Πώς τα κολάν έγιναν βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ
Λίγοι θα μπορούσαν να προβλέψουν ότι ένα από τα πιο χλευασμένα ενδυματολογικά βασικά στοιχεία της δεκαετίας του 1980 θα γινόταν μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2020. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα κολάν έχουν, στην πραγματικότητα, την «τελευταία λέξη».
Έχοντας αποτιμηθεί σε 32,89 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, η παγκόσμια αγορά κολάν αναμένεται να φτάσει σε αξία 57,97 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2031, σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας ερευνών αγοράς Growth Market Reports. Η ανάλυση δεδομένων από την Statista προβλέπει ότι το 2027 θα παραχθούν 4 δισ. ζευγάρια καλσόν και κολάν. Αυτοί οι απίστευτοι αριθμοί αναδεικνύουν όχι μόνο μια σοβαρή ενδυματολογική αλλαγή, αλλά και μια πολιτιστική.
Οπως αναφέρει δημοσίευμα του CNN, ενώ οι μεγαλύτεροι οίκοι στον κόσμο, έχουν φυσικά, συμπεριλάβει τα κολάν στις συλλογές τους - βλέπε Prada, Loewe και Moncler - δεν πρόκειται για ένα item που ανθεί χάρη στη μόδα. Αλλά μάλλον στην πρωτοφανή και αυξανόμενη όρεξη για ρούχα γυμναστικής από οίκους που έχουν δημιουργήσει πιστούς οπαδούς με βάση τη βιωσιμότητα και την αποδεδειγμένη απόδοση των ρούχων.
Οι μέρες των κολάν που χάνουν την ελαστικότητά τους στο πλύσιμο και δημιουργούν μη κολακευτικά σημεία εστίασης έχουν περάσει ανεπιστρεπτί- τα κολάν που είναι στην τάση αυτή τη στιγμή είναι εξαιρετικής ποιότητας και κατασκευασμένα από υλικά υψηλής τεχνολογίας.
«Η καινοτομία των υφασμάτων είναι μία από τις μεγαλύτερες προτεραιότητές μας», εξηγεί η Sarah Carlson, αντιπρόεδρος του γυναικείου σχεδιασμού της Vuori με έδρα την Καλιφόρνια. Πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη εταιρεία startup αθλητικών ειδών ένδυσης με τη χρηματιστηριακή της αξία να ανέρχεται σε 4 δισ. δολάρια ή 3,6 δισ. ευρώ, ήδη από το 2021. «Στόχος μας είναι να ανανεώσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σκέφτονται και αισθάνονται στα υφάσματα επιδόσεων και στα ενεργά ρούχα, ενώ δίνουμε προτεραιότητα στα υλικά που τιμούν το περιβάλλον».
Η γερμανική μάρκα Hey Honey Yoga είναι, επίσης, ένα «ανερχόμενο αστέρι» της σκηνής, του οποίου τα κολάν γυμναστικής λιανικής πώλησης γύρω στα 120 δολάρια είναι τόσο πιστοποιημένα κατά OEKO-TEX όσο και εγκεκριμένα από την PETA vegan.
«Οι πελάτες της Hey Honey αναζητούν κάτι περισσότερο από απλά ρούχα, επιθυμούν μια ολιστική εμπειρία», λέει στο CNN η Tomma Oeljeschlager που ηγείται της μάρκας μαζί με τις αδελφές της Imke von Johnston και Janka Oeljeschlager. «Από την αρχή, η εστίασή μας ήταν να διευρύνουμε τα όρια σε αυτόν τον ταχέως εξελισσόμενο κλάδο».
Η Hey Honey Yoga λέει ότι οι πελάτες της «δίνουν προτεραιότητα στη λειτουργικότητα, τα ποιοτικά υλικά και την κολακευτική εφαρμογή που επιτρέπει την κίνηση, ενώ αντανακλά το μοναδικό τους στιλ».
