Subwayhands: Ο λογαριασμός που απαθανατίζει συναισθήματα μέσα από τα χέρια των Νεοϋορκέζων
Όταν η Χάνα Λα Φολέτ Ράιαν μετακόμισε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη, συναρπάστηκε από τους κατοίκους της, καλλιεργώντας σταδιακά ένα «ανθρωπολογικό ενδιαφέρον» για αυτούς και μια έντονη διάθεση να τους παρατηρεί και να τους εξετάζει.
Καθώς ζούσε στο Μπρούκλιν αλλά εργαζόταν στο Μανχάταν ως νταντά, η Χάνα περνούσε μεγάλο μέρος της ημέρας της ταξιδεύοντας με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι καθημερινές της μετακινήσεις αναδείχθηκαν ως μια ευκαιρία να περιεργάζεται τον κόσμο γύρω της που τόσο την συνάρπαζε, μέσα από τον φακό της κάμεράς της. Κάπως έτσι προέκυψε και ο λογαριασμός της στο Instagram @subwayhands, όπου η ίδια δημοσιεύει ανώνυμες φωτογραφίες από τα χέρια ανθρώπων στο μετρό.
Τα μέσα μαζικής μεταφοράς αποτελούν εδώ και χρόνια γόνιμο έδαφος για τους φωτογράφους του δρόμου, ιδίως στις πόλεις με φρενήρεις ρυθμούς που μοιάζουν να βρίσκονται συνεχώς σε κίνηση. Συγκεκριμένα, στο @subwayhands πρωταγωνιστούν χέρια που σφίγγουν μια τσάντα, που κουλουριάζονται πάνω σε μια αστραφτερή φούστα, μια μικρή παλάμη τυλιγμένη σφιχτά σε μια μεγαλύτερη.
«Επιδίωκα μια διαφορετική προσέγγιση στο τι κάνει κάποιον ενδιαφέρον αντικείμενο για φωτογράφηση» είπε η νεαρή φωτογράφος σε συνέντευξη της με το περιοδικό i-D το 2020. Δημοσίευσε την πρώτη φωτογραφία στον λογαριασμό της το 2014 -- σήμερα έχει συγκεντρώσει 224.000 followers. Οι εικόνες, αν και απλές, έχουν τεράστια απήχηση στους χρήστες του Instagram, οι οποίοι συχνά επισημαίνουν τους φίλους τους στα σχόλια.
Ίσως το πιο εντυπωσιακό κομμάτι των φωτογραφιών της Ράιαν είναι το εύρος και το βάθος των συναισθημάτων που καταφέρνουν να αποδώσουν τα στιγμιότυπά της. «Αυτό το πρότζεκτ επιβεβαίωσε τις υποψίες μου ότι τα χέρια μπορούν να αποτυπώσουν όσο συναίσθημα και τα πρόσωπα», λέει η φωτογράφος. Πράγματι, οι εικόνες αν και μαρτυρούν πολύ λίγα για τον άνθρωπο που απαθανατίζουν, αποπνέουν μια εντυπωσιακή οικειότητα και θέρμη.
Η Ράιαν λέει πως η αρχική έμπνευση για το εν λόγω πρότζεκτ ήταν μια φωτογραφία της Georgia O'Keeffe, που είχε τραβήξει ο σύζυγός της Alfred Stieglitz. «Η πόζα των χεριών της ήταν αισθησιακή και δραματική, πιο εκφραστική από το πρόσωπό της. Τα χέρια γενικώς είναι παράξενα. Λειτουργούν αντιδραστικά και ενστικτωδώς. Τις περισσότερες φορές τα αφήνουμε να κάνουν τα δικά τους πράγματα. Νομίζω ότι μπορούν να είναι το πιο ειλικρινές χαρακτηριστικό μας» δήλωσε χαρακτηριστικά η ίδια.
Υπάρχουν ορισμένοι χαρακτήρες που εμφανίζονται κάπως σαν επαναλαμβανόμενο μοτίβο στο feed της Ράιαν οι μικροβιοφοβικοί που σφίγγουν χαρτομάντιλα, οι επιβάτες με πολύ περίεργες λαβές στους στύλους του μετρό και οι εραστές με τα χέρια απλωμένα ο ένας πάνω στον άλλον καθώς κάθονται.