Ο Γιώργος Κόφτης με το βλέμμα της Μαρίας Καβογιάννη στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα κατά της κακοποίησης των γυναικών
Συγκλονίζει το γκράφιτι κατά της έμφυλης βίας με το πρόσωπο της Μαρίας Καβογιάννη, που κάνει τον γύρο του Διαδικτύου τις τελευταίες ώρες.
Αν ρίξει κανείς μία ματιά στα social media του Γιώργου Κόφτη, ζωγράφου και graffiti artist με έδρα την Θεσσαλονίκη θα αντιληφθεί ότι ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης ασχολείται ενεργά με ζητήματα της κοινωνίας, είτε μέσω αιχμηρών αναρτήσεων στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, είτε μέσω της τέχνης του. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο δίνει το «παρών» και έχει την ικανότητα να ευαισθητοποιεί το κοινό.
Ο Γιώργος Κόφτης, πρόσφατα εντόπισε μία σχετικά απόκρυφη τοποθεσία προκειμένου να φιλοξενήσει ένα graffiti για το οποίο ίσως γνώριζε ότι μόλις το τελείωνε θα αποτελούσε το νέο -δυστυχώς ή ευτυχώς- «talk of the town».
Ο καλλιτέχνης αποφάσισε να ασχοληθεί με την κακοποίηση που υφίστανται οι γυναίκες. Ένα ζήτημα που εδώ και πολλά χρόνια βλέπουμε να «πρωταγωνιστεί» καθημερινά στα δελτία ειδήσεων σε οποιαδήποτε μορφή του, ως άσκηση σεξουαλικής, σωματικής αλλά και ψυχολογικής βίας με τα πανελλαδικά στοιχεία είτε να σοκάρουν όσους «έπεσαν από τα σύννεφα» για θύτες υπεράνω πάσης υποψίας, είτε να θλίβουν ακόμη περισσότερο τα ίδια τα θύματα, τις οικογένειές τους αλλά και ανθρώπους που ακόμα νοιάζονται.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας «Εμφυλη βία κατά των γυναικών και άλλες μορφές διαπροσωπικής βίας στην Ελλάδα» που διενεργήθηκε στην χώρα μας από το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών και χρηματοδοτήθηκε από τη Eurostat την περίοδο 2021-2023, και συμμετείχαν 11.577 γυναικών ηλικίας 18-74 ετών, τουλάχιστον 4 στις 10 γυναίκες έχουν βιώσει μία ή περισσότερες φορές στην ενήλικη ζωή τους σωματική, σεξουαλική βία ή ψυχολογική βία από νυν ή πρώην σύντροφο. Η έκταση του φαινομένου αντικατοπτρίζεται στην αντίληψη του 90,1% του δείγματος, που πιστεύει ότι η ενδοσυντροφική βία σήμερα είναι πολύ ή αρκετά συχνή.
Ο Γιώργος Κόφτης, όπως και πολλοί ακόμη, παρακολούθησε την σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη «Maestro» και αντίκρυσε στο πρόσωπο της Μαρίας Καβογιάννη τον φόβο, την απόγνωση, την τρομοκρατία και την ενοχή που κουβαλάει μία γυναίκα η οποία κακοποιείται από τον σύντροφό της μέσα στο ίδιος τους το σπίτι. Το σπίτι που για άλλους σημαίνει αγάπη, προστασία, αποδοχή, νοιάξιμο και φροντίδα, για άλλους είναι ταυτόσιμο με τον τρόμο, τη σκληρότητα, την βιαιότητα και τις νομικές διαδικασίες.
«Το σίριαλ του Χριστόφορου Παπακαλιάτη πραγματεύεται ουσιαστικά και σε βάθος την έννοια της εμφυλης βίας και της κακοποίησης, η κυρία Καβογιάννη κατάφερε να περάσει αυτό το μήνυμα τόσο ξεκάθαρα που της αξίζουν όλα τα συγχαρητήρια. Η μεταφορά του συναισθήματος είναι η πιο βαθιά και εσωτερική από όλες τις τέχνες, κάτι που αν μάθουμε να μοιραζόμαστε με ωριμότητα ίσως κατανοήσουμε τους εαυτούς μας καλύτερα και ίσως καταφέρουμε να αλλάξουμε λίγο τον κόσμο που ζούμε [...] Συγχαρητήρια στον Χριστόφορο Παπακαλιάτη για την συγγραφή και στην κύρια Καβογιάννη για το βάθος της ερμηνείας», έγραψε χαρακτηριστικά σε ανάρτησή του στο Instagram.
Ο ίδιος, στέκεται και στο ζήτημα της ψυχοθεραπείας, το οποίο όπως σημειώνει ακόμη και σήμερα θεωρείται ταμπού στην χώρα μας «Έστω και αργά βάσει του τελευταίου επεισοδίου ανοίγεται ο διάλογος επιτέλους με την ψυχοθεραπεία, κάτι που η ελληνική κοινωνία έχει ακόμα βλακωδως ως ταμπού και οφείλει άμεσα να ξεπερασει».
«Αξίζει να σταθούμε στο ταλέντο της Μαρίας Καβογιάννη και τον τρόπο που έχει να μετουσιώνει τα συναισθήματα που διαπραγματεύεται η σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Για εμένα αυτό αποτέλεσε έμπνευση. Πριν καν δω τη σειρά, είχα δει το πρόσωπό της. Τη σειρά την παρακολούθησα μετά, και κατάλαβα ότι διαπραγματεύεται φοβερά σημαντικά ζητήματα για την κοινωνία μας», είπε ο Γιώργος Κόφτης, μιλώντας στην εκπομπή «Ακόμα δεν είδες τίποτα».
