Η πρώτη Birkin που δημιούργησε ο οίκος Hermès για την Τζέιν Μπίρκιν εκτίθεται στο Παρίσι
Η πρώτη τσάντα Birkin που δημιούργησε ο οίκος Hermès εμπνευσμένος από την Τζέιν Μπίρκιν και κάποτε ανήκε στην εμβληματική ηθοποιό εκτίθεται για πρώτη φορά στη Γαλλία.
Μέχρι τις 31 Οκτωβρίου, ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's, ο οποίος γιόρτασε πρόσφατα τα εγκαίνια του νέου παραρτήματος στο Παρίσι, διοργανώνει μια έκθεση με τίτλο «Excellence à la Française», ένα αφιέρωμα στα «καλύτερα δείγματα της γαλλικής καλλιτεχνικής δεξιοτεχνίας κατά την τελευταία χιλιετία».
Παρόλο που ο οίκος Hermès ξεκίνησε λανσάροντας είδη ιππασίας, όπως σέλες και χαλινάρια, σήμερα, είναι περισσότερο γνωστός για τις τσάντες του. Η Birkin, που κυκλοφόρησε το 1984 και πήρε το όνομά της από την αξέχαστη ηθοποιό Τζέιν Μπίρκιν, έχει γίνει παγκόσμιο σύμβολο κύρους, με τις περιζήτητες δερμάτινες τσάντες να έχουν υψηλές τιμές μεταπώλησης και αμέτρητους διάσημους συλλέκτες.
Αφού συνάντησε το στέλεχος της Hermès Jean-Louis Dumas σε ένα αεροπλάνο, η ίδια η Μπίρκιν σχεδίασε το σχέδιο σε μια χάρτινη σακούλα. Εκείνη την εποχή, η Βρετανογαλλίδα starlet ταξίδευε συνήθως με ένα ψάθινο καλάθι, αλλά ως νεαρή μητέρα είχε ανάγκη από μια τσάντα με τσέπες. Η Μπίρκιν βάσισε το σχέδιό της σε ένα από τα δημοφιλή σχέδια του brand, την Kelly bag, της οποίας το όνομα είναι επίσης δανεισμένο από μια εμβληματική ηθοποιό, την Γκρέις Κέλι.
Ο Dumas τελειοποίησε το σκίτσο της Μπίρκιν, με βάση του την τσάντα Haut à courroies της Hermès. Τελικά, χάρισε στην ηθοποιό ένα πρωτότυπο της Birkin από μαύρο δέρμα και της πρότεινε να πάρει η τσάντα το όνομά της.
«Κουρασμένη από τα καλάθια της, η Τζέιν Μπίρκιν ήθελε μια τσάντα σαν αυτή του συντρόφου της Serge Gainsbourg, την HAC, που κουβαλούσε παντού όταν ταξίδευε, αλλά μικρότερη, πιο πρακτική, για να την κρατάει στο χέρι ή να την κρεμά στον ώμο», δήλωσε στο WWD μέσω email η Catherine Bernier, ιδιοκτήτρια της πρώτης τσάντας Birkin και ιδρύτρια της παρισινής vintage boutique «Les 3 Marches», που ειδικεύεται σε συλλεκτικά αντικείμενα πολυτελείας.
Η Τζέιν Μπίρκιν, η οποία πέθανε σε ηλικία 76 ετών το 2023, είχε κάποτε υποθέσει ότι η συγκεκριμένη τσάντα Hermès θα έμενε στην ιστορία. «Ξέρετε, όταν θα έχω πεθάνει, οι άνθρωποι δεν θα με θυμούνται μόνο για το “Je t'aime... moi non plus”, αλλά ίσως να μιλούν μόνο για την τσάντα», δήλωσε η ίδια στο CNN το 2020.
Η Τζέιν Μπίρκι δώρισε το μαύρο πρωτότυπο σε μια φιλανθρωπική δημοπρασία για την έρευνα του AIDS το 1994. Η Bernier είδε για πρώτη φορά την τσάντα, όταν μιας φίλη της, η οποία εργαζόταν σε έναν οίκο δημοπρασιών, μια μέρα έβγαλε την πολυπόθητη τσάντα από ένα χρηματοκιβώτιο για να τη δει.
