Γιατί η Hodakova είναι το label που έχει προκαλέσει συζητήσεις σε όλο τον κόσμο της μόδας

Γιατί η Hodakova είναι το label που έχει προκαλέσει συζητήσεις σε όλο τον κόσμο της μόδας

Η Κέιτ Μπλάνσετ δεν έχει ξαναφορέσει ποτέ τόσο πολύ ασήμι. Δεν μιλάμε για αστραφτερές παγιέτες ή για χειροποίητους κρυστάλλους- που συνηθίζονται στο κόκκινο χαλί- αλλά για το ασήμι που συνήθως βρίσκεται στο συρτάρι με τα μαχαιροπήρουνα. Πίσω από την πρωτοποριακή τάση αυτή βρίσκεται η Σουηδή σχεδιάστρια Hodakova.

Τον περασμένο Απρίλιο, η Μπλάνσετ εμφανίστηκε στη Vogue China φορώντας έναν κορσέ φτιαγμένο από δύο ασημένιες πιατέλες αντίκες. Με τα μαλλιά της φουντωτά και φουσκωμένα στις άκρες, έμοιαζε με μια Ιωάννα της Λωραίνης της δεκαετίας του 1950 - τα περίτεχνα πιάτα σερβιρίσματος διπλώνονταν γύρω από τον κορμό της σαν επανοπλία.

Το ίδιο καλοκαίρι, η ηθοποιός τράβηξε τα βλέμματα όταν έφτασε στο κόκκινο χαλί στο Λος Άντζελες με ένα τοπ με λαιμόκοψη που είχε φτιαχτεί από 102 vintage ασημένια κουτάλια.

Πριν κλείσει η χρονιά, το αντικείμενο με το οποίο τρώμε τη σούπα μας επαναχρησιμοποιήθηκε για άλλη μια φορά: στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο τον Σεπτέμβριο, χρησιμοποιήθηκαν ως λεπτομέρεια peek-a-boo, πλαισιώνοντας το μαύρο σακάκι που φορούσε η Μπλάνσετ σαν μεταλλικό κρόσσι.

Hodakova: Η υψηλή ραπτική συναντά το upcycling οικιακών αντικειμένων

Αυτό το fusion επιτραπέζιων αντικειμένων που μετατράπηκαν σε μόδα ήταν έργο της Ellen Hodakova Larsson, της Σουηδέζας σχεδιάστριας που πριν 4 χρόνια ίδρυσε την ανεξάρτητη μάρκα Hodakova, με έδρα τη Στοκχόλμη, και είναι μία από τις νέες και πολλά υποσχόμενες σχεδιάστριες. Και δεν βρίσκει μόνο στην κουζίνα έμπνευση η Larsson.

Η Saoirse Ronan με Hodakova/ Φωτογραφία: AP

Μέχρι στιγμής, έχει φτιάξει φορέματα από δερμάτινους χαρτοφύλακες, τσάντες μπαγκέτες από αγκράφες ζωνών και τσάντες από μπότες ιππασίας.

Ο θησαυρός των οικιακών αντικειμένων που χρησιμοποιεί είναι σε μεγάλο βαθμό δωρεά από καταστήματα και επιχειρήσεις από όλη τη Σουηδία. «Κάνουμε συνεργασίες με διάφορες εταιρείες που μας παρέχουν υλικά που τους περισσεύουν», δήλωσε στο CNN.

Η φωτογράφιση της Κέιτ Μπλάνσετ για την Vogue China/ Φωτογραφία: Instagram/ @voguechina

Μιλώντας μετά το σόου της στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, όπου παρουσίασε ρούχα φτιαγμένα με χορδές κιθάρας και με άλλα μουσικά όργανα, η Larsson εξήγησε: «Ξεκινάει πάντα με μια διαισθητική διάθεση, με το έχω τα μάτια μου ανοιχτά. Αν κάτι μου μιλάει και το νιώθω, απλώς ακολουθώ τη διαίσθησή μου και εμπιστεύομαι τη διαδικασία».

Το brand της Hodakova, που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχει ένα ξεχωριστό πελατολόγιο διασημοτήτων που μοιάζει με ένα who's who των πιο τολμηρών ενδυματολογικά του Χόλιγουντ - από την Tilda Swinton, την Greta Lee και τη Lady Gaga μέχρι το Emma Corrin, τη Saoirse Ronan και την Julia Fox.

Η avant-garde προσέγγιση του upcycling από την Larsson της χάρισε επίσης το διάσημο βραβείο 2024 LVMH Prize, το οποίο περιελάμβανε 400.000 ευρώ και ένα χρόνο καθοδήγησης από τα στελέχη του ομίλου Louis Vuitton.

«Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε ένα έργο που αφορά τη βιωσιμότητα που πηγαίνει καλά», δήλωσε τότε στη Vogue η κριτής της LVMH και creative director του Dior, Maria Grazia Chiuri. «Θέλουμε να αναγνωρίσουμε αυτά τα σημαντικά αποτελέσματα».

Ο όρος «upcycling» - που επινοήθηκε για πρώτη φορά το 1994 από τον Γερμανό μηχανικό Reiner Pliz - αποτελεί γνώριμο πεδίο των περιβαλλοντικών συζητήσεων τα τελευταία 30 χρόνια.

