Πώς δημιουργείται ένα μεταξωτό μαντήλι Hermes

Στα παρασκήνια της Hermès: Δείτε πώς δημιουργείται ένα μεταξωτό μαντήλι

Τα μαντήλια Hermès είναι αυτό που ονομάζουμε statement fashion item, και δίνουν πάντα μία luxe detail στην εμφάνιση και αναβαθμίζουν το look.

Αγαπημένο αξεσουάρ της Grace Kelly αλλά και της Audrey Hepburn, είναι για τον κόσμο της μόδας στοιχείο style και κομψότητας. Πάντα με ξεχωριστά prints, χρώματα και μία ιστορία που τα κάνει πραγματικά most wanted fashion accessories.

Μέσα στο εργαστήριο του οίκου Hermes στη Λυών, εκεί όπου κατασκευάζονται τα μαντήλια

Το Wallpaper βρέθηκε στη Λυών, στα εργαστήρια του κορυφαίου οίκου όπου η δημιουργικότητα και η τέχνη ενώνονται για να φτιάξουν το εμβληματικό μαντήλι.

Το Hermès carré – ένα μεταξωτό μαντήλι που πήρε το όνομά του για το τετράγωνο σχήμα του και για να το ξεχωρίσει από τα μικρότερα φουλάρια των άλλων οίκων – είναι ένα από τα πιο πολύτιμα προϊόντα εξαγωγής του παριζιάνικου οίκου, που αναγνωρίζεται σε όλο τον κόσμο για τις ζωηρές συνθέσεις του σε χρώμα και τη λεπτότητα της κατασκευής του. Το τελευταίο είναι το αποτέλεσμα πολύωρης εργασίας από αφοσιωμένους τεχνίτες στη Λυών της Γαλλίας, σε δύο τοποθεσίες όπου κάθε μαντήλι τυπώνεται και φινιρίζεται στο χέρι. «Όταν βλέπεις όλα τα βήματα», λέει η Cécile Pesce, η σημερινή δημιουργική διευθύντρια της Hermès. «Είναι προνόμιο».

Πράγματι, στις δύο τοποθεσίες στα περίχωρα της πόλης – την τοποθεσία Bourgoin-Jallieu στα νοτιοανατολικά και την πρόσφατα εκτεταμένη Pierre-Bénite πιο κοντά στο κέντρο – η διαδικασία δημιουργίας ενός carré παραπέμπει στην εφεύρεση του αξεσουάρ από την οικογένεια Hermès μέλος του Robert Dumas το 1937 και παραμένει με το χέρι του τεχνίτη παρά τον εκσυγχρονισμό.

Στο αρχικό στάδιο, η επιγραφή γίνεται με το χέρι – τα μοτίβα έχουν παραγγελθεί από μια σειρά αξιόλογων καλλιτεχνών και εικονογράφων – σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας. Αν και το πρόγραμμα είναι ψηφιακό, η ομάδα εντούτοις κάνει προσεκτικά κάθε πινέλο ή πινελιά με το χέρι χρησιμοποιώντας ένα tablet σχεδίασης και γραφίδα σε μια διαδικασία που διαρκεί πάνω από 600 ώρες για το σχέδιο κάθε μαντηλιού (αρκετά μάλιστα έχουν πάρει πολύ περισσότερο χρόνο).

Αυτά τα σχέδια στη συνέχεια διαχωρίζονται σε στρώματα χρωμάτων για μεταξοτυπία, μια διαδικασία κατά την οποία το μελάνι πιέζεται μέσω εγκοπών που μοιάζουν με στένσιλ σε μια οθόνη πλέγματος, στρώμα σε στρώμα (όλα τα στοιχεία ενός μοτίβου σε πράσινο χρώμα, για παράδειγμα, γίνονται σε μία φορά, μετά μπλε, κ.λπ., μέχρι να ολοκληρωθεί η εκτύπωση). Μια πολύπλοκη πράξη με πολλές «ευκαιρίες» για λάθος, ένα μαντήλι μπορεί, για παράδειγμα, να περιλαμβάνει έως και 48 χρώματα, άρα και οθόνες. Αυτές οι διάφορες οθόνες δημιουργούνται, ή «χαράσσονται», στην τοποθεσία Bourgoin-Jallieu, προτού κωδικοποιηθούν μεμονωμένα και μεταφερθούν στο Pierre-Bénite για εκτύπωση.

Νωρίτερα αυτόν τον μήνα (Ιούλιος 2023), η Hermès εγκαινίασε την πρόσφατα επεκταθείσα τοποθεσία Pierre-Bénite, η οποία τώρα περιλαμβάνει μια επέκταση τριών κτιρίων που περιβάλλονται από καταπράσινους κήπους που δημιουργήθηκαν από το αρχιτεκτονικό στούντιο Unanime με έδρα τη Λυών.

