Τιτανικός

Άγνωστες ιστορίες πίσω από τον «Τιτανικό» του Τζέιμς Κάμερον

Είκοσι πέντε χρόνια έχουν περάσει από τότε που ο «Τιτανικός» του Τζέιμς Κάμερον βγήκε στις αίθουσες, κέρδισε το ρεκόρ των 11 Βραβείων Oscar (μεταξύ των οποίων Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Μουσικής και Ειδικών Εφέ), έκανε σταρ πρώτης γραμμής τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και την Κείτ Γουίνσλετ, έφτασε στο νούμερο 1 στο παγκόσμιο box office και έγινε η τρίτη ταινία με τις υψηλότερες εισπράξεις παγκοσμίως.

Αυτήν την Πέμπτη πρόκειται να κυκλοφορήσει και στην Ελλάδα μια remastered έκδοση  σε 3D, που θα μας θυμίσει το τραγικό παρθενικό ταξίδι του «αβύθιστου» υπερωκεάνιου, αλλά και τη μοναδική ιστορία της Ρόουζ Ντε Γουίτ Μπουκάτερ και του Τζακ Ντόσον, που έζησαν έναν μεγάλο έρωτα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι αρχικά για τους πρωταγωνιστικούς ήρωες είχαν βολιδοσκοπήσει τους ΜακΚόλεϊ Κάλκιν, Τζόνι Ντεπ και Κρίστιαν Μπέιλ, για τον ρόλο του Τζακ Ντόουσον και τις Τζένιφερ Ανιστον, Ούμα Θέρμαν, Γουινόνα Ράιντερ, Ντρου Μπάριμορ, Αντζελίνα Τζολί, Νικόλ Κίντμαν, Σαρλίζ Θερόν και Μαντόνα γι' αυτόν της Ρόουζ.

Τώρα, επειδή πολλοί από τους φαν της ταινίας επέμεναν ότι ο Τζακ θα μπορούσε να είχε επιζήσει στην τελική σκηνή, ο Κάμερον αποφάσισε να κάνει ένα πείραμα. Σε συνεργασία με το National Geographic και μια ομάδα επιστημόνων επανεξέτασαν το ενδεχόμενο και γύριζαν τη σκηνή ξανά σε μια μεγάλη πισίνα με δύο κασκαντέρ, μελετώντας όλα τα πιθανά σενάρια. Σύμφωνα με την τρίτη εκδοχή της δοκιμής, ο Τζακ θα μπορούσε να επιβιώσει, μονό αν η Ρόουζ του έδινε το σωσίβιο της. «Ο Τζακ είναι σταθερός. Φτάνει σε ένα επίπεδο όπου θα τα κατάφερνε να παραμείνει ζωντανός μέχρι να φτάσει εκεί η σωσίβια λέμβος. Μπορεί να ζούσε, αλλά υπάρχουν πολλές μεταβλητές. Νομίζω ότι η σκέψη του ήταν ότι δεν θα έκανε τίποτα που να θέσει τη ζωή της Ρόουζ σε κίνδυνο και αυτό είναι 100% κομμάτι του χαρακτήρα του», υπογράμμισε ο Κάμερον, εξηγώντας τον λόγο για τον οποίο τελικά δεν άλλαξε το φινάλε. Το συγκεκριμένο πείραμα πάντως θα προβληθεί σε μορφή ντοκιμαντέρ με τίτλο «Titanic: 25 Years Later with James Cameron» από το National Geographic και το Disney Plus.

Ας πάμε όμως είκοσι πέντε χρόνια πίσω για να δούμε πώς γυρίστηκε τελικά μια από τις  επιτυχημένες ταινίες όλων των εποχών. Καταρχάς, ο Κάμερον, είχε από παιδί μια εμμονή με τα ναυάγια. Και ο Τιτανικός είναι το «Έβερεστ των ναυαγίων», όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος. Το 1990 λοιπόν άρχισε να επεξεργάζεται την ιδέα για μια ταινία πάνω στο θέμα, αλλά είχε καταλήξει να θεωρεί πως το όλο εγχείρημα δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί. Μέχρι που είδε πραγματικά πλάνα από τη βύθιση του πλοίου και τότε αναθεώρησε. Έτσι, έβαλε μπροστά την ιδέα του, που τα μεγάλα στούντιο έσπευσαν να την υποστηρίξουν με παχυλές χρηματοδοτήσεις, αν και δεν περίμεναν εξαρχής την τεράστια απήχηση που θα είχε.