Αλλά η ερμηνεία της Larsson μοιάζει φρέσκια. Σχεδιάζει αποκλειστικά με αντικείμενα που θα πετάγονταν, χωρίς σχεδόν ποτέ να ξεκινά από το μηδέν, αφού οι πρώτες ύλες της τείνουν να είναι ήδη πλήρως διαμορφωμένα αντικείμενα: ρολά κορδέλας, στιλό, όψεις ρολογιών ή χάρτινοι φάκελοι.

 Από την τελευταία της επίδειξη/ Φωτογραφία: Instagram/ @hoda_kova

«Βάζεις κάτι σε ένα διαφορετικό δωμάτιο, το χρησιμοποιείς με διαφορετικό τρόπο, αυτό επηρεάζει και το πώς το βλέπεις», δήλωσε η Larsson, η οποία επαναχρησιμοποιεί αντικείμενα χωρίς να αλλάζει το αρχικό τους σχήμα.

Στον κόσμο της Hodakova, τα πάντα μπορούν να γίνουν πολυτελή - ακόμη και τα καθημερινά. «Ελπίζω να αλλάξω την προοπτική αυτών των αντικειμένων», δήλωσε η Larsson.

Η εφευρετικότητα βίωμα και τρόπος ζωής για την Hodakova

Μεγαλώνοντας στη σουηδική ύπαιθρο σε μια φάρμα με άλογα, το οικογενειακό σπίτι της Larsson πίστευε πάντα στην αντίληψη, «φτιάχνω και επιδιορθώνω».

Καλλιεργούσαν τα δικά τους τρόφιμα και έκοβαν τα δικά τους ξύλα, ενώ η μητέρα της Larsson έφτιαχνε ρούχα από υφάσματα που θα πετάγονταν, για την ίδια και τον αδελφό της. Δεν αγόραζαν ένα νέο ρούζο, αλλά το δημιουργούσαν με κάποια επιδέξια μεταποίηση.

Αυτή η επινοητικότητα είναι που χαρακτηρίζει το σύμπαν της Hodakova.

Τα πιο ξεχωριστά κομμάτια της Hodakova - όπως ένα φόρεμα φτιαγμένο από ένα κερωμένο σακάκι γυρισμένο ανάποδα, που φορέθηκε από τη Saoirse Ronan στην πρόσφατη προβολή της ταινίας «The Outrun» στη Νέα Υόρκη - μπορούν να αγοραστούν μόνο απευθείας από την ιστοσελίδα της εταιρείας, όπου σημειώνεται ότι τα ρούχα κατασκευάζονται «κατά παραγγελία» σε περίπου 3 εβδομάδες και μπορεί να «διαφέρουν ελαφρώς».

Παράλληλα, τα πιο εμπορικά κομμάτια μπορούν να αγοραστούν σε ένα από τα 24 καταστήματα παγκοσμίως που διαθέτουν το brand της.

Στην τελευταία συλλογή της Larsson, τα παντελόνια ήταν το ρούχο- αφετηρία: Επαναπροσδιορίστηκαν ως μακριά φορέματα, πανωφόρια με διπλή σειρά κουμπιών και γιακάδες Peter-Pan, ακόμα και ως καπέλα τύπου καλόγριας.

Κάθε ζώνη παντελονιού, είτε είχε βρει νέα χρήση ως μανίκι παλτού είτε ως ντεκολτέ φορέματος, εξακολουθούσε να συνοδεύεται από ζώνη. «Λατρεύω τα παντελόνια», εξήγησε η Larsson.

Υπήρχαν επίσης γούνινα παλτό φτιαγμένα από ένα συνονθύλευμα από πεταμένα γούνινα καπέλα, φορέματα τύπου Medusa διακοσμημένα με ζώνες που ξεπηδούσαν προς τα έξω σαν φίδια (κάνοντας μάλιστα μερικά μοντέλα να σκοντάψουν) και σακάκια που φτιάχτηκαν από δερμάτινα παντελόνια.

Από την τελευταία της επίδειξη/ Φωτογραφία: Instagram/ @hoda_kova

Εν μέσω μιας παγκόσμιας ύφεσης στην πολυτέλεια, όπου αρκετοί αγοραστές είναι διστακτικοί, πολλοί σχεδιαστές έχουν επιλέξει να δώσουν προτεραιότητα στην εμπορική βιωσιμότητα.

Αλλά από ό,τι φάινεται, όχι η Larsson, η οποία έντυσε ένα μοντέλο με τίποτα περισσότερο από το κέλυφος ενός ξύλινου κοντραμπάσου για την τελευταία εμφάνιση στην επίδειξή της.

Μήπως δεν αισθάνεται την πίεση να πουλήσει ρούχα με στιλ που μπορεί να φορεθεί, για να έχει κέρδος; «Δεν μπορείς να κάνεις ό,τι κάνουν όλοι οι άλλοι», δήλωσε η Larsson, εξηγώντας ότι είναι πιο σημαντικό να ενεργείς με “έναν καλό σκοπό”.

«Αν επιμείνεις σε αυτόν τον σκοπό, δεν υπάρχει πρόβλημα», είπε. «Βρίσκεις λύσεις».