Φωτογραφία Instagram/Romualda

Romualda: Το ισπανικό brand με τα ευφάνταστα καπέλα-έργα τέχνης και τις αρτιστίκ κολεξιόν

Υπερμεγέθη, σχεδόν ρευστά, καπέλα που λειτουργούν ως καμβάς. Τα χειροποίητα και ζωγραφισμένα στο χέρι καπέλα του Romualda σχεδιάζονται ως ένα απτό παράδειγμα της συνάντησης του φορέσιμου και του χρηστικού με την τέχνη. Ένα κομμάτι που θυμίζει ένα είδος γλυπτού προορισμένο να σε συντροφεύει στην καθημερινότητα.

Με ονόματα, όπως lego, puzzle, jigsaw το παιχνίδι των χρωμάτων και των μοτίβων μεταφέρεται από την ακουαρέλα στο οργανικό βαμβάκι. Σπείρες, δίνες, τεχνικές ombré, ρίγες, αφηρημένα μοτίβα tie-dye και πίδακες χρώματος διατρέχουν ελεύθερα το τεράστιο γείσο, τις κυματιστές άκρες και την αναστρέψιμη φόρμα των καπέλων, που αποτελούν το πιο ιδιαίτερο καμουφλάζ του καλοκαιριού.

Για το σχεδιαστικό δίδυμο των αδελφών Cristina και Mariana Aguirre αυτό που έχει σημασία είναι να εκφράζεσαι ξανά με πρωτοτυπία στη μόδα. Να επαναφέρεις την χαρά αλλά και τον χαρακτήρα στις δημιουργίες σου. Το brand τους προέκυψε το 2020, ως μια ανάγκη να μεταφέρουν το όραμά τους για την τέχνη και το σχέδιο στον κόσμο της μόδας, όπως έχουν δηλώσει στην ισπανική Vogue. Έκτοτε το σύμπαν του Romualda εκτείνεται σε αξεσουάρ, ready to wear συλλογές και σειρά με μαγιό, που αποκαλούνται χαρακτηριστικά από τις σχεδιάστριες ως «Art-à-Porter».

Για τη ζωγράφο Cristina και την product designer αδερφή της, Mariana, η αγάπη τους για την τέχνη και την ομορφιά της φύσης ήταν το έναυσμα για να αποφασίσουν να συνδυάσουν αυτούς τους δύο ουσιαστικούς παράγοντες στη ζωή τους και να βρουν ένα σημείο κοινής πλεύσης, δημιουργώντας κάτι εκτυφλωτικά όμορφο που να στέκει στο πέρασμα του χρόνου. Η δυαδικότητα στη δουλειά τους φέρει μια ισορροπία ανάμεσα στην ευαισθησία και στο πρακτικό πνεύμα. Η ανάγκη για δροσερά ρούχα της Cristina και η επιθυμία για θηλυκές γραμμές της Mariana συναντώνται κάπου στη μέση. Πέρα και πάνω απ’ όλα πρωταρχική μούσα τους συνεχίζει να είναι η μητέρα τους, συντηρήτρια έργων τέχνης που τις μύησε στη μαγεία της τέχνης και απ’ την οποία συνεχίζουν να κλέβουν μοναδικά ρούχα, που ξετρυπώνουν από τη ντουλάπα της.

Όσο για την ονομασία του brand; Αυτή είναι ένας φόρος τιμής σε μια παιδική ανάμνηση. Σε μια εκδρομή από το πατρικό τους σπίτι στη Μαδρίτη προς την ακτή Rodalquilar, νότια της Ισπανίας, οι δυο αδερφές γνώρισαν την Ολλανδή καλλιτέχνιδα Romualda. Τα γλυπτά της από ξύλο, κοχύλια και πέτρα αλλά και οι μεγάλες τοιχογραφίες της με αναπαραστάσεις του ωκεανού και της γης, άφησαν μια ζωηρή εντύπωση στα μικρά κορίτσια, μένοντας χαραγμένα στο υποσυνείδητό τους. «Ο τρόπος της να κατανοεί τη ζωή και ο σεβασμός της προς της φύση είναι κάτι που μας συντροφεύει», εξηγούν. Τώρα πια μια επιβλητική τοιχογραφία της ηρωίδας των παιδικών τους χρόνων στολίζει το στούντιό τους στη Μαδρίτη.

Οι αυθεντικές ζωγραφιές της Cristina και η επιλογή βιώσιμων υφασμάτων υψηλής ποιότητας, είναι τα συστατικά στοιχεία που καθορίζουν την ταυτότητα του brand. Το κύριο υλικό τους είναι το 100% οργανικό βαμβάκι σε καθαρό ύφασμα χωρίς ανάμεικτα νήματα. Η βάτα στο εσωτερικό των καπέλων τους αποτελείται από ανακυκλωμένα μπουκάλια, που έχουν ανασυρθεί από τον ωκεανό και οι βαφές τους είναι φυσικές θυμίζοντας παλέτα ζωγράφου, όπως το indigo, ο κουρκουμάς, το Palo Campeche ή το κοχινόχορτο.

