Η φωτογραφική συλλογή του Έλτον Τζον -Μια αναδρομή στον μαξιμαλισμό, στο Μουσείο V&A της Βρετανίας
Ο Έλτον Τζον και ο σύζυγός του Ντέιβιντ Φέρνις ξυπνούν κάθε πρωί περιτριγυρισμένοι από τοίχους διακοσμημένους με εκατοντάδες φωτογραφίες με κορνίζες. Η συλλογή τους, που περιλαμβάνει περισσότερα από 7.000 αξιόλογα έργα τέχνης, είναι διασκορπισμένη στις πολυτελείς κατοικίες τους.
Από τις 18 Μαΐου 2024 και μέχρι τις 5 Ιανουαρίου 2025, 300 από τα πιο σημαντικά αποκτήματά τους θα εκτεθούν στο μουσείο «Victoria and Albert», στο South Kensington, στη μεγαλύτερη έκθεση φωτογραφίας του ιδρύματος μέχρι σήμερα: «Fragile Beauty».
Όπως ακριβώς τα γεμάτα στρας γυαλιά του και τα κοστούμια του σερ Έλτον Τζον, έτσι και η προσωπική φωτογραφική συλλογή του είναι μια ωδή στον μαξιμαλισμό, «more is more». Από τα ασπρόμαυρα πορτρέτα του Richard Avedon των Beatles, την καμπάνια της Joan Didion για το 2015 «Celine» που γυρίστηκε από τον Juergen Teller και τα στολισμένα χέρια του Έλτον Τζον από τον Mario Testino η έκθεση έχει κάτι από την προσωπικότητα του σπουδαίου καλλιτέχνη.
Ο Έλτον Τζον ξεκίνησε να συλλέγει φωτογραφικό υλικό από όταν βγήκε από το κέντρο απεξάρτησης που φιλοξενούνταν ως χρήστης κοκαΐνης το 1990. Η νέα του συνήθεια λειτούργησε ως υγιής έθισμός, σύμφωνα με τον Independent.
Η φωτογραφική συλλογή του Έλτον Τζον θα προβληθεί στο V&A
Το 2016, η γκαλερί Tate Modern εξέθεσε τις εικόνες του John που χρονολογούνται μεταξύ 1910 και 1950. Η έκθεση V&A χωρίζει την συλλογή- μαμούθ σε εννέα αίθουσες: Fashion, Stars of Stage, Screen and Studio, Desire, Reportage, The American Scene, Fragile Beauty, Constructed Images, Towards Abstraction και Collecting Now – μια επιλογή από τις πιο πρόσφατες αγορές τους.
«Ο Έλτον και ο Ντέιβιντ έχουν γνώση φωτογραφίας που συναγωνίζεται τους περισσότερους επιμελητές μουσείων», λέει ο συν-επιμελητής της έκθεσης Ντάνκαν Φορμπς. Από τον εκτεταμένο αριθμό καλλιτεχνών που περιλαμβάνονται στην έκθεση, ο John ξεχωρίζει τον προκλητικό Robert Mapplethorpe, ο οποίος πέθανε από AIDS το 1989, και την ακτιβίστρια Nan Goldin, που κάλυψε εκτενώς την κρίση του HIV/AIDS και την επιδημία οπιοειδών, ως «δύο φωτογράφους μεγάλης σημασίας».
Ωστόσο το «Fragile Beauty», δεν είναι μία «καταθλιπτική» έκθεση. Ο Τζον ήθελε πάντα να αναδείξει όλες τις πλευρές τις φωτογραφίας προκειμένου να προβληθεί και το σοβαρό αλλά και το άτακτο, εξίσου. Γι' αυτό και η Μέριλιν Μονρό είναι η κεντρική φιγούρα της έκθεσης, με εικόνες που τραβήχτηκαν από τον Έλιοτ Έργουιτ (στα γυρίσματα της ταινίας The Misfits του 1961) και τον Μπερτ Στερν (ο οποίος την φωτογράφισε μόλις έξι εβδομάδες πριν πεθάνει, το 1962) τοποθετημένες σε έναν δικό τους τοίχο.
Ο Έλτον Τζον είχε γοητευτεί από την Μέριλιν Μονρό, αλλά όταν είδε τις φωτογραφήσεις του Στερν, αντιλήφθηκε το πόσο λεπτεπίλεπτα όμορφη ήταν. Μάλιστα, το 1973, ο τραγουδιστής ηχογράφησε το «Candle in the Wind» ως φόρο τιμής στη Μονρό.
Το Forbes περιγράφει το «Fragile Beauty» ως μια έντονα ιδιωτική συλλογή που εισήχθη στη δημόσια σφαίρα με την αφθονία του «προσωπικού νοήματος» να είναι ακόμα συνδεδεμένη.
Ρομαντικά, όταν ο Τζον και ο Φέρνις συναντήθηκαν σε δείπνο κοινού τους φίλου το 1993, πέρασαν τη νύχτα κοιτάζοντας τον αισθησιακό Fred with Tires του 1984 του Herb Ritts – μια βραδιά που λέει ο Furnish του έδωσε θάρρος να εμφανιστεί ως γκέι στην οικογένεια και τους φίλους του στον Καναδά.
Ο Τζον και ο Φέρνις έγιναν μπαμπάδες όταν υποδέχτηκαν το πρώτο τους παιδί, τον Zachary μέσω παρένθετης μητέρας το 2010. Τρία χρόνια αργότερα, ο δεύτερος γιος τους Elijah, γεννήθηκε μέσω της ίδιας παρένθετης μητέρας. Ο Τζον αποκάλεσε έκτοτε τη γονεϊκότητα ως την «καλύτερη απόφαση» που έχει λάβει ποτέ.
Το ζευγάρι επέλεξε να «γιορτάσει» τους γιους του με μια φωτογραφία αναθέτοντας στον Βρετανό καλλιτέχνη χωρίς κάμερα, Άνταμ Φους, να τραβήξει πορτρέτα των βρεφών που κολυμπούν σε μια τεράστια λεκάνη με νερό, πάνω σε πορτοκαλί φόντο.
Για τον John, η συλλογή δεν είναι διαφορετική από την πατρότητα. Όπως δήλωσε στον Ράσελ Τόβει, σε συνέντευξη που παραχώρησε για το βιβλίο «Fragile Beauty» «πρέπει να φροντίσεις τη φωτογραφία όπως ακριβώς ένα παιδί. Πρέπει να το προστατεύεις, να το αγαπάς και να το φροντίζεις» από τον έλεγχο της προέλευσης μιας εικόνας, μέχρι την ανάλυση της κατάστασής της.