5 κομμάτια-κλειδιά στην γκαρνταρόμπα σας χάρη στον Καρλ Λάγκερφελντ
Δεν υπάρχει ίσως άλλο άτομο που να έχει επηρεάσει τόσο πολύ τον τρόπο που ντυνόμαστε τον τελευταίο μισό αιώνα όσο ο αείμνηστος σχεδιαστής Καρλ Λάγκερφελντ.
Σύμφωνα με τον Γουίλιαμ Μίντλετον, συγγραφέα της βιογραφίας «Paradise Now: The Extraordinary Life of Karl Lagerfeld», «οτιδήποτε υπάρχει στην γκαρνταρόμπα σας το οφείλετε σε αυτόν».
Πριν ασχοληθεί με την Chanel, ο Καρλ Λάγκερφελντ αναδιαμόρφωσε τα σχέδια της Chloe, μετά τον ιδρυτή της Gaby Aghion, δίνοντάς τους νέα ζωή. Μάλιστα αυτή την περιόδο της ζωής του μπορούμε να την παρακολουθήσουμε μέσω της μίνι σειράς «Becoming Karl Lagerfeld», από το Disney+.
Το σημαντικό ταλέντο του Λάγκερφελντ –που θα πρέπει να έχει και ο επόμενος δημιουργικός διευθυντής της Chanel– ήταν ίσως ότι παρά το γεγονός ότι είχε εγκυκλοπαιδική γνώση της ιστορίας της μόδας, ήταν και πρωτοποριακός. «Ήταν απόλυτα συγκεντρωμένος στο σήμερα», λέει ο Μίντλετον. «Γι’ αυτό μισούσε τις αναδρομές του έργου του. Σκεφτόταν ότι υπήρχε κάτι ''νεκρό'' σε αυτό. Είχε πάντα επίγνωση του τι συνέβαινε στον κόσμο και ήθελε να φτιάξει κάτι μοναδικό και μοντέρνο».
Ένα από τα πιο διάσημα παραδείγματα αυτής της νεωτερικότητας είναι, φυσικά, η υπεράσπιση της συνεργασίας σχεδιαστών-street style, της οποίας ήταν πρωτοπόρος με την H&M το 2004. Ο ίδιος ήθελε να εκδημοκρατίσει τη μόδα και να την κάνει προσιτή σε όλους.
Αυτό επεκτάθηκε στο ενδιαφέρον του για τις πωλήσεις, ήταν πάντα πρόθυμος να μάθει πώς αποδέχονταν τη δουλειά του. «Ήταν σημαντικό για εκείνον να ξέρει ότι οι συλλογές του έφταναν στον κόσμο. Είχε πραγματικά σεβασμό για τον πελάτη», τόνισε ο Μίντλετον μιλώντας στην Telegraph. «Ήταν πολύ ξεκάθαρος ότι η μόδα ήταν εφαρμοσμένη τέχνη, ήταν κάτι που φτιάχτηκε για να πουληθεί. Ήταν πραγματικά ρεαλιστής».
«Δούλεψε τόσο πολύ, για 65 χρόνια και για τόσους πολλούς διαφορετικούς οίκους», συμπληρώνει ο Μίντλετον.
Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η κληρονομιά του Καρλ Λάγκερφλεντ εξακολουθεί να επηρεάζει τον τρόπο που ντυνόμαστε μέχρι σήμερα:
Οι δίχρωμες μπαλαρίνες
Η Coco Chanel εφηύρε το δίχρωμο slingback το 1957 (σύμφωνα με πληροφορίες για να βοηθήσει στη δημιουργία της ψευδαίσθησης των μικρότερων ποδιών), αλλά ο Λάκερφελντ ήταν αυτός που επρόκειτο να επαναλάβει ένα από τα χαρακτηριστικά σχέδια του οίκου μόδας. Κυκλοφόρησε ως μέρος της συλλογής άνοιξη/καλοκαίρι του 1984, ήταν ο τρόπος του να αποτίει φόρο τιμής σε ένα από τα πάθη της Chanel - τα Ballets Russes. Έκτοτε, είναι ένα στιλ που έχει υιοθετηθεί από το street style, αλλά και πολλά καταστήματα fast fashion.
The mini skirt suit
Ενώ το μάλλινο τζάκετ bouclé ήταν συνώνυμο με την Coco Chanel, ο Λάγκερφελντ δημιούργησε εκ νέου την ασορτί φούστα σε παστέλ αποχρώσεις, αντί για την μονόχρωμη που προτιμούσε η προκάτοχός του. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι όταν ήταν σχεδιαστής στο Jean Patou το 1960, δέχθηκε έντονη κριτική από τον Τύπο επειδή έδειξε τις πιο κοντές φούστες της σεζόν.
Το boho φόρεμα
Ίσως να μην το θυμάστε, αλλά ο Λάγκερφελντ κατείχε τη θέση του δημιουργικού διευθυντή στην Chloé όχι μία αλλά δύο φορές, μεταξύ 1963-1983 και 1992-1997. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, έκανε δημοφιλή τα floaty, boho φορέματα, με μακριά μανίκια και ψηλή λαιμόκοψη, συχνά με εκπληκτικά γραφικά prints εμπνευσμένα από την τέχνη και όχι από τα παραδοσιακά φλοράλ. Ένα από τα πιο διάσημα - το φόρεμα για βιολί - ήταν μέρος μιας συλλογής περιορισμένης έκδοσης του 2013, το οποίο φόρεσε το διάσημο μοντέλο Chloё Sevigny.
Το πολυεπίπεδο κολιέ
Τα πολυεπίπεδα κολιέ ήταν επίσης μία έμπνευση του Λάγκερφελντ. Αποτελούνταν από έναν συνδυασμό μαργαριταριών διαφορετικού μήκους. Μάλιστα, είχαμε δει την Anne Hathaway ως «Andrea Sachs» να φορά πολυεπίπεδο κολιέ της Chanel «The Devil Wears Prada».
Η ρομαντική μπλούζα
Ο Λάγκερφλεντ είχε μια τάση για ρομαντικές μπλούζες – διάφανες, αιωρούμενες με βολάν – τις οποίες παρουσίαζε σεζόν με τη σεζόν στη Chanel. Τα συγκεκριμένα μπλουζάκια πρόσθεταν μια θηλυκή αίσθηση στις συλλογές του και συχνά αντιπαραβάλλονταν με παντελόνια ή σακάκια για μια πιο σκληρή, πιο μοντέρνα εμφάνιση.
Τα ριγέ πουκάμισα αποτελούσαν επίσης τη βάση της δικής του γκαρνταρόμπας, σε συνδυασμό με το στενό μαύρο παντελόνι, τα επώνυμα γάντια του χωρίς δάχτυλα, τις αλυσίδες και τα υπερμεγέθη γυαλιά ηλίου του.