Η ιστορία του «άσχημου» χριστουγεννιάτικου πουλόβερ που όλοι αγαπάμε να μισούμε

Η ιστορία του «άσχημου» χριστουγεννιάτικου πουλόβερ που όλοι αγαπάμε να μισούμε

Αφήστε για λίγο στην άκρη τα στολισμένα έλατα και τα εορταστικά στεφάνια, τις τεράστιες κάλτσες για τα δώρα -έχουμε μια «νέα είσοδο» στις χριστουγεννιάτικες παραδόσεις. Την τελευταία δεκαετία το «άσχημο» χριστουγεννιάτικο πουλόβερ κέρδισε επάξια τη θέση του στην κουλτούρα των Χριστουγέννων.

Το πουλόβερ αυτό το ξέρετε: Είναι ζεστό, ενίοτε χνουδωτό, συνήθως σε διάφορες αποχρώσεις του κόκκινου, του λευκού και του πράσινου, συχνά από ύφασμα που δεν καταλαβαίνεις τι είναι. Έχει τουλάχιστον ένα μοτίβο εμπνευσμένο από τα Χριστούγεννα -έναν χιονάνθρωπο, πούλιες, έναν τάρανδο ή ζαχαρωτά. Παίρνει έξτρα πόντους αν διαθέτει τρισδιάστατο πον-πον ή κουδουνάκια.

Το χριστουγεννιάτικο πουλόβερ έχει γίνει πλέον απαραίτητο κομμάτι της γκαρνταρόμπας μας, πανταχού παρόν όπως τα χριστουγεννιάτικα φωτάκια και το εορταστικό περιτύλιγμα των δώρων.

Φωτογραφία: Unslpash

Θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως και κακόγουστο, αλλά και χουχουλιάρικο- ίσως το ισοδύναμο της μόδας σε μια μελό χριστουγεννιάτικη ταινία.

Του πήρε ωστόσο λίγο του πουλόβερ αυτού για να βρει τη θέση του στο πάνθεον των χριστουγεννιάτικων αγαπημένων μας.


Πότε πρωτοεμφανίστηκαν τα χριστουγεννιάτικα πουλόβερ

Τα χριστουγεννιάτικα πουλόβερ άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους τη δεκαετία του 1950, ίσως λόγω της αυξανόμενης εμπορευματοποίησης των γιορτών. Αρχικά αναφέρονταν ως «Jingle Bell Sweaters», δεν ήταν τόσο φανταχτερά όσο τα σημερινά, ούτε τόσο δημοφιλή, αν και ορισμένες προσωπικότητες - κυρίως οι τραγουδιστές Val Doonican και Andy Williams - τα είχαν αγκαλιάσει πραγματικά. 

Τη δεκαετία του ΄80, όμως, έγινε τελικά δημοφιλές. Η στροφή ήρθε χάρη στην ποπ κουλτούρα και τις κωμωδίες, με χαρακτήρες χαλαρών μπαμπάδων, όπως ο Clark Griswold του Chevy Chase στο «National Lampoon's Christmas Vacation» να μετατρέπουν το γιορτινό πουλόβερ σε μια άχαρη αλλά συμπαθητική έκφραση χαράς. 

Τα πουλόβερ με τις νιφάδες χιονιού δεν θεωρούνταν cool, αλλά εξέπεμπαν ευθυμία και τα φορούσαν στα πάρτι του γραφείου και την ημέρα των Χριστουγέννων.

Η ανάκαμψη δεν κράτησε πολύ. Τη δεκαετία του 1990 το χριστουγεννιάτικο πουλόβερ έχασε τη δημοτικότητά του- ήταν κάτι που μόνο οι μη μοντέρνοι ηλικιωμένοι συγγενείς σας θα σκέφτονταν να φορέσουν ή να χαρίσουν. Μέχρι την αλλαγή της νέας χιλιετίας, το αντικείμενο θεωρούνταν ευρέως ένα ενδυματολογικό ατόπημα που προκαλούσε σίγουρα ανασήκωμα φρυδιών.

Σκεφτείτε το «Ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς» του 2001, στο οποίο ο Μαρκ Ντάρσι του Κόλιν Φερθ γυρίζει να χαιρετήσει την Μπρίτζετ (Ρενέ Ζελβέγκερ) σε ένα οικογενειακό πάρτι, φορώντας ένα αντιαισθητικό πλεκτό ρούχο με έναν τεράστιο τάρανδο με κόκκινη μύτη.

Φωτογραφία: Miramax

Η Μπρίτζετ τρομοκρατείται. Το ίδιο και εσείς, πιθανότατα, αν το παρακολουθήσατε στον κινηματογράφο. Αλλά πιθανότατα επίσης, να χαμογελάσατε. Αυτή είναι η συγκινητική δύναμη του «άσχημου» πουλόβερ. 

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 δόθηκε, όμως, μια νέα πνοή σε αυτό το πλέον βασικό προϊόν των διακοπών. Σύμφωνα με την έκδηση «Ugly Christmas Sweater Party Book: The Definitive Guide to Getting Your Ugly On», τα πάρτι με χριστουγεννιάτικα πουλόβερ ξεκίνησαν περίπου την εποχή που η Μπρίτζετ ανατρίχιαζε με την εμφάνιση του Ντάρσι.