Η Bernier αγόρασε την τσάντα για ένα άγνωστο ποσό το 2000 και ακόμη και σήμερα αρνείται να αποκαλύψει πόσα ξόδεψε. Στο μυαλό της Bernier, η χρηματική αξία ενός «ανεκτίμητου» ιστορικού αντικειμένου δεν θα έπρεπε να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
«Μετά την αγορά της τσάντας, ήθελα να κρατήσω αυτή την εμβληματική αγορά μυστική», εξηγεί η Bernier.
Πριν από την έκθεση στον οίκο Sotheby's, η τσάντα είχε εκτεθεί δημόσια μόνο δύο φορές: πρώτα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης το 2018 και στη συνέχεια στο Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου στο Λονδίνο το 2020.
«Το τμήμα μόδας του Sotheby's, νομίζω, ήθελε να παρουσιάσει ένα κομμάτι που να αφηγείται από μόνο του την ιστορία ενός οίκου. Η Birkin είναι η ναυαρχίδα του οίκου Hermès».
Η αυθεντική Birkin φέρει αρκετά μοναδικά αναγνωριστικά. Φέρει τα αρχικά της Τζέιν Μπίρκιν, ενώ διαθέτει επιχρυσωμένο ορειχάλκινο υλικό, αντί για το τυπικό επιχρυσωμένο. Διακοσμείται επίσης με έναν μη αποσπώμενο ιμάντα ώμου -μια προσθήκη που δεν έχει παρατηρηθεί σε κανένα άλλο μοντέλο έκτοτε- τον οποίο η Μπιρκιν χρησιμοποιούσε για να κρεμάσει το νυχοκόπτη της. Επιπλέον, η τσάντα συνδυάζει δύο ξεχωριστά μεγέθη, το 35 και το 40, αντίστοιχα, συνδυάζοντας το πλάτος και και το ύψος της Birkin 35 με το βάθος μιας Birkin 40.
Σήμερα, το γεγονός ότι η Birkin αποτελεί σύμβολο status και πολυτελείας έρχεται σε αντίθεση με την ίδια την Τζέιν Μπίρκιν, της οποίας η μινιμαλιστική γκαρνταρόμπα με μπλουζάκια και τζιν την έκανε style icon της δεκαετίας του 1960, μιας δεκαετίας που σηματοδότησε μια στροφή προς το casual στιλ.
«Οι κώδικες του κλασικού και κομψού οίκου Hermès πράγματι έρχονται σε αντίθεση με το ενίοτε χίπικο στιλ της Τζέιν», διευκρίνισε η Bernier. «Ακόμα κι αν η Μπίρκιν δεν ήταν η μούσα που θα περίμενε κανείς για τον οίκο Hermès, η casual πλευρά της ταιριάζει απόλυτα με την αισθητική των τζέντλεμαν-αγροτών του οίκου -μην ξεχνάτε ότι ο πρώτος πελάτης του οίκου ήταν... το άλογο!».
Η Bernier υποστηρίζει ότι η φήμη των Birkins δεν σχετίζεται ιδιαίτερα με την επιρροή της Τζέιν Μπίρκιν στη μόδα. Αντίθετα, οι πιθανοί πελάτες ενδιαφέρονται για την τσάντα ως ένα εξαιρετικά ελιτίστικο αγαθό. Σήμερα, η κατοχή αντικειμένων πολυτελείας ισοδυναμεί με ένα δυνατό προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Οι γυναίκες δεν επιδιώκουν να μοιάζουν με την Τζέιν Μπίρκιν όταν αγοράζουν μια Birkin», δήλωσε η Bernier. «Νομίζω ότι αυτή η τρέλα προέρχεται επίσης από το γεγονός ότι η κατοχή μιας Birkin ισοδυναμεί με την κατοχή ενός κομματιού της ιστορίας του οίκου. Σήμερα, η πελατεία που προσελκύει η Hermès είναι εντελώς διαφορετική».