Ο Κάμερον, μπαίνοντας στη φάση της προετοιμάσεις, άρχισε να κάνει καταδύσεις στην περιοχή του ναυαγίου, προκειμένου να αποκτήσει μια πλήρη εικόνα. Το 1995 πραγματοποιήθηκαν μάλιστα πολύωρα και εξαιρετικά δύσκολα γυρίσματα στον Ατλαντικό, που όμως δεν ικανοποίησαν τον σκηνοθέτη. Επιπλέον, ένα από τα υποβρύχια της παραγωγής έπεσε πάνω στον «Τιτανικό», προκαλώντας μεγάλες ζημιές. Τελικά, οι υπεύθυνοι για να αποφύγουν τα ευτράπελα διάλεξαν μια τοποθεσία στο Μεξικό, όπου ανακατασκεύασαν το πλοίο κατά μίμηση του πραγματικού, απλώς χωρίς πολλά περιττά βάρη. Το εσωτερικό του, όπως και πολλά από τα αντικείμενα που χρησιμοποιηθήκαν (σερβίτσια, μαχαιροπίρουνα κτλ) δημιουργήθηκαν με βάσει τα σκίτσα των αρχικών σχεδιαστών, ενώ η ξύλινη σκάλα, που θεωρήθηκε έργο τέχνης, καταστράφηκε δυστυχώς ολοσχερώς στη σκηνή της βύθισης.

Αφού γύρισε τα υποβρύχια πλάνα, ο Κάμερον άρχισε να γράφει το σενάριο. Ήθελε να τιμήσει τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο ναυάγιο και έτσι ξόδεψε έξι μήνες, κάνοντας έρευνα για όλο το πλήρωμα και τους επιβάτες. «Διάβασα τα πάντα. Δημιούργησα ένα εξαιρετικά λεπτομερές χρονολόγιο των λίγων ημερών του πλοίου και ένα πολύ λεπτομερές χρονολόγιο της τελευταίας νύχτας του», είχε πει χαρακτηριστικά. «Όλες μου οι ταινίες είναι ιστορίες αγάπης, αλλά στον "Τιτανικό" πέτυχα επιτέλους την ισορροπία. Δεν είναι μια ταινία καταστροφής. Είναι μια ιστορία αγάπης, μαζί με ένα εκλεκτικό επίστρωμα αληθινής ιστορίας».

Όσον αφορά στην περιβόητη γυμνή σκηνή της Γούινσλετ με τον Ντι Κάπριο κινηματογραφήθηκε και από τον ίδιο τον Κάμερον και μάλιστα το 2011 το φιλμάκι πουλήθηκε σε μια δημοπρασία στην τιμή των 16.000 δολαρίων.

Τώρα, πολλά τμήματα του κινηματογραφικού «Τιτανικού» κατασκευάστηκαν από αφρολέξ για την ασφάλεια των ηθοποιών, όμως τα ατυχήματα δεν έλειψαν από το σετ. Η Γουίνσλετ μάλιστα έσπασε τον αγκώνα της σε μια σκηνή, ενώ ανησυχούσε ότι θα πνιγόταν στη γεμάτη με 17 εκατομμύρια γαλόνια νερό δεξαμενή, όπου θα βυθιζόταν το πλοίο. Επίσης, πολλοί ηθοποιοί εξαιτίας της μεγάλης παραμονής του μέσα στο νερό, κρύωσαν βαριά, έπαθαν μολύνσεις στα νεφρά και στην ουροδόχο κύστη, ενώ έσπασαν και διάφορα μέλη τους, κατηγορώντας τον Κάμερον για σκληρή συμπεριφορά.

