Κάννες 2022: Ο Χρυσός Φοίνικας στον Ρούμπεν Εστλουντ για το «Τρίγωνο της Θλίψης»
Απονεμήθηκαν τα βραβεία του 75ου Φεστιβάλ Καννών, σε μια κατάμεστη αίθουσα στο Παλαί, με τη γοητευτική Βιρζινί Εφιρά να αναλαμβάνει χρέη παρουσιάστριας -και μάλιστα είχαν και ελληνικό χρώμα, αφού ο Χρυσός Φοίνικας πήγε σε μια ελληνική συμπαραγωγή.
Όπως είναι γνωστό, στις Κάννες υπάρχουν δύο ομάδες που αποφασίζουν για τα βραβεία: η Επιτροπή (που φέτος είχε πρόεδρο τη μούσα του Πέδρο Αλμοδόβαρ Ρόσι ντε Πάλμα), η οποία απονέμει τα βραβεία Χρυσής Κάμερας και η Κριτική Επιτροπή, που αποφασίζει για τα μεγάλα βραβεία του θεσμού.
Η Κριτική Επιτροπή λοιπόν με πρόεδρο τον Βενσάν Λιντόν, έναν ηθοποιό που αγαπάει το πολιτικό σινεμά, όπως αποδεικνύουν όλες οι επιλογές του, αδιαμφισβήτητα προτίμησε ταινίες με πολιτικό χαρακτήρα, προσπαθώντας τελικά μην αφήσει κανέναν στενοχωρημένο. Ο δε Λιντόν ανέβηκε στη σκηνή μετά από την Πάλμα, που έκλεψε τις εντυπώσεις με την κατακόκκινη τουαλέτα της, και εξέφρασε την άποψη ότι οι πρόεδροι δεν πρέπει να αλλάζουν κάθε χρόνο. «Χρειαζόμαστε άλλα τέσσερα χρόνια», δήλωσε, προκαλώντας γέλια στο κοινό.
O Χρυσός Φοίνικας πήγε στον Ρούμπεν Εστλουντ, που σημείωσε κι ένα προσωπικό ρεκόρ, αφού στη δεύτερη συμμέτοχή του στο φεστιβάλ κατάφερε και πάλι να φύγει με το μεγάλο βραβείο -το πρώτο το είχε πάρει για το «Τετράγωνο» το 2017. Το «Το Τρίγωνο της Θλίψης» («Triangle of Sadness) -μια σατιρική αλληγορία για την παρακμή του καπιταλισμού και του δυτικού πολιτισμού, που γυρίστηκε στη Χιλιαδού της Εύβοιας- προκάλεσε αίσθηση με το καυστικό του χιούμορ και το βιτριολικό του πνεύμα και ξεσήκωσε το απαιτητικό κοινό των Καννών. Η ταινία αναμένεται στις ελληνικές αίθουσες στις 25 Αυγούστου. Τώρα, η έτερη παραγωγή που γυρίστηκε στη χώρα μας, δηλαδή το «Crimes of Future» του Ντέιβιντ Κρονενμπεργκ, δεν κατάφερε να αποσπάσει καμία διάκριση. Αυτή δε, είναι η έκτη φορά που ο Καναδός auteur φεύγει με άδεια χέρια από τις Κάννες.
Όπως και πέρσι, το Βραβείο της Επιτροπής και το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής μοιράστηκαν εξ ημισείας στο «Close» του Λουκάς Ντόντ και στο «Stars at Noon» της Κλερ Ντενί, και στο «8 Βουνά» των Φέλιξ Φαν Γκρόνινγκερ & Σαρλότ Βάντερμις και στο «ΕΟ» του Γέρζι Σκολιμόφσκι αντίστοιχα. Μάλιστα, ο τελευταίος δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους έξι χαριτωμένους γαϊδαράκους που εμφανίζονται στην ταινία του, τους οποίους ανέφερε ονομαστικά, γκαρίζοντας και ο ίδιος στο τέλος του λόγου του προς τιμήν τους.
Ο Παρκ Τσαν-γουκ τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας για το «Decision to Leave», που θεωρήθηκε «η ταινία της φετινής διοργάνωσης» κατά τους κριτικούς και στην πρεμιέρα του προκάλεσε ενθουσιασμό. Ο δημιουργός στον λόγο μεταξύ άλλων πανηγύρισε την επιστροφή των θεατών στις σκοτεινές αίθουσες μετά από δύο χρόνια πανδημίας.
