Η στρατηγική της επανάληψης: Γιατί το ίδιο μπλουζάκι κάθε μέρα είναι το μυστικό της επιτυχίας
Η fashionista και πρώην παρουσιάστρια του «What Not to Wear» Trinny Woodall αποκάλυψε ότι φοράει το ίδιο t-shirt εδώ και τέσσερις μήνες. Η επιχειρηματίας με έδρα το Λονδίνο είναι η ιδρύτρια της εταιρείας πειποίησης και μακιγιάζ Trinny London η οποία κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 κατάφερε να εκτοξεύσει τις πωλήσεις τετραπλασιάζοντας τα κέρδη της επιχείρησής της.
Γιατί όμως επιλέγει να ντύνεται με τα ίδια ρούχα; Όμως για να το διευκρινήσουμε, δεν πρόκειται για ακριβως τα ίδια ρούχα, δηλαδή δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας που να σχετίζεται με την υγιεινή, απλώς επιλέγει παρόμοια κομμάτια.
Μιλώντας στην Telegraph για τη ρουτίνα της τα Σαββατοκύριακα, η ίδια είπε: «Το Σάββατο είναι μία cool μέρα με τζιν από την Me+Em και ένα λευκό μπλουζάκι Zara με τονισμένους ώμους, το οποίο φοράω κάθε μέρα για περίπου τέσσερις μήνες -όχι ακριβώς το ίδιο- με blazer και γυαλιά ηλίου».
Σίγουρα οι περισσότεροι από έμας έχουμε αγαπημένα κομμάτια που μπορούμε να βάλουμε χωρίς ιδιαίτερη σκέψη... Για παράδειγμα: ένα τζιν που εφαρμόζει τέλεια στους γλουτούς μας, ένα χαλαρό τοπ που μας κολακεύει ανεξάρτητα από το αν φάγαμε πριν λίγο και έχουμε πρηστεί, τις διαχρονικές μας καφέ μπότες που ταιριάζουν με τα πάντα. Πανομοιότυπα γιλέκα ή ζακέτες. Αλλά το ίδιο μπλουζάκι κάθε μέρα για τέσσερις μήνες δεν είναι υπερβολή;
Γιατί επιτυχημένοι άνθρωποι επιλέγουν τα ίδια ρούχα κάθε μέρα
O Independent με άρθρο του σχολιάζει πως η Woodall δεν είναι το μόνο άτομο που επιλέγει να φορά «στολή». Η τάση αυτή παρατηρείται συχνά σε επιχειρηματίες και πολιτικούς και ο πιο γνωστός που είχε υιοθετήσει αυτή τη συνήθεια ήταν ο Στιβ Τζομπς, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2011.
Μαύρο ζιβάγκο, μπλε τζιν και αθλητικά παπούτσια New Balance αποτελούσαν τη «στολή» του.
Ο Ντόναλντ Τραμπ, επίσης λάτρης αυτής της τάσης. Με μαύρο κοστούμι και κόκκινη γραβάτα, είτε εντός είτε εκτός προεκλογικής εκστρατείας. Ακόμη, ο κυβερνήτης των ΗΠΑ Τζος Σαπίρο φορούσε αρκετά συχνά μπλε κοστούμια. Μάλιστα είχε δημοσιεύσει και βίντεο στο TikTok γράφοντας στη λεζάντα: «Ανέφερα ότι φοράω το ίδιο πράγμα κάθε μέρα;».
Ωστόσο, την αγαπημένη τους «στολή» δε φορούν μόνο οι άνδρες, αλλά και οι γυναίκες. Η Βασίλισσα Ελισάβετ, επίσης ήταν φαν αυτής της τάσης. Σύμφωνα με τον Independent, τις δύο τελευταίες δεκαετίες της ζωής της, η βασίλισσα φορούσε σχεδόν αποκλειστικά παλτό και φορέματα σε έντονα, μπλοκ χρώματα με ασορτί καπέλα και μαύρες τσάντες Launer (για να μην αναφέρουμε τις υποχρεωτικές πέρλες). «Αν φορούσα μπεζ, κανείς δεν θα ήξερε ποια ήμουν», είπε κάποτε, κάνοντας ξεκάθαρο πως ένας λόγος των ενδυματολογικών της επιλογών ήταν η ορατότητα και η αναγνωρισιμότητα.