Το πρώτο πάρτι με θέμα το χριστουγεννιάιτκο πουλόβερ πραγματοποιήθηκε στο Βανκούβερ της Βρετανικής Κολομβίας το 2002, δήλωσε στο CNN, ο Brian Miller, ένας από τους συγγραφείς του βιβλίου και ιδρυτής του διαδικτυακού καταστήματος UglyChristmasSweaterParty.com. 

«Είναι δύσκολο να πούμε τι προκάλεσε την αλλαγή, αλλά νομίζω ότι από τη στιγμή που κάποιος φόρεσε το ρούχο με χιουμοριστικό τρόπο, οι άνθρωποι άρχισαν να βλέπουν την κωμική πλευρά του και να σκέφτονται «αυτό το πράγμα στο βάθος της ντουλάπας θα μπορούσε να είναι διασκεδαστικό, αντί για κάτι απαίσιο που κανείς δεν θέλει», είπε.


Πότε εκτοξεύθηκε η δημοτικότητα του χριστουγεννιάτικου πουλόβερ

Από τότε και μετά, η δημοτικότητα του «άσχημου» πουλόβερ εκτοξεύτηκε. 

Κατά την επόμενη δεκαετία, το εορταστικό πλεκτό εξελίχθηκε σε «μια νέα γιορτινή παράδοση», όπως την περιέγραψε ο Miller. «Έγινε το γκι της γενιάς μας», πρόσθεσε. «Το οποίο είναι αρκετά αξιοσημείωτο, αν το καλοσκεφτείς».

Φωτογραφία: Unsplash

Οι «μεγάλοι παίκτες» της fast fashion, όπως το Topshop και τα καλά καταστήματα, όπως η Nordstrom άρχισαν να γεμίζουν τα ράφια και τις ιστοσελίδες τους με φανταχτερά σχέδια κάθε περίοδο των γιορτών. 

Ακολούθησε μάλιστα και η υψηλή ραπτική. Το 2007, η Stella McCartney κυκλοφόρησε ένα αλπικό πουλόβερ με θέμα την πολική αρκούδα. Ο Givenchy ακολούθησε το 2010 και οι Dolce & Gabbana το επόμενο έτος.

Το 2012 αποτέλεσε σημείο καμπής για τη μανία με τα χριστουγεννιάτικα πουλόβερ. Η βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση Save the Children εγκαινίασε την «Christmas Jumper Day», μια εκδήλωση για τη συγκέντρωση χρημάτων που ενθάρρυνε τους ανθρώπους να φορέσουν τα πιο άσχημα πουλόβερ τους. 

Η βρετανική εφημερίδα Telegraph περιέγραψε το αντικείμενο ως «το must-have της φετινής σεζόν», ενώ οι New York Times έκαναν λόγο για αγώνες δρόμου με θέμα το άσχημο χριστουγεννιάτικο πουλόβερ και εξειδικευμένα ηλεκτρονικά καταστήματα ανθίζουν σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. 

Ταυτόχρονα, τα πλεκτά άρχισαν να έχουν περισσότερες πούλιες, κουδουνάκια και εκκεντρικές λεπτομέρειες, φτάνοντας στο αποκορύφωμα του κιτς.


Πρωταγωνιστεί και στα social media

Οι διασημότητες -από την Taylor Swift μέχρι τον Kanye West- αγκάλιασαν επίσης την τάση. Ο παρουσιαστής του late night talk show Jimmy Fallon άρχισε μάλιστα να προβάλλει τακτικά μια ενότητα τίτλο «12 Days of Christmas Sweaters», το οποίο προβάλλεται ακόμη και σήμερα.

Αν μη τι άλλο, η άνοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ενίσχυσε το «it» status του πουλόβερ. Σήμερα, ανταγωνιζόμαστε για να επιδείξουμε την αγάπη μας για το χριστουγεννιάτικο πουλόβερ στο Instagram, ενώ πια όλοι, από τη μαζικές αλυσίδες λιανικής μέχρι την αλυσίδα fast, ως τους περισσότερους οίκους μόδας προσφέρουν τις δικές τους εκδοχές του ενδύματος.

«Όταν συμμετείχα στο πρώτο μου Ugly Sweater Party στις αρχές της δεκαετίας του 2000, δεν θα περίμενα ποτέ ότι το ένδυμα θα απογειωνόταν έτσι», δήλωσε ο Miller. «Αν και είναι εύκολο να καταλάβει κανείς το γιατί: τα «άσχημα» πλεκτά μπορούν να φορεθούν από όλους - από την κόρη μου στο διαγωνισμό άσχημου πουλόβερ του σχολείου της,  μέχρι τους εργαζόμενους σε γραφεία στο πάρτι τους στο τέλος της χρονιάς. Είναι δημοκρατικά! Και είναι πολύ διασκεδαστικά. Τα Χριστούγεννα μπορεί να γίνουν αγχωτικά - το να φοράτε κάτι γελοίο μπορεί να σας βοηθήσει να αποφορτιστείτε από την πίεση».