12 θεατρικές παραστάσεις που ανοίγουν αυλαία τον Οκτώβριο
Μετά από μια μεγάλη αποχή από τις κλειστές θεατρικές αίθουσες, λόγω της πανδημίας, η αυλαία ετοιμάζεται να ανοίξει με πολλές παραγωγές.
Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας που ξεκινάει η θεατρική σεζόν. Το προηγούμενο διάστημα μας έλειψε πολύ το θέατρο και πλέον ανυπομονούμε να δούμε τις παραστάσεις που ξεκινούν στην πόλη.
Ο θεατρικός χάρτης παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον μιας και οι επιλογές είναι πολλές και καλές. Παραστάσεις καινούργιες, άλλες πάλι που δεν πρόλαβαν να ανέβουν λόγω των περσινών περιορισμών και κάποιες άλλες που θα συνεχιστούν ύστερα από την τεράστια αποδοχή που σημείωσαν τις προηγούμενες σεζόν.
Εμείς σου ετοιμάσαμε έναν οδηγό με παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία τον Οκτώβριο και φυσικά αξίζει να τις προσθέσεις στην ατζέντα σου.
Η Ποντικοπαγίδα- θέατρο Νέος Ακάδημος (πρεμιέρα 2 Οκτωβρίου)
Η παράσταση παρουσιάζεται για 2η χρονιά στον Νέο Ακάδημο, σε μια μεγάλη παραγωγή με 8 σημαντικούς πρωταγωνιστές του θεάτρου, το θρυλικό έργο μυστηρίου της Αγκάθα Κρίστι «Η ΠΟΝΤΙΚOΠΑΓΙΔΑ» («The Mousetrap»), το μακροβιότερο έργο στην ιστορία του παγκόσμιου θεάτρου, που παίζεται συνεχώς στο West End από τo 1952 έως σήμερα.
Υπόθεση: Η ιστορία εκτυλίσσεται σε μια απομονωμένη πανσιόν μιας επαρχίας, την ώρα που το χιόνι πέφτει πυκνό. Οκτώ ήρωες, που όλοι τους κρύβουν ένα μυστικό, βρίσκονται αντιμέτωποι με σκληρές αλήθειες και επικίνδυνα ψέματα. Ο φόβος τους κυκλώνει και ένας δολοφόνος βρίσκεται ανάμεσά τους. Μια ιστορία εκδίκησης με μεγάλές ανατροπές, έξυπνα τεχνάσματα και μια ποντικοπαγίδα που περιμένει το επόμενο θύμα της!
Σκηνοθεσία: Κίρκη Κάραλη
Παίζουν: Βαλέρια Κουρούπη, Μιχάλης Λεβεντογιάννης, Τζένη Μπότση, Ράνια Οικονομίδου, Νίκος Πολυδερόπουλος, ΣήφηςΠολυζωίδης, ΣτάθηςΣταμουλακάτος, Χάρης Τζωρτζάκης
Η Βασίλισσα της Ομορφιάς -Σύγχρονο θέατρο (πρεμιέρα 6 Οκτωβρίου)
«Η Βασίλισσα της Ομορφιάς», ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας σύγχρονης δραματουργίας του Ιρλανδού συγγραφέα Μάρτιν ΜακΝτόνα, που ανέβηκε με εξαιρετική επιτυχία στο θέατρο Επί Κολωνώ από το δημιουργικό επιτελείο της Ομάδας Νάμα (Ελένη Σκότη, Γιώργος Χατζηνικολάου), θα συνεχίσει και φέτος τις παραστάσεις της στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου. Η παράσταση απέσπασε 3 βραβεία κοινού του Αθηνοράματος (1ο βραβείο Καλύτερης Παράστασης, 1ο Σκηνοθεσίας και 1ο Γυναικείου ρόλου, ενώ είχε υποψηφιότητα σε άλλες 5 κατηγορίες).
