Τα φετινά Όσκαρ σε αριθμούς: Τα ρεκόρ και οι δικοί μας ιδανικοί νικητές

Η 93η τελετή απονομής των Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί στις 25 Απριλίου και ο βασικός στόχος των διοργανωτών είναι να έχουν δια ζώσης, με όλα τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα, όσους περισσότερους από τους καλεσμένους μπορούν.

Φέτος όμως πέρα από τον ιδιαίτερο τρόπο διεξαγωγής των βραβείων, που θα γίνει σε πολλές τοποθεσίες ταυτόχρονα, είναι μια ξεχωριστή χρονιά κι αυτό γιατί οι περισσότερες ταινίες μοιάζουν αντισυμβατικές για τα γούστα της Ακαδημίας. Επηρεασμένη από τις κοινωνικές εξελίξεις και τα κινήματα #BlackLiveMatters και #Metoo, η επιτροπή έκανε μια σειρά από επιλογές που προκάλεσαν σε πολλούς έκπληξη.

Καταρχάς έχουμε ιστορική αύξηση των γυναικών υποψηφίων, που φέτος φτάνουν τις 76 συνολικά. Από αυτές σαφώς ιστορικής σημασίας θεωρούνται οι υποψηφιότητες δύο γυναικών σκηνοθετών, της Chloé Zhao με το «Nomadland» και της Emerald Fennell με το «Promising Young Woman, πράγμα που συμβαίνει για πρώτη φορά.

Η ταινία «Mank» του Netflix ηγείται των υποψηφιοτήτων με 10, συμπεριλαμβανομένων και των μεγάλων κατηγοριών Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Ακολουθούν οι ταινίες «The Father», «Judas and the Black Messiah», «Minari», «Nomadland», «Sound of Metal» και «The Trial of Chicago 7» με 6.

Η Viola Davis μετρά την 4η υποψηφιότητά της στο θεσμό των βραβείων και είναι η μαύρη ηθοποιός με τις περισσότερες υποψηφιότητες.

Για πρώτη φορά φέτος 6 άνθρωποι ασιατικής καταγωγής είναι υποψήφιοι.

Το Netflix έχει 36 υποψηφιότητες αυτή τη χρονιά, τις περισσότερες από κάθε άλλο studio παραγωγής.

O Chadwick Boseman είναι ο 7ος ηθοποιός και ο 1ος μαύρος που λαμβάνει υποψηφιότητα μετά θάνατον για την ταινία «Ma Rainey’s Black Bottom».

Ο Daniel Kaluuya μπορεί να γίνει ο 7ος νεότερος ηθοποιός που θα κερδίσει Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου στα 32 του. Το περίεργο είναι πως η ταινία στην οποία συμμετέχει, το «Judas and the Black Messiah», δεν έχει πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. Τουλάχιστον, όχι σύμφωνα με την Ακαδημία. Ο Daniel Kaluuya και ο LaKeith Stanfield είναι και οι δύο υποψήφιοι στην κατηγορία Β' Ανδρικού Ρόλου, γεγονός που προκάλεσε εντύπωση. Αυτό όμως συνέβη, γιατί η Ακαδημία επιτρέπει στα μέλη της να επιλέξουν σε ποια κατηγορία θα θέσουν κάποιον υποψήφιο.

11 ηθοποιοί παίρνουν φέτος το βάφτισμα του πυρός, αφού για πρώτη φορά θα παραστούν ως υποψήφιοι στην απονομή.

Η Glenn Close μετρά συνολικά 8 υποψηφιότητες στα Όσκαρ, αλλά δεν έχει επιστρέψει ποτέ στο σπίτι με το  χρυσό αγαλματίδιο. Φέτος είναι υποψήφια για Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία «Hillbilly Elegy». Το περίεργο όμως είναι πως για την ίδια ταινία διεκδικεί και το Χρυσό Βατόμουρο, οπότε οι πιθανότητές της να βγει νικήτρια μάλλον μειώνονται αισθητά.

