Πώς το μοναδικό στιλ της Amy Winehouse εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα σήμερα -Άφησε το αποτύπωμά της όσο λίγοι
Είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα ενός είδωλου της μουσικής η εμφάνισή του να είναι statement: είτε πρόκειται για τον Elvis Presley με την κατάμαυρη κόμμωση και τις ολόσωμες φόρμες με στρας, είτε για τον Kurt Cobain με τα ξανθά μαλλιά και τα φανελλένια πουκάμισα.
Η Amy Winehouse είναι άλλη μια τέτοια καλλιτέχνιδα, της οποίας η πανύψηλη κόμμωση, το παχύ eyeliner και η rockabilly μόδα είναι χαρακτηριστικά της ίδιας και της μουσικής της. Και παρά το γεγονός ότι έχει περάσει πάνω από μια δεκαετία από τον τραγικό θάνατό της το 2011, η κληρονομιά της είναι ακόμα παρούσα σήμερα και βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος χάρη στην κυκλοφορία αυτή την εβδομάδα της νέας ταινίας - βιογραφίας της σταρ, Back to Black.
Ήταν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του άλμπουμ Back to Blackτου 2006 που η Winehouse τελειοποίησε για πρώτη φορά το λουκ με το οποίο έγινε συνώνυμο - δηλαδή τα ιδιαίτερα μαλλιά και το eyeliner, καθώς και τις γόβες, τα μίνι φορέματα και τα τατουάζ. Αν και πάντα είχε μια αίσθηση του vintage ντυσίματος, δένοντας συχνά μεταξωτά φουλάρια γύρω από τα μαλλιά της, ήταν μόνο κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του δεύτερου άλμπουμ της που έγινε αισθητή.
«Η Amy έπαιρνε τη μουσική και τον εαυτό της πολύ στα σοβαρά», λέει στην Telegraph η Priya Khanchandani, η οποία επιμελήθηκε την έκθεση Amy: Beyond the Stage στο Design Museum του Λονδίνου το 2021. «Αγκάλιασε τη μόδα ως τρόπο έκφρασης του εαυτού της, αλλά την έκανε μοναδικά δική της και δεν υποτάχθηκε στις τάσεις. Όταν έφτιαχνε τον δίσκο Frank φορούσε πολλές μάρκες της high street, αλλά μόνο με την κυκλοφορία του Back to Black εμφανίστηκε με το χαρακτηριστικό της look και είχε μια πιο συνειδητοποιημένη εικόνα, στην οποία βοήθησε το γεγονός ότι φορούσε brands σχεδιαστών που της σύστησαν οι στυλίστες».
Η αίσθηση του στιλ της Winehouse ήταν ένα αμάλγαμα των επιρροών γύρω της: όχι μόνο της τζαζ της δεκαετίας του 1950 και της ποπ της δεκαετίας του 1960 που άκουγε και των ρούχων που φορούσαν αυτοί οι καλλιτέχνες, αλλά και της κουλτούρας των παμπ του Camden Town στις αρχές της δεκαετίας του 2000. «Το στιλ της Amy ήταν πολύ εκλεκτικό», μοιράζεται η Khanchandani. «Αυτό που είναι μοναδικό σε αυτό είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορούσε να ταιριάξει διαφορετικά στυλ. Αντλούσε έμπνευση από διαφορετικές εποχές, καθώς και από τη σύγχρονη μόδα, ενώνοντας την κληρονομιά των μαύρων γυναικών της μουσικής με την indie Americana. Είχε ακόμη και μια αναγνωρίσιμη "σιλουέτα της Amy". Δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που το έχουν αυτό».
Στα τέλη της δεκαετίας του 2000 η βιομηχανία της μόδας είχε αρχίσει να παρατηρεί την Winehouse. Η Fendi την προσκάλεσε να τραγουδήσει σε μια επίδειξη μόδας το 2008, με τον δημιουργικό διευθυντή της Karl Lagerfeld να εμπνέεται επίσης από την εμφάνισή της για την επίδειξη της Chanel, στέλνοντας μοντέλα στην πασαρέλα με παρόμοια μαλλιά και eyeliner. «Είναι ένα είδωλο του στυλ», δήλωσε ο Lagerfeld. «Είναι μια όμορφη, προικισμένη καλλιτέχνης. Και μου αρέσει πολύ το χτένισμά της. Η Amy… είναι η νέα Brigitte [Bardot]». Το 2009, το περιοδικό LOVE, το έργο πάθους της υπερ-στιλίστριας Katie Grand, δημοσίευσε εικόνες του μοντέλου της Victoria's Secret Adriana Lima με στιλ Winehouse. Την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε μια συλλογή από πουκάμισα πόλο, twin σετ, pencil φούστες και παντελόνια κάπρι με τη Fred Perry - μια συνεργασία που διατηρείται ζωντανή μέσω του ιδρύματός της μέχρι σήμερα.
Πώς η Amy Winehouse εξακολουθεί να επηρεάζει σήμερα με το στιλ της
Στα χρόνια μετά το θάνατό της, μουσικοί και σχεδιαστές συνέχισαν να επηρεάζονται από το στιλ της. Το 2012, ο Jean Paul Gaultier αφιέρωσε την ανοιξιάτικη/καλοκαιρινή συλλογή υψηλής ραπτικής του στην εκλιπούσα τραγουδίστρια (κάτι που προκάλεσε εκνευρισμό στους σοβαρούς ειδήμονες της μόδας, οι οποίοι θεώρησαν ότι η εμφάνιση της Winehouse ήταν πολύ καρτουνίστικη για να είναι υψηλής ραπτικής). Μόλις φέτος, ο σχεδιαστής Seán McGirr αναφέρθηκε σε αυτήν στην εναρκτήρια επίδειξή του για τον Alexander McQueen, με μια φωτογραφία της με ένα χαμηλόμεσο μπουστάκι στο mood board του. Η Lana Del Rey οφείλει πολλά στην Winehouse, τόσο στην bad girl περσόνα όσο και στο αμερικάνικο στιλ, ενώ στα Brit Awards του 2021, η Dua Lipa απέτισε φόρο τιμής στην τραγουδίστρια φορώντας ένα κίτρινο φόρεμα που ήταν μια νύξη στην εμφάνισή της το 2007, όταν πήρε το βραβείο καλύτερης Βρετανίδας καλλιτέχνιδας.
Όπως πολλές γυναίκες που έγιναν διάσημες στις αρχές των '00, ο τρόπος με τον οποίο τα μέσα ενημέρωσης και το κοινό αντιμετώπισαν την Winehouse εξακολουθεί να απασχολεί. Αυτός ήταν εν μέρει και ο λόγος για τον οποίο η Khanchandani εμπνεύστηκε την επιμέλεια της έκθεσης για εκείνη. «Ένιωσα ότι δεν είχε υπάρξει τόσο μεγάλος προβληματισμός σχετικά με την κληρονομιά της ως καλλιτέχνη, είχε επισκιαστεί από τα προβλήματα που αντιμετώπισε», λέει.
Όσον αφορά τον αντίκτυπο της Winehouse στον τρόπο που ντυνόμαστε σήμερα, η Khanchandani πιστεύει ότι η αυθεντικότητά της είναι αυτή που της έδωσε απήχηση.
«Νομίζω ότι το γεγονός ότι μπόρεσε να είναι αδιαμαρτύρητα η Amy είναι αυτό που βρίσκει απήχηση σε τόσους πολλούς ανθρώπους. Νομίζω ότι η τόλμη, η αυθεντικότητα και η ικανότητα να εκφράζεσαι μέσω της μόδας είναι η πραγματική της κληρονομιά».