Οι high street συνεργασίες που πωλούν τα κομμάτια τους στις διπλάσιες από τις αρχικές τους τιμές
Τον Νοέμβριο του 2004, ένα νέο είδος μόδας άλλαξε τον τρόπο που ψωνίζουμε. Η νέα συλλογή του Karl Lagerfeld για την H&M βγήκε στις εκπτώσεις, καθιστώντας τον τον πρώτο παγκοσμίως γνωστό luxury σχεδιαστή που λανσάρει μια σειρά με high street κομμάτια.
Δύο δεκαετίες αργότερα, οι συνεργασίες high street και luxury είναι κάτι περισσότερο από συνηθισμένες και μάλιστα αυτό το φθινόπωρο η σειρά Marks & Spencer της Bella Freud εξαντλήθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου σε 24 ώρες, ενώ η συνεργασία της Κέιτ Μος με τα Zara αναμένεται να ακολουθήσει τη δημοτικότητα των θρυλικών συλλογών Topshop της δεκαετίας του 2000.
Όλα ξεκίνησαν πράγματι με την H&M. Αν και το Topshop είχε ήδη αρχίσει να συνεργάζεται με ανερχόμενα ταλέντα, συμπεριλαμβανομένων των Christopher Kane και Mary Katrantzou, η συνεργασία της H&M με τον Lagerfeld ήταν αυτή που οδήγησε την ιδέα σε ένα νέο επίπεδο, άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο μπορούσαμε να ψωνίσουμε και έφερε στο προσκήνιο την τάση του «high-low» που απευθυνόταν σε όλους.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, οι συνεργασίες της H&M στα high street έγιναν μεγαλύτερες και πιο πολυσύχναστες – μετατράπηκαν σε τεράστια event που ώθησαν τους fashionistas να κατασκηνώσουν έξω από τα καταστήματα πριν καν η συλλογή κυκλοφορήσει.
Η σειρά Versace του 2011 εξαντλήθηκε σε 30 λεπτά και ο Prince και η Nicki Minaj εμφανίστηκαν στο πάρτι έναρξης της Νέας Υόρκης και η βασίλισσα του boho, Σιένα Μίλερ, ταίριαξε τέλεια σε ένα κομμάτι της σειράς Isabel Marant H&M του 2013.
Ακόμη, η συνεργασία H&M και Balmain το 2015, συγκέντρωσε τόσο πλήθος που κλήθηκε η αστυνομία. «Ο Balmain ήταν τρελός», θυμάται η δημιουργική σύμβουλος της H&M, Ann-Sofie Johansson. «Θυμάμαι ότι φιλοξενούσα μια εκδήλωση παρουσίασης σε ένα από τα καταστήματά μας στο Παρίσι και ο δημιουργικός διευθυντής της Balmain, Olivier Rousteing, κατέληξε να κρυφτεί σε αποθήκη για να ξεφύγει από το χάος», δήλωσε στη Telegraph.
Αυτόν τον μήνα, η H&M γιορτάζει την 20η επέτειο των συνεργασιών των σχεδιαστών της με μια ειδική επανέκδοση αγαπημένων αντικειμένων. Η εσωτερική ομάδα της εταιρείας χρησιμοποίησε πλατφόρμες για μεταχειρισμένα ρούχα ώστε να βρει τα πιο δημοφιλή από τις συλλογές σχεδιαστών της, όπως Versace, Balmain, Isabel Marant και Stella McCartney.
«Ποτέ δεν πιστεύαμε ότι θα το κάναμε αυτό για 20 χρόνια», λέει η Johansson στην Telegraph. «Συνειδητοποιήσαμε ότι υπήρχε μεγάλη ζήτηση για τα πρωτότυπα στιλ από τις συνεργασίες μας σε πλατφόρμες μεταχειρισμένων ρούχων, οπότε ξεκινήσαμε να τα αγοράζουμε. Η κυκλικότητα είναι σημαντική για εμάς. Ο καλός σχεδιασμός δεν ξεφεύγει ποτέ από τη μόδα και ένα προσεγμένο κομμάτι πρέπει να έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Αυτή η συλλογή το αποδεικνύει».
