Match with Art: Όταν τα έργα Τέχνης συναντούν τη μόδα στο Instagram
Οι σταμπωτές πινελιές του πουαντιγισμού, οι γεωμετρίες του Μώραλη, η ρευστότητα των μορφών του σουρεαλισμού, τα παιχνιδίσματα της pop art, τα ονειρικά τοπία του Μονέτ, ανοίκεια γλυπτά και επιβλητικά installations με καταρράκτες χρώματος… Κάθε κίνημα της τέχνης και κάθε έργο είναι ένα σημείο εκκίνησης για τη Salomé.
Η εμπνεύστρια του account «Match with art», που ξεκίνησε το 2018 παίζει με την ιδιότητα του χαμαιλεοντισμού, δημιουργώντας matchy-matchy εμφανίσεις, που μοιάζουν να ξεπηδούν από κάθε πίνακα, κλέβοντας κάτι από τον κόσμο τους και να αυτονομούνται σε μια αυτούσια fashion πρόταση. Η χαρακτηριστική της ασορτί πλάτη μπροστά από τρέχουσες εκθέσεις, έχει αποκτήσει το δικό της πιστό κοινό, που ενθουσιάζεται με τους ευφυείς οπτικούς της παραλληλισμούς. Πλέον, ο λογαριασμός της λειτουργεί ως ένα calendar πολιτιστικής ατζέντας, καλύπτοντας όλες τις σημαντικές εκδηλώσεις τέχνης όχι μόνο στη Γαλλία αλλά και διεθνώς.
Η Salomé, που ξεκίνησε με σπουδές luxury marketing και εργάστηκε στο γραφείο τύπου του οίκου δημοπρασιών Drouot και σε χώρους τέχνης, ξεκίνησε να μοιράζεται τις επισκέψεις της σε μουσεία και σε εκθέσεις, όταν αντιλήφθηκε το πόσο χαριτωμένη βρήκαν οι επισκέπτες και οι επιμελητές μιας γκαλερί την πρώτη της τυχαία περιβολή στο ίδιο ακριβώς ύφος με έναν πίνακα.
Πέρα από αυτό, όμως, για εκείνη κάθε φωτογραφία είναι ένα ίχνος «το μόνο απτό πειστήριο, που μπορείς να έχεις από την επαφή σου με μια έκθεση». Έχοντας διαβάσει ότι οι άνθρωποι τείνουν να στέκονται πιο εύκολα μπροστά από ένα έργο τέχνης, όταν υπάρχει ήδη κάποιος άλλος μπροστά του, φέροντας κάτι από την μυστικιστική του αύρα πιο κοντά στον θεατή, αποφάσισε να συστηματοποιήσει αυτό τον τρόπο προβολής των έργων.
Η δημιουργός και λάτρης της τέχνης και της μόδας ήθελε να ενθαρρύνει την εγγύτητα με την τέχνη και σε δεύτερο χρόνο να απενοχοποιήσει τις φαινομενικά «σεβάσμιες», επιτηδευμένες και απροσπέλαστες γκαλερί ή τα art spaces, υπενθυμίζοντας ότι η δημιουργία είναι πρωτίστως χαρά και η επαφή με ένα έργο τέχνης δεν προϋποθέτει παρά την αγάπη για εξερεύνηση...
Η μεθοδολογία της είναι πολύ συγκεκριμένη. Η Salomé επιλέγει ένα έργο τέχνης από επερχόμενες εκθέσεις σε γκαλερί, μουσεία, οίκους δημοπρασιών και ιδρύματα, που παρουσιάζονται στον Τύπο ή στο διαδίκτυο, ξεχωρίζοντας αυτό που είναι περισσότερο εφικτό να υλοποιηθεί στο δεδομένο χρονικό πλαίσιο. Προηγουμένως κάνει μια πρώτη επιτόπια επίσκεψη για να βεβαιωθεί για τη δυνατότητα να παράξει το φωτογραφικό της project.
Παράλληλα κάνει μια έρευνα στα καταστήματα και online για το ενδεδειγμένο σύνολο που προσομοιάζει χρωματικά στο έργο. Η διαδικασία λήψης της φωτογραφίας απαιτεί να συλλάβει την πόζα σε μια στιγμή εκτός των ωρών αιχμής και χωρίς μεγάλη προσέλευση δοκιμάζοντας έως και τριάντα κλικ. Ο χώρος είναι συνήθως κλειστός και το φως περιορισμένο, έτσι ώστε να αποδίδεται με ακρίβεια το πραγματικό χρώμα κάθε πίνακα. Η συχνότητα των posts της κυμαίνεται κατά προσέγγιση στα τρία ανά εβδομάδα, γεγονός καθόλου εύκολο για τον απαιτητικό συγχρονισμό των εικόνων της. Εξίσου μεγάλη σημασία, όμως, αφιερώνει και στη συγγραφή κάθε λεζάντας συγκεντρώνοντας άρθρα, βιβλιογραφία και συνεντεύξεις καλλιτεχνών για να παρουσιάσει με ενδιαφέροντα τρόπο το θεωρητικό υπόβαθρο πίσω από κάθε έργο.