Αλλες εταιρείας που διαθέτουν εκατομμύρια followers στο Instagram, είναι οι On! Running (1,4 εκατ. followers), η Gymshark (6,7 εκατ.), η Lululemon (4,7 εκατ.) και, φυσικά, η Skims, (5,6 εκατ.) το πνευματικό παιδί της Kim Kardashian, στην οποία αποδίδεται ευρέως η μαζική διάδοση του κινήματος body-con, στο οποίο τα κολάν παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η αποκλειστικότητα είναι σημαντική
«Υπάρχει ένα σκληροπυρηνικό κοινό που αγαπάει πολύ τα shapewear όπως το Skims», δήλωσε η Lucie Greene, προγνώστρια τάσεων και ιδρύτρια της συμβουλευτικής εταιρείας Light Years. «Πολλά από αυτά συνδέονται με την κουλτούρα της γιόγκα, της γυμναστικής και της ευεξίας, αλλά υπάρχει και το κοινό Gen-Z για το οποίο έχει να κάνει πολύ με την άνεση και το casual ντύσιμο που είναι το βέλτιστο».
Εκτός από τις επιδόσεις και τα casual διαπιστευτήρια, το να υπάρχει μια προσέγγιση χωρίς αποκλεισμούς στο μέγεθος είναι το κλειδί για την επιτυχία σε αυτόν τον τομέα, πρόσθεσε η Greene.
«(Η δημοτικότητα των κολάν) συνδέεται με τη συμμετοχικότητα. Χάρη στη διευρυμένη διαστασιολόγηση τόσο από τις παγκόσμιες όσο και από τις μάρκες άμεσης πώλησης προς τους καταναλωτές, τα κολάν περιλαμβάνουν όλους τους σωματότυπους με έναν τρόπο που άλλες κατηγορίες αγορών, όπως το denim - και ακόμη και το stretch denim - δεν ήταν ποτέ», σημειώνει η Carlson.
Οι παραδοσιακές αθλητικές μάρκες είναι επίσης στην αγορά, όπως η Adidas, η Puma και η Nike. Η τελευταία μάλιστα έει διπλασιάσει τις επενδύσεις της σε «καινοτομίες ειδικά για γυναίκες» τα τελευταία δύο χρόνια για να βοηθήσει την ομάδα της να κατανοήσει περισσότερο από ποτέ το γυναικείο σώμα, και τα καλσόν αποτελούν βασικό μέρος αυτού.
«Γνωρίζουμε ότι τα κολάν είναι απαραίτητα για τη γυναικεία γκαρνταρόμπα», δήλωσε εκπρόσωπος της Nike στο CNN.
«Έχουμε την ευκαιρία να προσκαλέσουμε περισσότερους ανθρώπους να βιώσουν τα οφέλη του αθλητισμού και τη χαρά της κίνησης», συμπλήρωσε. «Τελικά ο στόχος μας είναι να σχεδιάζουμε προϊόντα που κάνουν την κίνηση πιο εύκολη, για να νιώθουν οι γυναίκες και τα κορίτσια αυτοπεποίθηση, άνεση, ομορφιά και δύναμη, και όλα αυτά υποστηριζόμενα από την απίστευτη επιστήμη και την καινοτομία».
Αυτή η καινοτομία, δήλωσε η Greene, είναι το μυστικό όπλο πίσω από αυτή την αναπτυσσόμενη επιχείρηση. «Η τεχνική ακρίβεια και τα ιδιόκτητα υφάσματα γίνονται ένα βασικό σημείο διαφοράς, πίστης και αφήγησης ιστοριών, καθώς και, φυσικά, ένα μέσο για να χρεώνουμε υψηλότερες τιμές, ειδικά για το εκλεπτυσμένο κοινό που επενδύει σε πολυτελή concept γυμναστήρια και διάφορες επιστημονικές θεραπείες για να βελτιώσει το σώμα του», είπε.
«Με πολλούς τρόπους αυτό συνδέεται με το πώς η καινοτομία, γενικά, γίνεται πυλώνας της πολυτέλειας», συνέχισε. «Η επιστημονική ανάπτυξη και η εξερεύνηση έχουν γίνει φιλοδοξία για τις μάρκες να επικεντρωθούν και θεωρείται πολυτέλεια».
Ανατρέξτε στη δεκαετία του 1980 που τα κολάν ως πολυτέλεια ήταν μια δύσκολη έννοια για να την αντιληφθεί κανείς. Σε ρυθμούς fast forward τρεις δεκαετίες, ωστόσο, έχει αποδειχθεί ότι είναι ένα ρούχο με αλματώδη ανάπτυξη.