Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ: «Η γιαγιά μου δεν ένιωθε άνετα να μιλήσει για τον καρκίνο του μαστού, ήθελα να αλλάξει αυτό»

Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ: «Η γιαγιά μου δεν ένιωθε άνετα να μιλήσει για τον καρκίνο του μαστού, ήθελα να αλλάξει αυτό»

«Τι δεν σας λένε οι δικοί σας άνθρωποι για τον καρκίνο του μαστού»; Με αφορμή τον μήνα ενημέρωσης για τον καρκίνο του μαστού η Ελίζαμπεθ Xάρλεϊ, παγκόσμια πρέσβειρα της εκστρατείας της Estée Lauder Companies για τον καρκίνο του μαστού εδώ και 29 χρόνια, μιλά στην Telegraph για την ιστορία της γιαγιάς της.

Αναφέρει χαρακτηριστικά: «Είχα μόλις αρχίσει να συνεργάζομαι με την Estée Lauder το 1995, φωτογραφίζοντας τις διαφημιστικές τους καμπάνιες, όταν η Evelyn Lauder, νύφη της Estée Lauder, μου ζήτησε να συμμετάσχω σε ένα νέο πρότζεκτ. "Γυναίκες σε όλο τον κόσμο πεθαίνουν από καρκίνο του μαστού και κανείς δεν μιλάει γι' αυτό", μου είπε. "Θέλω να το αλλάξω"».

Είχε δίκιο, αν και είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς σήμερα: υπήρξε μια εποχή που κανείς δεν μιλούσε για τον καρκίνο του μαστού. «Αυτό το καταλάβαινα πολύ καλά, καθώς η γιαγιά μου είχε πεθάνει πρόσφατα από τη νόσο στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Τότε, το θέμα ήταν ταμπού. Η γιαγιά μου δεν μίλησε ποτέ για τη διάγνωσή της, τη θεραπεία της ή οτιδήποτε άλλο, νιώθοντας αδυναμία να το συζητήσει λόγω της ντροπής που ένιωθε. Είναι απίστευτα θλιβερό ότι ένιωθε έτσι. Ακόμη και η λέξη «καρκίνος» ψιθυριζόταν. Η ιδέα να εμφανιστεί στην τηλεόραση ή να μιλήσει σε μια εφημερίδα για τις θεραπείες ή τον αυτοέλεγχο, ακόμη και για τα στήθη, φάνταζε αδύνατη», εξομολογείται η Ελίζαμπεθ Xάρλεϊ.

Και συνεχίζει «Γι' αυτό ήξερα αμέσως ότι ήθελα να συμμετάσχω στην εκστρατεία της Evelyn. Αυτή η πρωτοβουλία άλλαξε τα πάντα. Είχε απίστευτη επιρροή, και οι νεαρές γυναίκες σήμερα δεν μπορούν να φανταστούν ότι υπήρξε εποχή που η ροζ κορδέλα, που ανακάλυψε η Evelyn Lauder το 1992, δεν ήταν αναγνωρίσιμη».

Παράλληλα με την εκστρατεία ευαισθητοποίησης, ίδρυσε και το Ίδρυμα Έρευνας για τον Καρκίνο του Μαστού (BCRF), το οποίο έχει συγκεντρώσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια για έρευνα. Οι επιστήμονες που χρηματοδοτούνται από το ίδρυμα έχουν συμμετάσχει σε σημαντικές ανακαλύψεις για τον καρκίνο του μαστού τα τελευταία 30 χρόνια.

Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ/Φωτογραφία: Splash News

Εν τω μεταξύ, η εκστρατεία Estée Lauder Companies Breast Cancer Campaign και το φιλανθρωπικό της ίδρυμα έχουν επενδύσει πάνω από 131 εκατομμύρια δολάρια σε έρευνα, εκπαίδευση και πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες παγκοσμίως. Παράλληλα η εκστρατεία υποστηρίζει πάνω από 60 οργανισμούς παγκοσμίως.

«Τα τελευταία 30 χρόνια, έχουν γίνει πολλές αλλαγές, αλλά και κάποια πράγματα παραμένουν τα ίδια. Υπάρχουν πρωτοφανείς ανακαλύψεις στις θεραπείες και μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση για τους διάφορους τύπους καρκίνου του μαστού, κάτι που δεν υπήρχε στην εποχή της γιαγιάς μου. Δεν γνωρίζω τον τύπο καρκίνου που είχε, και είμαι σίγουρη ότι ούτε εκείνη το ήξερε. Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή», συμπληρώνει η Xάρλεϊ .

Όπως αναφέρει η Telegraph, σήμερα πολλές γυναίκες εξακολουθούν να φοβούνται να κάνουν έλεγχο στο στήθος τους, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι αν ο καρκίνος του μαστού εντοπιστεί νωρίς, έχουν 90% πιθανότητα να επιβιώσουν για πέντε χρόνια ή και περισσότερο. Είναι ενθαρρυντικό ότι τα ποσοστά θνησιμότητας από καρκίνο του μαστού έχουν μειωθεί κατά 43% από την εποχή της γιαγιάς της Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ, αλλά υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει. Ακόμη και με πρώιμο καρκίνο, μία στις δέκα γυναίκες δεν επιβιώνει, και είναι γνωστό ότι αν διαγνωστεί αργά, τα αποτελέσματα είναι ακόμη χειρότερα.

Αν και η ευαισθητοποίηση είναι μεγάλη σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες, υπάρχουν πολλές άλλες χώρες όπου δεν είναι όπως η Ινδία, η Κίνα, η Αυστραλία αλλά και χώρες της Ευρώπης. Γι' αυτό όλες οι γυναίκες πρέπει να γνωρίζουν πως οι εξετάσεις της μαστογραφίες είναι ένα δώρο προς τον εαυτό τους.

Τι δεν λέγεται για τον καρκίνο του μαστού

Πολλές γυναίκες εκπλήσσονται όταν μαθαίνουν ότι μπορούν να αναπτύξουν καρκίνο του μαστού σε νεαρή ηλικία. Δυστυχώς, οι διαγνώσεις σε γυναίκες κάτω των 50 ετών αυξάνονται κατά περισσότερο από 2% κάθε χρόνο τα τελευταία πέντε χρόνια. Επομένως, δεν θα πρέπει να περιμένουν μέχρι τα 50 τους για να αρχίσουν να σκέφτονται το θέμα. Είναι σημαντικό, ανεξαρτήτως ηλικίας, να εξοικειώνονται με το στήθος τους τώρα.

.