Επιπλέον, θέλοντας να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, κάθε φινίρισμα από λινό ή μετάξι, που επιλέγουν, προέρχεται από παλιό στοκ συνεργατών τους, οικογενειακά κειμήλια ή πολύτιμη ύλη από περασμένα καλλιτεχνικά projects της Cristina. Το να σώζουν καθετί και να του δίνουν μια δεύτερη ζωή είναι ο βιωματικός τρόπος που εργάζονται. Ακόμα και ένα φαινομενικά ασήμαντο υπόλειμμα υφάσματος, μπορεί να αξιοποιηθεί ως μια φόδρα κουμπιού ή μια άλλη χρήσιμη λεπτομέρεια. Τα καπέλα τους κατασκευάζονται από πιλοποιούς στις Αστούριες, βόρεια της Ισπανίας, ενώ τα prints των ρούχων από βαμβακερή μουσελίνα και λινό, τυπώνονται σε παραδοσιακό εργαστήριο στην Ιταλία.

Ανάλογα αυθόρμητος είναι και ο τρόπος, που μεταφέρουν το ιδιότυπο οπτικό τους σύμπαν στα ρούχα τους. Οι στροβιλισμοί του χρώματος και το παιχνίδι της φαντασίας χαρίζουν την ίδια ανάλαφρη αίσθηση στις σιλουέτες τους, προτείνοντας νέες αναγνώσεις με γνώριμα μέσα: «Όπως και στα καπέλα, τα prints έχουν τη μεγαλύτερη βαρύτητα σε κάθε συλλογή. Το ενδιαφέρον ήταν να πάρουμε μια τόσο οικουμενική γλώσσα όπως οι ρίγες και τα καρό, που όλοι έχουν χρησιμοποιήσει κάποια στιγμή, και να τους δώσουμε μια εντελώς νέα οπτική γωνία», όπως περιγράφει η Cristina.

Οι εκτυπώσεις των σχεδίων της ζωγράφου Cristina καρφιτσώνονται πάνω στο πρωτόλειο, εκτυπώνονται και πολλαπλασιάζονται γεμίζοντας με χρώμα και τέχνη τον περιβάλλοντα χώρο. Όλες οι συλλογές δημιουργούνται με τη λογική του παζλ, αναμειγνύοντας κάθε κομμάτι σαν να παίζεις με πολύχρωμα τουβλάκια, συνθέτοντας τη γκαρνταρόμπα σου ξανά και ξανά, διασκεδάζοντας.

Το να διαιωνίζουν παραδοσιακές τεχνικές είναι, επίσης, κάτι που τις συναρπάζει. Όπως, για παράδειγμα, η αρχαία τεχνική χαρακτικής της ιαπωνικής μαρμαρογραφίας. Το χρώμα, που χορεύει πάνω στο νερό παίρνοντας ιδιαίτερους σχηματισμούς ήταν κάτι που κατάφεραν να μιμηθούν, αναβιώνοντας την λεπτή τεχνική με ειδικά δοχεία νερού στην ιδιαίτερη πατρίδα τους.

Η μάρκα είναι προσανατολισμένη στο να πειραματίζεται συνεχώς, διερευνώντας ιδέες και τις αντίστοιχες διαδικασίες παραγωγής ενός ενδύματος, μελετώντας συνεχώς τα πρωτότυπα δείγματα στο χαρτί και το πώς συμπεριφέρονται σε ένα ύφασμα. «Είναι πολύ σημαντικό να είσαι ανοιχτός, να παρατηρείς όλα όσα συμβαίνουν και να εξετάζεις όλα όσα έχουν συμβεί όχι μόνο στη μόδα αλλά και στην τέχνη, το σινεμά, την επιστήμη, τη βοτανολογία, τον χορό, την ποίηση…», έχουν δηλώσει χαρακτηριστικά οι Aguirre για το ανεξάντλητο πεδίο έμπνευσής τους. Τα πάντα έχουν τη δύναμη να λειτουργήσουν ως ένα ερέθισμα: «η σόλα ενός παπουτσιού, η παράθεση χρωμάτων δύο γειτονικών κτιρίων στην πόλη, μια φωτεινή πινακίδα σε ένα κατάστημα επισκευών, κάτι που άκουσες ένα παιδί να λέει στη μαμά του στον δρόμο, ένα άρωμα».

Οι αισθητικές τους αναφορές πολυάριθμες. Τα έργα του Francis Bacon και της Louise Bourgeois, τα φωτιστικά του Ingo Maurer και τα γλυπτά του Ernesto Neto και οι εικονογραφήσεις του Jesús Cisneros και της Beatrice Alemagna. Μορφές που τις κινητοποιούν να πράττουν εκτός πεπατημένης. Κάλλιστα θα έβλεπαν τα καπέλα τους να εντάσσονται μέσα σε ένα πορτρέτο του Francis Bacon, ή να εντάσσονται σε ένα τοπίο του Monet. Να κοσμούν τις Χορεύτριες του Degas ή να μπλέκουν με τις φιγούρες του Esteban Vicente και τις γυναίκες του Ignacio Zuloaga. Οι αδελφές Aguirre φιλοδοξούν το brand τους να είναι ένα σημείο αναφοράς όχι μόνο στη μόδα αλλά να συνυπάρχει και να συνδιαλέγεται και με άλλες μορφές έκφρασης. Γι’ αυτό και ονειρεύονται να δουν κάποια στιγμή δημιουργίες τους σε κάποια χορογραφία της θρυλικής Pina Bausch.

Με λεπτές πινελιές και σταμπωτά σχέδια από σπόγγους με υδαρή λεπτόρρευστη μπογιά ή ζωηρές μάζες χρώματος, κάθε καπέλο, φόρεμα ή αξεσουάρ του brand Romualda αφυπνίζει και κοινωνεί αυτή την αγάπη του να αναγάγουμε σε τέχνη και σε ομορφιά ό,τι μας περιβάλλει. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο και προφανές μυστικό της επιτυχίας του.