Cristóbal Balenciaga: Η μετεωρική άνοδος του «Πικάσο της μόδας» έρχεται σε μία νέα σειρά
Όταν ακούς τη φράση «ζωή σαν σινεμά» σίγουρα μπορείς να αναμένεις εικόνες και αφηγήσεις, που συνθέτουν μία πορεία γεμάτη περιπέτεια, στιλ και θέαμα.
Και τέτοια δεν μπορεί παρά να είναι η ζωή εμβληματικών σχεδιαστών, που με τις ανατρεπτικές σιλουέτες τους έφεραν τη δική τους τομή στη μόδα, καθορίζοντας την εξέλιξή της. Το εντεινόμενο ενδιαφέρον για τη ζωή τους αντανακλάται, σε ολοένα και περισσότερες σειρές εποχής με αυτή τη θεματική.
Μετά την κυκλοφορία του New Look, που παρακολουθεί την έντονη αντιπαλότητα μεταξύ της Coco Chanel και του Christian Dior στο Apple TV+ αλλά και του Kaiser Karl στο Disney+, που παρουσιάζει τη δυναμική εκκίνηση του αεικίνητου Karl Lagerfeld στον χώρο της μόδας, έρχεται ένα νέο πολλά υποσχόμενο project. Η βιογραφική αποτύπωση του «Πικάσο της μόδας», όπως τον είχε αποκαλέσει ο φωτογράφος μόδας Cecil Beaton, Cristóbal Balenciaga, στη μικρή οθόνη.
Η ισπανόφωνη σειρά, θα κάνει την πρεμιέρα της, επίσης, στο Disney+ στις 19 Ιανουαρίου. Μέρος της δέσμευσης του κολοσσού να προσφέρει αυθεντικό περιεχόμενο μέσα από εξήντα νέες σειρές μέχρι το 2024, η πρώτη σειρά που γυρίζεται εξ’ ολοκλήρου στην Ισπανία θα αποτελείται από έξι επεισόδια των πενήντα λεπτών.
Συνδημιουργοί της είναι οι, βραβευμένοι με τα βραβεία Κινηματογράφου Goya, Lourdes Iglesias, Jose Mari Goenaga, Jon Garaño και Aitor Arregi και βασικός πρωταγωνιστής ο ηθοποιός Alberto San Juan. Για τους έμμεσους «πρωταγωνιστές», τις αιθέριες δημιουργίες του Balenciaga, την επιμέλεια των κοστουμιών ανέλαβε, η Bina Daigeler, υποψήφια για Oscar και για το «εγκεφαλικό», ανδρόγυνο στιλ της Cate Blanchett ως Lydia Tár. Επίκεντρο της πλοκής, θα είναι η περίοδος του Ισπανικού Εμφυλίου, όταν ο σχεδιαστής αποφάσισε να μετεγκατασταθεί στο Παρίσι, γεγονός που του χάρισε ακόμα μεγαλύτερη ισχύ και αναγνώριση.
Στη σύνοψη διαβάζει κανείς: Η σειρά ξεκινά, καθώς ο Cristóbal Balenciaga ετοιμάζεται να παρουσιάσει την πρώτη του συλλογή Υψηλής Ραπτικής στο Παρίσι το 1937. Ο σχεδιαστής αφήνει πίσω του τα φημισμένα ατελιέ του στο Σαν Σεμπαστιάν και τη Μαδρίτη με πελατεία του σύσσωμη την ελίτ και την αριστοκρατία της Ισπανίας. Όμως, για τη σοφιστικέ αυτοκρατορία της Παρισινής Μόδας και τους Γάλλους, μαθημένους στους πρωτοπόρους «ογκόλιθους» Coco Chanel, Christian Dior και Hubert de Givenchy τα κομψά σχέδιά του δεν φαίνεται να επαρκούν. Η τελειομανία και η ανάγκη για έλεγχο σε κάθε πτυχή της ζωής του, θα ωθήσουν τον Balenciaga σε νέους δημιουργικούς δρόμους, που θα διαμορφώσουν το στιλ του, καθιερώνοντάς τον ως έναν από τους πιο σημαντικούς σχεδιαστές όλων των εποχών.
Κι αν μπορούμε να προσθέσουμε, σύντομα, όλοι οι σύγχρονοί του Γάλλοι σχεδιαστές υποκλίθηκαν στο δημιουργικό του χάρισμα. Ο Christian Dior τον χαρακτήρισε ως τον «Μαέστρο όλων. Η Υψηλή Ραπτική είναι σαν μία ορχήστρα και ο Cristóbal Balenciaga την συντονίζει. Οι υπόλοιποι είμαστε οι μουσικοί, που ακολουθούμε την κατεύθυνσή του». Η ασυμβίβαστη Coco Chanel παραδέχτηκε ότι ο «Balenciaga είναι ο μόνος καλλιτέχνης της Υψηλής Ραπτικής (couturier) με την αληθινή σημασία του όρου. Εκείνος έχει την ικανότητα να κόβει το ύφασμα, να δίνει σχήμα σε μία δημιουργία και να την ράβει στο χέρι. Οι υπόλοιποι είναι απλά σχεδιαστές μόδας στο χαρτί».
Η ζωή και το έργο του Cristóbal Balenciaga
Ο Balenciaga γεννήθηκε στη μικρή παραθαλάσσια πόλη Γκετάρια της Ισπανίας στις 21 Ιανουαρίου του 1895. Γιος μοδίστρας, ο Cristóbal διδάχτηκε από νωρίς την τέχνη και τα μυστικά του χειροποίητου ενδύματος. Στα δώδεκά του χρόνια ήταν ήδη μαθητευόμενος ενός φημισμένου ράφτη στην πρωτεύουσα της Γκιπούθκοα, το Σαν Σεμπαστιάν, αγαπημένο εξοχικό προορισμό της βασιλικής οικογένειας, γνωστό για τα πολυτελή του θέρετρα.