Υπόθεση: Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Ιρλανδίας στις αρχές της δεκαετίας του ’90 δύο γυναίκες ζουν μόνες τους: η ηλικιωμένη αυταρχική Μαγκ Φόλαν και η 40χρονη κόρη της Μωρήν, η οποία τη φροντίζει. Η σχέση τους είναι μια σχέση αγάπης και μίσους, που κάνει τη συμβίωσή τους σχεδόν αφόρητη σε έναν ανελέητο αλληλοσπαραγμό. Τη ζωή τους θα ανατρέψει η εμφάνιση του Πάτο Ντούλυ, ενός άνδρα που επιστρέφει για λίγο στην πόλη του και έχει πάντα στο μυαλό του, είκοσι χρόνια τώρα, την Μωρήν ως τη βασίλισσα της ομορφιάς της μικρής τους πόλης. Είναι ουσιαστικά η τελευταία ευκαιρία της Μωρήν να αγαπήσει και να αγαπηθεί.
Παίζουν: Σοφία Σεϊρλή, Αγορίτσα Οικονόμου, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Γιώργος Κατσής
Το καινούργιο παιδί -Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη (πρεμιέρα 7 Οκτωβρίου)
Η παράσταση είναι ένας μονόλογος των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου με την Κάτια Δανδουλάκη, η οποία αφηγείται ένα περιστατικό που όλοι με τον ένα η τον άλλο τρόπο έχουμε ζήσει.
Υπόθεση: Το καινούργιο παιδί είναι η ιστορία μιας γυναίκας που γεννήθηκε το 1950. Της Δάφνης. Η Δάφνη δεν έχει κάτι ξεχωριστό, κάτι που να τη διαφοροποιεί από το μεγάλο πλήθος. Η Δάφνη είναι μια γυναίκα της γενιάς μας. Και από μια μεριά, η Δάφνη είμαστε εμείς. Εμείς που νιώσαμε τον εαυτό μας στη μεταπολίτευση. Που επαναστατήσαμε (έστω και στη φαντασία μας) ενάντια στο κατεστημένο, στην οικογένειά μας, στον παραδοσιακό τρόπο ζωής και αργότερα στήσαμε τα δικά μας σπίτια με μοντέρνο τρόπο και με πολύ παλιά υλικά. Εμείς που ονειρευτήκαμε την εξέγερση στα ταβερνάκια των Εξαρχείων και στηρίξαμε την κατανάλωση στα ρεστοράν με σεφ και γαλλικά κρασιά. Από τον Μάο Τσε Τουνγκ μέχρι τον Τζόρτζιο Αρμάνι, η Δάφνη ακολουθεί τη γενιά της στην άνοδο, την ευμάρεια και την άνεση του ‘90 και του 2000 και στη συνέχεια γκρεμίζεται μαζί της στην οικονομική κρίση του 2010. Αλλά συνεχίζει. Το «Καινούργιο Παιδί» είναι η δύναμή της να ξεπερνά ό,τι έγινε και να τραβάει τον δρόμο της προς τα μπρος. Χρειάστηκε να χάσει μια ζωή αλλά τώρα πια ξέρει ακριβώς πώς να αγαπάει.
Τρίτο στεφάνι -Θέατρο Παλλάς (πρεμιέρα 8 Οκτωβρίου)
«Το Τρίτο Στεφάνι», η μεγαλύτερη παραγωγή που γεννήθηκε μέσα στην πανδημία και πρόλαβε να παρουσιαστεί μόνο για 13 sold-out παραστάσεις στο Θέατρο Παλλάς σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη και με τις Μαρία Καβογιάννη και Μαρία Κίτσου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Η πιο πετυχημένη online streaming παράσταση που ταξίδεψε διαδικτυακά σε 23.000 σπίτια, σε 52 χώρες και 5 ηπείρους, συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της για 2η χρονιά, αυτήν τη φορά στον φυσικό της χώρο, το Θέατρο Παλλάς, κάνοντας πρεμιέρα την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου.
