«Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα» - H πρώτη πανελλαδική έρευνα για τη σύνδεση γυναικείου ντυσίματος & βίας
Έχετε σκεφθεί πώς υπεύθυνη για μία σεξουαλική παρανόχληση μπορεί να είναι μία κοντή φούστα ή μία εφαρμοστή μπλούζα; Ας ανοίξουμε το κεφάλαιο «Έμφυλη βία»...
Η ΔΕΗ τολμά να ρίξει φως σε αθέατες πτυχές του θέματος, με αφορμή την Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών. Και χαρτογραφεί τα σημεία όπου βασιλεύουν οι παγιωμένες αντιλήψεις και τα ταμπού.
Μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουμε μυαλά και όχι... ρούχα; Η ΔΕΗ στέλνει ηχηρό μήνυμα!
Ο πλανήτης - όπως κάθε χρόνο - φορά την πορτοκαλί λάμψη του από 25 Νοεμβρίου έως 12 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο της διεθνούς καμπάνιας ευαισθητοποίησης του ΟΗΕ «Orange the World». Η ΔΕΗ συμμετέχει σε αυτήν την πρωτοβουλία για δεύτερη χρονιά στο πλαίσιο του πυλώνα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ΔΕΗ ενεργώ και αποκαλύπτει όσα δύσκολα λέγονται, αλλά συχνά παιρνούν από τη σκέψη πολλών. Μια έρευνα - τομή στα δεδομένα της σύγχρονης κοινωνίας έρχεται να «σπάσει» προκαταλήψεις και στερεότυπα δεκαετιών για όσα συνδέουν τη γυναικεία γκαρνταρόμπα με οποιαδήποτε δήλωση «προκλητικότητας» ή έλλειψη σοβαρότητας, και κατ' επέκταση την άσκηση βίας. Τα ερωτήματα πολλά και αναζητούν επειγόντως υπεύθυνες απαντήσεις και στοχευμένες δράσεις για όσα επηρεάζουν τα ένστικτα, τα κίνητρα και τις συμπεριφορές.
Ήξερες ότι 9 στους / στις 10 έχουμε ακούσει το σχόλιο «τα θέλει» ή «πάει γυρεύοντας με το ντύσιμό της» στο περιβάλλον μας; Γνώριζες πως το 21% πιστεύουν ότι μια γυναίκα ή ένα κορίτσι που φοράει εφαρμοστά ρούχα ή κοντή φούστα είναι υπεύθυνη εάν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση; Ή ακόμη ότι 1 στους 5 άνδρες πιστεύει ότι μια γυναίκα πρέπει να προσέχει το ντύσιμό της, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε χώρους με άγνωστους άνδρες; Αυτά και άλλα πολλά καταδεικνύει η πρώτη πανελλαδική έρευνα με ποσοτική μεθοδολογία σε δείγμα 1.000 ατόμων πανελλαδικά, ηλικίας 18-64 χρονών, που διενεργήθηκε με τη συνδρομή της εταιρείας ερευνών Focus Bari και τον μη κερδοσκοπικό - μη κομματικό οργανισμό Women Act. Μέσα από τα αποτελέσματά της, η ΔΕΗ ιχνηλατεί τη στάση των διαφορετικών κοινών πάνω στο ζήτημα, μετρά τον βαθμό αισιοδοξίας που αυτή μας επιτρέπει αλλά και τις αρνητικές επιπτώσεις της διαιώνισης ιδεών στην εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών.
Μήπως ήρθε η στιγμή να σταματήσουμε τους όποιους παραλογισμούς και να απελευθερωθούμε από τις «αλυσίδες» του παρελθόντος; Η ΔΕΗ κάνει την αρχή, «ντύνοντας» πορτοκαλί και το Facebook και Instagram της για 16 μέρες, δημοσιεύοντας καθημερινά και τα νέα στοιχεία της έρευνας. Στόχος παραμένει η ενθάρρυνση για να «ανοίξει» η συζήτηση τόσο στα social media, όσο και μέσα στις οικογένειες και τις παρέες γύρω από το «πώς και γιατί το ντύσιμο γυναικών και κοριτσιών μπορεί να οδηγεί στην παρενόχληση ή και στη βία». Η ασφάλεια, η ακεραιότητα και η ψυχική υγεία των γυναικών είναι επιτακτική ανάγκη και μας αφορά όλους συλλογικά. Είναι ένα πεδίο που δεν χωρά εκπτώσεις και συμβιβασμούς.