Η ψυχολογική σημειολογία πίσω από το Tinder
Τι συμβαίνει με το Tinder; Κάνει καλό στην ψυχική υγεία; Η ψυχολόγος Σοφιάννα Μηλορίτσα κάνει μια ανάλυση γύρω από το θέμα και εξηγεί ποια είναι η σημειολογία πίσω από το δημοφιλές dating app. Άραγε, που πάει ο ερωτισμός στις μέρες μας;
To Tinder, του σεξ, της έξαψης, του έρωτα, ω Tinder
«Μένεις κοντά απ’ ό,τι βλέπω», «Καιρό μέσα;», «Τι ψάχνεις;», «Είναι σημαντικό για σένα το μέγεθος;», «Ξυρίζεσαι;», «Πόσο καιρό έχεις να κάνεις σεξ;», «Περιέγραψέ μου μια φαντασίωσή σου», «Είμαι μεγαλύτερος απ' όσο γράφω στο προφίλ μου» «Έχω δύο παιδιά. Έχεις θέμα;», «Ενδιαφέρομαι για ONS;», «Ψάχνω για γυναίκα Ελληνίδα, ανεμβολίαστη. χωρίς παιδιά».
Στον ανθοστόλιστο, κυρίως ετεροφυλόφιλο, κήπο του Tinder όλα είναι πιθανά. Ή μήπως δεν είναι; Με μια απλή εγγραφή, την ηλικία, φωτογραφίες, τόπο διαμονής και ενδιαφέροντα ξεκινά κανείς ένα ταξίδι που πολλές φορές μοιάζει με τον Μεγάλο Ανατολικό του Ανδρέα Εμπειρίκου. Σέρνοντας δεξιά τη φωτογραφία, προχωράς στο επόμενο πιθανό ταίρι. Σου αρέσει; Βάζεις καρδιά και περιμένεις να δεις εάν σε έχει επιλέξει και το άλλο πρόσωπο. Αν ναι, μπορεί να ξεκινήσεις γραπτή συνομιλία.
Οι φωτογραφίες έχουν ιδιαίτερο το στοιχείο του lifestyle. Ski, ποτά, παραλίες, μαγιό αλλά και κατοικίδια, αυτοκίνητα. Λάγνα βλέμματα αλλά και θυμωμένα, ντροπαλά, πονηρά, πολλά υποσχόμενα, κενά, μοναχικά εναλλάσσονται γρήγορα. Σύντομα μηνύματα υπόσχονται από απλή παρέα, ευχάριστα ποτά και ανέμελες σεξουαλικές συνευρέσεις μέχρι σοβαρή σχέση και συμπόρευση στη ζωή. 57 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, κάνουν το Tinder την πιο δημοφιλή εφαρμογή dating στον κόσμο.
Γεννημένο το 2012, το Tinder έγινε αφορμή για τη δημιουργία αντιγράφων πιο εξειδικευμένων όπως Grindr (LGBTQ κοινότητα), το JSwipe (ειδικά για άτομα εβραϊκής καταγωγής) ή το Kinder (εφαρμογή για παιδιά και play dates). Τα έξι βασικά κίνητρα για τη χρήση του Tinder είναι: ο έρωτας, το σεξ, η εύκολη επικοινωνία, η επιβεβαίωση της προσωπικής αξίας, η έξαψη και η μόδα. Αν και ο έρωτας αρχικά είχε υποτιμηθεί, ολλανδική έρευνα σε νεαρούς ενήλικες έδειξε ότι ως κίνητρο είναι δυνατότερο από το σεξ. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα το 23% επισκέπτεται το Tinder κάθε μέρα, το 45,5% έχει βγει τουλάχιστον μια φορά έξω με πρόσωπο που γνώρισε στο Tinder, ενώ το 18,6% έχει κάνει ONS (one night stand).
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ατόμων που χρησιμοποιούν Tinder;
Άτομα που χρησιμοποιούν το Tinder για ραντεβού, εμφανίζουν χαμηλότερη εξωστρέφεια από τη μια πλευρά, αλλά μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το σεξ. Eπίσης, σκοράρουν υψηλά στο χαρακτηριστικό της παρόρμησης. Η μανιώδης, σε καθημερινό επίπεδο αναζήτηση συντρόφου στο Tinder, έρευνες δείχνουν πως επιβαρύνει την ψυχική υγεία. Από τη μια, προστίθεται μια νότα ευχαρίστησης μέσα στην ημέρα, στο τέλος όμως μπορεί να έρθουν στην επιφάνεια δυσάρεστα συναισθήματα. Ανεπιτυχή ραντεβού ή ταιριάσματα αλλά και η σύγκριση του εαυτού με άλλους συνδέονται με αυξημένο άγχος και στενοχώρια. Οι έρευνες προτείνουν λελογισμένη χρήση και γνώση των ατομικών κινήτρων αλλά και των συνεπειών.
Η διαχείριση των εντυπώσεων
Με τις φωτογραφίες που επιλέγουν οι χρήστες προσπαθούν να διαμορφώσουν μια εξιδανικευμένη εικόνα της πραγματικότητάς τους. Ενώ στην κατά πρόσωπο συνάντηση η κολόνια ή ένα ωραίο ένδυμα θα παίξει τον ρόλο της αρχικής εντύπωσης, στον ψηφιακό κόσμο επιστρατεύονται άλλα μέσα. Οι γυναίκες, συνήθως, μειώνουν το βάρος τους, οι άντρες αυξάνουν το ύψος τους και επίσης τα εισοδήματα εμφανίζονται μεγαλύτερα. Στην εφαρμογή, ο καθένας προσπαθεί να παρουσιαστεί όπως θα ήθελε οι άλλοι να τον βλέπουν. Το σκάφος ή το αυτοκίνητο δεν είναι δικό μου, αλλά βγάζοντας μια φωτογραφία πάνω ή μπροστά σε αυτό, υπονοείται ευμάρεια και συγκεκριμένο lifestyle. Οι χρήστες μαζεύουν αστραπιαία όλα αυτά τα οπτικά ερεθίσματα και επιδιώκουν ή όχι ένα ταίριασμα.
To Tinder or not to Tinder
Ο ψηφιακός κόσμος έρχεται να μεταβάλει τον τρόπο που συνδεόμαστε ερωτικά. Διαφαίνεται πως πλέον θα υπάρχει μια προεργασία «τιντερικού τύπου» ή με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πριν δύο πρόσωπα βρεθούν από κοντά. Έρευνα του 2015 είχε καταδείξει ότι 55% των γάμων ξεκίνησαν σε ψηφιακό έδαφος. Η εγγύτητα, η ανωνυμία, η εξεύρεση ομοίων με εμάς αλλά και το έντονο φαντασιωτικό στοιχείο δείχνει να έχει μεγάλη απήχηση, κυρίως στους νεαρούς ενήλικες. Άλλωστε, οι ίδιοι έχουν γεννηθεί μέσα στον ψηφιακό αυτό κόσμο που εξελίσσεται ραγδαία, έχοντας τη δύναμη να διαμορφώσει ακόμα και τον τρόπο που συνδεόμαστε ερωτικά. Ψηφιακός και εκτός σύνδεσης κόσμος αλληλοδιαπλέκονται. Σχέσεις και σεξ μπορούν να μοιραστούν και στους δύο κόσμους ή μόνο στον ένα ή στον άλλο. Μόνο το φιλί παραμένει σε σθεναρή αντίσταση.
«Το φιλί ενώνει πιο πολύ απ’ το κορμί γι’αυτό το αποφεύγουν οι πιο πολλοί» (Το φιλί, Ντ. Χριστιανόπουλος)