Grace Ling: Η ανερχόμενη σχεδιάστρια που κάνει μόδα τη «φορέσιμη τέχνη»

Grace Ling: Η ανερχόμενη σχεδιάστρια που κάνει μόδα τη «φορέσιμη τέχνη»

Ο προχωρημένος 3D σχεδιασμός με βιώσιμες πρακτικές και η conceptual αισθητική της με αναφορές στον σουρεαλισμό την καθιστούν τη νέα gagnante στους κύκλους της μόδας.

Η ανάγκη της να εκφράζεται δημιουργικά και να δίνει ζωή σε πράγματα την ακολουθούσε από τα παιδικά της χρόνια, όταν συνήθιζε να παίζει στο εργαστήριο του πατέρα της, σχεδιαστή σκηνικών, βλέποντας να παίρνουν μορφή σε πραγματικές διαστάσεις φανταστικά κάστρα και οχήματα batmobile από ξύλο.

Τώρα οι μακριές, χυτές σιλουέτες της 27χρονης σχεδιάστριας από τη Σιγκαπούρη εκθειάζονται ως «αυτό που εννοούσε ο μεγάλος ζωγράφος William Hogarth, όταν μιλούσε για τη γραμμή της ομορφιάς».

Η Grace Ling συγκαταλέγεται ήδη στους σχεδιαστές, που έχουν διαμορφώσει τη δική τους εννοιολογική προσέγγιση στο σχέδιο μόδας, αναζητώντας την έμπνευσή της σε δυστοπικά φιλμ, στην επιστημονική φαντασία, την κλασική μουσική, τη σύγχρονη τέχνη και το design επίπλων.

Με αφορμή το ντεμπούτο της στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης τον περασμένο Σεπτέμβριο, η αμερικανική Vogue καλωσόρισε τη φρέσκια ματιά της, παρομοιάζοντας τα ρούχα της με γλυπτά, «γοητευτικά μέσα στην αυστηρότητά τους και φιλόξενα μέσα στη μυστικιστική τους αύρα». Η Ling είναι μία από τις νεότερες δημιουργούς και η πρώτη με καταγωγή από τη Σιγκαπούρη, που έχει προσωρινή ιδιότητα μέλους στο ακριβοθώρητο Συμβούλιο Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής (CFDA).

Με σπουδές στη Σχολή Τεχνών της Σιγκαπούρης (SOTA), το Central Saint Martins στο Λονδίνο και τη Σχολή Parsons School of Design στη Νέα Υόρκη, η Ling κατάφερε να ξεκινήσει την πρακτική της πλάι σε μεγάλα ονόματα της αμερικανικής μόδας. Μέντορές της, ο Thom Browne γνωστός για τις tailored uniform εικόνες του στην αντρική ένδυση και οι αδελφές Olsen, fashion icons και δημιουργοί του, γνωστού για το λιτό, effortless cool στιλ του, brand The Row.

Το ρίσκο που πήρε, όταν to 2020 κατά την περίοδο της καραντίνας άδειασε τον τραπεζικό της λογαριασμό και έφυγε από τη γενέτειρά της με σκοπό να δημιουργήσει το δικό της label, φαίνεται να απέδωσε πέρα από κάθε προσδοκία. To 2022 μπήκε στη λίστα του Forbes για τους εκλεκτούς και προνομιούχους «30 Under 30 for the arts». Έδρα της η Νέα Υόρκη. Γιατί στα μάτια της κάθε άλλη πόλη, σε σύγκριση μαζί της μοιάζει να βρίσκεται σε slow motion.

Η σκοτεινή, σοφιστικέ αισθητική της σχεδιάστριας με το υποδόριο χιούμορ και τους πειραματισμούς με τρισδιάστατες κατασκευές, που θυμίζουν προέκταση του περιβάλλοντα χώρου ενός ρούχου, την έχουν κάνει, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, τη νέα αγαπημένη των πρωτοποριακών, ψαγμένων καλλιτεχνών στο Χόλιγουντ, όπως η Anya Taylor-Joy, η FKA Twigs, η Emma Chamberlain και η Julia Fox.

Τον Δεκέμβριο η πρώτη της πιστή πελάτισσα, Jennifer Lopez εμφανίστηκε στην εκδήλωση Elle’s Women in Hollywood Celebration 2023 με ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά κομμάτια της συλλογής της για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2024.

Το ατού της εμφάνισής της ήταν ένας cropped θώρακας από χρώμιο και ακάλυπτη πλάτη, θυμίζοντας σύγχρονο κομμάτι πανοπλίας με φουτουριστικές αναφορές και παραπέμποντας σε μία ιδιόμορφη εμφάνιση με στοιχεία robotic couture.

