Supermodels: Μπορούν οι νέες μούσες της πασαρέλας να σταθούν αντάξιες του «χρυσού» τίτλου που γεννήθηκε στα 90s;
Την εποχή που το Instagram και τα υπόλοιπα social media αποτελούν το Α και το Ω του σύγχρονου marketing, μια νέα γενιά μοντέλων «παλεύει» να καθιερωθεί ως αληθινά supermodels. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι που δεν πιστεύουν ότι τους αξίζει ένας τέτοιος τίτλος και ότι απλά τους χαρίζεται λόγω υπερπροβολής. Τι ισχύει στην πραγματικότητα;
Είναι γεγονός ότι ο κόσμος της μόδας πλέον έχει αλλάξει -και συνεχίζει να αλλάζει- προς το καλύτερο. Γίνεται πιο προσιτός, κρατώντας, όμως την ελιτίστικη και glamorous άποψη και αισθητική που τόσο λατρεύουν οι φανατικές fashion addicts. Οι κολεξιόν κάθε σπουδαίου οίκου ανταποκρίνονται εξαιρετικά στη μοντέρνα εποχή, με τις θήκες iPhone, τα graphic designs, τα κοινωνικά δίκτυα, την τεχνολογία και τα new age στοιχεία να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι τους.
Το ίδιο φαίνεται, λοιπόν, να συμβαίνει και με τα πρόσωπα που αντιπροσωπεύουν αυτόν τον καινούργιο κόσμο. Οι fashion ιέρειες αποπνέουν πλέον φρεσκάδα, δεν είναι σνομπ και φροντίζουν μέσα από το Instagram profile τους να αποδεικνύουν καθημερινά ότι είναι one-of-us -αν και οι εκατομμύρια followers τους ξέρουν πολύ καλά ότι αυτό δε μπορεί να γίνει! Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για κορίτσια που μετά βίας έχουν περάσει τα 20 χρόνια τους και κάποιες δεν τα έχουν πατήσει καν, ενώ απολαμβάνουν εξαιρετικά μεγάλες αμοιβές για μια πόζα κι ένα περπάτημα στην πασαρέλα.
Παρόλα αυτά, φαίνεται ότι οι παλιές εποχές, που η τάση ήθελε το μοντέλα να είναι κάτι άφταστο και σουρεαλιστικό έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Η νέα γενιά δε φοβάται να τσαλακώσει την εικόνα της, «ποστάρει» τις διατροφικές αμαρτίες της με τόλμη -είτε πρόκειται για ένα λαχταριστό burger ή pancakes με μπόλικη πραλίνα-, ενώ φωτογραφίζεται χωρίς ίχνος μακιγιάζ, δημοσιεύοντας τη φωτογραφία με το απαραίτητο hashtag #nomakeup. Μπορεί κανείς να σκεφτεί τη Naomi Campbell ή την Cindy Crawford να κάνει το ίδιο -όχι σήμερα που έχει απενεχοποιηθεί αυτό, αλλά την εποχή που μεσουρανούσαν στα catwalks των 90s; Δύσκολο.
Real or not?
Η Kendall Jenner –που έχει κατακτήσει τον τίτλο του πιο ακριβοπληρωμένου μοντέλου, εκθρονίζοντας τη «βασίλισσα» Giselle ύστερα από πολλά χρόνια- και οι διάσημες αδερφές Gigi και Bella Hadid είναι από τα πιο περιζήτητα it-μοντέλα αυτή τη στιγμή στο χώρο. Όμως, πολλοί είναι εκείνοι που αρνούνται να τις αναγνωρίσουν ως original supermodels, αλλά περισσότερο ως social media celebrities και έξυπνες entrepreneurs που ξέρουν πολύ καλά πώς να πουλούν τον εαυτό τους. Η λίστα, φυσικά, δε σταματάει εδώ, με τις Joan Smalls, Karlie Kloss, Hailey Bieber (πολλοί θεώρησαν τον γάμο της με τον Justin μια πολύ καλή εμπορική κίνηση και boost στην καριέρα της), την Emily Ratajkowski και την plus-size εκθαμβωτική Ashley Graham να τη συμπληρώνουν επάξια.
Ειδικά η Graham, τελευταία απασχολεί το κοινό περισσότερο με το body positivity movement και τα ζητήματα που αφορούν τη μητρότητα, ποστάροντας περήφανη τις ραγάδες της στα social media, με τους followers να την αποθεώνουν (και δίκαια). Αν και θεωρείται το πιο διάσημο plus size μοντέλο αυτή τη στιγμή, μπορεί κανείς όντως να θυμηθεί την τελευταία φορά που την είδε στην πασαρέλα;
Φυσικά δεν μπορεί κανείς να μην αναφερθεί και στην Kaia Gerber, την κόρη της ασυναγώνιστης Cindy Crawford, η οποία όχι μόνο πλέον βρίσκεται παντού, σε κάθε εξώφυλλο και κάθε καμπάνια μόδας- αλλά έχει καταφέρει να ξεφύγει από τη σκιά της μητέρα της, σημειώνοντας τη δική της, λαμπρή πορεία.