Εκεί, υπάρχουν υπερσύγχρονα μηχανήματα μεταξοτυπίας ενώ και μια άλλη γραμμή παραγωγής πρόκειται να προστεθεί τους επόμενους μήνες. Μάλιστα, η διαδικασία που μοιάζει με το εργοστάσιο σοκολάτας του Willy Wonka, χρησιμοποιεί πλέον περισσότερες από 75.000 αποχρώσεις τον κατάλογο χρωμάτων της Hermès.

Πράγματι, το χρώμα είναι ίσως το κύριο χαρακτηριστικό του ρόλου της Pesce ως δημιουργικής διευθύντριας, τον οποίο ξεκίνησε το 2020, έχοντας εργαστεί στο τμήμα μεταξιού από το 2005 (έχει επίσης σχεδιάσει συλλογές για το «beach universe» της Hermès από το 2014, ρόλο που συνεχίζει). Η Pesce είναι υπεύθυνη για την επιλογή των χρωμάτων που ταιριάζουν καλύτερα στα σχέδια που έχουν υποβάλει οι καλλιτέχνες, καθώς και για την ενημέρωση των αρχειακών εκτυπώσεων με νέες αποχρώσεις. Στο εργαστήριο, δείχνει πόσο διαφορετικό μπορεί να εμφανιστεί ένα μοναδικό σχέδιο με τα χρώματα να αλλάζουν και να αλλάζουν. Για αυτήν, οι επιλογές είναι διαισθητικές: «[Τα χρώματα] αναμειγνύονται από αναμνήσεις. Η ιδέα είναι να αναδιοργανωθούν τα πάντα. Τα χρώματα είναι σαν τις λέξεις για να φτιάξεις μια πρόταση», λέει. «Ή πώς είναι να κάνεις μουσική: είναι φυσικό για μένα».

Η Pesce σημειώνει ότι είναι πιο εύκολο να σχεδιάζεις ένα μαντήλι με πολλές αποχρώσεις παρά λίγες. «Όταν δουλεύεις με πολλά χρώματα, είναι πιο εύκολο γιατί νιώθουν ίσα μεταξύ τους», εξηγεί. «Αλλά όταν έχεις μόνο πέντε χρώματα, πρέπει να είναι εξαιρετικά. Πρέπει να σέβεστε τις διαφορετικές αποχρώσεις – από σκούρες έως μεσαίες έως πολύ φωτεινές και πιο ανοιχτόχρωμες.».

Παράλληλα, παρομοιάζει τον ρόλο της με μια «μαέστρο που τα φέρνει όλα μαζί», εργάζεται μαζί με τους χρωματιστές και τους τεχνίτες στη Λυών και τις ευρύτερες ομάδες γυναικείων ενδυμάτων στο Παρίσι όπου εδρεύει. Η επιθυμία της είναι η καινοτομία: «Θα πρέπει να σκέφτεσαι κάθε μέρα για το αύριο. Το μετάξι είναι ένα όμορφο αντικείμενο με το οποίο θέλω να δουλεύω στο μέλλον», λέει η Pesce. Η πιο περήφανη στιγμή της θητείας της μέχρι στιγμής είναι η συμμετοχή της στο πρότζεκτ «Footsteps Around the World», όπου η Hermès ενώθηκε με έναν παραγωγό στο Κιότο της Ιαπωνίας, αναλαμβάνοντας μια ιστορική μαρμαρωτή μεταξοτυπία, που αποτυπώθηκε σε μια ταινία μικρού μήκους του Frédéric Laffont.

Σημειώνεται ότι η χειροτεχνία – και οι τεχνίτες που εργάζονται στα διάφορα κομμάτια μεταξιού – παραμένουν το θεμέλιο της μεθόδου της στην Hermès. «Μου αρέσει πολύ να περνάω χρόνο στο εργαστήριο – τρέφω πολύ σεβασμό για τους τεχνίτες. Δουλεύουν σε πολύ, πολύ υψηλό επίπεδο», λέει, σημειώνοντας ότι ταξιδεύει στη Λυών όταν μπορεί. «Πάντα ένιωθα πολύ ελεύθερη και γύρω από ανθρώπους που είναι παθιασμένοι με τη δουλειά τους.» Από το χαρακτηριστικό μεταξωτό προϊόν του οίκου, το καρέ, σημειώνει «την υπεροχή του, την ιδιαιτερότητά του… είναι μοναδικό στην Hermès».