Το αντρόγυνο πίσω από την Toteme -Ο πιο cool σκανδιναβικός οίκος που κατακτά τον κόσμο

Το αντρόγυνο πίσω από την Toteme -Ο πιο cool σκανδιναβικός οίκος που κατακτά τον κόσμο

Τη δεκαετία του 1990, όταν οι Calvin Klein, Jil Sander και Helmut Lang σχεδίαζαν ακόμα για τους ομώνυμους οίκους τους, ο μινιμαλισμός φαινόταν κάτι το επαναστατικό.

Τρεις δεκαετίες αργότερα, χάρη στην άνοδο του «quiet luxury», τηλεοπτικές σειρές όπως το Succession και μια αγορά που προτιμά να μην ρισκάρει, ο μινιμαλισμός έχει γίνει μαζικός, κάτι που, αναπόφευκτα, σημαίνει ότι μια αντίδραση είναι καθ' οδόν. Το boho στιλ επιστρέφει δυναμικά.

Όμως, μην υποκύψετε. Στα καλύτερο του, ο μινιμαλισμός εξακολουθεί να έχει πολλή σημασία για όποιον αναζητά έναν κομψό, διαχρονικό τρόπο ντυσίματος. Την περασμένη εβδομάδα, με «πολύ θόρυβο», ο οίκος Calvin Klein, ο οποίος τα τελευταία χρόνια είναι πιο γνωστός ως brand εσωρούχων, επανέφερε τη γραμμή μόδας του, η οποία τώρα σχεδιάζεται από την Veronica Leoni, με μια επίδειξη στην οποία παραβρέθηκαν η Kate Moss, η Christy Turlington και ο 82χρονος Calvin Klein.

Οι κριτικές ήταν ανάμεικτες. Για να είναι ο μινιμαλισμός ελκυστικός και όχι απλώς πρακτικός, πρέπει να έχει κάτι ιδιαίτερο και να αντανακλά τις σύγχρονες τάσεις. Δεν μπορεί να είναι απλώς μια επανεκδοχή του στιλ της δεκαετίας του 90.

Και κάπου εκεί έρχεται η Toteme, η σουηδική εταιρεία που έχει καταφέρει να κάνει τον μινιμαλισμό συναρπαστικό. Ιδρύθηκε πριν από μια δεκαετία από την Elin Kling και τον Karl Lindman, και μέχρι το 2022, τα ετήσια έσοδα της είχαν ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ.

Ίσως πιο αξιοσημείωτο είναι ότι το «πολύ Toteme» έχει γίνει συνώνυμο με έναν ιδιαίτερο τύπο μινιμαλισμού: κομψό αλλά πρακτικό, μονοχρωματικό, με ένα ή δύο χρώματα που προστίθενται με προσοχή και φειδώ σε κάθε σεζόν. «Αγαπώ να δουλεύω με αποχρώσεις, να εξερευνώ πώς ένα κορεσμένο μαύρο δημιουργεί εντύπωση σε συνδυασμό με βαμβάκι που έχει ξεπλυθεί, ή να βάζω ένα φρέσκο λευκό δίπλα σε κάτι ελεφαντόδοντο», λέει η Kling στην βρετανική Telegraph.

Η Toteme αντηχεί παγκοσμίως ακριβώς γιατί είναι συγκεκριμένη - στην ουσία, είναι ένας καθρέφτης της ίδιας της γκαρνταρόμπας της Kling. Πρόκειται για μια πολυάσχολη εργαζόμενη μητέρα δύο παιδιών, με 150 υπαλλήλους και ένα πρόγραμμα που την αναγκάζει να ταξιδεύει συνεχώς μεταξύ Στοκχόλμης, των διεθνών καταστημάτων της και του στούντιο σχεδίασης στο Λονδίνο. «Δεν είναι θέμα να αλλάξεις την γκαρνταρόμπα σου κάθε χρόνο», λέει, «αλλά να κάνεις μικρές αλλαγές που δίνουν νέα ζωή στα ρούχα που ήδη έχεις». Πολυτελή υφάσματα και υποδόριες τολμηρές αναλογίες διασφαλίζουν ότι το προσωπικό στιλ της Kling – και της Toteme – δεν φαίνεται ποτέ αδιάφορο, όπως το θρυλικό μινιμαλιστικό στυλ της Shiv στο Succession.

Τα παπούτσια συνήθως δεν είναι ψηλά, αλλά πάντα έχουν σχέδια που τραβούν την προσοχή. Οι τσάντες είναι άνετες. Όλα έχουν την απαλότητα ενός παπλώματος, αλλά είναι πολύ πιο κολακευτικά. Το Double, ένα σακάκι από τη φετινή συλλογή, για παράδειγμα, είναι η κορυφή της Toteme: ακατέργαστο διπλό μάλλινο ύφασμα (υπεύθυνα προμηθευμένο), αλλά οι γενναιόδωροι γιακάδες, τα φαρδιά μανίκια και το ανοιχτό μπροστινό μέρος δημιουργούν μια μοναδική και ευέλικτη σιλουέτα. Οι γιακάδες μπορούν να μαζευτούν γύρω από το λαιμό για να το κρατούν ζεστό ή να φορεθούν ανοιχτοί για ένα δραματικό αποτέλεσμα με μινιμαλιστική δαντέλα. Όπως πολλά από τα ρούχα της Toteme, αισθάνεσαι την πολυτέλεια αλλά είναι και πρακτικά καθώς σχεδιάζονται για καθημερινή χρήση. «Το πάθος μου», λέει η Kling, «είναι να συνεχίσω να ψάχνω για σύγχρονα ρούχα που να είναι άνετα και να έχουν δυναμικό αντίκτυπο, παραμένοντας πάντα επίκαιρα».