Τέλος, για πρώτη φορά συναντάμε δύο Έλληνες στις φετινές υποψηφιότητες. Ο Φαίδων Παπαμιχαήλ είναι υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας για τη δουλειά του στο «The Trial of the Chicago 7» ενώ ο Γιώργος Λαμπρινός είναι υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερου Μοντάζ στο «The Father».

Τα Ρεκόρ

Η ταινία του Sacha Baron Cohen με το «Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan» έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ Guinness μεγαλύτερου τίτλου, που περιλαμβάνει 110 χαρακτήρες.

Μέχρι στιγμής μόνο ένα πρωταγωνιστικό ζευγάρι από την ίδια ταινία έχει βραβευθεί την ίδια χρονιά με Όσκαρ. Ο λόγος για την Helen Hunt και τον Jack Nicolson που κέρδισαν αμφότεροι για το «Αs Good It It Gets» το 1998.  Αν ο Chadwick Boseman και η Viola Davis επικρατήσουν φέτος των αντιπάλων τους με την ταινία «Ma Rainey΄s Black Bottom», πράγμα που θεωρείται αρκετά πιθανό, τότε θα έχουμε ακόμα ένα ρεκόρ.

Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των Όσκαρ που και οι πέντε υποψήφιοι για το καλύτερο πρωτότυπο σενάριο είναι υποψήφιοι και για καλύτερη ταινία. Οι ταινίες είναι:« Minari», «Promising Young Woman», «Judas and the Black Messiah», «The Trial of the Chicago 7» και «Sound of Metal».

Η Youn Yuh-Jung γίνεται η πρώτη Κορεάτισσα υποψήφια για το Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου για το «Minari».

Ο Riz Ahmed είναι ο πρώτος μουσουλμάνος υποψήφιος για Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου με τη μοναδική του ερμηνεία στο «Sound of Metal».

Η βασίλισσα της hip-hop σόουλ μουσικής ήταν το πρώτο άτομο που κέρδισε διπλή υποψηφιότητα τόσο για την υποκριτική όσο και για το τραγούδι την ίδια χρονιά, για την ταινία «Mudbound» το 2018.  Από τότε, αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο. Η Lady Gaga το επανέλαβε το 2019 ακολουθούμενη από την Cynthia Erivo το 2020. Φέτος, ο πρωταγωνιστής της ταινίας «One Night In Miami» Leslie OdomJr συνεχίζει την παράδοση -με υποψηφιότητες τόσο για την υποκριτική του όσο και για την κατηγορία πρωτότυπου τραγουδιού.

Ο πιο μεγάλος σε ηλικία υποψήφιος της φετινής χρονιάς είναι η 89χρονη Ann Roth, σχεδιάστρια  κοστουμιών του «Ma Rainey΄s Black Bottom». Ο σεναριογράφος James Ivory και η αείμνηστη Γαλλίδα σκηνοθέτης Agnès Varda ήταν επίσης υποψήφιοι στο 89 τους χρόνια. Από την άλλη, ο Αnthony Hopkins στα 83 του χρόνια είναι ο μεγαλύτερος σε ηλικία υποψήφιος για Α’ Ανδρικό Ρόλο με την ταινία «The Father».

Με τους 10 μαύρους υποψήφιους συντελεστές της ταινίας, το «Judas and The Black Messiah» έχει, πλέον, τους περισσότερους μαύρους υποψήφιους για Όσκαρ από μία και μόνο ταινία. Ο προηγούμενος κάτοχος του ρεκόρ ήταν το «Color Purple» με επτά.

Τέλος η Frances McDormand είναι η πρώτη γυναίκα που είναι ταυτόχρονα υποψήφια για το Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου και αυτό της παραγωγής για το «Nomandland», οπότε είναι μάλλον αδύνατο να βρεθεί στο stage αυτή τη χρονιά.

Τα Δικά μας Όσκαρ (στις βασικές κατηγορίες)

Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας: Nomandland

Ποιητικό ανθρωποκεντρικό και βαθιά επαναστατικό, το «Nomandland» καταρρίπτει την ιδέα του αμερικανικού ονείρου, προτείνει μια άλλη μορφή ευτυχίας από αυτή που έχουμε συνηθίσει και συγκινεί βαθιά, χωρίς να γίνεται μελοδραματικό μέσα από την απλότητά του. 