Υπόθεση:Το μυθιστόρημα–σταθμός του Ταχτσή, είναι μια κατάθεση μνήμης όπου μέσα από τις προσωπικές ιστορίες των ηρώων περνάει ολόκληρη η σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. Όχι με διάθεση διδακτική, αλλά μ᾽ ένα σπάνιο χιούμορ που αναδεικνύει καίρια όλα εκείνα για τα οποία αξίζει να παλεύει κανείς στη ζωή. Η Εκάβη και η Νίνα αγαπιούνται, ψυχραίνονται, μιλούν ακατάπαυστα και σιωπούν μόνο μπροστά σ᾽ αυτό που τις υπερβαίνει, που όλους μας υπερβαίνει, και κουβαλούν πάντα το όμορφο και παράξενο φορτίο της πατρίδας που τις γέννησε, όπως το «μυθολόγησε» ο Ελύτης:
«Όμορφη και παράξενη πατρίδα / Ωσάν αυτή που μου 'λαχε δεν είδα / Ρίχνει να πιάσει ψάρια πιάνει φτερωτά / Στήνει στη γη καράβι κήπο στα νερά / Κλαίει φιλεί το χώμα ξενιτεύεται / Μένει στους πέντε δρόμους αντρειεύεται […]»
Παίζουν: Μαρία Καβογιάννη, Μαρία Κίτσου, Κώστας Ανταλόπουλος, Νεκταρία Γιαννουδάκη, Καλιρρόη Μυριαγκού κ.α.
Άνθρωποι και ποντίκια - Θέατρο Cartel (πρεμιέρα 8 Οκτωβρίου)
Μια παράσταση που προκάλεσε αίσθηση και έγινε αμέσως sold out με τη σκηνοθετική υπογραφή του Βασίλη Μπισμπίκη. Αλλαγές στο καστ και σε νέο χώρο η θεατρική παράσταση ανοίγει αυλαία την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου.
Υπόθεση: Οι ήρωες του «Άνθρωποι και ποντίκια» είναι εργάτες ταλαιπωρημένοι από τη δουλειά και τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν. Αντιμετωπίζουν τον ρατσισμό και κυρίως την ανάγκη για ένα μεροκάματο. Ο ρατσισμός, το απατηλό όνειρο για μια μικρή ιδιοκτησία, η δύναμη της φιλίας, η σημασία της ελπίδας, τα ιδανικά της αφοσίωσης, της πίστης, της αυτοδιάθεσης και της αλληλεγγύης, είναι τα στοιχεία της διαχρονικότητας του αριστουργήματος του Τζον Στάινμπεκ.
Παίζουν: Βασίλης Μπισμπίκης, Δημήτρης Δρόσος, Μαίρη Μηνά, Στέλιος Τυριακίδης, Μάνος Καζαμίας, Γιώργος Σιδέρης, Γιανμάζ Ερντάλ, Λευτέρης Αγουρίδας, Αγγέλα Πατσέλη, Μάρα Ζαλόνη και Ερατώ Αγγουράκη.
Φαίδρα- θέατρο Προσκήνιο (πρεμιέρα 9 Οκτωβρίου)
Η παράσταση Φαίδρα σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά ανεβαίνει στο θέατρο Προσκήνιο και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντάμε μεταξύ άλλων τη Στεφανία Γουλιώτη, την Αλεξία Καλτσίκη και τον Μιχάλη Σαράντη.