«Με συγκίνησε το ταλέντο αυτής της γυναίκας, το βλέμμα της ιδίως. Εμπεριέχονται όλα τα πράγματα που ζούμε ως κοινωνία μέσα στο βλέμμα της. Νομίζω ότι το σύνολο της κοινωνίας έχει επηρεαστεί από τη βία κατά των γυναικών και τις γυναικοκτονίες τα τελευταία χρόνια. Είναι κάτι το οποίο κλιμακώνεται συνεχώς. Η απόγνωσή της και ο τρόπος με τον οποίο εκφράζεται, νομίζω μας εκφράζει ως σύνολο. Είμαστε αποσβολωμένοι μπροστά σε αυτό το φαινόμενο. Είδα στα μάτια της αυτό που πραγματικά ήθελα να πω. Στην ουσία, πήρα το εκφραστικό μέσο της κυρίας Καβογιάννη και το μετέφερα στον τοίχο. Το ταλέντο είναι της ίδιας».
Θυμίζουμε πως η ηθοποιός Μαρία Καβογιάννη, έχει αποθεωθεί πολλές φορές για τις υποκριτικές της ικανότητες στη δημοφιλή τηλεοπτική σειρά του Mega, «Maestro» και έχει αναφερθεί σε συνεντεύξεις της για τον συγκεκριμένο ρόλο.
«Ο τρόπος που βίωνα αυτή τη γυναίκα με έκανε να θέλω να μοιραστώ τον πόνο της με τους ανθρώπους που πραγματικά το έχουν υποστεί και να δείξουμε στον κόσμο αυτό που δείξαμε. Γιατί πολλοί άνθρωποι δεν ξέρουν τι γίνεται στο διπλανό σπίτι ή ξέρουν και εθελοτυφλούν, όμως όταν φαίνεται αυτό μέσα από την τέχνη, γίνεται πάρα πολύ ισχυρό», είχε αναφέρει σχετικά η Μαρία Καβογιάννη.
Ο Γιώργος Κόφτης, έχει δημιουργήσει δεκάδες έργα τα οποία στον πυρήνα τους διακρίνονται από την ίδια ευαισθησία.
Τον Νοέμβρη του 2023, δημοσίευσε στο Instagram το «Existential Angst», το οποίο απεικονίζει μία έγκυο θέλωντας να δείξει την αντίθεσή του στην νομοθεσία περί απαγόρευσης των αμβλώσεων στην Αμερική.
«Κάτι που με συγκλόνισε από τα χιλιάδες δεινά των τελευταίων χρόνων, ήταν η νομοθεσία περί απαγόρευσης των αμβλώσεων σε πολλές αμερικανικές πολιτείες. Η χώρα δηλαδή που κάνει πόλεμο με πρόφαση τα ανθρώπινα δικαιώματα σε τόσες χώρες καταπατά τα δικαιώματα των γυναικών στην ίδια της την επικράτεια. Πρωτού βγει ο κάθε θρησκόληπτος φανατικός και πάρει θέση για κάτι τόσο βαθύ και εσωτερικό, ιδίως άντρας! Ας κάτσει να σκεφτεί το τι υπαρξιακό άγχος μπορεί να κουβαλάει κάνεις απλά περιφέροντας το τομάρι του εδώ και κει, και τι υπαρξιακό βάθος έχει μια κοπέλα, γυναίκα, νεαρή ή και όχι όταν πάει να φέρει έναν άνθρωπο σε αυτόν τον κόσμο. Ξέροντας η ίδια πως είναι το πάν για αυτόν, μην έχοντας καμία εγγύηση για την υγεία, το μέλλον και την ασφάλεια του, και ξέροντας πως αυτό το ον θα εξαρτάται για πάντα από αυτήν. Οπότε, φίλοι (καθόλου φίλοι) που βγαίνουν και μιλάνε για το αν έχει δικαίωμα ή όχι στην άμβλωση ή γενικά για το τι θα κάνει με σώμα της η κάθε γυναίκα, καλά θα κάνουν , ιδίως αν έχουν τσουτσου να μην εκφέρουν γνώμη. Ας τις κάψει ο θεός τους και καλύτερα αυτοί να μην μιλούν. Άλλωστε η θρησκεία λέει να μην κρίνεις για να μην κριθείς».
Ακόμη ένα έργο του αποτελεί το «Searching for the wrong symmetry», αποτυπώνοντας τις φρικαλεότητες του πολέμου μεταξύ Παλαιστίνης και Ισραήλ.
«Το αίμα των Παλαιστινίων και των Εβραίων έχει ακριβώς το ίδιο χρώμα και τις ίδιες ομάδες αίματος, όσο και αν αμφότεροι επιθυμούν το αντίθετο. Το αίμα των Εβραίων επίσης δεν είναι φθηνότερο από των άλλων ανθρώπων. Ο πόλεμος αυτός είναι πόλεμος γοήτρου και συμβόλων. Ο θάνατος όμως των μικρών παιδιών είναι κάτι που μας στοιχειώνει όλους όσους θέλουμε να λεγόμαστε άνθρωποι. Ο τίτλος του έργου είναι η αναζήτηση της λάθους συμμετρίας. Γιατί ακόμα μιλάμε για χιλιάδες νεκρούς και πολεμικές μηχανές, ενώ συμμετρία θα θέλαμε σε κανόνες συμβίωσης και ειρήνης», έγραψε στην ανάρτησή του στο Instagram.
Μία διαδικτυακή βόλτα στα social media του Γιώργου Κόφτη, θα σας αφυπνίσει.