biennale

H Μπιενάλε Βενετίας φέρνει στο επίκεντρο καλλιτέχνες από διαφορετικά υπόβαθρα -Τα περίπτερα που πρέπει να δείτε

Άνοιξε για το κοινό η 60ή Μπιενάλε της Βενετίας με τίτλο «Stranieri Ovunque - Foreigners Everywhere» και παρουσιάζεται στα Giardini και το Arsenale, από τις 20 Απριλίου έως τις 24 Νοεμβρίου 2024, σε επιμέλεια του Adriano Pedrosa.

Το φεστιβάλ τέχνης και πολιτισμού διάρκειας 8 μηνών διοργανώνεται κάθε δεύτερη χρονιά. Για το 2024 ο Βραζιλιάνος επιμελητής Adriano Pedrosa επέλεξε το θέμα «Stranieri Ovunque – Ξένοι Παντού» και ανακοίνωσε την πρόθεσή του να φέρει στο επίκεντρο καλλιτέχνες από διαφορετικά και ιστορικά περιθωριοποιημένα υπόβαθρα.

Ο Αντριάνο Πεντρόσα εξηγώντας το θέμα δήλωσε μιλώντας στο CNN: «Αρχικά όπου και να πάτε και όπου και αν βρίσκεστε θα συναντάτε πάντα ξένους, αυτοί ή εμείς είμαστε παντού, επίσης όπου και αν βρεθείτε, είστε πάντα, αληθινά και βαθιά μέσα σας ξένοι. Επομένως το θέμα έχει διπλή σημασία», τόνισε ο ίδιος.

«Οι καλλιτέχνες πάντα ταξίδευαν και μετακινούνταν, κάτω από διάφορες συνθήκες, μέσα από πόλεις, χώρες και ηπείρους, ένα φαινόμενο που αυξήθηκε στα τέλη του 20ου αιώνα - κατά ειρωνικό τρόπο, μια περίοδος που χαρακτηρίζεται από αυξανόμενους περιορισμούς σχετικά με την μετατόπιση ή τον εκτοπισμό των ανθρώπων», πρόσθεσε. «Στη Μπιενάλε πρωταρχικός στόχος είναι οι καλλιτέχνες να είναι και οι ίδιοι ξένοι, μετανάστες, ομογενείς, πρόσφυγες - ιδιαίτερα εκείνοι που έχουν μετακινηθεί μεταξύ του Παγκόσμιου Νότου και του Παγκόσμιου Βορρά. Η μετανάστευση και η αποαποικιοποίηση αποτελούν τα βασικά μας θέματα».

Σημειώνουμε πως μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν για πρώτη φορά είναι το Μπενίν, το Ανατολικό τιθμόρ, η Αιθιοπία και η Τανζανία. Η διοργάνωση, μια από τις μεγαλύτερες και διασημότερες στον κόσμο, περιλαμβάνει αναφορές στους εν εξελίξει μεγάλους πολέμους του πλανήτη.

Φωτογραφία/AP

Τα περίπτερα

Η κύρια έκθεση του Πεντρόσα θα περιλαμβάνει έργα τέχνης από 332 εν ζωή καλλιτέχνες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι από την Αφρική, τη Λατινική Αμερική, την Ασία και τη Μέση Ανατολή. Ο Πεντρόσα ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP) έχει διοργανώσει μια σειρά από εκθέσεις με επίκεντρο την τέχνη που έχουν δημιουργηθεί από αυτόχθονες καλλιτέχνες, τόσο ιστορικούς όσο και σύγχρονους.

Εάν κατευθύνεστε προς την Πλωτή Πόλη, τότε θα δείτε τα περίπτερα του John Akomfrah, της Kapwani Kiwanga, του Wael Shawky, του Gülsün Karamustafa, του Julien Creuzet, της Tesfaye Urgessa και του Eimear Walshe. Ο Jeffrey Gibson που εκπροσωπεί τις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Γροιλανδός καλλιτέχνης Inuuteq Storch που εκπροσωπεί τη Δανία, ο Archie Moore για την Αυστραλία και η Glicéria Tupinambá για τη Βραζιλία.

O Χρυσός Λέοντας απονεμήθηκε στο περίπτερο της Αυστραλίας και τον Αβορίγινα καλλιτέχνη Archie Moore. Σύμφωνα με την επιτροπή που απένειμε τη διάκριση για την Καλύτερη Εθνική Συμμετοχή, η εγκατάσταση ξεχωρίζει για «τον λυρισμό της και την επίκληση να μοιραστούμε την απώλεια για το παρελθόν που έχει αποκρυφτεί».

Σημειώνουμε πως η Ρωσία δεν συμμετέχει στη Μπιενάλε για δεύτερη φορά. Το ρωσικό περίπτερο, με απόφαση της ρωσικής πλευράς, χρησιμοποιείται από τη Βολιβία. Ωστόσο η σύγχρονη ουκρανική τέχνη είναι παρούσα με έργα τέχνης αφιερωμένα στους Ουκρανούς που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους λόγω του πολέμου.

 Φωτογραφία/AP

Ακόμη, το ισραηλινό περίπτερο παραμένει κλειστό ως ένδειξη διαμαρτυρίας κατά του πολέμου, με τους επιμελητές του να έχουν αποφασίσει να το κρατήσουν κλειστό μέχρι να επιτευχθεί κατάπαυση του πυρός και να απελευθερωθούν οι όμηροι της Χαμάς.

Τέλος, το επιβλητικό ελληνικό περίπτερο κέρασε τους επισκέπτες τσίπουρο, παξιμάδια, σύκα και ελιές υπό τους ήχους των κλαρίνων και των δημοτικών τραγουδιών καθώς η ελληνική εκπροσώπηση στοχεύει να αναδείξει την εμπειρία και την ανάμνηση ενός πανηγυριού.

Το έργο που εκπροσωπεί φέτος την χώρα μας είναι το «Ξηρόμερο/Dryland» στα γνωστά Giardini της Γαληνοτάτης. Είναι ένα συλλογικό έργο των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Κώστα Χαϊκάλη και τον Φώτη Σαγώνα. Η υλοποίηση και η έκθεσή του στην Βενετία έχει ως Εθνικό Επίτροπο το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.