Η ίδια περικλείει τη φιλοσοφία της μάρκας της, που μετρά μόλις 3 χρόνια, στην εξής φράση: «λιτή με μία τάση προς την απόκλιση». Εκκεντρική κομψότητα και ευφυής θηλυκότητα είναι οι όροι που συναντούμε στο επίσημο site της. Ταυτίζεται βαθιά με το κίνημα των σουρεαλιστών και τη γοητεία του ανορθολογικού. Ιδανική υποψήφια για να φορέσει τις δημιουργίες της είναι μία ανήσυχη νέα γυναίκα που βρίσκεται «σε συνεχή διάλογο με την τέχνη και την ενδιαφέρει η διεπιστημονικότητα που μπορεί να προκύψει από τις συνέργειες με τον κόσμο της μόδας».

Το σχεδιαστικό της «ήθος» πρεσβεύει την αγάπη όχι μόνο για την τεχνολογία, χρησιμοποιώντας ευρέως computer-generated προγράμματα, όπως το CGI και το CAD αλλά και τη βιωσιμότητα, αφού όλα αυτά της επιτρέπουν να γνωρίζει με ακρίβεια την ποσότητα των πρώτων υλών που χρειάζεται. Ο σεβασμός για ό,τι παράγει είναι εγγενές μέρος της δημιουργικής διαδικασίας. Ακόμα και οι 3D εκτυπώσεις των δειγμάτων της γίνονται από βιοδιασπώμενο πλαστικό με βάση το καλαμπόκι.

Η πηγαία χαρά και μια αίσθηση ενδυνάμωσης είναι τα συναισθήματα που θα ήθελε να νιώθουν όσες επιλέγουν να φορέσουν τις δημιουργίες της. Για εκείνη μία σχεδιάστρια αντιμετωπίζει τις ίδιες προκλήσεις με μία καλλιτέχνιδα, καλούμενη να προβάλλει τις ζυμώσεις και τις αναταράξεις στην καθημερινότητά μας, αλλά και στην κουλτούρα και την κοινωνία μας ευρύτερα.

Ένα σταθερό σημείο διερεύνησης είναι το συναίσθημα, μέσα από κάτι φαινομενικά στατικό και χωρίς δική του οντότητα. Το υπερβατικό στοιχείο που προκύπτει μέσα από την παρέμβαση στα άψυχα αντικείμενα, ο ανθρωπομορφισμός, η απόδοση, δηλαδή, ανθρώπινων χαρακτηριστικών σε αυτά και το πώς αυτά μπορούν να ανακαλέσουν μία συγκινησιακή φόρτιση, είναι μία από τις θεματικές στις οποίες επιστρέφει συχνά.

Για εκείνην έχει, επίσης, ενδιαφέρον το να μην αποκαλύπτεις σε μεγάλο βαθμό σημεία του σώματός σου, κρατώντας τα ρούχα σου «σοβαρά, ώριμα», παίζοντας σε αντιδιαστολή με τα αξεσουάρ. Οι τσάντες της είναι ιδιαίτερα 3D statement pieces που η ίδια της αποκαλεί «θαυμαστές αλληγορίες του σώματος». Άλλοτε θυμίζουν γυμνά ανθρώπινα μέλη, όπως για παράδειγμα η καλλίπυγος ασημένια τσάντα ώμου «butt bag» και το χέρι από μεταλλικό πλέγμα αλουμινίου «human mesh bag», άλλοτε κάποια χρηστικό αντικείμενο σπιτιού, όπως η τσαγιέρα «Pot bag», που, όμως, κι αυτή έχει πόδια σαν να πρόκειται να ζωντανέψει από στιγμή σε στιγμή.

Αίσθηση είχε προκαλέσει και το circle jacket της, το κυκλικό πανωφόρι με την κουκούλα που έμοιαζε να έχει σχηματιστεί από ένα υπερμεγέθες μοιρογνωμόνιο και μπορούσε να εφάπτεται με ακρίβεια σε μία μεγάλη ξύλινη κορνίζα σε σχήμα κύκλου στον τοίχο, ως μία διαφορετική επιλογή κρεμάστρας.

Η συνάντηση διαφορετικών δημιουργικών πεδίων, η «διεπιστημονικότητα», που προαναφέρθηκε είναι κάτι που θέλει να μελετήσει ως μία εναλλακτική των κοινών επιδείξεων μόδας, έχοντας ήδη μιλήσει με σύγχρονους χορευτές, δημιουργούς ταινιών και καλλιτέχνες που ασχολούνται με την περφόρμανς. Ίσως γι’ αυτό όταν τον Σεπτέμβριο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε ένα μικρό showroom στο Παρίσι, το απαιτητικό του κοινό γνώριζε ήδη το όνομά της…