Η διαρκής γοητεία του μακάβριου κόσμου του Τιμ Μπάρτον
Μερικοί καλλιτέχνες περνούν χρόνια πριν βρουν το δρόμο τους, αλλά, όπως γίνεται άμεσα και με θαυμαστό τρόπο σαφές στη νέα έκθεση του Design Museum, ο Τιμ Μπάρτον βρήκε το δρόμο του πολύ νωρίς.
Όχι μόνο ανακάλυψε από πολύ νεαρή ηλικία ότι είχε ταλέντο στη ζωγραφική, δημιουργώντας μοναδικά και ξεχωριστά σχέδια, αλλά ότι είχε κλίση στη σκηνοθεσία. Άλλωστε, μιλάμε για έναν από τους πιο ταλαντούχους Αμερικανούς σκηνοθέτες της γενιάς του, ο οποίος καθιέρωσε το όρο «Burtonesque».
Η έκθεση, η οποία ξεκίνησε στη Νέα Υόρκη, έχει τώρα διαμορφεί εκ νέου για το Design Museum. Η πρώτη αίθουσα, φτιαγμένη για να μοιάζει με προαστιακό δρόμο, εξερευνά τα παιδικά χρόνια του Τιμ Μπάρτον στο Μπέρμπανκ της Καλιφόρνια, μια έκταση από πανομοιότυπα σπίτια και προσεκτικά κομμένο γκαζόν, που αργότερα θα ενέπνεε το σκηνικό για την ταινία του 1990 «Έντουαρντ ο Ψαλιδοχέρης».
Όπως αναφέρει η Telegraph, ο Τιμ Μπάρτον ήταν ένα παιδί που δεν έκανε εύκολα παρέες -όχι ιδιαίτερα αθλητικό, αλλά καλλιτεχνικό και καλλιεργημένο- και αισθανόταν, όπως θυμάται ο ίδιος, σαν να είχε μεγαλώσει μέσα σε «ένα κουτί παπουτσιών». Ζωγράφιζε συνεχώς, κερδίζοντας έναν διαγωνισμό για να σχεδιάσει μια αφίσα κατά της ρύπανσης στα 16 του για μια τοπική εταιρία, που παρουσιάζεται στην έκθεση. Δύο χρόνια αργότερα, έγραψε και εικονογράφησε ένα υπέροχα ατμοσφαιρικό παιδικό βιβλίο και το έστειλε στην Disney (το οποίο απέρριψε ευγενικά, αλλά αργότερα τον προσέλαβε ως animator).
Άλλα μέρη της έκθεσης είναι αφιερωμένα στο κινηματογραφικό έργο του Μπάρτον, στις φωτογραφίες και τα παράξενα γλυπτά του. Ιδιαίτερα γοητευτικά είναι τα doodles που σχεδίασε ο μεταξύ 1995 και 2011 σε χαρτοπετσέτες. Κάποια θυμίζουν το έργο του συγγραφέα και εικονογράφο Edward Gorey, γνωστό για τα μακάβρια σκίτσα του- άλλα, όπως το σκίτσο ενός «σοκολατένιου ελαφιού», φέρνουν στο νου την αισθητική του εικαστικού David Shrigley.
Στόχος της έκθεσης είναι μάλλον να εξερευνήσει το πόσο δεν έχει εξελιχθεί ως καλλιτέχνης ο Τιμ Μπάρτον, παρά το ανίθεο, αφού από τα πρώτα του σκίτσα ως έφηβος έως τα μετέπειτα έργα του ως καταξιωμένος καλλιτέχνης, η αισθητική του είναι σχεδόν ίδια, σκοτεινή χρωματική παλέτα, τεράστια μάτια, φιλικά ή όχι και τόσο, τέρατα και μια αδυναμία στη μεταθανάτια ζωή και τους ζωντανούς νεκρούς.
Υπάρχουν πολλά ακόμα που θα απολαύσουν τόσο οι πιο ψαγμένοι σινεφίλ όσο και οι λάτρεις των ταινιών του Τιμ Μπάρτον, αλλά και όσοι απλώς εκτιμούν το πόσα έχει προσφέρει στον σινεμά. Ένα από τα κορυφαία είναι το κοστούμι που φορούσε ο Τζόνι Ντεπ στον «Ψαλιδοχέρη», αλλά και εκθέματα που αφορούν ιδέες για έργα που -προς το παρόν- δεν έχουν πραγματοποιηθεί -για παράδειγμα, ένα σχέδιο από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 για μια εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, την οποία πρότεινε στη Disney, στην οποία δύο πλάσματα χωρίζονται από στεριά και θάλασσα, αλλά και διασκεδαστικά σκίτσα εκκεντρικών πειρατών.
Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 21 Απριλίου του 2025, φέρνει στο επίκεντρο το έργο του Tim Burton και την επιρροή του στον παγκόσμιο κινηματογράφο και είναι must-visit για τους φανατικούς cinema lovers.