West Side Story: Ο Steven Spielberg μιλάει για την ταινία
Εμπνευσμένο από το πρωτότυπο μιούζικαλ του 1957, το West Side Story μεταφέρει το κλασικό ρομάντζο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στους σκληρούς και ρεαλιστικούς δρόμους του Upper West Side, στη Νέα Υόρκη. Ο σκηνοθέτης μιλάει για την νέα του ταινία.
Το κορυφαίο μιούζικαλ όλων των εποχών επιστρέφει ανανεωμένο από τον κορυφαίο σκηνοθέτη του Χόλιγουντ, Steven Spielberg που εκπληρώνει το όνειρο μιας ζωής και σκηνοθετεί το σύγχρονο ριμέικ του West Side Story, της διαχρονικής θεατρικής παράστασης και της επικής ταινίας των 10 Όσκαρ. Ο βραβευμένος με Tony και Pulitzer θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος Tony Kushner, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη, προσεγγίζει το υλικό με διάθεση να ρίξει φως σε σύγχρονα ζητήματα όπως το μεταναστευτικό και τη μισαλλοδοξία, ενώ το λαμπερό καστ τιμά την αυθεντική καταγωγή των λατινοαμερικανών χαρακτήρων της ιστορίας.
Η θρυλική μουσική του Leonard Bernstein και το ανυπέρβλητο λιμπρέτο του Stephen Sondheim έχουν την τιμητική τους, ενώ ο Spielberg φρόντισε να αναθεωρήσει σκηνές και διαλόγους για χάρη της απαραίτητης αληθοφάνειας και του εύστοχου κοινωνικού σχολιασμού. Στο ριμέικ εμφανίζεται η εμβληματική Rita Moreno της πρώτης ταινίας σε ρόλο ειδικά γραμμένο για εκείνη και συμπρωταγωνιστεί πλάι στον απίθανο Ansel Elgort και την πρωτοεμφανιζόμενη και σαρωτική Rachel Zegler, το ζευγάρι που υποδύεται την αμερικανική εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Το καστ συμπληρώνουν οι Ariana De Bose, David Alvarez, Mike Faist, Briand’ Arcy James, Corey Stoll και Josh Andrés Rivera.
Οι δηλώσεις του Steven Spielberg
«Αυτή η ταινία ήταν η πιο δύσκολη της καριέρας μου. Το West Side Story είναι αδιαμφισβήτητα το πιο σπουδαίο μιούζικαλ που έχει γραφτεί ποτέ και αυτό το ξέρουμε όλοι. Είναι πολύ τρομαχτικό να παίρνεις ένα αριστούργημα και να το προσεγγίζεις με άλλο βλέμμα και άλλο πρίσμα χωρίς να θυσιάζεις την ακεραιότητα μιας μουσικής που θεωρείται η σπουδαιότερη μουσική του είδους της. Αλλά οι σπουδαίες ιστορίες πρέπει να λέγονται ξανά και ξανά, για να αντανακλούν τις διαφορετικές προοπτικές στο έργο. Λατρεύω την ταινία του Robert Wise με τον Jerome Robbins.
Ο Wise ήταν στενός μου φίλος για πολλά χρόνια και του μιλούσα για την ταινία επανειλημμένως. Και ο Walter Mirisch, που ήταν παραγωγός του West Side Story (1961), είναι κι αυτός ένας αγαπημένος φίλος που μου είπε πολλές ιστορίες για την παραγωγή της ταινίας. Πρέπει να έχεις λόγο για να βρεθείς σε ιερό έδαφος. Όλοι οι εμπλεκόμενοι είχαμε έναν λόγο. Το ρίσκο αυτού του εγχειρήματος ήταν προφανές σε όλους μας. Αλλά όλοι συμμετείχαν με σεβασμό και αγάπη για το μιούζικαλ και τους θρυλικούς δημιουργούς του. Ξέραμε ότι έπρεπε να κάνουμε μία ταινία για το σήμερα με μοντέρνα προσέγγιση και σύγχρονες αξίες.
Αυτή η ιστορία, όσο κι αν αλλάξει ο κόσμος γύρω μας, έχει τα ίδια μηνύματα. Είναι μια ιστορία που έχει γοητεύσει το κοινό για δεκαετίες γιατί δεν είναι μόνο μια ιστορία αγάπης, αλλά και ένα πολιτισμικά σημαντικό έργο με ένα κεντρικό δεδομένο, ότι ο έρωτας υπερβαίνει την προκατάληψη και τη μισαλλοδοξία, ένα δεδομένο που είναι διαχρονικό. Το West Side Story σημαίνει πολλά για πολλούς ανθρώπους και είμαι ενθουσιασμένος που είχα την ευκαιρία να του δώσω νέα ζωή και να το μοιραστώ με ένα νέο κοινό».
Το όραμα του σκηνοθέτη
Το όραμα του Spielberg ήταν σαφές: ήθελε μία φρέσκια, πρωτότυπη, μοναδική προσέγγιση στο υλικό. «Θέλαμε να ανακαλύψουμε τη δική μας φωνή ώστε η νέα ταινία να είναι ίδια, αλλά και εντελώς διακριτή. Δεν θέλαμε να διορθώσουμε κάτι, αλλά θέλαμε να έχουμε έναν λόγο για να πούμε την ίδια ιστορία» λέει ο Spielberg.