Λίγα λόγια για το έργο: Η Μαρίνα Τσβετάγιεβα, μια από τις σημαντικότερες ποιητικές φωνές του 20ού αιώνα, ποιήτρια που γεφύρωσε με μοναδικό τρόπο τον μοντερνισμό με τη λυρική συγκίνηση, ολοκλήρωσε τη «Φαίδρα» το 1927, παραδίδοντάς μας μια από τις ψυχολογικά βαθύτερες εκδοχές του μύθου. Η Τσβετάγιεβα τοποθετεί όλη την ιστορία στο παλάτι του Θησέα στην Τροιζήνα, εγκαθιδρύοντας δυο δραματουργικά δίπολα βασισμένα στη διαλεκτική του έρωτα ανάμεσα σε άντρα και γυναίκα.
Μια σκηνική σύλληψη για πέντε πρόσωπα που επιχειρούν σ' έναν νεκρό τόπο να ανασυνθέσουν τη χαμένη μας σχέση με την ελευθερία, την ερωτική επιθυμία και την ανάγκη για ένωση μέχρι θανάτου. Δύο ισχυρά δίπολα (Τροφός- Φαίδρα / Σύντροφος Ιππόλυτου- Ιππόλυτος) διαπραγματεύονται την ανάγκη για παρέκκλιση και για μια βουτιά στο χάος της επιθυμίας και του φυσικού σώματος, μπροστά στον Θησέα, που ενώπιόν του εκπληρώνεται μια προδιαγεγραμμένη μοίρα.
Οι 12 ένορκοι- θέατρο Άνεσις (πρεμιέρα 9 Οκτωβρίου)
Η θεατρική παράσταση, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαϊδη, επιστρέφει για 7η χρονιά σε νέο θέατρο, μετατρέποντάς το σε δικαστικό μέγαρο και φέρνοντας ξανά ενόρκους και θεατές αντιμέτωπους με τις συνειδήσεις τους.
Υπόθεση: Στη Νέα Υόρκη του 1957, ένα αλλοδαπό αγόρι 16 χρόνων κατηγορείται για φόνο. Η τύχη του είναι στα χέρια 12 ενόρκων οι οποίοι θα αποφασίσουν αν είναι ένοχο. Σ' αυτή την περίπτωση η θανατική ποινή είναι υποχρεωτική. Οι 12 άντρες, κλειδωμένοι σ’ ένα δωμάτιο, άλλοτε ταυτίζονται κι άλλοτε συγκρούονται. Πρέπει να αποφασίσουν ομόφωνα για τη ζωή ενός ανθρώπου, αντιμετωπίζοντας, ο καθένας από αυτούς, τη συνείδησή του, αλλά και τις συνειδήσεις των υπολοίπων. Οι 12 ένορκοι αντικατοπτρίζουν τις προκαταλήψεις της κοινωνίας μέσα από 12 πεντακάθαρα ψυχογραφήματα που ξετυλίγονται βίαια μπροστά στα μάτια του θεατή.
Παίζουν: Νίκος Βατικιώτης, Δημήτρης Δεγαΐτης, Αλμπέρτο Εσκενάζυ, Μάνος Ζαχαράκος, Κώστας Καζανάς, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Μιχάλης Μαρκάτης, Κωνσταντίνος Μπάζας, Παντελής Παπαδόπουλος, Τάσος Παπαδόπουλος, Ορέστης Τρίκας, Βασίλης Φακανάς
Στον ρόλο του φύλακα o Αλέξης Σταυριανός/ Τη φωνή της χαρίζει η Νένα Μεντή
Σεσουάρ για δολοφόνους -θέατρο Λαμπέτη (πρεμιέρα 13 Οκτωβρίου)
Εννέα χρόνια μετά τον τελευταίο φόνο στο κομμωτήριο του Αντώνη (Τόνυ) Λέπουρα, το λατρεμένο από το ελληνικό κοινό «Σεσουάρ για δολοφόνους» επιστρέφει με ένα totally new look, φρέσκο και σπαρταριστά κωμικό!
Η πανέξυπνη κωμωδία των Mπρους Τζόρνταν & Μέριλιν Έιμπραμς που έκανε πρεμιέρα πρώτη φορά στην Ελλάδα τον περασμένο αιώνα (το 1999!) και συνέχισε ακάθεκτη για 13 συνεχόμενα χρόνια μέχρι το 2012, παρουσιάζεται από την Τετάρτη 13 Οκτωβρίου σε νέα στέγη, στο θέατρο Λαμπέτη.