Η ιδιαίτερη Ζαρ Εμίρ Εμπραΐμ ανακηρύχτηκε η καλύτερη ηθοποιός για την ερμηνεία της στο «Holy Spider». Εκδιωγμένη από την πατρίδα της, το Ιράν, εξαιτίας ενός revenge porn βίντεο που κυκλοφόρησε δημοσίως, η γοητευτική Εμπραΐμ που πλέον μένει στο Παρίσι, δήλωσε συγκινημένη, μίλησε για την περιπέτειά της και αφιέρωσε το βραβείο σε όλες τις γυναίκες συναδέρφους της, που έχουν επίσης εκδιωχθεί από τη χώρα της: «Με έσωσε η αγάπη μου για το σινεμά. Αυτή η ταινία μου έσωσε τη ζωή. Είναι μία ταινία για το μισογυνισμό, το μίσος. Μία ταινία που είναι αδύνατον να κυκλοφορήσει στο Ιράν. Ευχαριστώ πολύ, Αλί Αμπάσι, που με εμπιστεύτηκες...».
Καλύτερος άντρας ηθοποιός αναδείχτηκε ο Σονγκ Κανγκ-χο για το «Broker» του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, ενώ το Βραβείο Σεναρίου πήγε στον Ταρίκ Σαλέχ για το «Boy from Heaven», που αποτυπώνοντας την εξουσιαστική σχέση θρησκείας και κράτους πλέον δεν μπορεί πια να επιστρέψει στην Αίγυπτο, την πατρίδα του. Στον λόγο του, ο Σάλεχ ανέφερε: «Κάποιος με ρώτησε αν μπορώ να επιστρέψω μετά την ταινία στην Αίγυπτο κι αν μία ταινία αξίζει τέτοια στέρηση. Όχι, φυσικά. Τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με το να μπορείς να επιστρέψεις σπίτι σου. Όμως ήταν μία ταινία που μου ήταν απαραίτητο να κάνω».
Τέλος, ο Τιμητικός Χρυσός Φοίνικας για τα 75 χρόνια του Φεστιβάλ πήγε στον Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν για το «Tori et Lokita», που τον αφιέρωσαν στους Κενυάτες μετανάστες.
Να θυμίσουμε πως τις προηγούμενες μέρες τιμήθηκε με το βραβείο Canal+ στο τμήμα «Εβδομάδα Κριτικής» του Φεστιβάλ Καννών, η δεύτερη μικρού μήκους ταινία της Εύης Καλογηροπούλου «Στον θρόνο του Ξέρξη», στην οποία πρωταγωνιστεί ο Γιώργος Μαζωνάκης, ενώ το «Dodo» του Πάνου Χ. Κούτρα έκανε την πρεμιέρα του στο πρόγραμμα Cannes Premiere, στην οποία παραβρέθηκε σύσσωμη η ελληνική ομάδα.
Αναλυτικά τα βραβεία:
Χρυσός Φοίνικας: «Το Τρίγωνο της Θλίψης» (Ρούμπεν Έστλουντ)
Μεγάλο Βραβείο (εξ ημισείας): «Stars at Noon"» (Κλερ Ντενί), «Close» (Λούκας Ντοντ)
Βραβείο Σκηνοθεσίας: «Decision to Leave» (Παρκ Τσαν-γουκ)
Βραβείο της Επιτροπής (εξ ημισείας): «ΕΟ"»(Γιέρζι Σκολιμόφσκι), «Οκτώ Βουνά"» (Φελίξ Βαν Γκρόνινγκεν, Σαρλότ Βερντερμίρς)
Σενάριο: Ταρίκ Σαλέχ («Boy From Heaven»)
Αντρικός Ρόλος: Σονγκ Κανγκ-χο («Broker»)
Γυναικείος Ρόλος: Ζαρ Εμίρ Εμπραΐμ («Holy Spider»)
Ειδικός Χρυσός Φοίνικας των 75 Χρόνων: Ζαν - Πιέρ και Λικ Νταρντέν («Τόρι και Λοκίτα»)
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους: «The Water Murmurs» (ΤσιανγκίνγκΤσεν)
Ειδικό Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους: "Lori" (Αμπινάς Mπικράμ Σαχ)
Χρυσή Κάμερα: «War Pony» (Τζίνα Γκαμέλ, Ράιλι Κίου)
Βραβείο τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα: «Les Pirs» (Λιζ Ακοκά και Ρομάν Γκερέ)
Βραβείο τμήματος Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών: «Un Beau Matin» (Μία Χάνσεν - Λαβ)
Βραβείο τμήματος Εβδομάδα Κριτικής: «El Jauria» (Αντρές Ραμίρεζ Πουλίδο)
Βραβείο FIPRESCI (Διαγωνιστικό πρόγραμμα): «Οι Αδελφοί της Λέιλα"»(Σαΐντ Ρουσταΐ)