«Ένα κομμάτι ήταν το καστ. Στο θέατρο οι ηθοποιοί δεν ήταν Λατίνοι και στην ταινία του 1961 ήταν σχεδόν 30 χρονών και πολλοί που υποδύονταν του Πορτορικανούς ήταν λευκοί. Ήθελα να έχω ένα αυθεντικό καστ, να εξασφαλίσω ότι οι ηθοποιοί που παίζουν τη συμμορία των Shark ήταν 100% Λατίνοι και νέοι». Ο σκηνοθέτης ήθελε, επίσης, να κάνει ξεκάθαρες τις συνθήκες διαβίωσης αυτών των αντίπαλων συμμοριών.
«Ολόκληρες γειτονιές υποβαθμίζονταν, οι πληθυσμοί εκτοπίζονταν. Όλα αυτά τα παιδιά, οι Jets και οι Sharks ζούσαν εν μέσω αναταραχών. Το πεδίο τους εξαφανιζόταν μπροστά στα μάτια τους». Αυτό το ζήτημα είναι στο επίκεντρο της νέας ταινίας. Ο Kushner, μάλιστα, έκανε τεράστια έρευνα στις ρίζες της ιστορίας, ειδικά στην καταστροφή ενός ολόκληρου τμήματος του Upper West Side.
O Spielberg ήταν κατενθουσιασμένος με το σενάριο του Kushner. «Με πήρε τηλέφωνο ο Tony και μου είπε ότι ο σύζυγός του, ο Mark, είχε μία εξαιρετική ιδέα: Τι θα έλεγες αν ο Doc είχε πεθάνει; Θα είχαμε ακόμα το φαρμακείο του, αλλά η χήρα του, μία Πορτορικανή είναι πια η ιδιοκτήτρια και μπορούμε να ζητήσουμε από τη Rita Moreno να την υποδυθεί. Σκέφτηκα ότι είναι υπέροχη ιδέα! Έτσι ξεκίνησε η κουβέντα με τη Rita Moreno. Η Rita ενεπλάκη με την παραγωγή, όχι μόνο ως ηθοποιός που έπαιζε τη χήρα του Doc, τη Valentina, αλλά και ως executive producer. Έχει μία μοναδική οπτική, που γεφυρώνει τις γενιές ανάμεσα στις ταινίες και κάνει τη σύνδεση ανάμεσα στην πρώτη ταινία και τη δική μας».
Ο Kushner λέει: «Η ιστορία της Valentina πιάνει 25 σελίδες. Είναι σαν σύντομο μυθιστόρημα, που ξεκινά στο Πουέρτο Ρίκο και περιλαμβάνει πώς ο Tony κατέληξε να ζει στο υπόγειο του φαρμακείου της. Διανύει το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Ενώ την έγραφα, φανταζόμουν ότι έβλεπα μία μίνι σειρά με πρωταγωνίστρια τη Rita Moreno».
Η επιστολή του σκηνοθέτη στους συντελεστές
Στο τέλος των γυρισμάτων, ο Steven Spielberg δημοσίευσε μία επιστολή που μιλάει με συγκινητικά λόγια για την εμπειρία της ταινίας:
«Είναι 12:01 π.μ., 28 Σεπτεμβρίου 2019 στα στούντιο Steiner του Brookyn Navy Yards της μεγάλης πόλης της Νέας Υόρκης και μόλις ολοκλήρωσα τα γυρίσματα της δικής μας εκδοχής του West Side Story. Ήταν ένα ταξίδι χωρίς προηγούμενο: μία χαρούμενη, εντυπωσιακά συγκινητική, ασταμάτητα εκπληκτική συνάντηση με την ιστορία και τη μουσική ενός από τα σπουδαιότερα μιούζικαλ του κόσμου. Το εξαιρετικά ταλαντούχο, απόλυτα αφοσιωμένο, γενναιόδωρο και ακούραστο καστ και συνεργείο μου, τα έδωσαν όλα και πιστεύω ότι η ταινία οφείλει τα πάντα σε αυτούς, το ίδιο και ο εξαιρετικά ευγνώμων σκηνοθέτης της.
Μιας και αναφέρω το θέμα της ευγνωμοσύνης: Κάθε μέρα των τελευταίων τεσσάρων ετών που προετοιμαζόμασταν, κάναμε casting, οραματιζόμασταν το West Side Story, εγώ και η ομάδα μου, το καστ, το συνεργείο περπατήσαμε στα χνάρια γιγάντων, του Leonard Bernstein, του Arthur Laurents, του Jerome Robbins και του Stephen Sondheim. Για το φως που έριξαν στον κόσμο, για τη διορατικότητα, την καθοδήγηση και την υποστήριξη του Sondheim και για την ανοιχτόκαρδη υποστήριξη των διαχειριστών του έργου των Bernstein, Laurents και Robbins, τους χρωστώ περισσότερα από όσα μπορώ να εκφράσω.
Γυρίσαμε το West Side Story σε όλη τη Νέα Υόρκη, από το Flatbush ως το Fort Tryon Park. Η πόλη μας έδωσε την ομορφιά και την ενέργειά της και αξιοποιήσαμε σε βάθος το μεγάλο, πολυπολιτισμικό, πολύπλευρο πνεύμα της.
Επιπλέον, περάσαμε τρεις εξαιρετικές κινηματογραφικές εβδομάδες στο Paterson του New Jersey. Ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου τους ανθρώπους της Νέας Υόρκης και του Paterson, όχι μόνο για την ανοχή του στα τροχόσπιτα, τις σκηνές, τους γερανούς και τις χορογραφίες στη μέση του δρόμου, αλλά και για το ζεστό καλωσόρισμα που συναντήσαμε παντού, από πεζούς και αστυνομικούς μέχρι τους γείτονες και τα παιδιά. Δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε αυτό το μιούζικαλ χωρίς εσάς».