Αυτό ακούγεται σοβαρό για έναν οίκο μόδας, αλλά το να δημιουργήσεις τέλεια ρούχα που να είναι πρακτικά και να εμπλουτίζουν τη γκαρνταρόμπα μιας γυναίκας κάθε εποχή, είναι πραγματικά σημαντικό έργο, αν και τα ρούχα έχουν και μια παιχνιδιάρικη διάθεση. Για παράδειγμα...

Η απόφαση της να παρουσιάσει το show στο Παρίσι κατά την Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής μπορεί να φαίνεται τολμηρή, αλλά είναι και έξυπνη. Αν και o οίκος ανταγωνίζεται μεγάλα ονόματα όπως οι Chanel, Dior και Schiaparelli, με ρούχα που κοστίζουν χιλιάδες ευρώ, υπάρχουν λίγοι τέτοιοι οίκοι, οπότε είναι πιο εύκολο να τραβήξει την προσοχή. Με το μικρό, επιλεγμένο κοινό της, οι επιδείξεις της Toteme είναι από τα πιο περιζήτητες.

Η πρώτη σειρά έχει λίγες διάσημες προσωπικότητες και αποτελείται κυρίως από πολυάσχολους ανθρώπους που συνάδουν με την αισθητική του brand. Και είναι μια εκλεκτική παρέα. Τα ρούχα μοιάζουν με αυτά που θα ήθελες πραγματικά να φορέσεις και να αγαπήσεις.

Η Toteme δεν είναι φθηνή σύμφωνα με τα περισσότερα πρότυπα – 350 ευρώ για ένα πλεκτό ή 800 ευρώ για ένα υπερμεγέθες παλτό δεν είναι μικρό ποσό, αλλά είναι πιο οικονομική σε σχέση με τις τιμές της The Row – του άλλου επιδραστικού οίκου της δεκαετίας. Ο Steven Meisel, βετεράνος από τα χρόνια δόξας των ιταλικών και αμερικανικών Vogue, φωτογραφίζει τις καμπάνιες, ενώ τα καταστήματα (σχεδιασμένα από τον Lindman, μαζί με τα γραφικά) είναι επίσης εκθέσεις τέχνης. Πρόκειται για έναν συνδυασμό υψηλής γεύσης και της σκανδιναβικής πίστης ότι η πολυτέλεια δεν πρέπει να είναι απρόσιτη.

Πώς γνωρίστηκε το ζευγάρι που ηγείται της Toteme

Το ζευγάρι γνωρίστηκε όταν ζούσαν και οι δύο στη Νέα Υόρκη. Η Kling, ως δημοφιλής blogger, και ο Lindman, ως διευθυντής τέχνης, δούλευαν μέχρι τις 10 το βράδυ, έξι μέρες την εβδομάδα. Κάπως κατάφεραν να βρουν χρόνο για ένα ραντεβού με ένα ποτήρι κρασί, όπου αντάλλαξαν ιδέες για τον τύπο του brand που θα ήθελαν να δημιουργήσουν αν ποτέ αποφάσιζαν να το κάνουν. Το επόμενο πρωί, η Kling ξύπνησε και είπε: «Ας το κάνουμε». Δύο χρόνια αργότερα, επέστρεψαν στη Στοκχόλμη. Η συζήτηση εκείνης της νύχτας εξελίχθηκε σε μια παγκόσμια επιχείρηση και σε μια αισθητική που έχει επηρεάσει πολλές μάρκες της υψηλής μόδας.

Αυτή η αισθητική προέρχεται από την αγάπη του Kling και του Lindman για εντυπωσιακά αλλά εύκολα ρούχα. Το κασκόλ-παλτό με βελονιά από την Toteme, το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2021, πούλησε 40.000 κομμάτια σε διάφορα χρώματα και ενέπνευσε αμέτρητους αντιγραφείς στον χώρο της υψηλής μόδας – ορίζει τo brand.

Η τσάντα T-lock έχει δημιουργήσει μια τάση για τσάντες με κούμπωμα στο μπροστινό μέρος και μια λακκούβα στην κορυφή. Τα σπιράλ τζιν της Toteme είναι επίσης πολύ γνωστό ή και κοστίζουν περίπου 260 ευρώ. Από την άλλη, το παλτό με δέρμα πρόβατου ξεπερνά τις 2.000. Υψηλές και χαμηλές τιμές συνδυάζονται σε μία μάρκα. Και μην ανησυχείτε, όπως όλα τα επιτυχημένα σχέδια της Toteme, το παλτό με δέρμα πρόβατου έχει εμπνεύσει πολλές φτηνότερες αντιγραφές.

Η Toteme ίσως να μην εφηύρε τον μινιμαλισμό, αλλά σίγουρα έφερε πολύ πρωτότυπο σχεδιασμό στο τραπέζι.

Και ίσως ο λόγος που δεν φαίνεται ψυχρή είναι, όπως λέει ο Lindman, «είμαστε επηρεασμένοι από την σουηδική κληρονομιά μας και την εκτίμηση για το σχέδιο, την τέχνη και τις λεπτομέρειες που την συνοδεύουν. Θα έλεγα ότι είμαστε περισσότερο επιμελητές παρά μινιμαλιστές». Η Kling προσθέτει: «Στην Toteme, ακολουθούμε μια επιλεγμένη προσέγγιση, είτε πρόκειται για τα ρούχα που φοράμε είτε για τα αντικείμενα στο σπίτι μας. Δημιουργούμε μια υπογραφή που αντικατοπτρίζει αυτό που είμαστε».