     

Όσκαρ σκηνοθεσίας: Chloé Zhao για το «Nomadland»

Η νεαρή Κινέζα κινείται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία, κινηματογραφεί μοναδικά τον ανοιχτό ορίζοντα που αναζητά η ηρωίδα της, χωρίς να καταφεύγει σε ευκολίες και καταγράφει μια άλλη εικόνα των « περιθωριακών» αυτού του κόσμου, ισορροπώντας ανάμεσα στον ρεαλισμό και την ποίηση.

Όσκαρ Α’ Αντρικού ρόλου: Αnthony Hopkins για το «The Father»

Μπορεί τα προγνωστικά να θεωρούν βέβαιο ότι το Χρυσό Αγαλματάκι θα καταλήξει στον αντικειμενικά πολύ καλό Chadwick Boseman, όμως η ερμηνεία του Hopkins είναι πολλά παραπάνω: είναι μια κατάθεση ψυχής, ένα απόσταγμα μιας μακράς ζωής, ένα υποκριτικό masterclass από έναν σπουδαίο ηθοποιό στο απόγειό του και κυρίως μια βιωματική εμπειρία που φτάνει βαθιά στην καρδιά.

Όσκαρ Α’ Γυναικείου ρόλου: Carey Mulligan για «Promising Young Woman» και Viola Davis για το «Ma Rainey’s Black Bottom»

Αυτή είναι η  πιο απρόβλεπτη  κατηγορία της φετινής απονομής,  και πραγματικά είναι εξαιρετικά δύσκολο να διαλέξει κανείς ανάμεσα στις κυρίες που είναι υποψήφιες, όμως η Βρετανή Mulligan και η εκρηκτική Davis κερδίζουν στα σημεία.

Όσκαρ Β’ Αντρικού ρόλου:  Daniel Kaluuya για το «Judas and the Black Messiah»

Έχοντας αποσπάσει ήδη τη Χρυσή σφαίρα και το BAFTA, θεωρείται σίγουρος νικητής κι εμείς συμφωνούμε, γιατί με την ερμηνεία του, όχι μόνο αποκάλυψε την ευάλωτη πλευρά του αρχηγού των Μαύρων Πανθήρων Φρεντ Χάμπτον, αλλά κυρίως για τον πύρινο τρόπο που απέδωσε τις σημαντικές του ομιλίες.

Όσκαρ Β’ Γυναικείου ρόλου:Yuh-jung Youn  για το «Minari»

Μπορεί να αγαπούμε την Glenn Close και να θέλουμε να τη δούμε με ένα Όσκαρ επιτέλους, μπορεί να θαυμάζουμε τη δεξιοτεχνία της Olivia Colman, όμως η Κορεάτισσα ηθοποιός έδωσε μια αρχετυπική διάσταση στον ρόλο της, πράγμα που όταν συμβαίνει στη μεγάλη οθόνη είναι απλώς καθηλωτικό.

Όσκαρ Προσαρμοσμένου Σεναρίου: «Nomadland»

Η Zhao μεταφέρει υποδειγματικά το  βιβλίο της Jessica Bruder, σέβεται την πολιτική ματιά της συγγραφέως και χωρίς να γίνεται καταγγελτική, με όπλο της τον ρεαλισμό και τα ανοιχτά πλάνα, απογειώνει μια ιστορία που σε πρώτη ανάγνωση δεν μοιάζει «κινηματογραφική».

Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου:Promising Young Woman

Μια ανατρεπτική μαύρη κωμωδία που πραγματεύεται με βιτριολική διάθεση ένα δύσκολο θέμα, αυτό της σεξουαλικής βίας, μελετώντας το «σύστημα» που επιτρέπει σε ακραία φαινόμενα να αποσιωπούνται και διαθέτει μια αντισυμβατική ηρωίδα, που ως εκδικήτρια- τιμωρός βρίσκει το κουράγιο να φτάσει ως το τέλος.