεσαι και να είσαι άγρια», δήλωσε ο Louboutin στο CNN. «Ένα καλό παπούτσι είναι αυτό που σου δίνει χαρά όταν το σκέφτεσαι και όταν το φοράς. Μεταμορφώνουν τη γλώσσα του σώματός σου και τη στάση σου. Σε ανυψώνουν σωματικά και συναισθηματικά. Ακριβώς όπως το γυάλινο γοβάκι (από τη Σταχτοπούτα) κάνει τους ανθρώπους να ονειρεύονται, προσπαθώ να κάνω τα παπούτσια μου να δημιουργούν το ίδιο αποτέλεσμα, να σου επιτρέπουν να είσαι όποιος χαρακτήρας ονειρεύεσαι να είσαι».
Απλά μην περιμένετε να είναι πάντα άνετα. Σε συνέντευξή του στη βρετανική Vogue το 2012, ο Louboutin δήλωσε: «Ο κόσμος λέει ότι είμαι ο βασιλιάς των επώδυνων παπουτσιών. Δεν θέλω να δημιουργώ επώδυνα παπούτσια, αλλά δεν είναι δουλειά μου να δημιουργώ κάτι άνετο. Προσπαθώ να κάνω τα ψηλοτάκουνα όσο πιο άνετα μπορούν να είναι, αλλά προτεραιότητά μου είναι ο σχεδιασμός, η ομορφιά και η σεξουαλικότητα».
Στιλ με αντοχή
Παρ' όλα αυτά, ο Louboutin έχει αποδείξει ότι παίζει ένα δυνατό παιχνίδι και είναι εδώ για μεγάλο χρονικό διάστημα, ακόμη και αντέχοντας την παγκόσμια εποχή των loungewear και της παντόφλας που πρωταγωνίστησαν στην πανδημία.
Νωρίτερα φέτος, ένας εκπρόσωπος του οίκου δήλωσε στο CNN ότι: «Η δημοτικότητα των τακουνιών παρέμεινε ισχυρή κατά τη διάρκεια και μετά την περίοδο αποκλεισμού», ενώ αναγνώρισε ότι «η πανδημία προκάλεσε διάθεση για μια μεγάλη γκάμα στιλ με τακούνια που αντανακλούσε την αλλαγή στον τρόπο ζωής και τις τάσεις (συμπεριλαμβανομένων) της πλατφόρμας και και των block heels».
Τα τελευταία χρόνια, ο Louboutin έχε σχεδιάσει περισσότερα φλατ και αθλητικά παπούτσια - με ένα twist. Τα αθλητικά παπούτσια κυμαίνονται από κομψά λευκά παπούτσια τένις με κόκκινο τελείωμα και σόλα, μέχρι εντυπωσιακά δερμάτινα παπούτσια με χοντρή σόλα και λεπτομέρειες από καρφιά.
Αλλά τα φλατ δεν ήταν η μόνη διαφοροποίηση για τη γνωστή εταιρία που έχει γίνει διάσημη για τα τακούνια της. Εκτός από τις τσάντες, τα παιδικά παπούτσια και τα αξεσουάρ για κατοικίδια, ο οίκος διαθέτει τώρα ένα τμήμα ομορφιάς με βερνίκια νυχιών, κραγιόν και αρώματα, τα οποία παραπέμπουν τόσο στην κόκκινη σόλα όσο και στη σιλουέτα του χαρακτηριστικού λεπτού τακουνιού του Louboutin. Με τιμές από 60 δολάρια για ένα κραγιόν, εξακολουθεί να είναι μια πολυτελής τιμή, αλλά κάνει ένα κομμάτι της μαγείας του Louboutin λίγο πιο προσιτό.
Το 2011, τα ανδρικά υποδήματα εμφανίστηκαν επίσης στη σκηνή, φέρνοντας τα παπούτσια με κόκκινο πάτο σε μια εντελώς νέα (αλλά ακόμα οικονομικά εύρωστη) δημογραφική ομάδα. Από μοκασίνια από δέρμα με λεπτομέρειες από φούντες ή κεντήματα trompe l'oeil μέχρι loafers σε βενετσιάνικο στιλ που καλύπτονται από ταρτάν ή καρφιά, τα σχέδια ήταν τόσο επιτυχημένα που το 2012, ο Christian Louboutin άνοιξε το πρώτο του ανδρικό κατάστημα στο Παρίσι. Η συλλογή περιλαμβάνει πλέον μπότες αστραγάλου με λεοπάρ σχέδιο, sneakers με σόλα lug που κοσμούνται με καρφιά και λουστρίνι δαντέλες με τακούνια από στρας.
«Έφερε την αίγλη στα ανδρικά υποδήματα και έκανε το σωστό να κάνεις ένα fashion statement και να επιδεικνύεσαι και λίγο», δήλωσε η Adducci.
Είτε πρόκειται για ανδρικά είτε για γυναικεία, είναι οι σόλες που ξεχωρίζουν τα Louboutins από τα υπόλοιπα. Έτσι, όταν τα παπούτσια αρχίζουν να χάνουν το χαρακτηριστικό-χρωματισμένο κάτω μέρος τους - κάτι που συμβαίνει με τη φθορά - η μάρκα μπορεί να επέμβει.
Η Louboutin έχει εγκεκριμένους από την εταιρεία τσαγκάρηδες που επιτρέπεται να επαναφέρουν τα παπούτσια στην παλιά τους αίγλη χρησιμοποιώντας την αυστηρά φυλασσόμενη και πολύ προστατευόμενη απόχρωση της υπογραφής του οίκου - Pantone 18, γνωστή και ως «κινέζικο κόκκινο».
Ίσως είναι λογικό για κάτι τόσο επιτυχημένο. Πράγματι, η εταιρεία έχει αγωνιστεί σκληρά για να προστατευτεί από άλλες εταιρείες που προσπαθούν να επωφεληθούν από ένα άγγιγμα της κόκκινης μαγείας της. Οι σόλες έχουν γίνει τόσο αναπόσπαστο κομμάτι του DNA, ώστε, το 2008, ο οίκος μόδας υπέβαλε αίτηση - και έλαβε - εμπορικό σήμα από το Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας και Εμπορικών Σημάτων των ΗΠΑ για τις κόκκινες σόλες τους.
Μετά από αυτή την κατοχύρωση του εμπορικού σήματος, ο Louboutin έχει εμπλακεί σε πολλαπλές πολύπλοκες δικαστικές υποθέσεις παραβίασης εμπορικών σημάτων σε όλο τον κόσμο με εμπορικά σήματα πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. Από την εταιρεία λιανικής πώλησης Zara και τη προσιτή ολλανδική μάρκα παπουτσιών Van Haren μέχρι τον πολυτελή γαλλικό οίκο μόδας YSL - με διάφορα αποτελέσματα.
Το σίγουρο είναι ότι οι οπαδοί του Louboutin είναι πιστοί στον οίκο. «Κάποτε απέρριψα μια καλά αμειβόμενη διαφημιστική καμπάνια για μια μεγάλη μάρκα παπουτσιών πολυτελείας, επειδή είμαι τόσο πιστή στον (Christian) τόσο ως σχεδιάστρια όσο και ως φίλη», δήλωσε η βασίλισσα του burlesque, Dita Von Teese στο The Hollywood Reporter το 2015. «Πιστεύω ότι ο Christian είναι ο καλύτερος σχεδιαστής παπουτσιών στον κόσμο».