«Le 1969»: H φουτουριστική τσάντα του Paco Rabanne που άφησε ιστορία -Η επιτομή του ριζοσπαστικού σχεδιασμού
Από τη Françoise Hardy και την Brigitte Bardot μέχρι την Kelela και τη Sienna Miller, η τσάντα «Le 1969» του Paco Rabanne αποτελεί διαχρονικό go-to αξεσουάρ των σπουδαιότερων it girls της μόδας.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο επαναστατικός Ισπανός σχεδιαστής Francisco Rabaneda Cuervo -κατά κόσμον Paco Rabanne- είχε αρχίσει να σχεδιάζει για οίκους υψηλής ραπτικής, συμπεριλαμβανομένων των Givenchy και Nina Ricci Η αγάπη του Rabanne για τις καινοτόμες μεθόδους κατασκευής και τα ασυνήθιστα και βιομηχανικά μεταπολεμικά υλικά έγινε άμεσα αισθητή από τις πρώτες του κιόλας δημιουργίες και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αναγνωσιμότητα της δουλειάς του.
Το 1964, ο Rabanne παρουσίασε την πρώτη του συλλογή, «Δώδεκα πειραματικά φορέματα», επιδεικνύοντας την επιδέξια χρήση του αλυσοπλέγματος, του αλουμινίου και του πλαστικού. Η εν λόγω κολεξιόν σημείωσε μεγάλη επιτυχία και τον ανέδειξε στο enfant terrible της σύγχρονης μόδας -ο εμβληματικός σχεδιαστής άφησε ιστορία ως ο πρωτοπόρος δημιουργός που εισήγαγε τα αντισυμβατικά υλικά όπως το πλαστικό και το μέταλλο στον χώρο της υψηλής ραπτικής.
Στο βάθος του χρόνου, οι φουτουριστικές δημιουργίες του Paco Rabane αναδείχθηκαν σε σύμβολα ριζοσπαστικού σχεδιασμού ανατρέποντας μια για πάντα τα δεδομένα του high fashion, με μία συγκεκριμένη να ξεχωρίζει: την εμβληματική «Le 1969» -την απόλυτη it bag του 20ου αιώνα.
Έμπνευση του Rabanne για το εν λόγω design ήταν η ατσάλινη, προστατευτική ποδιά που φορούσαν ιστορικά οι κρεοπώλες στη Γαλλία. Στο πνεύμα των ready-mades του Marcel Duchamp, ο Paco Rabanne επανασχεδίασε αυτή τη σύνθεση από μεταλλικούς δίσκους, μετατρέποντας την σε ένα αξεσουάρ πολυτελείας. Εξάλλου, βασικό μέλημα του πρώην αρχιτέκτονα δεν ήταν να δημιουργεί πρακτικά, καθημερινά ρούχα, αλλά να κάνει ρηξικέλευθα fashion statements που «έχουν κάτι να πουν».
Η τσάντα ώμου «Le 1969» αρχικά κυκλοφόρησε σε ένα απλό ορθογώνιο σχήμα φακέλου, κατασκευασμένο από μεταλλικούς δίσκους σε μέγεθος νομίσματος που ήταν στερεωμένοι μεταξύ τους με δακτυλίους. Για τους ιμάντες της τσάντας, ο αντισυμβατικός Rabane χρησιμοποίησε ακατέργαστες αλυσίδες από καζανάκια τουαλέτας, αντικαθιστώντας τη βελόνα με την πένσα επαναπροσδιορίζοντας τις παραδοσιακές μεθόδους του savoir-faire.
Έκτοτε, η χρήση πειραματικών, ακατέργαστων υλικών αποτελεί βασικό πυλώνα της φιλοσοφίας του διάσημου brand, και η μεταλλική τσάντα του 1969 ενσαρκώνει πλήρως την πρωτοποριακή κομψότητα του οίκου Paco Rabanne. Η χειροτεχνική προσέγγιση στη δημιουργία προσδίδει μία διαχρονική γοητεία σε ένα κατά τ' άλλα μοντέρνο και σύγχρονο
Σήμερα, πέντε δεκαετίες αργότερα, η εμβληματική Le 1969 κάνει δυναμικό comeback στις γκαρνταρόμπες των πιο cool γυναικών της μόδας. «Οι τσάντες είναι ανάρπαστες», αναφέρει ο Julien Dossena, ο σημερινός δημιουργικός διευθυντής του παριζιάνικου οίκου και θεματοφύλακας του ριζοσπαστικού φουτουρισμού του Rabanne.
Aπό τότε που ανέλαβε το τιμόνι της διάσημης μάρκας πριν από 10 χρόνια, o Dossena έχει «φρεσκάρει» και αναβιώσει το brand image της, εκτοξεύοντας την επιτυχία της: τα fashion shows του και οι νέες κολεξιόν αποσπούν σταθερά τις θετικότερες εντυπώσεις από το απαιτητικό κοινό των fashion experts και κριτικών, ενώ οι πωλήσεις του πολυτελούς οίκος συνεχίζουν να διαγράφουν ανοδική πορεία.
Το 2019, ο Γάλλος σχεδιαστής λάνσαρε μία capsule συλλογή 26 τεμαχίων της οποίας πρωταγωνιστής ήταν η «Le 1969» προσθέτοντας την πινελιά του στο έργο του αείμνηστου Rabanne, μέσα από κάποιες αλλαγές που αποσκοπούσαν στην πρακτικότητα και το wearability του staple κομματιού.
Συγκεκριμένα, οι άλλοτε βαριοί ατσάλινοι δίσκοι της τσάντας έχουν αντικατασταθεί από ελαφρύτερες παστίλιες αλουμινίου με νέα λαμπερά φινιρίσματα σε ασημί και ανοιχτόχρυσο, κάθε μία από τις οποίες συναρμολογήθηκε με κόπο στο χέρι. Ωστόσο, μένοντας πιστός φρόντισε η χαρακτηριστική υφή και ο θόρυβος της μάρκας να διατηρηθεί παρά τις προσαρμογές στα υλικά.
«Είναι μια τόσο απλή τσάντα: τόσο καλοσχεδιασμένη και εύπλαστη», είχε δηλώσει ο Dossena στη Vogue το 2019. «Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον παράδειγμα σχεδιασμού -είναι ένα πολύ ριζοσπαστικό κομμάτι αλλά και πολύ εύκολο στη μεταφορά. Ο [Rabanne] το θεωρούσε τόσο αστείο όταν το δημιούργησε - είχε πάντα μια προκλητική, χιουμοριστική προσέγγιση σε ό,τι έκανε, και όλα τα κουλ κορίτσια της εποχής το λάτρευαν. Η τσάντα εξακολουθεί να έχει απήχηση 50 χρόνια μετά, επειδή είναι ένα εμβληματικό κομμάτι του σχεδιασμού μόδας».