Ήδη ως έφηβος στα δεκαπέντε του ήταν ένας έμπειρος, περιζήτητος ράφτης, που κατάφερε να εργαστεί και στο παράρτημα των Les Grands Magasins du Louvre στο Παρίσι. Το 1917 άνοιξε το πρώτο του ατελιέ με το όνομα Eisa (χαἵδευτικό της μητέρας του) στο Σαν Σεμπαστιάν φροντίζοντας για τις κομψές απαιτήσεις της εκλεκτής πελατείας της περιοχής και επεκτείνοντας τα σαλόν του στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη.
Κομβικής σημασίας, όπως αναφέρθηκε, είναι ο Ισπανικός Εμφύλιος, που παγώνει τα πάντα. Ο ίδιος, από κεντρικός σχεδιαστής της χώρας του για δεκαπέντε χρόνια, θα χρειαστεί να αποδείξει εκ νέου την αξία του και να επανεφεύρει τον εαυτό του στο Παρίσι. Και θα τα καταφέρει, δημιουργώντας συλλογές με πρωτόγνωρα σχέδια, γεμάτα τόλμη. Οι haute couture δημιουργίες του, στην αρχή φέρουν στοιχεία- φόρο τιμής στην πατρίδα του. Κεντητά σακάκια περήφανων ταυρομάχων, μαύρη δαντέλα από μακριές μαντήλες ευσεβών κυριών, φορέματα με φαρδιές φούστες «Ινφάντας», από πορτρέτα του 17ου αιώνα του Βελάσκεθ, φέρνουν κάτι από τον αέρα των Βάσκων στην εκλεπτυσμένη ατμόσφαιρα του Παρισιού.
Στην ώριμη φάση του, αψηφώντας την τάση του New Look του Dior στα ‘50s με τη μέση-κλεψύδρα, ο ίδιος θα προτάξει φόρμες ριζοσπαστικές, που χρειάζονται το θάρρος μιας γνώστριας της μόδας για να τις υποστηρίξει. Δεξιοτέχνης του φιόγκου σε λεπτομέρειες και μπολερό αλλά και της πλούσιας καμπύλης και των όγκων, θα δημιουργήσει πανωφόρια και φορέματα με balloon «γέμισμα» και επιρροές από το παραδοσιακό στήριγμα των κρινολίνων. παίζοντας με μια χαριτωμένα επιβλητική εμφάνιση. Άλλοτε πάλι, οι γυναίκες του, με τις υπερμεγέθεις κάπες με το κάλυπτρο στο κεφάλι, θυμίζουν μυστηριώδεις μεσαιωνικές επισκέπτριες.
Το 1955 λανσάρει το φόρεμα τουνίκ. Ένα εντελώς νέο σχέδιο με μακρόστενο, σωληνοειδές σχήμα και σεμιζιέ, κωνικό τρόπο κοψίματος, χωρίς ραφές και σαφή δομή, που ρέει ελεύθερα, επιτρέποντας στο σώμα να κινείται χωρίς περιορισμούς.
Στην ίδια κατεύθυνση το 1957, το χυτό, ακαθόριστο φόρεμα-σακί, (sack dress) θα δημιουργήσει αίσθηση. Χαλαρό και εκκεντρικό ταυτόχρονα, οι φωτογράφοι θα τραβήξουν μοντέλα να κυκλοφορούν με αυτό για πρώτη φορά στους δρόμους του Παρισιού, καταγράφοντας σαν κοινωνικό πείραμα, τις αντιδράσεις των περαστικών.
Μαζί με το εξίσου αφηρημένο baby doll dress, θα αποτελέσουν «προάγγελο» των μίνι φορεμάτων της δεκαετίας του ’60. Παραμένοντας πάντα επίκαιρος στα ‘60s θα επινοήσει σικ αδιάβροχα και τα καπέλα σε σχήμα pillbox, αγαπημένα της Τζάκι Κένεντι. Η Άβα Γκάρντερ, η Βασίλισσα του Βελγίου, κοσμικές κυρίες όπως η Γκλόρια Γκίνες, η Μπέιμπ Πέιλυ και η Πωλίν ντε Ροθτσάἵλντ ήταν μερικές μόνο από τις ιέρειες της μόδας και πιο πιστές του πελάτισσες.
Τον Απρίλιο του ’62 η Vogue θα γράψει για εκείνον: «Ό,τι κι αν είναι αυτό που χρειάζεται για να έχεις έναν τεράστιο αριθμό γυναικών του χεριού σου, χρόνο με τον χρόνο, ο Balenciaga το διαθέτει. Όχι ότι τα σχέδιά του είναι εύκολα. Το αντίθετο. Δεν θα μπορούσαν να χρειάζονται περισσότερο πνεύμα, στιλ και αυτή τη δυνατότητα επιβολής με την παρουσία σου, που προϋποθέτει η αληθινή μόδα».
Ο Balenciaga μιλούσε πάντα μέσω της δουλειάς του, υπηρετώντας τη μόδα με σεβασμό και αφοσίωση. Στη διάρκεια της 50χρονης καριέρας, του επέλεξε να δώσει μόλις δύο συνεντεύξεις λίγο πριν αποσυρθεί οριστικά το 1968.
Φεύγοντας από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών το 1972, στον επικήδειό του η Women’s Wear Daily, έγραψε χαρακτηριστικά «ο βασιλιάς πέθανε». Ήταν ο σχεδιαστής που έθεσε τα θεμέλια της μοντερνικότητας στη μόδα, επηρεάζοντας μέχρι και σήμερα όλους όσους αγαπούν την ομορφιά του ρούχου.