Η Γούινσλετ δε, είχε αναφέρει σε συνέντευξή της παλιότερα τον λόγο που δεν ξανασυνεργάστηκε έκτοτε με τον Κάμερον, λέγοντας ότι ήταν πολύ θυμωμένος πάντα και πως της φώναζε συχνά ότι «έκανε αυτό που πραγματικά δεν ήθελε». Όμως ως φαίνεται, περνώντας τα χρόνια άλλαξε γνώμη και έτσι φέτος οι δυο τους επανενώθηκαν στο σίκουελ του «Avatar» με τον Κάμερον να μιλάει εμμέσως για την παλιά τους «κόντρα».«Πιστεύω ότι η Κέιτ εξήλθε από τα γυρίσματα του "Τιτανικού" με ένα μικρό τραύμα λόγω της κλίμακας της παραγωγής και της ευθύνης που ένιωθε γι' αυτήν. Κι οι δυο ήμασταν πολύ ανυπόμονοι να δουλέψουμε ξανά, να δούμε πού βρίσκεται ο άλλος σ′ αυτό το σημείο της ζωής και της καριέρας μας. Είναι ”τεράστια” κι υπεύθυνη στα γυρίσματα. Θα ορκιζόσουν ότι  αυτή είναι ο παραγωγός της ταινίας».

Άτομα του συνεργείου πάντως τότε, μην αντέχοντας τη συμπεριφορά του, παραιτούνταν το ένα πίσω από το άλλο, ενώ λέγεται ότι ένας κάμεραμαν –αν και αυτό δεν εξακριβώθηκε ποτέ- προκειμένου να γλιτώσουν από τον καταπιεστικό σκηνοθέτη αποφάσισε να ρίξει παραισθησιογόνα στην κατσαρόλα με τη σούπα του. Το αποτέλεσμα ήταν πενήντα άτομα να καταλήξουν στο νοσοκομείο, αλλά ο Κάμερον να βγει αλώβητος -έκανε απλώς εμετό και κοκκίνισαν τα μάτια του. Ο ηθοποιός Λούις Αμπερνάθι όμως ήταν σοκαρισμένος με το πώς έμοιαζε. «Το ένα μάτι ήταν εντελώς κόκκινο όπως του "Εξολοθρευτή". Η κόρη του ματιού, χωρίς ίριδα, σκέτο κόκκινο. Το άλλο μάτι έμοιαζε σαν να σνίφαρε κόκα από όταν ήταν τεσσάρων ετών».

Τα γυρίσματα τώρα διήρκεσαν 160 μέρες από τις 138 που ήταν προγραμματισμένες και το κόστος τους έφτασε στα 200 εκατομμύρια δολάρια, αν και ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν για 100. Τότε η Fox ζήτησε από τον Κάμερον να κόψει σκηνές για να μειωθεί το κόστος, αλλά εκείνος ήταν ανένδοτος. «Θέλετε να μικρύνετε την ταινία μου: Θα πρέπει να με απολύσετε. Θέλετε να με απολύσετε; Θα πρέπει πρώτα να με σκοτώσετε», είχε πει, βάζοντας τους δικούς του όρους. Η εταιρεία έκανε τελικά πίσω, απαιτώντας από τον Κάμερον να παραδώσει την ταινία στην προσυμφωνημένη ημερομηνία. Τον Απρίλιο του 1997 όμως, εκείνος ενημέρωσε τους υπεύθυνους ότι η προβολή θα έπρεπε να καθυστερήσει λόγω προβλημάτων στο μοντάζ και στο μιξάζ.

Τελικά, αν και ο Κάμερον δεν ζήτησε ποτέ συγγνώμη για την ακραία του συμπεριφορά, θεωρώντας ότι όσα έκανε ήταν από το πάθος του γι' αυτή τη δουλειά, ο «Τιτανικός» έσπασε τα ταμεία. Το ρεκόρ του έμελλε να το καταρρίψει μόνο ο ίδιος, αυτή τη φορά με το «Avatar» το 2010...