Όμως, το να ντύνεσαι καθημερινά με παρόμοια ρούχα είναι απλώς βαρετό ή είναι ένα τέλειο διάλειμμα από την κούραση της λήψης αποφάσεων;
Ο Στιβ Τζομπς είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Δεν θέλω να παίρνω αποφάσεις σχετικά με το τι θα φορέσω, έχω πολλά ίδια τζιν και μαύρα ζιβάγκο». Στην πορεία αυτή η φράση του μεγιστάνα έγινε ένα είδος «hack» παραγωγικότητας με άλλους στον ίδιο κλάδο να ακολουθούν το παράδειγμα του.
Όπως για παράδειγμα ο διευθύνων σύμβουλος της Meta και ιδρυτής του Facebook, Mark Zuckerberg. «Φοράω το ίδιο πράγμα κάθε μέρα, σωστά;» είπε στον παρουσιαστή του NBC Today , Matt Lauer, το 2012. «Αν μπορούσες να δεις την ντουλάπα μου στο σπίτι…» Η εν λόγω ντουλάπα πράγματι ήταν γεμάτη με «περίπου 20» πανομοιότυπα γκρι μπλουζάκια και γκρι φούτερ με κουκούλα.
Ο Μπαράκ Ομπάμα, ενώ ήταν πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, μιλώντας στο Vanity Fair το 2014 εξέφρασε ένα παρόμοιο συναίσθημα: «Θα δείτε ότι φοράω μόνο γκρι ή μπλε κοστούμια. Προσπαθώ να περιορίσω τις αποφάσεις. Δεν θέλω να παίρνω αποφάσεις για το τι θα φάω ή θα φοράω. Γιατί έχω πάρα πολλές άλλες αποφάσεις να πάρω».
O Independent καταλήγει στο ότι το major θέμα εδώ είναι ότι οι επιτυχημένοι άνθρωποι είναι συχνά εκείνοι που επιλέγουν την απλότητα, σε έναν κόσμο με υπερβολικά πολλές επιλογές και καθημερινές περιττές αποφάσεις. Επομένως η απόρριψη κάποιων θα μπορούσε να δημιουργήσει χώρο στον εγκέφαλο αποκλειστικά και μόνο για τις σημαντικές.
Σύμφωνα με ένα συχνά αναφερόμενο πείραμα ψυχολογίας των καταναλωτών, το Jam Study, το 30% των αγοραστών αγόραζαν μαρμελάδα όταν τους παρουσίαζαν έξι διαφορετικές γεύσεις. Μόλις το 3% αγόρασε μαρμελάδα όταν τους δόθηκε μια επιλογή από 24 γεύσεις. Το φαινόμενο έχει ονομαστεί «το παράδοξο της επιλογής» ή «υπερφόρτωση επιλογών». Η ποσότητα δεν ισούται πάντα με ποιότητα.
Αν και είναι εύκολο να βιαστείς να χλευάσεις την ιδέα μιας μονότονης γκαρνταρόμπας, χαρακτηριζοντάς τη «βαρετή», στην ουσία αυτή η ιδέα αποτελεί τον τρόπο για να αποφύγουμε το άγχος το πρωί και την αγωνία για το αν αυτό που επιλέξαμε να φορέσουμε σήμερα είναι «το σωστό».
Επομένως το κλειδί για να γίνετε ο επόμενος δισεκατομμυριούχος – ή απλά ένα άτομο ικανό να αγοράσει μαρμελάδα χωρίς να πάθει νευρικό κλονισμό, βρίσκεται σε ένα τζιν και ένα basic t-shirt.