Ισιδώρα Καραδημητρίου: Η επόμενη μέρα για τις ελληνικές επιχειρήσεις μετά τον κορωνοϊό -Τα νέα καθεστώτα και η ομαλή μετάβαση
Η διακεκριμένη Keynote Speaker, Sales mentor και Neuro Researcher Ισιδώρα Καραδημητρίου μιλά για την επόμενη μέρα των επιχειρήσεων μετά τον κορωνοϊό και πώς μπορεί να επιτευχθεί η ομαλή μετάβασή τους στη μετά καραντίνα εποχή.
Όπως και σε πολλές άλλες χώρες του κόσμου, έτσι και στην Ελλάδα, η πανδημία του κορωνοϊού ανάγκασε πολλές επιχειρήσεις να βάλουν προσωρινά λουκέτο, προκειμένου να διαφυλάξουν τη δημόσια υγεία. Γυμναστήρια, εστιατόρια, καφετέριες σταμάτησαν εντελώς τη λειτουργία τους, ενώ πολλοί ήταν οι εργοδότες που καθιέρωσαν το καθεστώς «work from home», δίνοντας τους εργαζόμενους τους τη δυνατότητα να δουλέψουν από το σπίτι, συμβάλλοντας έτσι με τον τρόπο τους στην παύση της εξάπλωσης του ιού.
Αναμφίβολα, ωστόσο, η οικονομική κρίση που έφερε μαζί της η πανδημία ήταν μεγάλη και τώρα, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων έχουν σηκώσει τα μανίκια τους, αναζητώντας τις κατάλληλες λύσεις για να επανέλθουν στους κανονικούς τους ρυθμούς, προσφέροντας την ιδανικότερη -δεδομένων των συνθηκών- customer experience.
Ζητήσαμε λοιπόν από την Ισιδώρα Καραδημητρίου, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της εκπαίδευσης και της συμβουλευτικής και συνεργάζεται με μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, να μας πει ποιες είναι οι σκέψεις της πάνω στην επόμενη μέρα των ελληνικών επιχείρησεων. Η ίδια είναι εισηγήτρια σε σεμινάρια εκπαίδευσης στελεχών και διαθέτει πολυετή εμπειρία στην πρώτη γραμμή των πωλήσεων και του management.
«Τους προηγούμενους μήνες βιώσαμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση, όπου για το κοινό καλό στερηθήκαμε προσωπικές ελευθερίες, απομακρυνθήκαμε από το φυσικό εργασιακό περιβάλλον, κρατήσαμε αποστάσεις από την οικογένεια μας, τους φίλους ή συνεργάτες μας.
Εδώ και λίγες ημέρες οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν επανέλθει σε ρυθμούς κανονικότητας, οι υπόλοιπες βρίσκονται σε αναμονή και ετοιμάζονται για την «λύση» των δικών τους δεσμών και την επαναλειτουργία τους. Η λειτουργία πλέον των επιχειρήσεων είναι διαφορετική, μιας και η κάθε επιχείρηση οφείλει να ακολουθεί κανόνες που ίσως είναι «άβολοι» στην εφαρμογή τους, όμως απαραίτητοι. Είναι σημαντικό να φροντίσουμε όλοι να είμαστε τυπικοί με τους νέους κανόνες, ώστε να προσφέρουμε στους πελάτες μας ένα περιβάλλον, μέσα στο οποίο θα νιώθουν ασφάλεια, φροντίδα και σεβασμό.
Ωστόσο, αυτή είναι και μια εξαιρετική ευκαιρία να εισάγουμε και να προσφέρουμε στο πελατολόγιο μας υψηλού επιπέδου Customer Experience, κάτι που ο πελάτης αναζητά κι έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ. Η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων εξαρτάται από τις στρατηγικές κινήσεις και πρακτικές που θα εφαρμοστούν για την βέλτιστη εμπειρία των πελατών.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως ο πρώτος πελάτης μιας επιχείρησης είναι ο εργαζόμενος της
Φροντίζουμε για τους εργαζόμενους, για την βελτιστοποίηση της δικής τους εργασιακής εμπειρίας και καθημερινότητας, ώστε να νιώθουν ικανοποιημένοι, παραγωγικοί, δημιουργικοί και να φροντίζουν με τη σειρά τους το πελατολόγιο της επιχείρησης».
Εργασία από το σπίτι: Παροδική λύση ή πιθανό καθεστώς εργασίας για πολλούς;
«Η περίοδος που μερικοί από εμάς μεταφέραμε την εργασία μας στο σπίτι, ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία, ένα "break the pattern", "σπάσιμο" των συνηθειών και των δεδομένων, το οποίο ενώ αρχικά μας σόκαρε ή μας φάνηκε παράξενο, μετέπειτα βρήκαμε τα πατήματα μας και αρχίσαμε να το απολαμβάνουμε.
Αυτό το μοτίβο εργασίας υπάρχει ήδη στο εξωτερικό και σε αρκετές επιχειρήσεις στην χώρα μας. Πλέον δεν αποτελεί εργασιακή πιθανότητα αλλά εργασιακή πραγματικότητα, μιας και πολλές επιχειρήσεις τολμούν και διατηρούν ακόμα το συγκεκριμένο εργασιακό μοτίβο, μέσα από το οποίο αποκαλύφθηκαν σημαντικές δεξιότητες των εργαζομένων. Οι εποχές άλλαξαν, ο τρόπος λειτουργίας των επιχειρήσεων επίσης και η απομακρυσμένη εργασία είναι ο νέος τρόπος εργασίας, ο οποίος μας καλεί να πειραματιστούμε και να διευρύνουμε τους ορίζοντες μας.