Υπόθεση: Το έργο εκτυλίσσεται στο κομμωτήριο «Studio Antony». Κάπου στην Αθήνα. Μία μέρα η ιδιοκτήτρια του κτιρίου, που ζει στον πάνω όροφο, βρίσκεται δολοφονημένη και οι υποψίες πέφτουν στους εργαζόμενους και τους πελάτες του κομμωτηρίου. Οι θεατές της παράστασης καλούνται να βρουν τον δολοφόνο, με αποτέλεσμα κάθε βράδυ το έργο να έχει διαφορετικό φινάλε!
Παίζουν: Ιωάννης Απέργης, Τζένη Θεωνά, Δημήτρης Μακαλιάς, Δανάη Μιχαλάκη, Ζήσης Ρούμπος, Χάρης Χιώτης
Ξύπνα Βασίλη- θέατρο Ιλίσια (πρεμιέρα 13 Οκτωβρίου)
Η πετυχημένη συνταγή που παρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο δύο συνεχόμενες σεζόν, με τα εισιτήρια να γίνονται αυτομάτως ανάρπαστα, έρχεται ανανεωμένη στο Θέατρο Ιλίσια με ένα εξαιρετικό καστ.
Υπόθεση: Βρισκόμαστε στα γραφεία του εκδοτικού οίκου Φαρλάκου. Ο Βασίλης, συντηρητικών πολιτικών φρονημάτων, και ο Μάνος, προοδευτικών, συγκρούονται για τις συνθήκες εργασίας, αλλά και για το περιεχόμενο των βιβλίων που εκδίδονται. Σημείο αιχμής για την πνευματική διαμάχη, ο ποιητής Φανφάρας και η στρατευμένη συντηρητική ποίησή του. Πολύ γρήγορα όμως η τύχη τα φέρνει έτσι, ώστε οι πολιτικές πεποιθήσεις των δύο συναδέλφων αλλάζουν και οι καταστάσεις που ακολουθούν δοκιμάζουν τους ήρωες. Ποιος από τους δύο θα καταφέρει να προσαρμοστεί στα ήθη και το πνεύμα της νέας εποχής;
Παίζουν: Λαέρτη Μαλκότση, Ελένη Ουζουνίδου, Άνδρη Θεοδότου, Γιώργο Παπαγεωργίου, Ηλία Μουλά, Λυδία Τζανουδάκη, Μαντώ Γιαννίκου, Θανάση Ισιδώρου, Γιάννη Λατουσάκη.
Μαρίκα -θέατρο Χώρα (πρεμιέρα 15 Οκτωβρίου)
Η «Μαρίκα» είναι μια παράσταση εμπνευσμένη από τη μυθιστορηματική ζωή και το έργο της Μαρίκας Κοτοπούλη, μιας αμφιλεγόμενης γυναίκας, που κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλα το στίγμα της στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας. Η σκηνοθεσία είναι του Πέτρου Ζούλια και στον πρωταγωνιστικό ρόλο απολαμβάνουμε τη Νένα Μεντή.
Υπόθεση: Στην αρχή της παράστασης βρίσκουμε τη Μαρίκα το 1937, την εποχή που εγκαινιάζει το σημερινό θέατρο Ρεξ. Ύστερα γνωρίζουμε την τρομερή προσωπικότητα της «δασκάλας», όταν το 1941 ιδρύει τη θεατρική της σχολή, μέσα στην καρδιά της Κατοχής, για να φτάσουμε ως την αργή αλλά σταθερή πορεία της, προς το τέλος του έργου της, το 1954, τότε που φεύγει πια κι από τη ζωή.