Η Johansson λέει ότι οι πιο λαμπερές statement συλλογές –όπως με τον Roberto Cavalli ή τον Balmain–– έχουν πουλήσει πιο γρήγορα. «Οι άνθρωποι αγαπούν τη γοητεία και θέλουν να ξεχωρίζουν», λέει.
Σήμερα, ο κλάδος είναι κορεσμένος με παρόμοιες συνεργασίες και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί. Οι επώνυμες μάρκες κερδίζουν στάτους από το luxury brand και αντίστοιχα στα luxury brand προσφέρεται ένα τεράστιο κοινό καταναλωτών στο οποίο διαφορετικά δε θα είχαν πρόσβαση -επίσης έχουν την ευκαιρία να αναδείξουν την προσωπικότητά τους στις μάζες.
Ο βιογράφος του Λάγκερφελντ, Γουίλιαμ Μίντλετον, είπε συγκεκριμένα ότι μόνο μετά τη συλλογή του H&M έγινε «διεθνής σούπερ σταρ».
«Είναι ενδιαφέρον να βλέπεις δύο δημιουργικές μάρκες να ενώνονται για να κάνουν κάτι που δεν θα μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά», λέει η Johansson. «Μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον. Είναι ένα win-win για όλους, συμπεριλαμβανομένων των πελατών που καταλήγουν με κάτι ιδιαίτερο που έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν. Ο υπέροχος σχεδιασμός είναι για όλους».
5 high street x designer κομμάτια που είναι ακόμη «hot»
Kate Moss για το Topshop, 2014
Μία από τις πιο θρυλικές συνεργασίες του high street, η Κέιτ Μος συνεργάστηκε για πρώτη φορά με το Topshop το 2007. Η ζήτηση για τα πλέον «vintage» διακοσμημένα φορέματά της για πάρτι δε λέει να μειωθεί – νωρίτερα φέτος η εφαρμογή μεταπώλησης Depop ανέφερε ότι οι αναζητήσεις για τις συλλογές Topshop του supermodel αυξάνονται κατά 45% από μήνα σε μήνα. Τα βραδινά φορέματα και τα σακάκια εξακολουθούν να πωλούνται πολύ πάνω από τις τιμές λιανικής.
Μαύρο φόρεμα με πούπουλα Marabou, τιμή λιανικής 167 ευρώ έναντι 299 ευρώ σήμερα στο eBay
Bella Freud για M&S, 2024
Η συλλογή M&S της Bella Freud, η οποία κυκλοφόρησε μόλις την περασμένη εβδομάδα, εξαντλήθηκε σε μεγάλο βαθμό μέσα σε 24 ώρες. Με πρωταγωνιστή τα πλεκτά σλόγκαν της Βρετανίδας σχεδιάστριας και τη ροκ οπτική της, πολλά jumper πωλούνται ήδη έως και διπλάσια από τη λιανική τους τιμή σε ιστότοπους όπως το Vinted και το eBay.
Λιανική τιμή λιανικής πώλησης για άλτες από μαλλί Nature merino, 106 ευρώ έναντι 275 ευρώ στο eBay
Alexa Chung για τα M&S, 2016
Όταν το It girl και σχεδιάστρια Alexa Chung συνεργάστηκε με τους Marks & Spencer για να επανασχεδιάσουν κομμάτια από το αρχείο του λιανοπωλητή, ανέβασε το influence στη μόδα ακόμη ένα σκαλοπάτι. Η χακί καμπαρντίνα Frances, ειδικότερα, είναι ένα διαχρονικό κομμάτι που οι τυχεροί αγοραστές μπορούν να το βρουν και τώρα σε ιστότοπους μεταπώλησης.
Λιανική τιμή παλτό Frances, 106 ευρώ, έναντι 305 ευρώ σήμερα στο eBay
Balmain για τα H&M, 2015
Η συνεργασία της Balmain με την H&M το 2015 προσέλκυσε μία μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία και τεράστια πλήθη.
Συγκεκριμένα στο Λονδίνο, η αστυνομία κλήθηκε στο σημείο για να ηρεμήσει τον κόσμο που είχε συγκεντρωθεί.
Φόρεμα με χρυσές λεπτομέρειες τιμή λιανικής 478 ευρώ έναντι 779 ευρώ σήμερα στο eBay