Balenciaga

Τι έχει πάθει η μόδα με τα παπούτσια που μοιάζουν με πατούσες;

Πριν από λίγες ημέρες, ο οίκος Balenciaga παρουσίασε το lookbook για τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025 και το κοινό παρατήρησε κάτι που κέντρισε την προσοχή.

Πολλά από τα μοντέλα φορούσαν παπούτσια που έμοιαζαν με λεπτές εσωτερικές σόλες, σχεδόν αόρατες στο μάτι και συγκρατούνταν στο πόδι μόνο από το μεγάλο δάχτυλο. Αυτή η πρωτοποριακή για πολλούς και για άλλους περιττή ιδέα ονομάζεται Zero και αποτελεί ένα ελαφρύ και 3-D printed σανδάλι-trainer, το οποίο το ίδιο το brand περιγράφει ως «την ουσία του παπουτσιού».

Το νέο σχέδιο αναμένεται να κυκλοφορήσει με τιμή 350 ευρώ και ήδη προκαλεί έντονη συζήτηση. Στο Instagram, τα σχόλια ποικίλλουν: από ενθουσιώδεις αντιδράσεις τύπου «Ό,τι κι αν είναι αυτό, το θέλω» μέχρι επικριτικά ερωτήματα όπως «Τι προσπαθείτε να κάνετε;».

Όμως, ανεξάρτητα από το αν τα αγαπάς ή τα μισείς, τα barefoot παπούτσια αποτελούν μια εκκολαπτόμενη τάση στη βιομηχανία της μόδας. Αυτά τα παπούτσια, στην πιο πρακτική τους μορφή, έχουν σχεδιαστεί για να ενισχύουν την επαφή μας με το έδαφος και να επιτρέπουν στα δάχτυλα να απλώνονται φυσικά.

Από τα Vibram FiveFingers μέχρι τα Vivobarefoot, η αγορά των barefoot παπουτσιών προβλέπεται να απογειωθεί μέχρι το 2031, όπως αναφέρει το voguebusiness.com.

Παράλληλα, αυτή η τάση φαίνεται να επηρεάζει ευρύτερα τη μόδα, με σχέδια όπως τα παπούτσια-πατούσα του JW Anderson να κατακτούν τη fashion σκηνή. Τα λεπτά πέλματα, τα φαρδιά σχέδια και τα δάχτυλα γίνονται πλέον mainstream.

Η τάση για barefoot παπούτσια δεν είναι νέα. Ήδη από το 2020, ο οίκος Balenciaga είχε συνεργαστεί με τη Vibram FiveFingers για να δημιουργήσει μια fashionable εκδοχή με τακούνι. Τα FiveFingers, αρχικά σχεδιασμένα για αθλητικές δραστηριότητες όπως η αναρρίχηση, εξελίχθηκαν από ένα προϊόν niche, που απευθυνόταν κυρίως σε αθλητές, σε ένα προϊόν με αυξανόμενη ζήτηση από το κοινό της μόδας.

Balenciaga

Οι ρίζες αυτής της τάσης μπορούν να εντοπιστούν στα split-toe παπούτσια Tabi του οίκου Margiela, που γνώρισαν τεράστια επιτυχία τα τελευταία χρόνια. Τα Tabi έθεσαν τις βάσεις για το κοινό να δεχτεί πιο avant-garde σχέδια, ενώ τώρα πολλοί ψάχνουν το επόμενο «big thing». Όπως σημειώνει η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Liana Satenstein, τα FiveFingers αποτελούν μια νέα επιλογή για εκείνους που θέλουν να διαφέρουν από τους οπαδούς των Tabi, τα οποία έχουν γίνει πλέον «mainstream» στους κύκλους της μόδας.

Αν και η αισθητική αποτελεί σημαντικό παράγοντα, πολλοί καταναλωτές επιλέγουν barefoot παπούτσια για λόγους υγείας και ευεξίας. Ο Asher και ο Galahad Clark, έβδομη γενιά της οικογένειας Clarks, ίδρυσαν το 2010 τη Vivobarefoot, εμπνευσμένοι από τα πιθανά οφέλη που έχουν αυτά τα παπούτσια, όπως η βελτίωση της στάσης του σώματος και η μείωση τραυματισμών. Η Vivobarefoot ειδικεύεται σε φαρδιά, λεπτά πέλματα που προσομοιώνουν την αίσθηση του ξυπόλητου περπατήματος.

Το 2023, η εταιρεία πούλησε 1 εκατομμύριο ζευγάρια barefoot παπουτσιών, καταγράφοντας αύξηση πωλήσεων κατά 25% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Στόχος της είναι να προωθήσει την ευεξία, εναρμονίζοντας τη μόδα με τη φυσική λειτουργία του ανθρώπινου σώματος.

Παρά τη δυναμική της, η τάση για barefoot παπούτσια είναι πιθανό να αντιμετωπίσει προκλήσεις. Όπως συμβαίνει με κάθε τάση, υπάρχει ο κίνδυνος να χάσει τη μοναδικότητά της, ειδικά αν γίνει mainstream. Οι ειδικοί της μόδας, όμως, πιστεύουν ότι η προσέγγιση του Balenciaga και άλλων high-end οίκων θα ενισχύσει την τάση, όπως συνέβη με τις chunky σιλουέτες στο παρελθόν.

Vibram/ Δείτε εδώ

Vibram/ Δείτε εδώ

Margiela/ Δείτε εδώ

Adidas/ Δείτε εδώ