Παίζουν: Νένα Μεντή Τζένη Σκαρλάτου Νεφέλη Κουρή, Γιώργος Δεπάστας, Μάκης Πατέλης Μαριάννα Τουντασάκη, Γιάννης Σίντος, Γιώργος Λόξας, Ναταλία Αθανασιάδη
Οι μάγισσες του Σάλεμ -θέατρο Δημήτρης Χορν (πρεμιέρα 15 Οκτωβρίου)
Στις 15 Οκτωβρίου ανεβαίνει η πολυσυζητημένη παράσταση «Οι Μάγισσες του Σάλεμ» (The Crucible) του Άρθουρ Μίλερ σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη.
Υπόθεση: Το 1692 στο Σάλεμ, η Άμπιγκεϊλ, ερωτεύεται παράφορα έναν μεγαλύτερό της παντρεμένο άνδρα, τον Τζον Πρόκτορ. Εκείνος όμως την απορρίπτει και διαλέγει να μείνει στο πλάι της συζύγου του. Έτσι, εκείνη μαζί με άλλες κοπέλες του χωριού του κάνουν μάγια για να τον φέρουν πίσω. Οι κάτοικοι του Σάλεμ τις ανακαλύπτουν και οι γυναίκες κινδυνεύουν να θανατωθούν ως μάγισσες. Η Άμπιγκεϊλ κατηγορεί την σύζυγο του αγαπημένου της ως υποκινήτρια των μεταφυσικών πράξεων, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει μία δίκη με καταστροφικές συνέπειες για όλους.
Παίζουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Άκης Σακελλαρίου, Ρένια Λουιζίδου, Ιωάννα Παππά, Γιάννης Καλατζόπουλος.
Η μηχανή του Τούρινγκ -Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου (πρεμιέρα 21 Οκτωβρίου)
«Η μηχανή του Τούρινγκ», του Benoit Soles, το έργο που παίζεται με μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία -700 sold out παραστάσεις από το 2018 και έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, αποσπώντας 4 βραβεία Μολιέρ- ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα με τον Ορφέα Αυγουστίδη στον ομώνυμο ρόλο, σε σκηνοθεσία και διασκευή Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, στο Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου, από τις 7 Οκτωβρίου 2021.
Υπόθεση: Ο Τούρινγκ είναι μόνος του πια. Όλα όσα βλέπουμε συμβαίνουν στο μυαλό του. Είναι κομμάτια της μνήμης του. Είναι η ύστατη προσπάθεια μιας ιδιοφυούς προσωπικότητας να επικοινωνήσει με όλους αυτούς που δεν τον κατάλαβαν τότε και όλους εμάς που προσπαθούμε να τον κατανοήσουμε τώρα, λίγο πριν το αινιγματικό τέλος που ο ίδιος θα δώσει στην ζωή του.
Ο Άλαν Τούρινγκ είναι ο άνθρωπος που έσπασε τον κωδικό των ναζί και άλλαξε την πορεία του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην λήξη του το 1945. Οι ιστορικοί υπολογίζουν πως η συνεισφορά του βοήθησε να αποτραπούν εκατομμύρια θάνατοι. Ο ρόλος του στην Ιστορία αλλά και η συμβολή του στην επιστήμη των υπολογιστών και της τεχνητής νοημοσύνης έμεινε κρυφός λόγω της ομοφυλοφιλίας του, της διαπόμπευσης και της αυτοκτονίας του μέχρι το 2013 που η βασίλισσα Ελισάβετ αναγνώρισε επίσημα τις υπηρεσίες του. Πάνω από όλα όμως ο Τούρινγκ είναι ο υπερασπιστής της ανθρώπινης φαντασίας και μοναδικότητας. Η απόδειξη πως η ανθρώπινη ψυχή είναι ικανή να ξεπερνάει κάθε όριο, κάθε κοινωνικό παρεμβατισμό, κάθε στερεότυπο, κάθε αναστολή.