Στο μέλλον όλο και περισσότερες εταιρίες θα ενστερνιστούν αυτό το μοτίβο εργασίας, βασισμένες στα δεδομένα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως η αύξηση της παραγωγικότητας, η αυξημένη αίσθηση ευθύνης των υπάλληλων, εξισορρόπηση επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, μείωση μετακινήσεων, μείωση του stress level κ.α.
Η ελληνική αγορά και η πιθανότητα δεύτερου κύματος
Προερχόμαστε από μια μακρά περίοδο κρίσης η οποία άφησε τα σημάδια της στον κοινωνικό ιστό και κληθήκαμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να ακολουθήσουμε τις καταιγιστικές εξελίξεις που έφερε η πανδημία. Ενώ τα κρατικά αντανακλαστικά ήταν σε εγρήγορση και οι χειρισμοί ήταν άμεσοι, οι επιχειρήσεις βίωσαν ισχυρότατους κλυδωνισμούς. Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία ήταν εμφανείς από τις πρώτες ημέρες του lock down.
Η οικονομική συρρίκνωση που ήταν αποτέλεσμα της καταβαράθρωσης του εμπορίου έφερε όχι μόνο τις μικρές επιχειρήσεις αντιμέτωπες με το καθολικό «lockdown», αλλά και τις μεγαλύτερες. Βασικοί πυλώνες της οικονομίας όπως ο τουρισμός και οι εξαγωγές «κακοποιήθηκαν» και προβλέπεται αργή και δύσκολη ανάκαμψη.
Με βάση όλα τα παραπάνω θα μπορούσα να εκφράσω την εικασία πως η ελληνική αγορά δύσκολα θα αντέξει ένα δεύτερο κύμα. Όμως ο Έλληνας με το αρχέγονο και πανίσχυρο ελληνικό mentality, έχει αποδείξει στο βάθος των αιώνων την ευελιξία, την ευπροσαρμοστικότητα και την αποτελεσματικότητα του, ειδικά σε περιόδους κρίσεων. Σε περίπτωση ενός δεύτερου κύματος, εύχομαι πάλι να εκπλαγώ ευχάριστα!
Επιχειρήσεις και άνεργοι: Οι σωστές και λάθος κινήσεις μετά την καραντίνα
Ο Έλληνας επιχειρηματίας πρέπει να παραμείνει ψύχραιμος και να θέσει σε λειτουργία όλα τα εργαλεία που έχει για την υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση των πελατών του. Να τα επανεξετάσει, να τα διανθίσει ή να προβεί σε απαραίτητες αλλαγές. Αν δεν έχει συγκεκριμένα εργαλεία, είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να δημιουργήσει, ώστε να μπορέσει όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά και να ανθοφορήσει. Επίσης, είτε ανήκει σε κλάδο παροχής υπηρεσιών, είτε σε προϊοντικό, το να έχει σωστή κι επαγγελματική παρουσία στο διαδίκτυο καθώς και η χρήση των διαφημιστικών ευκαιριών μέσα από τα social media, θα τον βοηθήσει να παραμείνει στην επικαιρότητα, να αυξήσει το πελατολόγιο του και να εδραιώσει το brand του.
Η παρουσία στο διαδίκτυο και η ενθύμιση των προϊόντων ή υπηρεσιών στο κοινό, αποτελεί μονόδρομο μιας και η είσοδος του ψηφιακού μετασχηματισμού στη ζωή μας, αποκάλυψε νέες επικοινωνιακές ανάγκες. Οι καταναλωτές αξιοποίησαν όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες, ανέπτυξαν νέες δεξιότητες επικοινωνίας και νέες καταναλωτικές συμπεριφορές. Οι επιχειρήσεις που είχαν e shop, για παράδειγμα. συνέχισαν τη δραστηριότητα τους και μερικές από αυτές εμφάνισαν άνοδο κερδών.
Όσον αφορά αυτούς που βρίσκονται σε αναζήτηση εργασίας, θα τους έλεγα να παραμείνουν θαρραλέοι, να διεκδικήσουν την θέση τους στην αγορά εργασίας, ακλόνητοι. Οι ευκαιρίες πάντα υπήρχαν και τώρα θα είναι ακόμη περισσότερες. Η ανάπτυξη των soft skills, είναι επιτακτική ανάγκη για την διείσδυση και την επιτυχία στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον. Κάτι επίσης που χρειάζεται να λάβουν υπόψιν, είναι πως θα χρειαστεί η ευελιξία να είναι πλέον το middle name τους.
Γενικά, είμαι αισιόδοξη! Και η αισιοδοξία μου προέρχεται από τη γνώση της δύναμης που κρύβουμε όλοι μέσα μας. Αν θέλεις να βγεις νικητής, μπορείς να το καταφέρεις. Αυτό βέβαια, για κάποιους μπορεί να ακούγεται ως ωραιολογία, όμως είναι εύκολο ο καθένας από εμάς να αναλογιστεί και να θυμηθεί πόσες φορές στη ζωή του έχει καταφέρει να βγει νικητής!