The debate
Η αρχή αυτού του debate μάλλον ξεκίνησε από τη συνέντευξη της ηθοποιού και 90s model Rebecca Romijn, που φιλοξενήθηκε σε γνωστό αμερικανικό μέσο, όπου η ίδια κριτίκαρε τις νεαρές μούσες. «Είναι πιο διάσημες για την παρουσία τους στα social media, παρά για την εμπειρία τους στο catwalk» τόνισε εκνευρισμένη, κατηγορώντας, μάλιστα, εμμέσως τα περιοδικά που ενισχύουν τη φήμη τους όταν τις φιλοξενούν σε εξώφυλλα και fashion editorials. Παρά το γεγονός ότι η ίδια έσπευσε να διαψεύσει το δημοσίευμα, πολλοί ήταν εκείνοι που πίστεψαν ότι απλώς μετάνιωσε για τα λόγια της.
Επίσης, η Staphanie Sheymour, πάλαι ποτέ περίφημη παρουσία στις πιο extravagant επιδείξεις, επίσης αρνήθηκε να αναγνωρίσει τις νέες διαδόχους της ως supermodels, κάτι που όμως βρίσκει αντίθετες τις Miranda Kerr και Coco Rocha, που τάσσονται υπέρ τους. Συγκεκριμένα, η πρώτη, μιλώντας στο Harper’s Bazaar, τόνισε: «Αυτά τα κορίτσια βρίσκονται κυριολεκτικά παντού και όλοι ασχολούνται μαζί τους, με αυτά που τρώνε με αυτά που φορούν, με αυτά που κάνουν. Αυτό συνέβαινε και με τα original supermodels. Προσωπικά, ξέρω ότι τα νέα αυτά μοντέλα δουλεύουν πολύ σκληρά, ίσως και περισσότερο από όσο δείχνουν λόγω του έντονου αρνητισμού που κυριαρχεί απέναντί τους. Νιώθουν ότι πρέπει να αποδείξουν την αξία τους».
Επιπλέον, ο Marc Jacobs, ένας από τους κορυφαίους σχεδιαστές της εποχής μας, δημοσίευσε στο instagram μια φωτογραφία της Jenner με τη λεζάντα “supermodel” παίρνοντας έτσι ξεκάθαρο μέρος στη διαμάχη.
Ποια είναι όμως η έννοια του “original supermodel” και πώς γεννήθηκε;
Η ιστορία θέλει τον εμβληματικό φωτογράφο Peter Lindbergh να είναι αυτός που «γέννησε» τον όρο, «απαθανατίζοντας» σ’ένα μαγικό και αξέχαστο μέχρι και σήμερα κλικ τις Naomi Campbell, Tatjana Patitz, Christy Turlington, Linda Evangelista και Cindy Crawford σε ασπρόμαυρο φόντο, τόσο απλό και λιτό που έφερνε σε πρώτη πλάνο όλη την ασυναγώνιστη ομορφιά τους. Τα συγκεκριμένα ονόματα ήταν γνωστά και ως «The Big Five», με την Claudia Schiffer και αργότερα την Kate Moss επίσης να κατακτούν μια θέση ανάμεσά τους. Φυσικά, ας μην ξεχάσουμε τις Eva Herzigova, Carla Bruni, Yasmin Le Bon, Amber Valletta, Helena Christensen, αλλά και τις Heidi Klum, Tyra Banks, Gisele Bunchen, Alessandra Ambrosio και Adriana Lima στα 00s.
Φτάνοντας, λοιπόν, στο σήμερα και κοιτάζοντας τις breathtaking φωτογραφίες εκθαμβωτικών κοριτσιών σε καμπάνιες μόδας και εντυπωσιακές πασαρέλες, αναρωτιέται κανείς γιατί ο όρος “supermodel” να αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο μια άλλης εποχής και γιατί να μην μπορεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, στη σύγχρονη εποχή των posts και likes. Από τη στιγμή που ο χώρος δεν έχει πλέον θέση μόνο για τις υπερβολικά αδύνατες και κάθε γυναίκα μπορεί να θεωρηθεί σέξι, μήπως το γεγονός ότι αυτός ο όρος έχει γίνει πολύ πιο γήινος να είναι ό,τι καλύτερο έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια στο fashion στερέωμα;
Τι σημασία έχει αν ένα μοντέλο είναι και ενεργός χρήστης στο instagram; Αυτό δεν είναι και το νόημα κάθε εποχής; Να συμβαδίζει ο κάθε τομέας μαζί της; Άλλωστε, είναι τόσο αξιοθαύμαστο το γεγονός ότι κορίτσια που δε θα είχαν καμία ευκαιρία στη μόδα πριν από 25 χρόνια, απολαμβάνουν τώρα μια άκρως πετυχημένη καριέρα και να γίνονται παράδειγμα προς μίμηση. Όπως η προαναφερόμενη Graham, που προωθεί το πληθωρικό σώμα ως όμορφο και υγιές, η Ines Rau, η πρώτη διεμφυλική Playmate στο κόσμο, και η Stella Maxwell, που απολαμβάνει τη σχέση της ανενόχλητη με την Kristen Stewart. Από πότε, λοιπόν, η έκφραση της προσωπικότητας –σε όλες τις εκφάνσεις της- θεωρείται απαγορευτική;