Η Γαλατού πίνακας
πίνακας του Βερμέερ
πίνακας του Βερμέερ
πίνακας του Βερμέερ
πίνακας του Βερμέερ
πίνακας του Βερμέερ
πίνακας του Βερμέερ
πίνακας του Βερμέερ

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση για τον Johannes Vermeer που διοργανώνει το Rijksmuseum

Από τις 10 Φεβρουαρίου ως τις αρχές Ιούνη, η καρδιά της ζωγραφικής χτυπά στο Άμστερνταμ και στο εμβληματικό Rijksmuseum.

Εκεί, στις 10 αίθουσες της πτέρυγας Philips, φιλοξενείται η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τον Johannes Vermeer (στα ελληνικά Φερμίερ) στην ιστορία του μουσείου, που αναμένεται να προσελκύσει χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο και θεωρείται ήδη ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά γεγονότα της χρονιάς.

Μάλιστα είναι η έκθεση που σημείωσε τη μεγαλύτερη προπώληση στην ιστορία του μουσείου!

Η έκθεση περιλαμβάνει 28 έργα του σπουδαίου ζωγράφου, 7 από τα οποία αποτελούν δάνεια από άλλες συλλογές που δεν είχαν εκτεθεί στην Ολλανδία για περισσότερους από δύο αιώνες.

Ανάμεσά τους βρίσκεται και το περίφημο «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» (1665) το οποίο έφτασε στο Άμστερνταμ από το μουσείο Mauritshuis της Χάγης και θα παραμείνει στην έκθεση για 8 εβδομάδες.

Εκτός από τους πίνακες, η έκθεση επιχειρεί να ρίξει φως στο «μυστήριο» που αποτελεί η ζωή του Vermeer, για την οποία ελάχιστες πληροφορίες είναι γνωστές. Ανάμεσα στα λιγοστά πράγματα που γνωρίζουμε για εκείνον είναι ότι έζησε όλη του τη ζωή στο Ντελφτ της Ολλανδίας και είχε περισσότερα από 10 παιδιά.

 Girl with a Pearl Earring, 1664–67, oil on canvas. Mauritshuis, The Hague. Bequest of Arnoldus Andries des Tombe, The Hague

Η έκθεση επιχειρεί να ρίξει φως εστιάζει στις φιλοδοξίες, τη δουλειά, τη ζωή, την πίστη και το περιβάλλον του καλλιτέχνη, δίνοντας έμφαση στην επιρροή του από το τάγμα των Ιησουιτών. Μάλιστα, κατά την προετοιμασία της έκθεσης, διεξήχθη εκτενής έρευνα για τον καλλιτέχνη σε συνεργασία με το μουσείο Mauritshuis, ενώ το Rijksmuseum εξέδωσε μια νέα βιογραφία του που υπογράφει ο Gregor J.M. Weber, ένας από τους επιμελητές της έκθεσης.

Ανάμεσα στα έργα της συλλογής, συμπεριλαμβάνονται και τρεις πίνακες που ταξίδεψαν για πρώτη φορά από τη συλλογή Frick στη Νέα Υόρκη, οι Αξιωματικός και το γελαστό κορίτσι (1657), Κορίτσι διακόπτει τη μουσική της (1660-61) και Κυρία και η υπηρέτριά της με μια επιστολή (1667).

Girl Reading a Letter at an Open Window, Johannes Vermeer, 1657-58, oil on canvas. Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden

Ωστόσο, ο μεγαλύτερος συνωστισμός σίγουρα θα δημιουργείται μπροστά από τον πίνακα «Κοπέλα που διαβάζει γράμμα δίπλα στο παράθυρο», που προκάλεσε παγκόσμια συζήτηση το 2017, όταν οι συντηρητές του μουσείου Gemäldegalerie της Δρέσδης ανακάλυψαν την μορφή του θεού του Έρωτα, στο πάνω δεξιά μέρος της σύνθεσης.

Ο Έρωτας, που αλλάζει εντελώς την τελική εικόνα θεωρήθηκε τελικά προσθήκη που έγινε από άλλο χέρι, και όχι τον ίδιο τον Vermeer -το ίδιο και η κάλυψή του με φρέσκια μπογιά στη συνέχεια.

 The Milkmaid, Johannes Vermeer, 1658-59, oil on canvas. Rijksmuseum, Amsterdam. Purchased with the support of the Vereniging Rembrandt

Από την άλλη, κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της έκθεσης, οι συντηρητές του μουσείο ανακάλυψαν με τη βοήθεια προηγμένης τεχνολογίας, δύο αντίστοιχα κρυμμένα αντικείμενα στον διάσημο πίνακα «Γαλατού» που ο Vermeer δημιούργησε μεταξύ 1657 και 1658.

 The Glass of Wine, Johannes Vermeer, c. 1659-61, oil on canvas. Staatliche Museen zu Berlin – Gemäldegalerie

Συγκεκριμένα, η επεξεργασία του πίνακα αποκάλυψε ένα ψάθινο καλάθι στο πάτωμα του δωματίου αλλά και μια επιτοίχια κρεμάστρα για κανάτες -και τα δύο αντικείμενα καλύφθηκαν με φρέσκια μπογιά, δημιουργώντας την εικόνα που μας είναι γνωστή σήμερα.

 View of Delft, Johannes Vermeer, 1660-61, oil on canvas. Mauritshuis, The Hague

Πάντως, αν δεν μπορείτε να ταξιδέψετε ως το Άμστερνταμ, το Rijksmuseum εγκαινίασε μια εντυπωσιακή digital περιήγηση στην έκθεση με τη φωνή του Stephen Fry (ή και χωρίς ξενάγηση), με εντυπωσιακές λεπτομέρειες και δυνατότητα zoom στους πίνακες.

 Girl Interrupted at Her Music, Johannes Vermeer,. 1659–61, oil on canvas. The Frick Collection. New York. Photo: Joseph Coscia Jr
 View of Houses in Delft, known as ‘The Little Street’, Johannes Vermeer, 1658-59, oil on canvas. Rijksmuseum, Amsterdam. Gift of H.W.A. Deterding, London
 National Gallery of Art, Washington DC

Μπορείτε να περιηγηθείτε online στην έκθεση του Johannes Vermeer εδώ.