The Hesitant Fiancée: Γιατί ένας πίνακας του 1866 έγινε viral στο Tik Tok -Εκφράζει γυναίκες από όλο τον κόσμο
Ένας διάσημος πίνακας του 1866 έγινε πρόσφατα viral στο Tik Tok. Γιατί, όμως;
Σίγουρα η δημοφιλής πλατφόρμα βρίσκεται πλέον πίσω από τις περισσότερες τάσεις online, είτε αυτές αφορούν τη μόδα και την ομορφιά είτε την καθημερινή ζωή και τις συνθήκες εργασίας.
Ίσως το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του Tik Tok είναι ότι συνδυάζει την ελαφρότητα του χιουμοριστικού περιεχομένου με βαθύ κοινωνικό σχόλιο και καταλήγει πράγματι να αντανακλά κοινωνικά φαινόμενα που δεν αφορούν μόνο την Gen Z.
Το «female rage» λοιπόν, η αλλιώς η συσσωρευμένη γυναικεία οργή που εξομολογούνται ότι αισθάνονται πολλές γυναίκες ανά τον κόσμο λόγω των περιστατικών έμφυλης βίας και σεξουαλικής παρενόχλησης, λόγω της μισθολογικής ανισότητας αλλά και των στερεοτύπων που ακόμη και σήμερα απαιτούν από τις γυναίκες συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς και εμφάνισης, βρήκε την πλήρη έκφρασή του σε αυτόν τον πίνακα.
Η σκηνή που ζωγράφισε ο Auguste Toulmouche το 1866 περιλαμβάνει τέσσερις νεαρές γυναίκες (μάλλον περισσότερο κορίτσια) με τα επίσημα φορέματά τους. Οι δυο γυναίκες πλαισιώνουν τη νύφη του πίνακα, σε μια στιγμή λίγο πριν ή λίγο μετά τον ανεπιθύμητο γάμο της. Η τέταρτη, δοκιμάζει το στέφανο στον καθρέπτη του δωματίου.
Οι χρήστες επιδίδονται σε έναν συναγωνισμό έξυπνων αλλά και αστείων σχολίων, γράφοντας τι θα μπορούσε να έχει προκαλέσει το ελαφρώς ειρωνικό και απαθές βλέμμα της πρωταγωνίστριας του πίνακα.
«Θα έδειχνες πολύ πιο όμορφη αν χαμογελούσες λίγο», σχολίασε απολαυστικά κάποιος, κατακρίνοντας μια φράση που πολλές γυναίκες έχουν ακούσει στη διάρκεια της ζωής τους.
Ο πίνακας που φιλοτέχνησε και παρουσίασε στο παρισινό Salon το 1866 ο Auguste Toulmouche, βέβαια, δεν είχε ούτε άμεσο ούτε έμμεσο φεμινιστικό μήνυμα.
Ο Toulmouche έκανε καριέρα ζωγραφίζοντας τα πορτρέτα ευκατάστατων κυριών της γαλλικής υψηλής κοινωνίας, αλλά η στροφή της ζωγραφικής προς τον ιμπρεσιονισμό που δοκίμαζαν τότε ο Μονέ και ο Μανέ, θάμπωσε την υστεροφημία του, αφήνοντάς τον σε μια παλιότερη εποχή.
Από την άλλη, η «ιερότητα» του γάμου στη βικτωριανή εποχή δεν δικαιολογεί το τόσο έντονα δυσαρεστημένο βλέμμα της κεντρικής νεαρής γυναίκας, που δύσκολα παραβλέπει κανείς. Υπό αυτή, λοιπόν, την άποψη, ίσως ο Toulmouche να έγινε λίγο τολμηρός με αυτόν τον πίνακα.
Η γυναικεία οργή, πάντως δεν είναι η μόνη συνθήκη που οι χρήστες του Tik Tok βλέπουν, με τη σύγχρονη ματιά τους, να απεικονίζεται στην οθόνη. Η queer κοινότητα επισημαίνει την πιθανότητα η συγκεκριμένη γυναίκα να μην ενδιαφέρεται καν για τους άνδρες και να απολαμβάνει περισσότερο τη συντροφιά των φίλων της, ενώ άλλες γυναίκες βλέπουν τη σημασία της γυναικείας φιλίας και αλληλεγγύης.