Τι συμβαίνει όταν ένας οίκος μόδας ζει περισσότερο από τον ιδρυτή του;
Κατά τη διάρκεια της επίδειξης του Andreas Kronthaler στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι το Σάββατο, ήταν δύσκολο να ξέρεις πού να κοιτάξεις.
Σε μια σκηνή στη μέση του χώρου της πασαρέλας, τα μέλη των Sons of Sissy, ενός αυστριακού folk group, στρεβλώνονταν σε απίστευτες πόζες και μουσικές, ενώ γύρω τους τα μοντέλα περπατούσαν στην πασαρέλα με ρούχα από μοντέρνα πανωφόρια μέχρι ποδηλατικά σορτσάκια και μπότες.
Σχεδιασμένη από τον Andreas Kronthaler, τον συνεργάτη της αείμνηστης Westwood από το 1990 και σύζυγο της από το 1992, η φετινή σεζόν έμοιαζε με απομάκρυνση από μια πιο δημοφιλή εκδοχή του οίκου. Το πιο αξιοσημείωτο από τα μοντέλα ήταν ο Βρετανός τραγουδιστής και τραγουδοποιός Sam Smith, ο οποίος έκανε δύο εμφανίσεις. Η πρώτη εμφάνισή του αποτελούνταν από μια ντραπέ δημιουργία με ταρτάν, συνδυασμένη με μια καρό κάπα, κάλτσες με καρό, γκρι σουέτ μπότες με πλατφόρμα και ένα μακρύ μαύρο τούλινο πέπλο. Ένα μακρύ σκισμένο φόρεμα με ασορτί καπέλο που φορέθηκε για μια δεύτερη έξοδο απέτισε φόρο τιμής στα μαύρα κοστούμια που συχνά βλέπουμε σε πίνακες του αναγεννησιακού καλλιτέχνη Giovanni Battista Moroni, το έργο του οποίου ενέπνευσε τη συλλογή.
Η Vivienne Westwood, η οποία πέθανε τον Δεκέμβριο του 2022, έχει αναγνωριστεί εδώ και καιρό ως πρωτοπόρος της βιομηχανίας της μόδας - διευρύνοντας τα όρια του τι ήταν αποδεκτό, ακόμη και κατά καιρούς τι ήταν φορέσιμο, και χρησιμοποιώντας τη μόδα της για να ενισχύσει τις συζητήσεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή και την υπερκατανάλωση. Τα σχέδιά της επηρέασαν μεγάλα ονόματα, από τον Alexander McQueen μέχρι τον John Galliano, και ο οίκος μάλιστα απολαμβάνει μια αναβίωση μεταξύ της Gen Z (είναι τόσο δημοφιλές το "orb choker" της Vivienne Westwood του 1990, που υπάρχουν πλέον εκατοντάδες απομιμήσεις που διατίθενται στο Temu, το AliExpress και το Etsy).
Είναι πολλοί εκείνοι λοιπόν που είναι παθιασμένοι με το brand, ιδιαίτερα μετά το θάνατο της Westwood. «Η Vivienne Westwood θα γυρίζει στον τάφο της βλέποντας τον Sam Smith με αυτό το ντύσιμο», έγραψε ένας δυσαρεστημένος θαυμαστής στο X. «Δεν μπορώ να πιστέψω ότι αυτό είναι ένα σόου της Vivienne Westwood», σχολίασε ένας άλλος. Ενώ πολλοί στο διαδίκτυο παραπονέθηκαν για το πώς η τελευταία σεζόν του Kronthaler «βεβήλωσε» και «αμαύρωσε» τη φήμη της Westwood στη μόδα.
Στην πραγματικότητα, ο Kronthaler έπαιξε σημαντικό ρόλο στην οικοδόμηση της κληρονομιάς της Westwood. Από τη στιγμή που η Kate Moss περπάτησε στην πασαρέλα με καπέλο καπετάνιου τρώγοντας ένα παγωτό σοκολάτα, ο Kronthaler ήταν εκεί και το όραμά του είναι αναπόσπαστο από το DNA της Westwood.
Αλλά ίσως το brand σημειώνει το CNN λειτουργεί καλύτερα όταν το φανταχτερό ισορροπεί με το λαμπερό. Η πανκ σχεδιάστρια ήταν πάντα έτσι, όπως έγραψε η Vogue, «συγκρουσιακά ανατρεπτική», αλλά ήταν επίσης μια μοδίστρα που καταλάβαινε τη δύναμη της αναλογίας, της σιλουέτας, του σχήματος. Για κάθε υπερμεγέθες t-shirt που έστελνε η Westwood στην πασαρέλα, υπήρχαν 10 πραγματικά υπερβατικές εμφανίσεις, αποθηκευμένες στο «οπλοστάσιό» της σαν άσσος στο μανίκι.
Ηταν το φόρεμα κορσέ που φορούσε η Linda Evangelista για το σόου Φθινόπωρο-Χειμώνας 1995. Ή τα βασιλικά σατέν, κομψά, σέξι κοστούμια με φούστα της Άνοιξης-Καλοκαιριού 1998, δύο πλευρές του ίδιου αρχέτυπου της Westwood που θα μπορούσαν με κάποιο τρόπο να συνυπάρξουν ευτυχισμένα σε μια πασαρέλα. Ο Kronthaler απέδειξε ότι μπορεί να το κάνει και αυτό. Πάρτε μόνο το κλείσιμο της κολεξιόν Φθινόπωρο-Χειμώνας 2020 (η πρώτη του σόλο συλλογή). Η Bella Hadid επαναπροσδιορίζεται ως αναγεννησιακή πριγκίπισσα με ημιδιαφανή λευκή δαντέλα, φουσκωτά μανίκια, ροζ σατέν κορσέ και καφέ δερμάτινη ζώνη με ασορτί σπαθί και θήκη.
Εξάλλου, υπάρχουν τόσες πολλές παραλλαγές του τι σημαίνει «Vivienne Westwood» - το brand υπάρχει εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια. Για κάποιον, αληθινό φαν της Westwood σημαίνει ντραπέ φορέματα και υπερβολικό κορσέ. Για κάποιον άλλο, σημαίνει σκισμένες κάλτσες, γυμνά οπίσθια και σλιπ μπικίνι.
Όταν ένας οίκος μόδας ζει περισσότερο από τον ιδρυτή του, συχνά οι κριτικές γίνονται καυστικές από τη νοσταλγία. Αλλά ο σάλος είναι απίθανο να επηρεάσει τον Kronthaler. «Φυσικά παρατήρησα αυτό το κύμα - αυτό το φαινόμενο», δήλωσε στους Financial Times το 2022, όταν ρωτήθηκε για το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τη μάρκα Westwood. «Αλλά σκύβω κάτω από αυτό, προσπαθώντας να μην εμπλακώ πολύ. Δεν θέλω να κάνω μια παρωδία - να το ξαναδουλέψω, να το ξανακάνω».
«Και δεν είναι ούτε στη φύση μου, να κοιτάζω πίσω», είπε».