Η δημιουργός σπάνια εκφράζει τα δικά της συναισθήματα και της δικές της αντιστοιχίες, προσπαθώντας, όμως να μην επηρεάζει τον τρόπο αντίληψης του κοινού, αφήνοντάς το να οδηγείται ελεύθερο σε δικούς του συσχετισμούς και συνειρμικές σκέψεις.
Πλέον, η δημοφιλία της, της επιτρέπει να εργάζεται ως freelancer, προχωρώντας σε συνεργασίες με μεγάλους αλλά και ανερχόμενους θεσμούς. Η στόχευση του κοινού της είναι διττή: αφενός αφορά όσους είναι ήδη εξοικειωμένοι με την τέχνη και αφετέρου προσβλέπει στο λεγόμενο “fashion crowd”. Υπάρχουν εκείνοι που θα παρατηρήσουν πρώτα το έργο, όμως συμβαίνει και το αντίστροφο με τους fashion lovers να προσελκύονται από ένα τόσο πρωτότυπα curated σύνολο και κατ’ επέκταση να θέλουν να μάθουν περισσότερα και για το ανάλογο έργο. Όπως άλλωστε, δήλωσε στο περιοδικό French Quarter, προσωπικό της μάντρα είναι το «σπρώξε την πόρτα, η τέχνη αναμένει», επιθυμώντας ο λογαριασμός της να λειτουργήσει ως ένα “call to action”, διαρρηγνύοντας κάθε ελιτίστικο στερεότυπο.
Για εκείνη η τέχνη δεν σταματά στους Μεγάλους Δασκάλους ή σε όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα. Γι’ αυτό και είναι τόσο σημαντική η συμμετοχικότητα σήμερα. Το κοινό είναι αυτό που θα ανακαλύψει τους νέους δημιουργούς, θα τους στηρίξει και θα διαμορφώσει τον ρου της τέχνης του 21ου αιώνα, κάνοντας συνειδητές και συνάμα καθοριστικές επιλογές.
Σε προσωπικό επίπεδο, αν και η ταύτισή της με τις αξίες της παραστατικής τέχνης είναι πιο ισχυρή, η Salomé δεν παύει να θαυμάζει και τον κόσμο της αφηρημένης τέχνης, δηλώνοντας ότι αν μπορούσε να έχει στην κατοχή της ένα έργο ανεκτίμητο αυτό θα ήταν το Number 31, από τον Jackson Pollock του 1950, που ανακάλυψε στο Moma. Στα προσεχή της σχέδια είναι να δημιουργήσει μία σύνδεση και με τους καλλιτέχνες David Hockney, Keith Haring, Frida Kahlo και Edward Hopper μέσα από τις εικόνες της, όπως μοιράστηκε με το περιοδικό Artsper.
Ως προς τους καλλιτέχνες που θαυμάζει για την αίσθηση του στιλ τους; Οι σύγχρονοι Daniel Arsham ή JR την ιντριγκάρουν για το αναγνωρίσιμο look τους, η Φρίντα Κάλο για τις αναφορές της στην κουλτούρα και στην παράδοση της χώρας της, τα φολκλόρ, μαξιμαλιστικά κοσμήματα, την εκκεντρική χρωματική της παλέτα και τις αναρίθμητες στρώσεις από ύφασμα, που δεν τη διευκόλυναν αλλά αποτελούσαν το δικό της μαγικό καμουφλάζ έναντι στη δυσμορφία της.
Η έντονη κλίση της προς το χρώμα την κάνει να θαυμάζει και τον David Hockney, και το πρόταγμά του «να κάνεις το στιλ δικό σου». Κλέβοντας μικρά στοιχεία που σε αφορούν και αναμειγνύοντάς τα, σπας τους άκαμπτους κανόνες του φαίνεσθαι. ¨όπως εκείνος που διατηρεί τα αγγλικά παπιγιόν, τις γραβάτες, τις τιράντες και τα στρογγυλά γυαλιά παίζοντας με συνδυασμούς και τόνους που θυμίζουν παιδικές καραμέλες!
Είναι σημαντικό το ότι η σύνδεσή της με την τέχνη ξεκίνησε από την παιδική της ηλικία, χάρη στην εκτίμηση των γονιών της για αυτή. Εκείνοι της μετέδωσαν την ανάγκη να την ανακαλύπτει ξανά και ξανά στις διαφορετικές της εκφάνσεις, μέσα από επισκέψεις σε νέους χώρους σε κάθε τους ταξίδι. Κι αυτό συνεχίζει. Και φυσικά συλλέγει μικροαντικείμενα και έργα όχι για λόγους επένδυσης αλλά για ότι ενστικτωδώς της τραβά την προσοχή. Από σουβενίρ όπως ένα μαρμάρινο σετ σκακιού από την Ελλάδα, μέχρι έργα των Jean Coulot κσι Luis Arnal που της πρότεινε ο μέντοράς της Pierre-François Garcier, ο μικρόκοσμός της είναι γεμάτος με αισθητηριακά ερεθίσματα γεμάτα ομορφιά.
Η ορατότητα της τέχνης με έναν προσιτό και δημιουργικό τρόπο, κάνοντας εντέλει μια δική σου τέχνη μέσα από την τέχνη είναι το μυστικό της επιτυχίας του Match with art.